Paard net verhuisd, tips gevraagd!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ellen_WB

Paard net verhuisd, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 21:34

Hallo,

Ik bezit nual ong. 1,5jaar een 15jarige ruin: Woody Briljant. Bij aankoop hebben wij Woody bij de oude eigenaars laten staan omdat dit op 15min met de auto van thuis was, ze in dezelfde club zitten, ze me brengen naar wedstrijden en ze Woody voer geven.
Het probleem op deze stal was dat ik geen vrije toegang kreeg (lees: ik moest altijd bellen of ik welkom was, zoniet mocht ik niet naar mijn eigen paard) hier ergde wij ons enorm aan. Ook hadden ze op alles commentaar: getten zijn niet voor te springen, 1dekje is meer dan voldoende een set is overbodig en je maakt er een homo van, enz..
In de winter werd mijn stal ook bijna niet gedaan, hij stond meestal gewoon op zijn eigen uitwerpselen. Hier werd dan stro bijgedaan om dit allemaal de verdoezelen.
Vorige winter is Woody zo slecht uit de winter gekomen dat we hem dit jaar een deken hebben opgelegd. De mensen hebben ons deken zonder te bellen afgehaald omdat ze het *mishandeling* vonden.

Dit was voor ons de zoveelste ergenis en gisteren hebben we Woody weggehaald, we hebben hem naar iemand bij de club gebracht, waar mijn zus ook rijdt. Ze mensen waren aan zee (buiten de oudste zoon voor de paarden te voeren) dus we hadden geen probleem hem te verplaatsen. Mama heeft ze proberen te bellen nadat wij waren aangekomen op de nieuwe stal maar niemand pakte op dus heeft ze een voicemail ingesproken.

Toen ik Woody van de van wou halen was hij enorm gestresseerd maar met zijn oortjes pal naar voor <3 . We hebben hem ineens bij de 3 andere paarden gezet en hij heeft niet anders gedaan dan rollen (op de oude stal heeft hij 1maand binnen gestaan) zo blij dat hij was dat hij kon bewegen! Na 15minuutjes hebben we ze allemaal binnengehaald, hij kwam zogoed als in een paradeis! Een propere stal met vers hooi en warmte. Hij staat naast het grootste paard die hem maar niet gerust liet :+

Vanmorge was mijn zus al even wezen kijken en heeft ze zijn slijkdeken afgehaald omdat hij bleef rollen in de hoop dat hij eens goed zou rollen zonder deken, tja meneer had plots geen zin meer :+ , omdat je dat deken er niet opnieuw kon opleggen zijn we snel even een nieuw deken gaan halen. Toen ik aankwam stond meneertje nog buiten, we hebben hem binnengehaald en snel de andere pony ook binnegezet omdat Woody het alleen toch niet vertrouwde. Hij zag er zo smerig uit dat we hem mer warm water hebben gewassen (lees: slijk eraf gehaald) en daarna een zweetdeken erop gesmeten, in de stal gezwierd en de verwarming opgezet. Het enige wat hij deed was weeral rollen, dit van ik toch wel raar :s

Het slijkdeken hebben we naar de waseret gedaan en dat is er als nieuw uitgekomen, alleen de waseret kan nu wel een wasbeurt gebruiken :o . Toen Woody wat gekalmeerd was heb ik het deken eraf gedaan en hem eens goed gepoetst :Y) al het slijk eraf en heb hem eens een total make-over gegeven *D. Daarna kreeg hij zijn proper, nieuw deken op en stond hij proper in zijn stal met een bal met snoepjes erin (:.

Mijn vraag is nu of het nog lang zal duren voordat hij went aan zijn nieuwe stal? Zal hij stoppen met rollen en stoppen met panikeren als hij alleen in de stallen staat.

Heel erg bedankt om mijn verhaal te lezen, sorry voor de eventuele spellingsfouten en moeilijk geformuleerde stukken.

Marion71

Re: Paard net verhuisd, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:41

Gun hem de tijd. Als ik je goed begrijp, heeft hij 15 jaar op het vorige adres gestaan. Hij is helemaal niet gewend om in een andere omgeving te wonen! Laat hem met rust, poetsbeurtje, weidegang met andere paarden en niet alleen op stal. Met een maand heb je vast weer het paard dat je kent.

Als hij rolt van stress of omdat hij nat is, maak je geen zorgen. Als dat vanwege koliek is, is dat natuurlijk een heel ander verhaal en moet je de da bellen. O ja, de verwarming aanzetten omdat hij nat is, moet je niet meer doen. Een paard is een paard en geen mens. Droogtrekken met een zweetmes en een zweetdeken op is prima, maar verwarming aan is eerder slecht voor z'n gezondheid dan goed.

Succes!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:42

Mooi dat je paard een beter plekje heeft, hij heeft het goed naar z'n zin zo te horen. Laat hem maar lekker rollen, het is een manier om van de stress af te komen. Als het even kan zou ik hem geen deken op doen, tenzij hij helemaal geen wintervacht heeft.
En het alleen zijn, probeer dat op te bouwen, steeds een beetje langer alleen. Hij krijgt vanzelf in de gaten dat hij weer bij zijn vriendjes komt.

Ellen_WB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 21:49

Bedankt voor jullie reacties!

@Marion71: nee Woody heeft ong. 4jaar bij de oude eigenaars gestaan. Ik vind dit gedrag raar omdat ik vorig jaar met hem op kamp ben gegaan en hij dit gedrag toen niet vertoonde. Mijn zus zegt dat hij rolt van blijschap en omdat hij jeuk had. Dit is ook waarom ik een uur hem heb geroskamt :D

@nynke55: Als ik zijn deken nu af doe wordt hij ziek, het is trouwens geen zwaar deken maar eerder een waterdicht deken (:

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:08

mijn paard rolt alleen als hij zich "veilig" voelt. Paarden zijn kwetsbaar als ze op hun rug liggen dus ik denk dat jouw paard zich niet zo slecht voelt op de nieuwe stal. Dat hij even moet wennen is logisch en dat hij niet alleen wil blijven ook hij vind het nog spannend en heeft liever een vriendje bij zich. Komt wel goed geniet maar lekker van je nieuwe stal en geef je paard de tijd

veel plezier

Ellen_WB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 23:40

Hoi, bedankt voor je reactie!
Was vandaag weer wezen kijken en zag mijn arm schaapje helemaal vanachter alleen in de wei staan, de andere 2 stonden vanvoor. Elke keer Woody dichterbij wou komen jaagdde ze hem weer weg. Tijdens het eten geven kreeg hij telkens gemene snauwen van het paard ernaast en is hij ( zonder zijn eten op te eten) in een hoekje gaan staan. We hebben hem verwisseld met een ander paard in de hoop dat hij nu beter staat.

Pfff ik hoop zo dat hij aanvaard gaat worden ;s

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:54

Het heeft gewoon allemaal tijd nodig. Mijn paard was ongeveer 3 maanden wat van slag na de verhuizing. Wat drukker en opgefokt, met name met rijden. Verder heeft het opnemen in de kudde ook tijd nodig, haal hem niet na 1 dag al weg, zolang hij tenminste niet in elkaar getrapt wordt. Zodra hij zijn plek heeft geaccepteerd en de andere paarden hem hebben geaccepteerd, gaat het meestal snel beter.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:11

even een onwijs domme vraag miss (heb geen eigen paard en heb dit nog nooit zien staan) wat is een slijkdeken????

verder kost het idd gewoon even tijd, het ene paard verplaats je en vind het na een dagje helemaal prima, de ander heeft wat weekjes nodig... hij moet zn plekje leren kunnen tussen de rest..ook bij ons voelt de een na een verhuizing zich gelijk thuis, de ander heeft er even voor nodig...

het niet alleen binnen willen zijn, tja dit gaat normaal gewoon over. Al heb je natuurlijk altijd dat het een enkele keer kan voorkomen dat het niet over gaat.
Zo heeft mijn hond (die sowieso al een trauma had) in ons nieuwe huis verlatingsangst ontwikkelt, vroeger was ze muisstil als we weg waren , heel soms sloeg ze eens aan...maar wat er ook door de gang liep (flat) ze reageerde niet tot ze echt aan onze deur stonden. hier blafte ze int begin als we weg waren aan 1 stuk door, tegenwoordig komt het soms terug maar valt het zo mee, maar ze reageert echt op alles, zelfs dingen die we niet horen en is dan ook echt bang (trauma heeft zich dus hier verergert) en ondanks dat ze zich fijn voelt hier, voelt ze zich hier niet zo veilig als in dr eerste huis.

maar wees gerust, zal waarschijnlijk allemaal wel overgaan

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:16

Een losgooideken ga ik vanuit. TS komt van Belgie. :D

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:30

Zoals Tessebes en Alexandra schrijven kost het idd tijd. Zolang er geen echte klappen vallen, hem er niet tussen uithalen. De paardenwereld is niet zo vreedzaam als menigeen denkt. Daarnaast vind ik een groepje van 3 nooit ideaal. Vaak zie je dat er 1 het 5e wiel aan de wagen worden/blijven. De 2 andere paarden zijn al maatjes en dus komt je paard daar niet zomaar tussen. De kans dat ze echte maatjes zullen worden, acht ik niet zo groot. Maar ze zullen hem wel accepteren. Is er een mogelijkheid voor nog een paard, dus een groepje van tenminste 4?

Geven jullie het voer buiten wel op verschillende plekken en dan nu zeker een meter of 10 uit elkaar? Als de paarden maatjes zijn kan dat wel wat dichter bij elkaar. Je moet altijd tenminste 1 voerhoop meer geven dan er paarden staan. Dus bij 3 paarden 4 etensplekken. Omdat het groepje nog niet bevestigd is, liever 4 of 5.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:35

Je paard is zeker in een paradijs gekomen en wil daar eens effe lekker gebruik van maken.
ga de eerste dagen niet teveel met hem klommelen en laat hem lekker wennen en genieten van de situatie.
Ook die vieze deken of paard maakt niks uit.
Het zand droogt op en kun je zo afpoetsen.
Ik zou niet teveel met water en verwarming gaan knoeien.
Wat heb je een goede keuze gemaakt.

Ellen_WB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 13:51

Bedankt voor al jullie reacties!

@Tessebes: We hebben hem weggehaald omdat de houteplaat tussen de 2 stallen in serieus bewoog en we niet willen weten wat er gebeurd als dit snachts doorbreekt. Vanmorge is mijn zus gaan kijken en heeft gezien dat hij het nu enorm goed kan vinden met zijn nieuwe buur.

@AlexandraM : een slijkdeken is een deken dat onder het slijk hangt :D Dat hij niet graag alleen staat is een probleem dat hij vroeger ook al had. Hij was toen erg clows met zijn buurmaatje dat hij ook vervelend deed toen hij weg was. Hopelijk verranderd dit :)

@Marion71: Woody's eerste buurmaatje was een paard van 1.78m die serieus kan doortrappen en die het muurtje tussen hun beide wel eens zou kunnen breken. Het groepje van 3 gaat niet anders omdat de 4é een kleine deugeniet is die altijd weet te ontsnappen :Y) Wij geven eten en hooi in de stallenn, ze staan bij ons 's nachts nooit buiten met dit weer.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:26

Ik heb vorig jaar mijn 18-jarige en 2-jarige paarden verhuisd zonder problemen. Natuurlijk trokken ze in het begin vooral met elkaar op, maar inmiddels hebben ze ook andere maatjes binnen de groep. :)

Geef je paard de tijd, zoals hierboven al gezegd is en blijf niet met hem heen en weer trekken. Hij moet zijn plaats weten te vinden in de groep, wennen aan een nieuw ritme, een nieuwe omgeving, nieuwe maatjes, ander voer e.d. en dat heeft tijd nodig. Als je hem steeds blijft verplaatsen / uit de groep blijft halen, zal dit alleen maar langer en langer duren...

Misschien kan hij wel bij zijn buurman in de wei? Als hij het daar al redelijk mee lijkt te kunnen vinden.
Maak je niet te druk om doorgetrapte wanden e.d. Tenminste...ik neem aan dat ze in degelijke boxen staan?