Wedstrijd met haflinger

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

XxChrisssxX

Wedstrijd met haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 20:30

Hallo,

Ik heb al 6 jaar en haflinger merrie genaamd Amarant.
Binnenkort gaan we voor het eerst onze eerste wedstrijd rijden, nu is mijn vraag;

Manen los of toileteren en vlechten??

En nu ik toch aan het vragen ben, wat is jullie ervaring met zadels voor een haflinger? Ik rijd nu namelijk met een wintec, maar zodra ik dadelijk hoger ga rijden wil in graag een fatsoenlijk dressuurzadel aanschaffen voor een redelijke prijs.

Groetjes Christel & amarant
Laatst bijgewerkt door Revanches op 08-01-11 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Poll verwijderd aangezien dit geen nuttige keuzes weergeeft.

xDeems

Re: Wedstrijd met haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:32

Hoi,

Eh, ik zou ze sowieso vast doen.
Ga je een dressuurwedstrijd doen, dan zou ik 2 rijen knotten maken.
Als het een haflinger is met veel manen natuurlijk :=

Marieke_K

Ik vlecht altijd knotten, maar heb zijn manen dan ook afgeknipt :+ (zie mijn profiel voor foto's) Vind zelf ingevlochten netter dan losse manen. En je hebt ook luxe wintec zadels hoor ;)

Origineel

Mijntes doe ik altijd een matje in of hengstenvlecht,
en soms los :).

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:35

Hey

Ik heb zelf dan geen haflinger maar wel een fries, en als ik een wedstijd heb dan doe ik bij haar een hengstenvlecht.

Gr Michelle

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 20:40

Bedankt voor de reacties:) ik vind zelf een hengstenvlecht heel mooi en handig want dat is zo klaar alleen het blijft bij mij nooit zitten! want ik heb haar eigenalijk altijd gevlochten staan maar na een half uur is er al niks mee van over, hoe houden jullie die netjes dan ?:D

Groetjes

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 20:42

Marieke_K schreef:
Ik vlecht altijd knotten, maar heb zijn manen dan ook afgeknipt :+ (zie mijn profiel voor foto's) Vind zelf ingevlochten netter dan losse manen. En je hebt ook luxe wintec zadels hoor ;)

Jij hebt zelf ook een wintec ofniet?
Ziet er wel netjes uit jullie samen:)
Rijd jij alleen koudbloedwedstrijden of ook tussen de paarden zegmaar?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:44

Hai Chrisxxx,
Eerst het officiële verhaal: je mag bij haflinger, merens enz de paarden voorbrengen zoals het stamboek dat voorschrijft. Dus in jouw geval mag je de manen los doen. Je mag ze ook toiletteren zoals dat bij de warmbloed paarden gebeurt.
Dat is een persoonlijke keus. Een jury mag dat jureren zoals hij of zij dat zelf wil. Dat is hun keuze.
Ik heb ooit met mijn merens twee proeven gereden op een dag bij twee verschillende jury's. De manen had ik los. Bij de ene kreeg ik voor verzorging een 6 (dus punt eraf want ik heb altijd een zeven), bij de andere kreeg ik een 8 (dus punt erbij). Ik zelf hanteer nu de volgende regel voor me zelf. Mijn paardje staat 7 x 24 uur buiten. Dus als het die dag regent gaan de manen in de vlecht (mijn paardje heeft behang tot 10 cm lengte daar waar het been begint). Dus knotten is geen optie. Voordeel is dat ik erg snel klaar ben want dat is het minste werk en ziet er altijd netjes uit. Een gemakkelijke zeven heb ik dan binnen.
Als het mooi weer is dan wil ik mijn paardje in al haar schoonheid tonen en gaan de manen los. Ik ben trots op het ras en wil het graag laten zien.
Om mooi behang te krijgen ben ik veel tijd kwijt al een paar dagen van te voren. Altijd zit het behang in verschillende vlechten om klitten en in de war raken te voorkomen.
Paar dagen voor de wedstrijd begin ik al met manenspul er in te doen om het mooi en voorzichtig uit te kunnen kammen. (In principe kam ik nooit want dan beschadig je gauw een haar). De dag voor de wedstrijd zorg ik dat de puntjes en heel voorzichtig naar boven de manen uit gekamd zijn zonder dat ze een haar verliest.
Afgelopen zondag had ik geluk dat de jury, die waarschijnlijk weet hoeveel werk het is om paardje met los behang te showen, jureerde want ik had dus weer een 8 te pakken. Ik weet dat mijn keuze de pech kan inhouden van een zes.
Wat ik zelf heel belangrijk vind is dat je niet gaat knippen in het behang van je Haflinger om toch maar knotjes te kunnen maken. Ben maar trots op je paardje en iedereen mag zien dat het koudbloed is. Maar niet alle juryleden vinden dat dus fijn om te zien!
Ik ben volwassen en moet dus tussen de paarden rijden.
De vlecht moet je heel strak trekken anders blijft hij niet goed zitten.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:49

XxChrisssxX schreef:
Bedankt voor de reacties:) ik vind zelf een hengstenvlecht heel mooi en handig want dat is zo klaar alleen het blijft bij mij nooit zitten! want ik heb haar eigenalijk altijd gevlochten staan maar na een half uur is er al niks mee van over, hoe houden jullie die netjes dan ?:D

Groetjes

Heel strak vlechten. Maar bij die van mij kwam een hengstenvlecht ook nooit mooi uit omdat hij maanexczeem heeft. Vanaf ongeveer de helft van de hals tot aan de schoft mist hij door het eczeem een strook manen. Ik begon dus altijd met een dikkevlecht die dan halverwegen superdun werd en daardoor ook makkelijk los schoot. Daarom heb ik besloten de manen te knippen omdat ik dat er verzorgder uit vind zien (zijn manen werden dun en eng, mede door het eczeem en nu is hij weer stoer). Het is meegenomen dat ik nu ook makkelijker kan knotten :+

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:50

WD-V -> VSW

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:46

In ieder geval nooit afknippen! Dat vind ik echt zo zonde... Het hoort niet bij het ras.
Ik wissel een beetje, soms heb ik zijn manen los, en dan zorg ik dat ik ze echt spier wit gewassen heb.
Tegenwoordig ben ik wat beter geworden in hengstenvlechten, dus meestal doe ik die er nu in. Dan heb ik het idee dat zijn hals wat mooier uit komt. De staart vlechten zou ik ook overwegen. Ik vind het zelf niet zo mooi maar heb al verschillende keren op mn protecol gezien dat de jury het toch graag zou zien.