water uit rijbak halen(pompen?)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Izmir

water uit rijbak halen(pompen?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 11:50

Hallo

Mijn rijbak is op dit moment een zwembad nou ben ik op zoek naar een pomp of zoiets die dat
kan afvoeren. Hebben jullie daar een oplossing voor die goed werkt? Sloot graven ed heb ik zelf
ook al bedacht maar ik ben echt op zoek naar een oplossing die snel en goed werkt.

Alvast bedankt groetjes Marieke

Jeanneee_

Re: water uit rijbak halen(pompen?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:51

Ik ben ook wel eens bezig geweest met een sloot graven maar dan moet je wel een behoorlijke sloot hebben voordat het iets helpt.
Ik zou een landbouw pomp lenen, die je ook wel gebruikt om water uit de sloot te pompen.

Izmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 11:54

Ik was al op zoek geweest op internet naar pompen die dit werk kunnen maar volgens de mensen die ik gebeld heb is dit niet echt mogelijk ivm te weinig diepte (10 tot 15cm). Als iemand een pomp heeft die het wel kan hoor ik dat graag.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:57

Wij hebben een dompelpomp (die kan je bv ook gebruiken om water uit kelders e.d. te pompen). Die kan tot ongeveer 2cm wegpompen, dus als je deze in een kuiltje zet... ;)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:59

de enige oplossing is vrees ik een dompelpomp en inderdaad, die moet goed in het water staan.
Daarnaast moet ie geen zand meezuigen en niet drooglopen.
Dus.. dan zul je een goed gat moeten graven, waar het water heenloopt en daar de pomp in hangen
zodat hij zich niet op de bodem vastzuigt.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:08

een goede dompelpomp kan vuil water aan
bv deze
Afbeelding
kost ongeveer 100 euro (moet je er nog wel een slang bij kopen)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:10

En als je hem in een gat zet zul je er wel bij moeten blijven want als hij zan mee zuigt wordt het gat alleen maar groter en verniel je je rijbak ;)

Izmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 13:06

Weten jullie ook of er een pomp is die met een slang aanzuigt dat zou veel makkelijker zijn eigenlijk. Maar denk idd dat de karcher tot nu toe de beste oplossing is.

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:21

Wij gebruiken om de kalverenmest uit de putten over tepompen gewoon een eenvoudige vijverpom. Werkt prima....(Kalverenmest is best vloeibaar.)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:30

Een dompelpomp(wel van het 'vuilwater'type) heeft een werkdiepte nodig van minimaal 15 cm. Al het water moet dan naar één plek stromen, anders blijft je kuiltjes graven in je bak.
Wat ook werkt bij niet al te veel water is een waterstofzuiger, maar ook hier moet je de betere soort hebben die zand aan kan. Voordeel is dat die geen diepte nodig heeft, nadeel is dat je elke keer zijn emmertje moet leeggooien in een kruiwagen oid.
Natuurlijk heb je wel grotere systemen, maar dat gaat al snel behoorlijk in de papieren lopen.

Persoonlijk doe ik het met een vierkant emmertje en een kruiwagen, monnikenwerk dus...

Izmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 16:23

Pfff met een kruiwagen dapper hoor maar ik doe ongeveer hetzelfde tot nu toe alleen heb ik geluk dat ik een tractor heb met een schep voor dus daar schep ik de emmers in. Kan vanavond een dompelpomp lenen dus dat ga ik eerst proberen ik hoop maar dat ik het zo wat weg kan krijgen.

Paardendomei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:59

Een dompelpomp werkt goed als je voldoende diepte hebt, dus een grote emmer ingraven op het laagste punt als daar het water naar toe stroomt. Om te voorkomen dat de dompelpomp verstopt raakt kan je een panty om de aanzuigopening binden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:27

@Paardendomei : en hoe voorkom je dat de paarden in dat gat met die emmer stappen ??

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:33

Ik doe het ook al meer dan een jaar met een goedkope dompelpomp van de Aldi... ;) Werkt prima.
Bij mij loopt alles toch al naar 1 kant in een gat dat we hebben gegraven dus zo pompen we alles richting sloot. Vandaag ligt de paddock er dus al weer prima bij!

Paardendomei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:47

@DubbelDun Ik neem aan dat je eerst van het water af wilt en de paarden daar dan nog niet laat lopen hè?