Wat als je paard buiten staat in ''moerdijkbrand'' oid?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Wat als je paard buiten staat in ''moerdijkbrand'' oid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 01:12

Even een gedachtenflits van mij :)

Zoals vast wel bekend is, is er momenteel op moerdijk een grote brand, al sinds half 3 smiddags op 5-1.
http://www.bndestem.nl/regio/moerdijk/7 ... gonnen.ece
en andere links :)

Nou heb ik een paardje 24/7 buiten staan. Hij heeft een container om te schuilen, maar hierin zitten geen deuren, deze container deelt hij met nog 3 paarden.
En er zijn zeker weten meer mensen in deze situatie?

What to do? Je mag zelf officieel al niet meer naar buiten, ivm ''luchtalarm'' maar wat gebeurt er met die paardjes? Waar laat je ze, wat regel je, wat doe je en waar laat je ze?..

''gelukkig'' staat voor mijn paard de wind de andere kant op nu, dus die wolk gaat daar (zoals het er nu uit ziet) niet komen. maar ook in de omgeving van moerdijk, strijen, strijensas etc staan paarden...
Ik hoop hier eigenlijk van te kunnen leren, just in case

Prutsmuts

Re: Wat als je paard buiten staat in ''moerdijkbrand'' oid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:15

Geen flauw idee eigenlijk. Contact opnemen met een informatienummer en daar de vraag stellen. Neem aan dat die wel weten wat te doen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:16

zit hier ook al heel de avond mee in mijn hoofd, ben dus erg benieuwd naar mensen uit die omgeving!

xrossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:17

ik zal met de eigenaren van de 3 andere paarden overleggen over een plek,
en als er nergens een plek is (ik weet niet hoe groot die container is) ze in de container zetten en die met een lijn ofzo afsluiten dat ze er niet uit kunnen.... denk ik.... ik zou het ook niet weten

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:17

Gelukkig woon ik er een heel eind vandaan, maaar ik zou toch heel goed het nieuws in de gaten houden en zodra ze zeggen dat je binnen moet blijven, de paarden op stal zetten met de deuren dicht.
Maar als je die mogelijkheid niet hebt, ja dan zit er niks anders op dan ze buiten te laten

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:18

Informatienummer bellen, heb daar gewerkt en weet wat er aan rotzooi de lucht ingegaan, men rustig houden met zeggen dat er niks giftigs is vrijgekomen is puur om paniek te voorkomen maar er zitten wel degelijk gevaarlijke stoffen in de lucht die naar beneden dwalen.

Kijken of je paardje toch naar binnen kan lijkt me een prio

Die van mij stonden op tijd binnen maar niet met dank aan de gemeente als m'n broertje niet gebeld had en ik aan m'n pc zat zonder sirene oid te horen kan ik ook niet ingrijpen

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:19

Overigens nabij langeweg is een kleine pension stal die altijd paar stallen vrij heeft, als dat voor je in de buurt is?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 01:21

met 4 in de container is geen optie, daar is max plaats voor 2 :)

Ik ga het er sowieso over hebben met mijn stalhouder, ik denk dat het niet heel veel kwaad kan om zoiets eens overdacht te hebben :)
in elk geval blij te lezen hier dat ik niet gek ben dat ik daarover ga nadenken ;) :)

@rheallover; ik geloofde er ook al geen zier van dat er niks fouts in de lucht zat als er 54 (?) verschillende soorten ranzige chemicalieen de lucht in vliegen := Had samen met vriend al bedacht dat er binnen een week een rel zou losbarsten omdat blijkt dat de lucht dan wel degelijk gevaarlijk zou zijn etc..

maar ''zorgen dat paard naar binnen kan''
hoe?.. Transport gaat niet zonder veel geregel..
en een stal voor de 5 permanent-buiten-paarden is er niet.. Er zouden er met geknutsel 3 van binnen kunnen. Houd je er 2 over :)

Langeweg is niet ver hemelsbreed, maar bij gebrek aan trailer/trekauto/rijbewijs zomaar niet gerealiseerd :)) paardlief woont in omgeving Breda :)

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:23

Ja das lastig, ik heb momenteel ook geen trailer meer staan anders hadden we wel ff geholpen, en zelf maar 2 stalletjes waar die van mij instaan.

Maar Breda komt alleen in gevarenzone als de wind ineens omslaat, morgen vwachten ze dat de rook ontwikkeling afzwakt en de wind draait niet heel veel
Laatst bijgewerkt door RhealLover op 06-01-11 01:24, in het totaal 1 keer bewerkt

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:24

Misschien kunnen veeartsen jou hier ook wel over informeren wat je zou kunnen doen. :-)

xrossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:24

Naaltje schreef:
met 4 in de container is geen optie, daar is max plaats voor 2 :)

Ik ga het er sowieso over hebben met mijn stalhouder, ik denk dat het niet heel veel kwaad kan om zoiets eens overdacht te hebben :)
in elk geval blij te lezen hier dat ik niet gek ben dat ik daarover ga nadenken ;) :)

@rheallover; ik geloofde er ook al geen zier van dat er niks fouts in de lucht zat als er 54 (?) verschillende soorten ranzige chemicalieen de lucht in vliegen := Had samen met vriend al bedacht dat er binnen een week een rel zou losbarsten omdat blijkt dat de lucht dan wel degelijk gevaarlijk zou zijn etc..

maar ''zorgen dat paard naar binnen kan''
hoe?.. Transport gaat niet zonder veel geregel..
en een stal voor de 5 permanent-buiten-paarden is er niet.. Er zouden er met geknutsel 3 van binnen kunnen. Houd je er 2 over :)

Langeweg is niet ver hemelsbreed, maar bij gebrek aan trailer/trekauto/rijbewijs zomaar niet gerealiseerd :)) paardlief woont in omgeving Breda :)

tja dan zou ik het ook niet weten, maar heel ego. jij hoeft je alleen druk te maken over je eigen paard. :o
en voor de rest inderdaad overleggen met je stalhouder en anders moet je ze maar in je woonkamer zetten! :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 01:26

even voor de duidelijkheid.
We zitten niet in de gevarenzone hoor :) Dus het is puur ''wat als'' denkend nu :)
heel lief dat er mensen meteen willen helpen, echt geweldig :)

@xrossie; dat zou ik dan weer moeilijk vinden :)) zou wel gek genoeg zijn trouwens om hem gewoon mee naar binnen te nemen in de hooiloods :P en er dan maar heel de tijd bij te blijven zitten

xrossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:32

Naaltje schreef:
even voor de duidelijkheid.
We zitten niet in de gevarenzone hoor :) Dus het is puur ''wat als'' denkend nu :)
heel lief dat er mensen meteen willen helpen, echt geweldig :)

@xrossie; dat zou ik dan weer moeilijk vinden :)) zou wel gek genoeg zijn trouwens om hem gewoon mee naar binnen te nemen in de hooiloods :P en er dan maar heel de tijd bij te blijven zitten

nou je merkt het al als het ook zo ver mag komen... gewoon een topic op bokt zetten en je hebt onderdak en vervoer voor je paard! :D en anders toch maar in de hooischuur! (zo gek zou ik ook wel zijn hoor) :+

malo_kozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:55

Mijn paard staat een "beetje"in de gevarenzone momenteel. Het zijn buitenstallen die niet dicht kunnen, ik weet niet wat ik moet doen, ik hou mijn paard nu gewoon op stal en ook morgen gaat ze niet het weiland of de bak in vanwege deeltjes die neergekomen kunnen zijn.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 02:02

dat is 1 rede waarom ik eigenlijk later het het idiaalste vind dat ze een schuilstal hebben die in geval van nood toch dicht kan..al is er iets gebroken waardoor ze echt niet mogen lopen...

Hoop natuurlijk dat het nooit zover is...probleem is namelijk ook dat ze verzorgt moeten worden... als ik een schuur had achterom had ik die dan voor nood even vrij gemaakt om ze in te zetten... zodat ik ze toch kan voeren enzo zonder al te lang buiten te moeten zijn...

maar tis idd een probleem als je je paarden 24/7 buiten hebt staan, een stal heb je vaak ook niet 1 2 3, nog niet te spreken over dat paarden die t niet gewend zijn vaak helemaal gek worden op stal

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 08:59

@AlexandraM; er is een box leeg, dus in geval van gebroken pootjes etc zou die gebruikt kunnen worden :)
De schuilstal is met wat geknutsel in 2 delen te doen, waardoor 1 deel een box zou worden..
Maar dat zijn allemaal van die activiteiten die je niet meer mag uitvoeren in zo'n gifwolk :=
@malo_kozo; heb jij zo'n infonummer gebeld? :)
nu je 't zegt.. bij ons op stal is de helft ook buitenstal := daar had ik nog niet eens bij nagedacht :o

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:13

Laatste nieuws:

www.crisis.nl
07:56 06-01-2011

Advies: niet teveel naar buiten
Alle inwoners van het zuidpunt van eiland van Dordrecht (ten westen van de A16 en ten zuiden van de haven), het oostelijk deel van de Hoekse Waard (Strijen, Strijensas, Maasdam, Puttershoek 's-Gravendeel) wordt geadviseerd niet teveel naar buiten te gaan en de rampenzender RTV Rijnmond te volgen. Ook wordt de inwoners geadviseerd huisdieren binnen te houden. Voor overige gebieden zijn nog geen metingen bekend. Inwoners wordt geadviseerd berichtgeving in de gaten te houden en bij gezondheidsklachten contact op te nemen met de huisarts.

Die van mij blijft dus nog even binnen... Staat in Strijen, normaal 24/7 buiten, maar is rond 4 uur gistermiddag binnen gezet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:40

Ik zou ook alles binnen halen en deze situaties komen gelukkig maar zelden voor maar ben ik wel blij dat we vaste stallen hebben en toch mogelijkheid om ze binnen te halen, de shetten die thuis staan tja wordt nog een probleem maar die zou ik me z'n tweeën opsluiten in de container met veel hooi denk

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:17

Ik ben inderdaad ook blij met vaste stallen die afgesloten konden worden.
Maar had ik die niet dan had ik die wel in de buurt gezocht.
Crisis.nl heeft het bericht inmiddels verwijderd :?

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:22

Ik heb buitenstalletjes die wel geheel dicht kunnen maar tja het heeft her en der wat kieren. Maar goed denk niet dat de rook echt de stallen in zal waaien, zal wel met de regen die nu valt naar beneden komen. Nu de wind draait staan m'n paardjes wel in de gevarenzone, had de drinkbakken al leeg gegooid en op de kop gezet die buiten staan daar moet men ook aan denken dat er geen vervuild drinkwater gedronken wordt!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:23

Mijn paarden staan in sterrenburg in dordrecht. De wolken hingen boven mijn paardjes..

Ook die van mij staan 24/7 buiten met een tent waar ze kunnen schuilen. Die is aan kant dicht. Gisterenavond uit mijn werk onderweg hoorde ik pas wat er aan de hand was (zag die wolken wel en wist dat het niet goed was maar had nog niks gehoord) en heb samen met 2 andere meiden mijn paarden in de tent opgesloten. We hebben hem gebaricadeerd met paaltjes en lijntjes en een paar houten schotten ervoor. Maar zoals ik al verwachtte stonden ze vanochtend gewoon weer buiten. :s Die van zijn echt goed in uitbreken zoiezo. Maar ik hoorde dat vee weer naar buiten mocht? Dus we hebben ze laten staan.. Maar ik ben wel aan het denken gezet dat ik toch voor nood een goede sluiting moet vinden om ze in de tent te houden...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 10:27

wind gedraaid? zevenbergen risicogebied..
oei..

Ik ga de berichtgeving in de gaten houden :)

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:32

Naaltje schreef:
wind gedraaid? zevenbergen risicogebied..
oei..

Ik ga de berichtgeving in de gaten houden :)

Wind komt nu van het westen, ik woon in zevenbergen m'n paardjes staan meer richting moerdijk dus zevenbergen zelf nog niet

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 10:32

is er een manier waarop je de locatie van de gifwolk kunt zien? :)
ik zit nu namelijk 60 km verderop op stage.. dus in de lucht kijken wordt 'm niet.. :)

edit; op crisis.nl zie ik nu dat er geen beperkingen meer zijn?
ramen en deuren mogen open etc?..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:35

Je kan gewoon naar buiten. Hoeveel rook is er nog?
De meeste neergeslagen deeltjes zijn al neergeslagen in de gebieden van gisteren.
De rest is minimaal.

Naaltje :j
Dat mag weer, je mag ook gewoon weer naar buiten.
Alleen paarden (en andere dieren) kunnen beter even niet naar buiten in de gebieden die gister risicogebied waren, ivm die neergeslagen deeltjes.
Ik ga zo wel naar stal, mag er gewoon weer heen (Strijen).