Harmonica hekwerk (heras) shetlanderproof??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

Harmonica hekwerk (heras) shetlanderproof??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 23:16

Kort gezegd:

Bij onze nieuwe woning hebben wij de mogelijkheid om mijn shetlander aan huis te zetten. Aangezien het stukje grond aan de achterzijde grenst aan het terein van een distributeur en aan één zijde een serrebouwer, wil ik er zeker van zijn dat mijn shetter 99,9% zijn wei niet uit kan.

Afgelopen zomer heeft hij ook bij onze huidige woning gestaan, waar hij met regelmaat door of onder de houten omheining wist te ontsnappen. Om uiteindelijk de 'verhuurder' tevreden te houden heeft hij de rest van de zomer aan een stick gestaan. Dit is dus bij de nieuwe woning niet de bedoeling.

Ik ben me al weken aan het orriënteren, maar kom er niet uit. Ik heb vele topics door gespit, waaronder andere schapenrastering (kastanjehout) werd genoemd. Maar hier weet ik zeker van dat hij het A. omver drukt en B. kapot knaagt. Ik durf hem niet achter alleen een stroomdraad te zetten als ik ga werken (bang dat ik hem niet thuis tref, nij thuis komst :o ).Dus wat er overblijft:

A. Houten afrastering met stroomdraad
B. IJzeren Afrastering ofwel harmonicagaas (type heras) met een stroomdraad.

Zijn er mensen welke een hekwerk ala heras hebben staan? Wat is jullie ervaring, hoeveel druk kan het hebben (mocht er geen stroom op staan)?

Andere opties zijn ook welkom, wellicht is het dan belangrijk om te weten:

- shet is 26 uur per 2 weken home alone (met partner ;) in vorm van een 2e shet, ezel of geit daar zijn we nog niet overuit)
- minimaal 1 meter hoog
- kwalitatief en langere levensduur
- STEVIG

Ik hoor het graag :)

nynke55

Re: Harmonica hekwerk (heras) shetlanderproof??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:27

Ik heb zelf geen ervaring met Heras hekwerk, de buren hebben het wel, maar die ponies hebben nooit geprobeerd te ontsnappen. Ik weet ook niet of ze met hun hoefjes er in kunnen blijven hangen. Volgens mij is het wel heel stevig, als je er tenminste voldoende staanders in zet.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:34

Wij hebben thuis zon hekwerk voor de ponies, het werkt wel zolang je het goed stevig maakt, en met draad met een beste stroom erdoor, anders gaan ze er alsnog op liggen of onderdoor enzo. :')

De shetlanders thuis ontsnappen nog regelmatig ondanks dat hek, maar ik geloof dat ze de zwakke plekken kiezen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 08:39

Wij hebben onze shets al jaren achter een harmonica hekwerk (ABC) staan. Ideaal. Geen onderhoud en je weet zeker dat ze er niet uit kunnen komen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:12

Als het netjes professioneel wordt neergezet dan is dit een prima hekwerk hoor !

Alleen je moet er dan inderdaad wel nog een stroomdraadje voor zetten , zodat ze niet gaan duwen en schuren tegen het gaas , want dat gaat op een gegeven moment anders wel helemaal bol staan...en kapot.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:16

mijn ervaring is dat dat alleen niet afdoende is :+
met 2 draadjes stroom lijkt het me een goede oplossing

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:16

Mijn shets staan ook achter harmonica hekwerk. Al heb ik er in hun weide nog wel een stroomdraadje voorlangs, niet vanwege het uitbreken, maar ze vinden het heerlijk om langs dit hekwerk te schuren en dan gaat het wat bol staan...

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:44

Wij hebben zo'n hek tussen onze geiten en paardenwei, het is super degelijk. Het is wel handig om een schrikdraadje te spannen tegen het schuren, bij ons schuurt onze pony aan de ene kant en de geiten aan de andere kant daardoor is het gaas wat bol komen te staan.