Jeuk bij paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kate2

Jeuk bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 14:18

Hoi,

ik heb een vraagje over jeuk bij mijn paard. Ik heb een paard dat al jaren 7 op 7 in de wei staat, enkel uitzonderlijk wordt hij eventjes op stal gezet. Dat was nu al bijna een jaar geleden, maar de laatste week heb ik hem 3x op stal moeten zetten om hem te poetsen en dan krabt hij voortdurend en hard met zijn hoofd aan de deur en de rand van de stal (vnl. met zijn voorhoofd waar de manen starten, de nek op de scheidingsplaats nek-manen en zijn hals). Hij heeft geen grote wonden, dus ik vermoed dat hij op de weide niet krabt omdat hij daar geen jeuk heeft, of omdat hij daar geen goede plaats vindt om zich te krabben (in de stal krabt hij immers wel tot er kleine wondjes zijn). Af en toe probeert hij mij wel eens als krabpaal te gebruiken, maar niet vaak (maar misschien houdt hij zich in omdat hij weet dat dat van mij niet mag).
Hij heeft alleszins geen zichtbare vlooien (en werd in de zomer behandeld tegen vlooien en nu met die vries zouden die normaal toch dood zijn) en ik vind ook niets anders aan zijn huid of vacht dat op huidprobleem zou kunnen duiden. Wel heeft hij erg veel schilfertjes op de plaatsen waar hij krabt (behalve aan de hals).

Kan het door die schilfertjes zijn dat hij zoveel jeuk heeft? Kan ik daar dan iets aan doen behalve manen wassen (daarvoor is het nu te koud)? Of zou het stalnijd kunnen zijn of krabben ze zich daar niet van?

Alvast bedankt!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:27

Het is ook mogelijk dat je beestje last heeft van een parasiet. Dit is op te lossen (of te verlichten) door deze plekken (met uitzondering van het hoofd) te wassen met sebacil. Vraag bij de VA voor meer informatie voordat je hem daarmee wast! ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:29

op de weide gaat krabben een beetje moeilijk,dus als een paard dan een keertje binnen staat is het wel heel handog als er een flinke paal is waar ze even lekker tegenaan kunnen rossen. :D

mijn pony doet het ook als ik hem even binnen zet, lekker achter de oortjes even heerlijk krabben langs een paal.
vlooien hebben paarden naar mijn weten niet,luis zou wel kunnen en die gaan niet dood als het vriest want ze zitten lekker warm op het paard natuurlijk.

het kan gewoon helemaal niks zijn en de schilfers komne misschien juist wel doordat je paard even lekker heeft staan schuren?
als je twijfeld moet je een veearts laten komen en die kan dan kijken of er misschien schimmel,mijt of luis zit of dat er een andere reden is dat er jeuk is.
je kunt ook preventief de plekken behandelen met imaverol,die pakt schimmel aan.
of met een goede zalf de plekken insmeren en even kijken hoe het blijft gaan en of de jeuk zich uitbreidt?

Kate2

Re: Jeuk bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:30

Ga hem dan eens vaker op stal zetten na insmeren met zalf en zien of het verbetert.
Bedankt voor de raad! :-)

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:26

die van mij had ook heel veel jeuk ik heb ik geschoren om te kijken of ze verder niks had maar nee en ze was gelijk van de jeuk af