Bouw van een overkapping over de buitenbak?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

caza

Bouw van een overkapping over de buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 12:31

FriesWytske

Re: Bouw van een overkapping over de buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:33

Zou eerst een bij de gemeente vragen of dat wel mag. Of dat je een vergunning voor zo iets nodig hebt.

caza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 12:34

Ja, daar heb je natuurlijk gelijk in.
Maar even buiten dat :)

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:37

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:39

Ik denk indd dat dit niet goedkoper is dan gewoon een binnenbak. Het scheelt niet veel. Het zijn gewoon muren met heel veel ramen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:40

Ik denk tussen de 60.000-80.000 euro

Bij ons op stal hebben ze onlangs een grote paddock (+/-12 x 25 m) voorzien van een overkapping,
heel simpel en deze koste al iets € 35.000

caza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 12:46

Poeh, ik had dus eigenlijk verwacht dat dit goedkoper zou zijn dan een 'volledige'' binnenbak.

Aangezien je, (lijkt mij) de muren enz. niet hoeft te bouwen.

We hebben al een bodem, dus ik dacht even zwart wit gedacht, paar palen en een dak.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:48

caza schreef:
Poeh, ik had dus eigenlijk verwacht dat dit goedkoper zou zijn dan een 'volledige'' binnenbak.

Aangezien je, (lijkt mij) de muren enz. niet hoeft te bouwen.

We hebben al een bodem, dus ik dacht even zwart wit gedacht, paar palen en een dak.

Die paar palen zijn een mega dikke stalen spanten, constructie moet wel degelijk zijn, vandaar ook de prijs ;)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 04-01-11 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

caza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 12:50

Ja true.

Maar het lijkt in mijn ogen gewoon zo vreemd dat dit meer kost dan een ''volledige'' binnenbak.

Hierbij moet je ook een goede constructie hebben.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:53

de constructie blijft hetzelfde en daar zitten de kosten in. Of je dan platen tegen de zeikant zet of niet, of dat je lichtdoorlatende platen wil in het plafond, maakt allemaal niet heel veel verschil meer

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:55

Bij een gewone binnenbak zijn het alleen de kosten van de muren bouwen. Een open constructie is vaak duurder omdat de lange zijdes afgesloten moeten kunnen worden met windgaas, en daar zit het kostenplaatje in. Zonder windgaas is het, als het waait, erg onaangenaam rijden in een dergelijke bak.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:02

caza schreef:
Ja true.

Maar het lijkt in mijn ogen gewoon zo vreemd dat dit meer kost dan een ''volledige'' binnenbak.

Hierbij moet je ook een goede constructie hebben.

Idd de constructie blijft hetzelfde, stalen spanten-en dakconstructie, die damwandjes aan de zijkant is nl het geld niet.
Daarbij kost het plaatsen ook veel geld, ze zijn 2 weken bezig geweest met 2/3 man om die paddock te overkappen...tel uit je manuren...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:15

Gaat het jou erom dat je droog rijdt in de regen? of dat je bodem droog blijft als het geregent heeft?
Anders kan je toch ook gewoon een zeil over de bodem spannen als je weet dat er slecht weer aan komt. En als je dan gaat rijden haal je deze weg en na het rijden doe je m er weer op.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:45

Een beetje flinke hal kun je al laten neerzetten voor rond de 40.000 euro geheel casco. De hal zelf zijn de kosten niet en als je handig bent kun je het zelf bouwen.
de kosten gaan vaak zitten in de afwerking (denk afwerking wanden, deuren, stroom, verlichting, vloer enz) en als er evt een nieuwe rij bodem gelegd moet worden. En vergeet de kosten van de vergunningen niet ;)

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:49

blue kim, heb je hier ervaring mee, wat als er sneeuw op het zeil ligt, krijg je het er dan nog vanaf? Wij zitten op stal met hetzelfde probleem, alleen een buitenbak, waardoor er nu al weer een paar weken niet te rijden is. Of met veel regen te nat, of nu met vorst en sneeuw te glad. Zondagmidaag kon er voor het eerst weer worden gereden. Een overkapping wil de stalhouder wel maar is hem te duur. Bovendien krijgt hij daar de vergunning waarschijnlijk ook niet voor.

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:51

blue_kim schreef:
Gaat het jou erom dat je droog rijdt in de regen? of dat je bodem droog blijft als het geregent heeft?
Anders kan je toch ook gewoon een zeil over de bodem spannen als je weet dat er slecht weer aan komt. En als je dan gaat rijden haal je deze weg en na het rijden doe je m er weer op.

Dit vind ik persoonlijk een hele goede opmerking/oplossing waar ik zelf nog nooit heb over nagedacht... Bestaan er dan zeilen met de afmeting van een een 20 x 40 m bak ? En zo ja, iemand enig idee waar je dit kan vinden ?

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:57

caza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 14:58

Hier dan zelfde vraag als Flappie30. Hier heb ik eigenlijk helemaal niet aan gedacht aan zo'n zeil.

en dankje silvia voor je links.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:44

Flappie30 schreef:
blue_kim schreef:

Dit vind ik persoonlijk een hele goede opmerking/oplossing waar ik zelf nog nooit heb over nagedacht... Bestaan er dan zeilen met de afmeting van een een 20 x 40 m bak ? En zo ja, iemand enig idee waar je dit kan vinden ?

Zoek eens op afdekzeil voor zwembaden? Hebben ook oprolmechanisme en zijn sterk.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:53

Je kunt natuurlijk altijd een vijblijvende offerte maken bij een paar bouwbedrijven.

Meeste kosten zitten in het arbeidsloon en voorbereidingskosten (engineering, vergunningen e.d.). Materiaalkosten valt op zich wel mee. Ook is veel afhankelijk van de ondergrond; als je heipalen nodig hebt ipv. poeren zit je qua kosten al veel hoger, als je trillingsarme palen nodig hebt voor je fundatie, zou ik er niet eens aan beginnen....

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:15

Ik heb er geen ervaring mee over een bak oid, maar mijn schoonvader gebruikt zo'n soort systeem in de tulpen. En dan wordt het zeil met een soort van lier terug getrokken.
Maar je kan eens kijken bij zwembadzeilen inderdaad. Denk dat je daar al een heel eind mee komt.