wat moet ik doen???

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

OFF_LINE

wat moet ik doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 19:54

ik weet niet of het hier goed staat... anders sorry en graag verplaatsen

Bij ons in de buurt staan 2 welshjes van een paardenbedrijf in een gehuurd weiland.
Als ik er langs kom hebben ze geen hooi of water en staan continu te hinneken als er iemand langs komt.
Mijn vriendin brengt regelmatig water langs, dit hebben wij vandaag ook weer gedaan.
Vandaag lag er ook ineens hooi in de wei maar geen water!
Ik zie die mensen wel eens rijden, dan dumpen ze een baal hooi in de wei en zijn dan weer pleite.
Wou er een keer wat van zeggen, dus liep er heen, maar ze waren alweer weg.
Er zijn al verschillende mensen naar de eigenaar van de wei gegaan, maar die doet er verder niks mee....

Zal ik de dierenbescherming inschakelen?
En heeft het wel zin omdat er wel af en toe (lees: 1 x in de 2 a 3 weken) hooi ligt (zul je net zien als er een
inspecteur komt, ligt er hooi en water?)

Alvast bedankt!

Jes

Re: wat moet ik doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:55

Ik geloof dat de DB gelijk komt als er geen water is, hooi is iets minder van belang voor hun heb ik begrepen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:00

Ik kan me niet voorstellen dat ze geen water krijgen, anders waren ze al lang dood geweest. En als jullie langs gaan met water en lekkers is het logisch dat ze hinniken, als ze jullie zien.

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 20:04

ze hinniken naar iedereen die langs komt. toen wij vanmiddag water brachten waren de waterbakken helemaal leeg, droog en lagen een end verderop, waar ze overigens gister ook al lagen!

o0loveFly0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:07

Als de dieren er slecht uitzien zou ik proberen een instantie in te schakelen zoals de dierenbescherming. Als dat niet werkt kun je altijd nog de gemeente bellen om te vragen van wie het stuk grond is en via die weg actie ondernemen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:08

Ik geef die van mij soms ook maar een keer per dag water. 's ochtends hebben ze nog een ton maar smiddags is die ook leeg en in het weiland gegooit. 's avonds krijgen ze dan gewoon weer vers water. Dus mss geven die mensen ook maar 1x per dag water? Anders eens in de hals knijpen. Als de vacht dan blijft staan dan zijn ze uitgedroogd. Als de huid gewoon netjes terug gaat dan zijn ze niet uitgedroogd. Lijkt me dat ze na een paar dagen zonder water wel uitdrogen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:10

drinken ze niet uit een sloot ofzo?

LadySierra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:11

Mocht het echt een "niet-pluis" situatie zijn, maak dan elke keer als je langs komt foto's. Verzamelen van bewijsmateriaal zeg maar. Wanneer je op die manier zeker weet dat er nooit water is deze wei staat, kan je de inspecteur van de DB deze foto's geven. Doe dit een week ofzo. Langer hoeft dat niet te duren.

Maar, krijgen ze geen water uit losse emmers, dat de eigenaren meerdere malen per dag geven. Ik kan me voorstellen dat dit zo gedaan wordt aangezien water binnen no-time bevriest. Het is wel bijzonder bewerkelijk maar het kan.

Persoonlijk zou ik gewoon de inspectiedienst van de DB bellen. Zij kunnen je vertellen wat je wel en niet moet doen en wanneer zij erachter komen hoe de vork in de steel zit, kunnen zij hier makkelijker/ beter actie op ondernemen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:12

kan het niet zijn dat die pony'suit de sloot drinken?
en hoe kaal is het land?

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 20:13

zoals in de OP staat, geeft mijn vriendin hun water omdat ze anders niets krijgen. zij heeft het laatst een x bijgehouden (ze woont in dezelfde straat) eigenaren zijn 10 dagen niet geweest, en dan weer een x 14 dagen... en zo gaat het steeds door.
de eigenaar van de wei, die kennen wij, maar die doet er niets aan, hij zegt maar zo, het zijn niet mijn paarden.

er is verder geen slootje of beekje waar ze water uitkunnen halen, misschien dat ze wel sneeuw eten nu om toch vocht binnen te krijgen. de waterbakken zijn van die grote cementbakken (staan er 3)
land ligt helemaal onder sneeuw

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:14

Als de grond of de paarden bij een bedrijf horen, moet je niet bij de DB zijn, maar bij de AIVD. Die gaan dan even kijken en zien gauw genoeg of er iets aan de hand is.

LadySierra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:16

De pony's zijn particulier bezit en horen dus niet bij een bedrijf.

Ik zou gewoon de inspectiedienst bellen. Wellicht dat er dan verandering in de situatie komt.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:18

Toch denk ik dat je je een beetje te veel zorgen maakt. Als de pony's nog hinniken als ze iemand zien, zijn ze echt niet ziek of te sterk verwaarloosd. En je vriendin zit vast niet 24 uur per dag voor het raam om te kijken of de eigenaren langs komen. Kijk eens naar hoe de paardjes er uit zien, zijn ze erg vervuild, mager, doffe ogen?

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 20:23

ze zijn schraal (nog niet mager) wel doffe vacht en doffe ogen

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:49

En je bent wel met de eigenaar van de weide gaan praten en niet met de eigenaar van de paarden?
Misschien is dat nog een optie? Gewoon belangstelling tonen dan, niet zeggen dat je je zorgen maakt om de verzorging.

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 20:53

het is ongeveer 50 km rijden naar de eigenaren... en de eigenaar van de wei heeft zn paard daar in stalling staan, dus hij kan het toch doorgeven? of zie ik het verkeerd en moet ik er 50 km voor rijden?

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:15

vraag de eigenaar van de wei om het telefoonnummer van de eigenaar en bel ze eens op.
Lijkt mij de simpelste weg.

suze2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:02

weet je zeker dat ze geen water hebben?
mischien staat het wel aan de andere kant van het weiland of drinken ze uit de sloot