Vragen aan mensen die (kaal) (wei)land huren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa__

Vragen aan mensen die (kaal) (wei)land huren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 15:41

Hallo,

Ik heb een aantal vragen aan mensen die een kaal (wei)land huren (dat je alles zelf nog moet doen).

1. Hoe heb je jouw weiland gevonden? Heb je er speciaal naar gezocht, zo ja, hoe?
2. Wat betaal je voor het weiland? Is dit op jaarbasis? En maakt het dan nog uit hoeveel paarden je in het weiland zet?
3. Wat heb je allemaal aan het weiland moeten doen toen je het toegewezen kreeg? Denk aan: schuilstal erop, schrikdraad plaatsen, etc. Wat heeft dit gekost?
4. Wat doe je om het weiland te onderhouden, welke klusjes? Hoevaak moet je die uitvoeren? Welke kosten zitten daaraan verbonden?
5. Hoe zit het met de mestafvoer?
6. Hoe ben je aan vriendjes gekomen? (Aangezien een paard natuurlijk niet alleen op de wei kan staan.) Of heb je zelf meerdere paarden?
7. Is het wel veilig, is er wel toezicht? Zo nee, vind je het niet doodeng als je paard ineens koliek krijgt, om maar een voorbeeld te noemen?
8. Hoe doe je het met voeren? Je kunt toch moeilijk 2 x per dag naar je paard toekomen?
9. Waar rij je? Heb je een bak kunnen vinden? Zo nee, rij je dan gewoon op het land? Heb je daarvoor nog een stuk afgezet of zo? Wat doe je dan als het regent/een modderpoel is?
10. Wat doe je als het 's winters extreem koud is en/of de grond is bevroren? Je paard staat immers buiten. Is het wel te doen met die kou, om daar dan minstens een paar uur te zijn?
11. Ben je aangesloten bij een rijvereniging? Of kom je op een manege/pensionstal voor (privé)lessen? Zo ja, is dat ver weg van jouw landje en hoe ga je daar dan heen met je paard?
12. Als je paard naar de hoefsmid moet, naar de paardentandarts of ingeënt moet worden, hoe doe je dat dan? Neem je je paard mee naar een stal zodat hij daar wordt behandeld? Of laat je de hoefsmid/dierenarts naar je land toekomen?
13. Wat ervaar je als grootste nadeel van deze manier van huisvesten?
14. Zijn er ook nog dingen waar je extra blij mee bent?
15. Zijn er nog dingen die belangrijk zijn om te weten?

Alvast bedankt. :D

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:01

Rosa__ schreef:
Hallo,

Ik heb een aantal vragen aan mensen die een kaal (wei)land huren (dat je alles zelf nog moet doen).

1. Hoe heb je jouw weiland gevonden? Heb je er speciaal naar gezocht, zo ja, hoe?
Ja speciaal gezocht, maar gelukkig gevonden omdat ik de boer ken
2. Wat betaal je voor het weiland? Is dit op jaarbasis? En maakt het dan nog uit hoeveel paarden je in het weiland zet?
2400 p/j 3 paarden kunnen erop
3. Wat heb je allemaal aan het weiland moeten doen toen je het toegewezen kreeg? Denk aan: schuilstal erop, schrikdraad plaatsen, etc. Wat heeft dit gekost?
alles, er stond alleen een prikkeldraad omheining (koeien). Ik heb dus voor de +/- hectare alle schrikdraad moeten plaatsen, paaltjes gekocht, waterpomp gekocht, drinktonnen, schrikdraadapparaat, pallets om hooi op te slaan, zijlen. Hoeveel het heeft gekost... pff zéker ruim 1250 euro
4. Wat doe je om het weiland te onderhouden, welke klusjes? Hoevaak moet je die uitvoeren? Welke kosten zitten daaraan verbonden?
paaltjes repareren die kapot zijn, water pompen 2x per dag, poep scheppen, voeren, omweiden etc. Alles dagelijks, kosten blijven doorgaan, paaltjes breken, een draad is eens aan vervanging toe, een waterton gaat eens kapot. Verder het hooi lossen.
moet ook afgevoerd worden, óf verspreid worden over de wei
6. Hoe ben je aan vriendjes gekomen? (Aangezien een paard natuurlijk niet alleen op de wei kan staan.) Of heb je zelf meerdere paarden?
ik heb er zelf 3
7. Is het wel veilig, is er wel toezicht? Zo nee, vind je het niet doodeng als je paard ineens koliek krijgt, om maar een voorbeeld te noemen?
er is toezicht vanuit de weg en het woonhuis wat ervoor zit, maar maak me niet druk over koliek etc. Hier is meer sociale controle dan op de pensionstal waar ik hiervoor stond, heb wel mijn telefoonnummer bij het hek gehangen en de mensen van het huis hebben dat ook
8. Hoe doe je het met voeren? Je kunt toch moeilijk 2 x per dag naar je paard toekomen?
Ik voer tweemaal per dag, waarom zou dan niet kunnen? 's ochtends voor het werk en 's avonds erna.
9. Waar rij je? Heb je een bak kunnen vinden? Zo nee, rij je dan gewoon op het land? Heb je daarvoor nog een stuk afgezet of zo? Wat doe je dan als het regent/een modderpoel is?
rijden is niet mijn doel/ding, maar doe grondwerk, dat doe ik gewoon op een afgezet stuk wei. Als er extreem veel water is gevallen, dan doe ik niets.
10. Wat doe je als het 's winters extreem koud is en/of de grond is bevroren? Je paard staat immers buiten. Is het wel te doen met die kou, om daar dan minstens een paar uur te zijn?
Dikke kleren doen wonderen, dikke trui aan, laarzen aan en gaan maar. De grond is nu al 2 maanden bevroren geloof ik.. het is niet anders.
11. Ben je aangesloten bij een rijvereniging? Of kom je op een manege/pensionstal voor (privé)lessen? Zo ja, is dat ver weg van jouw landje en hoe ga je daar dan heen met je paard?
is wel te vinden in de buurt, maar dan is mijn doel niet
12. Als je paard naar de hoefsmid moet, naar de paardentandarts of ingeënt moet worden, hoe doe je dat dan? Neem je je paard mee naar een stal zodat hij daar wordt behandeld? Of laat je de hoefsmid/dierenarts naar je land toekomen?
eeuh.. gewoon, op de wei
je bent eindeloos bezig. Ben per dag zéker 1,5 uur per keer bij mijn paarden en dan doe ik alleen nog maar voeren, rommelen, klussen en water pompen. Kost bergen met geld, er gaat altijd wel iets kapot of moet vervangen worden. Weer of geen wee, tot je enkels in de blub, het werk gaat door
De vrijheid voor de paarden, 24-7 beweging, waarvan ik overtuigd ben dat dit het beste is voor mijn dieren. Ook mijn vrijheid, ik deel mijn wei niet en kan dus zelf de beslissingen nemen, kan er gerust met een stoeltje in de wei zitten en genieten van het zonnetje en de dieren zonder dat iemand erover zeurt of doet
Mocht je overwegen om zoiets te beginnen, denk er goed over na. Het is niet een kwestie van neerzetten, lekker goedkoop op een weilandje, maar het kost bergen geld. Dit moet echt een soort levenswijze zijn, het gaat eindeloos door en komt dagelijks terug. Ook als het 2,5 week regent, zul je met je kruiwagentje met hooi de wei/blub in moeten.

Scaramouche

Re: Vragen aan mensen die (kaal) (wei)land huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:12

Voor mij gelden dezelfde antwoorden als Rosita behalve dat ik 250 euro per jaar betaal en 5 paarden heb staan.
Grootste nadeel op dit moment is dat ik heel moeilijk aan hooi kan komen...

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:14

Rosa__ schreef:
Hallo,

gevonden door een briefje in de bus van het bijbehorende huis te doen; gezocht door overal langs te gaan en aan te bellen waar weiland was. Advertenties gezet, maar dat leverde niet veel op.
Ik betaal per paard (50€); er mogen max. 3 paarden op.
niets. Wel heb ik zelf geïnvesteerd in prikpaaltjes en schrikdraad, omdat ik met strookbegrazing werk.
ik mest dagelijks uit; repareer kapotte hekken en stroomdraad; strooi kalk en regel bemesting en inzaaien (samen met eigenaar). Kosten weet ik nog niet, maar reken zeker op 25€ per uur voor een loonwerker, en 80 à 90 € voor een zak graszaad, €9 voor een zak kalk
laat ik uitrijden over een v/d weides door een loonwerker
gratis pony gekregen ;) en heb nog een tweejarige die ook over enige tijd weer terugkomt bij mams. Heb tot voor kort ook een weidegenoot (gevonden dmv een advertentie) gehad, maar zij is helaas verhuisd.
er is toezicht
Zal wel moeten: vroeg opstaan en 's avonds nog een keer. Daarbij werk ik momenteel veel thuis, en dan ga ik ('s winters) 's middags nog eens
de wei ligt direct aan verschillende ruiterpaden. Als het droog is, kan ik in de wei rijden. Verder is er een rijvereniging niet al te ver (ca. 15 min. stappen)
niet rijden; wandelen; grondwerk; clickeren etc. Bij echte kou ben ik er helemaal niet zo lang: even voeren, uitmesten, water geven en weer weg.
nee, heb geen les en ben geen lid
hoefsmid/veearts etc. komen gewoon naar de wei
de angst ziek te worden en neimand achter de hand te hebben om de paarden te verzorgen. Verder: alleen maar voordelen!
alles zelf regelen is heerlijk!! Nooit gezeur met andere pensionklanten of pensionhouders (en ik heb eigenlijk nooit wat te klagen gehad wat dat betreft, maar toch!); altijd zelf kunnen bepalen hoeveel mijn paarden te eten krijgen. Het plezier om te zien dat mijn eigen paarden er goed bijstaan en dat dat mijn verdienste is.
wat bedoel je? Dit hangt helemaal af van je situatie.

Toevoeging: ik heb wel wat meer uitgegeven, was ik helemaal vergeten. Bv. grote bakken voor hooi, extra speciekuipen voor water.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:27

Rosa__ schreef:
Hallo,

Er stond al een aard van ons, toen de eigenaar die er zijn paardjes had staan overleden is, hebben wij met de zoon van die man gepraat dat wij het konden huren
Wij betalen per paard
de stallen stonden er al, al het hek werk hebben we wel zelf moeten plaatsen, en de bak hebben we ook zelf aangelegd. Ik denk dat er ongeveer 10 rollen draad gebruikt zijn á 70 euro, een lading palen á 300 euro en de bak heeft ons ongeveer 800 euro gekost.
ik maai het meerdere keren per jaar, dit doet mijn schoonvader en anders komt de buurman. Kost niks dus. En ik doe zelf het onkruid bijhouden, deels verdelgen, deels eruit steken. kosten verschillen dus.
Afgelopen jaar heeft mijn schoonvader het opgehaald, daarvoor deed een kennis van de verhuurder dit, de kosten hiervan weet ik dus niet.
Ikzelf heb al 2 paarden, en ik ben dit gaan huren samen met 2 vriendinnen die ook beide 2 paarden hebben
het is veilig voor wbt onbevoegden op het terrein, maar verder qua toezicht op de paarden is dat er neit echt, maar er komt meerdere keren per dag iemand om zijn paardje te doen, dus dat vind ik veilig genoeg.
Wij hebben een schema waardoor we neit 2x per dag heen hoeven
Wij hebben een bak aangelegd en we kunnen ook de bak van de buren gebruiken.
Ach warm aankleden, en er is altijd zoveel werk, dat je het vanzelf bloedheet krijgt.Ben deze hele winter minimaal 2tot 3 uur per dag op stal bezig geweest.
Nee
Alles en iedereen komt gewoon naar ons toe.
Je moet wel alles zelf doen, dus ook als je ziek bent of het is k*t weer, dat is wel eens vervelend.
Je kan alles zelf bepalen, van de hoeveelheid voer,, tot hoelang hij buiten staat etc, dat vind ik erg fijn.
van te voren even goed kijken hoe het zit op het stuk, qua watervoorziening en stroom.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:20

Mijn paarden stonden eerst bij de buren, later kwam er iemand naar me toe dat ik mijn paarden ook in zijn weiland mocht zetten.

Niks, ik help in ruil wel mee om het een beetje netjes te houden. Dus in de zomer en voorjaar regelmatig maaien en slepen, sloten bij houden.

Schuilstal geplaatst (ongeveer 5000 euro, verharding aangebracht a 200 euro, deel pikkeldraad aan de straatkant vervangen door een houten hek. Wei afscheiding (prikpaaltjes, stroomdraad enz) die hadden we nog dus dat weet ik zo niet.

Ik rijd de mest uit over de wei, dus in het voorjaar en zomer moet ik het ongeveer om de 2 weken maaien. Dan sleep ik de mestafvoer over het weiland.

Zie hierboven en buurbewoners halen het op voor hun tuin.

Ik heb in totaal 3 pony's

Het weiland is omringt door 7 huizen en ik kom er 1 tot 3x daags, dus daar ben ik niet heel bang voor.

Als ik moet werken of naar school moet dan voert pap ze 's ochtends en ik 's middags en 's avonds

Als het slecht weer is rijd ik niet, ben een mooi weer ruiter. Verder hebben buurtbewoners een bak waar ik altijd terecht kan

Dik inpakken

Voor les moet ik 20 minuten rijden met de trailer. Ik was tot eind 2010 lid van een rijvereniging

Ze komen naar het land toe. Meestal geen probleem, tenzij er electriciteit nodig is, dan loop ik naar mijn huis (50m verderop)

Je bent wat meer beperkt. Ik heb geen warm water en stroom, dat is soms wel onhandig.

Paard heeft veel vrijheid en frisse lucht. Je beslist alles zelf.

Paard heeft in de winter ook een droge plek nodig om te kunnen liggen. En nagaan hoe het met de bestemming zit van het land om te weten of je een stal mag plaatsen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:13

Rosa__ schreef:
Hallo,

via via2. Wat betaal je voor het weiland? Is dit op jaarbasis? En maakt het dan nog uit hoeveel paarden je in het weiland zet?
jaarbasis, ongeacht wat ik met het land doe
schuilstal, schrikdraad, inzaaien, alles bij elkaar paar 1000 euro, jaarlijks onderhoud ervan, nieuw accu, draad die stuk gaat, hooi kopen4. Wat doe je om het weiland te onderhouden, welke klusjes? Hoevaak moet je die uitvoeren? Welke kosten zitten daaraan verbonden?
dagelijks mest opruimen, paar keer per jaar kunstmest, kosten ook paar 100 per jaar5. Hoe zit het met de mestafvoer?
zelf opruimen en afvoeren naar omliggende akkers6. Hoe ben je aan vriendjes gekomen? (Aangezien een paard natuurlijk niet alleen op de wei kan staan.) Of heb je zelf meerdere paarden?
meerdere paarden en nu 1 op pension van een vriendin7. Is het wel veilig, is er wel toezicht? Zo nee, vind je het niet doodeng als je paard ineens koliek krijgt, om maar een voorbeeld te noemen?
3 keer daags is er iemand8. Hoe doe je het met voeren? Je kunt toch moeilijk 2 x per dag naar je paard toekomen?
jawel, dat kan wel, we doen nu wel in diensten, vriendin en ik samen9. Waar rij je? Heb je een bak kunnen vinden? Zo nee, rij je dan gewoon op het land? Heb je daarvoor nog een stuk afgezet of zo? Wat doe je dan als het regent/een modderpoel is?
als modder is kun je buiten rijden of naar manage, heb een eigen bak die vrwijwel altijd berijbaar is10. Wat doe je als het 's winters extreem koud is en/of de grond is bevroren? Je paard staat immers buiten. Is het wel te doen met die kou, om daar dan minstens een paar uur te zijn?
heb eigen bak, en manage in de buurt1
2. Als je paard naar de hoefsmid moet, naar de paardentandarts of ingeënt moet worden, hoe doe je dat dan? Neem je je paard mee naar een stal zodat hij daar wordt behandeld? Of laat je de hoefsmid/dierenarts naar je land toekomen?
naar het land13. Wat ervaar je als grootste nadeel van deze manier van huisvesten?
je MOET elke dag gaan, geen stroom of stromend water, vervelend in winter
alle rust en vrijheid en paarden 24/7 buiten
het is veel werk, en niet altijd goedkoper dan je denkt, was afgelopen jaar rond de 2000/2500 kwijt aan hooi, onderhoud en pacht, en dan heb ik nog niet de schuilstal, smid ed erbij geteld

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 01:34

Rosa__ schreef:
Hallo,

Weide lag naast de weide waar ik al pony's verzorgde en waar mijn eigen pony bij in stond, eigenaar van m'n huidige weide is de zwager van de eigenaar van de weide er naast. Wei ligt op nog geen 2 min. loopafstand van huis

€300,= per jaar, afspraak is max. 4 pony's op de wei

Er staat al jaren een oude schuilstal met kleine hooizolder; eigenaar heeft eerder zelf schapen op 't land gehad. Voordat er sprake van was dat ik ging huren heeft eigenaar de hele buitenomheining vernieuwd met nieuwe palen, nieuw gaas (en helaas ook nieuw prikkeldraad). Ook een stukje van de middenomheining is vernieuwd, maar er is ook een stuk binnen de wei wat eigenlijk niet meer 'kan' zeg maar. Zelf heb ik gezorgd voor de binnenomheining, dus prikpaaltjes, stroomdraad, isolatoren, poortgrepen e.d. Ook wat grote speciekuipen voor water, mijn vader heeft een vastzetplaats gemaakt (2 palen met een lange paal er tussen) en heeft een fatsoenlijk schuifslot op het hekje gezet (dat moest steeds dichtgeknupt worden met een koeienband) en we hebben de schuilstal wat opgeknapt, voor zover dat nog ging. Kosten schat ik om en nabij de €250,= maar dat is puur een schatting.

Trekken/bijhouden van onkruid, grotendeels door er uit te trekken want het is niet veel, anders met een beetje gif. Afspraak is 1x per week uitmesten maar om het voor mezelf praktisch te houden gebeurd dat vrijwel dagelijks, soms meerdere malen per dag. Verder waterbakken vullen, omheining controleren/repareren, omweiding etc. Verhuurder houdt van 'een mooie wei'; wil hem graag vol (vet) gras zien, dat is wat minder met sobere rassen als shet en welsh.. Dus af en toe eens kunstmest strooien (deed hij afgelopen jaar zelf, maar dus naar mijn mening veel te veel) en hij wil eigenlijk ook dat het jaarlijks doorgezaait wordt met graszaad, maar volgens mij is dat helemaal niet nodig. Kosten voor een zomer flink met kunstmest bestrooien waren dacht ik €100,= Rest heb ik nog geen idee van, ik huur vanaf mei 2010.

Er is geen officiele mestopslag aanwezig, dwz. een betonnen ondergrond. Wel een aangewezen plek achterin de weide waar verhuurder de mest wil hebben, dus dan doen we het maar zo. Via MP een advertentie geplaatst 'Gratis paardenmest af te halen' en heb nu zelfs een 'vaste klant'; man met eigen hoveniers/tuiniersbedrijf die afgelopen zomer wekelijks wat mest kwam halen. Niet veel helaas, vaak maar een stuk of 10 emmers vol, maar er was volgens hem wel steeds meer vraag naar, dus hoop dat hij aankomend jaar lekker veel meeneemt; de hoop is erg aan het groeien. Anders zal ik helaas tegen betaling moeten afvoeren, maar dat probeer ik dus te voorkomen. Verhuurder wil 't ook wel over 't land uitstrooien, maar dat wil ik weer niet.

Stond eerst een 'oud vriendje' van de wei naast hem gratis op mijn wei, maar wegens omstandigheden kon dit helaas niet meer. Heb een shetruintje en heb daar afgelopen zomer een Welsh A merrie bijgekocht.

Veilig is het nooit.... en ik besef wel degelijk dat iemand zomaar het hekje open kan doen, peerdje uit de wei en hop peerdje in trailer. Maar of dat praktisch gezien ook goed zal gaan.... Gelukkig is er zéker wel toezicht! Wei is voor mij/ons op nog geen 2 min. loopafstand van huis, maar helaas niet vanaf huis in 't zicht. Wei grenst aan 1 lange zijde aan een straat met huizen, met vrijwel alle huiseigenaren in die straat heb ik zeer goed contact. 't is hier maar een klein dorpje, iedereen kent mij en m'n pony's wel en iedereen houd het voor mij ook nauwlettend in de gaten. Als ik zelf voor studie even naar Groningen ben zorgt mijn 15 jarig buurmeisje voor de pony's en komen mijn ouders en broertje ook meerdere malen per dag kijken; verder komen mijn ouders en broertje als ik thuis ben zowiezo wel vaker langs de wei, omdat we ook hondjes hebben en als je die toch uitlaat is 't een kleine moeite om even langs m'n weide te lopen. De mensen die aan de wei wonen zien natuurlijk soms ook niet alles, maar hebben me toch wel eens gebeld als er 1tje op straat liep (uitgebroken) of raar lag oid.

2x per dag (minimaal!) is dus helemaal niet zo moeilijk als je op nog geen 2 min. loopafstand van je 'eigen' wei woont :D

Ik rijdt niet ohz. maar ik men; nee heb geen bak tot m'n beschikking, al zou ik die misschien wel kunnen huren bij de plaatselijke manege/pensionstal, heb ik me nooit in verdiept eerlijk gezegd. Zo'n bak is vaak toch te zwaar voor aangespannen kleine pony's. Op het land men ik in principe niet; heb een vrij natte wei dus dat is zonde. Longeren, grondwerken e.d. gaat wel allemaal gewoon in de wei, en het stuk wat ik daar voor gebruik is niet altijd vast, ligt eraan wat nog niet kapot is gelopen of wat juist wel kapot is gelopen/gelopen 'mag' worden. Als het regent en ik vind persé dat er getraind moet worden, dan trainen we gewoon, geen gezeur. Modderpoel ploeteren ze meestal wel doorheen (goede krachttraining aan de longe) maar als 't te gortig wordt dan ligt het longeren helaas stil

Het is zeker te doen! Ik vind het héeeerlijk! En extreem goed en warm aankleden, daarna lekker weer naar huis voor een Gluhweintje/warme choco. Mijn pony's lopen 24/7 buiten met beschikking tot warme schuilstal (niet zo'n hele open, maar 1tje die ook dicht kan) hebben een berenvachtje en kunnen daar prima tegen. Met bevroren grond of zoals nu, complete ijsbaan zo ongeveer, lopen ze zelf al heel voorzichtig en forceren niets

Nope, geen menvereniging, geen lessen. Al wil ik hier wel verandering in brengen, gewoon iemand die af en toe eens langs komt. Als ik zelf dressuur wil trainen voor de wagen, dan doen we dat op een nabij gelegen veldje aan de rand van een klein bos hier in 't dorp, rij/loop afstand is zo'n 5 á 10 minuten. Het is misschien raar, maar dat zou voor mij eigenlijk de enige redelijke oplossing zijn, om daar dan ook les te krijgen van iemand. Op een openbaar veldje dus.... (maar wél altijd netjes de mest opruimen en 't niet kapot rijden)

Neem ze niet mee naar een stal. Deed/doe dat samen met de eigenaar van de wei naast mijn wei, en dan laten we hoefsmid/DA/TA gewoon op de wei komen. Als het iets kleins is wil ik ook nog wel eens de pony inladen en naar de DA rijden; 6 km. rijden maar ze rekenen imo hoge voorrijkosten, terwijl je er eigenlijk vlakbij woont. Probleem is alleen dat ik een klein veetrailertje heb waar shetten in passen, maar mijn Welsh A dus niet helaas........

Soms toch wel het gebrek aan faciliteiten..... Stroom en water gebruik ik van de eigenaar van de wei naast mij; het is van oorsprong eigenlijk 1 hele grote wei die tig jaar geleden gekocht is door 2 zwagers en kadastraal in 2en is gedeeld, met precies op de tussengrens een schuilstal met hooizolder; stal en zolder ook in 2en gedeelt, ieders eigen ingang. De wei naast mij heeft een automatische grondwaterpomp en elektriciteit, in feite heeft mijn wei helemaal niets. En dat is wel een nadeel, want ben afhankelijk van iemand anders (en heb daar afgelopen zomer ook wel problemen mee gehad). De waterpomp is nu al een paar maanden stuk dus ik sjouw steeds met water in zo'n H2Go bag, maar ook dat is zwaar hoor, 80 liter water in een kruiwagen. Verder mis ik toch m'n opslagruimte/zadel- en tuigkamer, die heeft die andere wei wel, en dat heb ik niet. Sleep dus steeds met tuigage en spullen van en naar de wei. 't is maar een klein afstandje, maar 't is wel heel irritant. Oh en ja soms is het gewoon best wat werk, vooral in de winter. En soms kom je om 'even te trainen en te verzorgen' maar dan blijkt dat je hele binnenomheining overhoop ligt omdat poownlief door de draad is gegaan. Ja dát is balen, kan je uren bezig zijn met dat repareren.

Toch ook wel de kosten. Aan de éne kant heb je vaak meer dingen en meer kosten qua onderhoud, maar aan de andere kant; gemiddelde luxe pensionstalling betaal je toch rond de €200/€300 per maand per paard; dat betaal ik in een heel jaar aan kale huur voor max. 4 paarden. Ben er wel achter dat een wei huren vaak zowiezo wel goedkoper is dan pension als je zelf meerdere paarden hebt. Straks heb ik er hier 3 rondlopen, 2 shetten en een Welsh a, daar hoef ik geen luxe stallen met bak en alles voor te hebben; heb ik helemaal niet nodig. En het lekker buiten werken, haha. Heerlijk. Even gedachtenloos genieten van 'jou wei', rondje controle doen, beetje mesten, af en toe een leuk praatje maken met de buurt/dorpsbewoners. Heel sociaal, ik spreek altijd wel iemand. En andere mensen genieten minstens net zo veel als ik van dat uitzicht op zo'n wei met pony's.
En nog het belangrijkste; mijn pony's lopen heerlijk buiten, maar ik kan ze ook op stal zetten als ik dat persé wil of als ze ziek zijn.

Stel een goed contract op, dat is heel belangrijk, en leg zoveel mogelijk vast, zodat je geen misverstanden krijgt met de verhuurder. En zorg (en dus ook vastleggen) dat je ten alle tijden voor beide partijen een opzegtermijn hanteert van een redelijke termijn.... in geval van overlijden bijv.; dat het niet zo moet zijn dat je dan van de één op de andere dag door de erfopvolgers van de wei gesodemieterd mag worden met je pony(s), want dan heb je een heeeeeel groot probleem.
Verder vast nog wel een boel andere dingen, maar daar kan ik nu even niet opkomen

:)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:35

Rosa__ schreef:
Hallo,

tis gekocht en betaal de bank elke maand hypotheek

markplaats
€984,- per jaar incl waterschapslasten, tis 1 hectare en eigen keus hoeveel paarden er op staan
omheining: ik schat €200,- tot €400,-
ik laat mest afvoeren zaterdag, prijs nog onbekend
verder loop ik het draad na en verplaats het eventueel en ik vul de waterbakken, vul de hooinetten bij

het ligt daar waar het valt, ik heb het verzameld en het wordt afgevoerd met een 'grijper'
ik heb er al 3
buren kijken mee en hebben mijn nummer, ja het is best eng, maar ik lig er niet wakker van
hoop dat door goed ontwormen en veel ruwvoer(eigenlijk onbeperkt) koliek niet op ons pad komt

voeren als ik rij(biks) en verder zoveel mogelijk kuil zodat je niet 2x daags hoeft te komen
kinderen rijden weleens in het land in de zomer, gewoon los, alleen als het land droog is
anders gaan we op wandelrit
ik rij het hele jaar door buitenritten

omdat je met water sjouwt en met kuil, evt beetje uitmesten krijg je het vanzelf warm genoeg,wel goed kleden uiteraard, niet/nauwelijks rijden(koude tenen/vingers!) en het oudste paard heeft een winterdek op

nee
manege is wèl op loopafstand

hoefsmid komt bij het land, ik rij naar de dierenarts toe: 10min
niet makkelijk op vakantie kunnen
vrijheid van huisvesten! alles zelf bepalen!
op tijd kuil/hooi voor de winter inslaan!
nadenken over hoe je de mestafvoer gaat doen
geld reserveren voor de duurdere tijd: winter dus

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:17

Via vrienden: weide-eigenaar stelde wei ter beschikking en vrienden hadden het niet nodig en vroegen of wij het konden gebruiken
We hoeven er niks voor te betalen. We mogen het gratis gebruiken omdat het land er toch gewoon lag, het maakt niet uit hoeveel paarden we er op zetten (wei is niet zo groot, maar genoeg voor 2)
Palen in de grond zetten en draad plaatsen. Palen kregen we van die vriend, draad hebben we gekocht (geen idee wat prijs was), 2 noodboxen huren we van ruitersportzaak, samen 100 euro per maand
Stallen en weide dikwijls uitmesten, dit jaar gaan we weide bekalken
Onze mest mogen we op de mesthoop van de weide-eigenaar gooien (dicht bij de wei)
Wij hebben 2 paarden, dus die staan samen
Ik vind het wel veilig. Weide-eigenaar staat erop om zelf water te geven, dus hij komt zeker 2x per dag tot aan de weide (kent niks van paarden, maar zegt altijd als ze veel/weinig drinken, als ze rollen of liggen ofzo), verder loopt hij daar meestal heel vaak rond (in zijn tuin enzo), als er iets is weten we het direct van de weide-eigenaar, of huis achter de wei. Weide-eigenaar moest al 3 keer bellen omdat mijn paard was gaan lopen, 1 keer om 11u s nachts, 1 keer had mn paard de hele nacht in zn tuin gestaan, en hij vond het helemaal niet erg!! Dus we hebben echt geluk!!
Wij voeren ze 1x per dag, we kunnen echt geen 2x gaan
Wij hebben een paddock afgezet, het weide-deel ligt daarachter. Is eerder om weide wat te sparen dan te rijden. Mijn oudje is 25 en op pensioen, ander paard is 10 maar wordt momenteel niet gereden, mss gaan we tegen de zomer terug beginnen.
Ze hebben alle 2 een goed waterdicht deken op voor de koude en krijgen veel hooi (en krachtvoer). In de winter mesten we niet uit enzo, we zijn er dan alleen om te voeren
Nee, we rijden ze niet
Hoefsmid en veearts komen gewoon naar de weide
In de winter is het 1 modderpoel, stapelt de mest zich op en staan de paarden bijna de hele dag in hun stal. Als we gaan is het ook altijd donker, dus we zien niet veel. De winter is een heel lastige periode, in de zomer en lente is het super!
Dat de weide-eigenaar zelf water geeft (in de winter geeft hij soms 5x per dag warm water bij, zodat het zeker niet bevriest), de vrijheid die je hebt: verzorging, voeren, ...
We laten hooi aan de wei leveren, dus dat is heel erg gemakkelijk. We mogen doen wat we willen met het land en de paarden enzo, alles is goed voor de eigenaar.

Geen idee :-)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:46

Rosa__ schreef:
Hallo,

MP
650 per jaar. Aantal paarden maakt niet uit
Geen idee, stond eerst samen, dus die investeringen zijn voor mij gedaan.
Zometeen maart kalken, er moet dan ook gerold worden en waarschijnlijk het winterdeel doorgezaaid. Verder ben ik hard bezig met inrichting en begaanbaar houden ivm weer nu.
Gaat via via, daarna waarschijnlijk (deel) over eigen land. Let op dat als je paardenmest gebruikt je moet kalken, want paardenmest verzuurt. Tussen het kalken en het mesten moet een maand zitten. Let ook op dat als je mest vanaf mesthoop uitrijd over je land dat je dat alleen tussen 1 feb en 1 sept. (15 sept. op zand) mag.
2 pony's
Ik heb lieve buren en ik ben er zelf iedere dag.
Veel voeren dmv slowfeeders. Zowiezo wil ik geen hooi los voeren, ze eten dan te snel, er wordt een deel vertrapt (geeft rommel in de wei) en er waait veel weg. Door de slowfeeders (ton met fijnamzig hooinet) is het hooi altijd droog, het waait niet weg en wordt niet vertrapt. Ik weet dan ook dat de hoeveelheid die ik geef voor zeker 98% in de buikjes verdwijnt ipv elders terecht komt. Ook bespaar ik zo hooi (hoef niet bij te rekenen ivm verspilling) zonder dat ik mijn dieren tekort doe.
Ik rij buiten, heb wel paddock, maar bodem moet nog aangepakt. Met slecht weer doe ik of niks, of ik ga wandelen.
Goede kleding, in beweging blijven en soms neem ik warme choco mee.
Nee.
Alles komt gewoon naar het land
Je moet erg opletten dat je tijd maakt om te rijden/echt met je paarden bezig te zijn. Onderhoud en klusjes kunnen veel tijd opeisen. En je moet goed weten hoe de regels zijn , dus wat wel en niet mag. Vaak zit je in de gedoogzone ivm noodzakelijk voor dierenwelzijn en mag eigenlijk niet. Goed camoufleren en hopen/geen aanleiding geven tot klagen van de buren.
Lekker vrijheid om alles te doen zoals ik het wil
ZOrg dat je grote dingen goed vooruit planned, zoals je hooivoorraad, zodat je niet midden in de winter zonder zit. Prijzen rijzen dan de pan uit en bij slecht weer kan er misschien niet eens geleverd worden.
Leer je land kennen. Je zomer en en paar regenbuien laat zien waar het snel nat wordt. Doe daar op tijd wat aan, want zodra de herfst begint zit je met de ellende tot het volgende voorjaar.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:48

1. Hoe heb je jouw weiland gevonden? Heb je er speciaal naar gezocht, zo ja, hoe? Nee, mijn zusje har vpony werd verkocht en die konden wij overnemen met land.
2. Wat betaal je voor het weiland? Is dit op jaarbasis? En maakt het dan nog uit hoeveel paarden je in het weiland zet? 175 per jaar
3. Wat heb je allemaal aan het weiland moeten doen toen je het toegewezen kreeg? Denk aan: schuilstal erop, schrikdraad plaatsen, etc. Wat heeft dit gekost? 20 euro schokdraad rest zat erbij :+
4. Wat doe je om het weiland te onderhouden, welke klusjes? Hoevaak moet je die uitvoeren? Welke kosten zitten daaraan verbonden? ruimen poep op, zitten geen kosten aan verbonden ;)
5. Hoe zit het met de mestafvoer? gooien we op een hoopje en zomers legen we die altijd
6. Hoe ben je aan vriendjes gekomen? (Aangezien een paard natuurlijk niet alleen op de wei kan staan.) Of heb je zelf meerdere paarden? we hadden shetlander kim, toen kwam een paard voor mij, nu staat er ook nog een pony van de buren bij
7. Is het wel veilig, is er wel toezicht? Zo nee, vind je het niet doodeng als je paard ineens koliek krijgt, om maar een voorbeeld te noemen? het is veilig, de buren van het land letten op ;D
8. Hoe doe je het met voeren? Je kunt toch moeilijk 2 x per dag naar je paard toekomen? ochtend buurvrouw, avonds ik , water krijgen ze ochtends
9. Waar rij je? Heb je een bak kunnen vinden? Zo nee, rij je dan gewoon op het land? Heb je daarvoor nog een stuk afgezet of zo? Wat doe je dan als het regent/een modderpoel is? ik rij in het land, en binnen kort wil ik naar mijn vplaats in de bak gaan rijden
10. Wat doe je als het 's winters extreem koud is en/of de grond is bevroren? Je paard staat immers buiten. Is het wel te doen met die kou, om daar dan minstens een paar uur te zijn? ja, gewoon veel kleren aan doen! Sil heeft een deken op de andere 2 zijn shetladners
11. Ben je aangesloten bij een rijvereniging? Of kom je op een manege/pensionstal voor (privé)lessen? Zo ja, is dat ver weg van jouw landje en hoe ga je daar dan heen met je paard? nee nog niet, dat wil ik wel, ht is +- 5 min rijden
12. Als je paard naar de hoefsmid moet, naar de paardentandarts of ingeënt moet worden, hoe doe je dat dan? Neem je je paard mee naar een stal zodat hij daar wordt behandeld? Of laat je de hoefsmid/dierenarts naar je land toekomen? hij komt naar ons toe
13. Wat ervaar je als grootste nadeel van deze manier van huisvesten? niks :+
14. Zijn er ook nog dingen waar je extra blij mee bent? dat het zo goedkoop is!
15. Zijn er nog dingen die belangrijk zijn om te weten? poepruimen kost veel tijd!

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:37

Ik heb een advertentie online gezet. Toen heeft de eigenaar van het paard die bij de mijne staat gereageerd.

Wij betalen 150 euro per maand. Wij mogen er zoveel paarden opzetten als we willen.

Er is best veel werk ingekropen. Schuilstal erop, omheining aangepast, stal laten bijbouwen. De schuilstal en het grootste deel van de omheining had mijn weidegenoot al gemaakt. Gelukkig valt er met de weide eigenaar wel te praten over gemaakte kosten. Maar wat het precies allemaal gekost heeft, weet ik niet.

Dagelijks wordt de mest uit het weiland gehaald. Gelukkig zijn de grote werken ongeveer achter de rug, maar is elke maand wel weer iets anders dat gemaakt moet worden. Vaak is het gewoon een paal vervangen of de schrikdraad herstellen.

Wij hebben iemand gevonden die het komt ophalen.

Via het internet

Er komt s'morgens iemand en s'avonds is er ook iemand. Verder zijn er ook huizen die op het weiland uitkijken, dus er is wel iets van controle.

Weidemaatje geeft s'morgens voer en ik s'avonds

Er is een manège met binnenbak in de straat. Op de weide is het momenteel onmogelijk om te rijden

Dat wordt je snel gewoon. Ik ben er elke dag minstens een uur en heb het nog nooit echt koud gehad.

In de straat, dus we gaan te voet. Daarnaast volg ik ook grondwerklessen op 3 km astand. Dat doen we ook te voet.

De DA komt naar mijn weide.

modder, geen goede piste, weinig licht, elke dag naar de weide moeten gaan, minder sociaal contact, dan op een pensionstal. Moest ik weggaan op deze weide, zou ik liever opnieuw op een pensionstal met veel weidegang staan.

Dat je alles zelf kan beslissen.

Alles goed plannen. Ik sta pas begin oktober op het weiland. En mijn weidemaatje had nog geen hooi aangekocht. Het is wel geregeld, maar alles is een stuk duurder nu.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:33

Vroeger had ik een perceel weiland op 10 km van huis. Ik woonde in Gouda (Goverwelle) en had het land in Reeuwijk / Waddinxveen. Inmiddels zijn wij verhuisd en heb ik de paarden aan huis staan.

heel veel makelaars benaderen en in de omgeving rondkijken.

Ik heb ca 10 jaar geleden ruim 3 hectare land kunnen kopen. Voor de aankoop had ik een lening afgesloten.

Ik heb veel geinvesteerd, water en stroom aan laten leggen, hekwerk, extra drainaige, etc etc.
Echter een het plaatsen van een schuilstal is geen optie gemeente en omliggende gemeenten laten dat niet toe. Agrarische bestemming.

In eerste instantie hekwerken plaatsen etc.
de kosten zijn het bemesten (zowel kunstmest als dierlijke mest), maaien, onkruidvrij houden, sloten, greppelen, hooi/kuilwinning, reparatiewerkzaamheden. Ik doe veel zelf met de hand echter het bemesten doe ik gedeeltelijk zelf maar veel is uitbesteed, sloten, greppelen hooi/kuilwinning laat ik door een loonwerker doen (uurloon van mannetjes en machines)

laat ik op het land en verspreid ik. Het stuk is zo groot dat de paarden dan heel lang niet meer op dat stuk hoeven te staan. (De mest na het ontwormen word wel volledig verwijderd en dit gaat weg van het perceel)

Ik heb zelf meerdere paarden.

Toezicht, ik ga er iedere dat minimaal 3x naar toe. Daarbij is het land bereikbaar via overpad dus er komen niet ongezien mensen op het perceel. Doordat het perceel in een polder ligt is er ook goed toezicht op door de bewoners van de omliggende woningen.

Voor mijn werk naar de paarden en dan om 06.30 uur weer naar huis tussen de middag (onder werktijd) en einde van de middag vroeg in de avond laatste controle door mij.

Ik reed eigenlijk altijd over de weg, zowel aangespannen als onder de man, had ik minder tijd dan reed ik of longeerde ik in het land, was goed te doen, er zijn op korte afstand rijverenigingen/manege's.

Water meenemen in jerrycans.

toendertijd was ik niet aangesloten bij een rijvereniging maar er zijn 2 mogelijkheden binnen 2 km. Dit zou dus makkelijk onder de man kunnen.

hoefsmid en DA kwamen naar het land

geen nadelen, echter wel veel werk vooral ten opzichte van elders in pension.

ja, de paarden stonden zoals ik dat wilde, en indien er iets aan schorte was het aan mijzelf om ervoor te zorgen dat het opgeknapt werd.

het kost je veel tijd

ps door onze verhuizing zou het land (of een gedeelte daarvan) te koop zijn, door de afstand is het grootste gedeelte nu in gebruik voor hooiwinning.

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:29

1. Hoe heb je jouw weiland gevonden? Heb je er speciaal naar gezocht, zo ja, hoe? Ik heb de weide van mijn overburen.. Dus ik heb er niet echt naar hoeven zoeken.

2. Wat betaal je voor het weiland? Is dit op jaarbasis? En maakt het dan nog uit hoeveel paarden je in het weiland zet? Ik hoef er niks voor te betalen, en er staat een ponytje op. De weide is ong. een voetbalvelt groot ja iets kleiner dan.

3. Wat heb je allemaal aan het weiland moeten doen toen je het toegewezen kreeg? Denk aan: schuilstal erop, schrikdraad plaatsen, etc. Wat heeft dit gekost? Omdat de weide niet netjes, mooi en goed was afgerasterd hebben wij dat zelf nog gedaan. Denk dan ook aan palen in de grond slaan.. die draad die koste nog echt vest veel.. voor een draad.. Hoeveel weet ik niet meer €50 euro voor zon rol.. maar dat was lang niet genoeg we moesten namelijk boven en onder. Schuilstal die was er al.. dus dat was prima.

Ik moet veel onderhoud plegen aan de wei, aangezien de eigenaren van de wei niet echt netjes zijn, die pleuren alles wat opgestookt kan worden in de wei en ik maar een mooie berg van maken.. Dus ik ben iedere dag wel bezig om vanallerhande dingen uit de wei te pleuren.. maar ja ik kan daar niet te veel van zeggen natuurlijk want ik zit daar ook gratis in die weide he..

5. Hoe zit het met de mestafvoer? Denk aan een kruiwagen en een riek, en alles over de draad in de bossen gooien..:) Trouwens zijn prive bossen dus het is niet zo dat ik daar een illegale mestdump creeer!:P

6. Hoe ben je aan vriendjes gekomen? (Aangezien een paard natuurlijk niet alleen op de wei kan staan.) Of heb je zelf meerdere paarden? Mijn paard staat alleen, ze houd niet van andere paarden.. en het gaat prima zo.. aan haar wei grenst een andere wei met paardjes.. dus zo alleen is ze niet. En de eigenaren van de wei dumpen hun honden vaak in de wei, die bang zijn voor de stroom draad en er dus netjes inblijven:P

7. Is het wel veilig, is er wel toezicht? Zo nee, vind je het niet doodeng als je paard ineens koliek krijgt, om maar een voorbeeld te noemen? Er is opzich weinig toezicht, en ik ga er twee keer per dag heen.. als je er overnadenkt wel, maar bekijk de reneden eens van waarom een paard koliek kan krijgen..? Dus ik denk dat je niet zo heel bang hoeft te zijn.

8. Hoe doe je het met voeren? Je kunt toch moeilijk 2 x per dag naar je paard toekomen? Omdat mijn paard tegenover mij staat is het voor mij makkelijk. Of ja ik heb een mini appaloosa dus die heeft niet veel voer nodig. Alleen in de winter beetje hooi erbij. Maar ik ga er meestal wel twee keer per dag heen, soms ook een hoor.

9. Waar rij je? Heb je een bak kunnen vinden? Zo nee, rij je dan gewoon op het land? Heb je daarvoor nog een stuk afgezet of zo? Wat doe je dan als het regent/een modderpoel is? Ik rijd niet met mijn pony, maar wel longeren en dat doe ik altijd een stuk afzetten.. want de wei is om te spelen en dan altijd dat ene hoekje voor te werken:P Kunt ook aan de begoeiiing zien dat ze daar weinig komt hihi.

10. Wat doe je als het 's winters extreem koud is en/of de grond is bevroren? Je paard staat immers buiten. Is het wel te doen met die kou, om daar dan minstens een paar uur te zijn? Ach.. valt best mee genoeg kleding aan doen en dan gaat het best. Ik doe altijd over heel de wei de sneeuw enz. van de draad halen anders leid die de stroom eraf de takken bijv. fMaart gaat prima, je moet ook niet zon gevoelig paard zo op de weide zetten he.. ik heb ze altijd 24/7 op de wei en dat gaat prima.. dus mijn pony kan ook wel tegen een harde grond.. is ze wel voort gewent

11. Ben je aangesloten bij een rijvereniging? Of kom je op een manege/pensionstal voor (privé)lessen? Zo ja, is dat ver weg van jouw landje en hoe ga je daar dan heen met je paard?Als ik ergens heen ga dan ga ik te voet.

12. Als je paard naar de hoefsmid moet, naar de paardentandarts of ingeënt moet worden, hoe doe je dat dan? Neem je je paard mee naar een stal zodat hij daar wordt behandeld? Of laat je de hoefsmid/dierenarts naar je land toekomen? Mijn hoefsmid, arts die komen altijd. Denk bij de dierenarts wel aan hoge voorrijkosten.. doe alles in een keer is echt een tip, mijn dierenarts komt meteen voor controle, wormenkuur, en een jaarlijkse enting. Want als ie alleen moet komen voor een prikje die 15,- kost en de voorrijkosten 35,- dan ist ook nie echt heel slim als ie binnen een half jaar weer terug moet komen voor een controle..

13. Wat ervaar je als grootste nadeel van deze manier van huisvesten? Dat je weinig toezicht hebt en je moet er veel tijd voor uittrekken als je gaat. En voor mij speciaal dat ik niks betaal voor deze weide en relatief weinig rechten heb dus.. en dus alle rotzooi in die wei steeds moet opruimen.. maargoed beetje mosterd bij de maaltijd nemen he.

14. Zijn er ook nog dingen waar je extra blij mee bent? Uhm.. met mijn vader die gelukkig wel helpt, en dat wij die mensen heel goed kennen, me ouders zijn vrienden met hun dus vaak dan daar eten dan bij ons, dan daar fikkie stoken dan bij ons.. dus dan ist makkelijk als spap keer zegt van goh,, zouden jullie di en di nie op kunnen ruimen.. bijv. grote berg bakstenen die gaan gelukkig ook de wei uit!:)

Als je boven de 75,- p.m. uit zou komen dan zou ik pensionstalling nemen en dan mssn een hele simpele, dan heb je mssn wat meer rust in je hoofd voor mocht er iets gebeuren..;) Verder ist best fijn zo!

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:05

Rosa__ schreef:
Hallo,

1. Hoe heb je jouw weiland gevonden? Heb je er speciaal naar gezocht, zo ja, hoe? Via mensen van stal gevraagd hoe zij aan hun wei kwamen, want dat wou ik ook!
2. Wat betaal je voor het weiland? Is dit op jaarbasis? En maakt het dan nog uit hoeveel paarden je in het weiland zet? 300 per jaar. Nee maakt niet uit hoeveel er op staan.
3. Wat heb je allemaal aan het weiland moeten doen toen je het toegewezen kreeg? Denk aan: schuilstal erop, schrikdraad plaatsen, etc. Wat heeft dit gekost? De vorige huurder heeft het schrikdraag helemaal vervangen ter waarde van € 1.500,-, dit hebben wij overgenomen voor €300,-. Zelf hebben wij er een klok op gezet.
4. Wat doe je om het weiland te onderhouden, welke klusjes? Hoevaak moet je die uitvoeren? Welke kosten zitten daaraan verbonden? Tot op heden nog geen kosten. Alleen onkruid geplukt en mest verwijderd. Wel is de wei behoorlijk omgeploegd door de paarden, dus binnenkort zullen we het wel een keertje opnieuw moeten inzaaien
5. Hoe zit het met de mestafvoer? We nemen een schep en een kruiwagen en werken maar! De mest gaat gewoon in de mestput op stal.
6. Hoe ben je aan vriendjes gekomen? (Aangezien een paard natuurlijk niet alleen op de wei kan staan.) Of heb je zelf meerdere paarden? Iemand anders op stal had ook interesse dus hebben we het samen geregeld.
7. Is het wel veilig, is er wel toezicht? Zo nee, vind je het niet doodeng als je paard ineens koliek krijgt, om maar een voorbeeld te noemen? 2 maal per dag is er toezicht vanuit stal en wij gaan natuurlijk zelf ook wel eens kijken. Ik ben voornamelijk bang dat mijn paard uit de wei springt (heeft ie vaker gedaan) en wellicht beknelt raakt op een of andere manier.
8. Hoe doe je het met voeren? Je kunt toch moeilijk 2 x per dag naar je paard toekomen? Paar gaan 's avonds weer op stal
9. Waar rij je? Heb je een bak kunnen vinden? Zo nee, rij je dan gewoon op het land? Heb je daarvoor nog een stuk afgezet of zo? Wat doe je dan als het regent/een modderpoel is? manege op 50meter afstand, waar het paard ook is gestald.
10. Wat doe je als het 's winters extreem koud is en/of de grond is bevroren? Je paard staat immers buiten. Is het wel te doen met die kou, om daar dan minstens een paar uur te zijn? Gaat naar binnen van oktober t/m maart
11. Ben je aangesloten bij een rijvereniging? Of kom je op een manege/pensionstal voor (privé)lessen? Zo ja, is dat ver weg van jouw landje en hoe ga je daar dan heen met je paard? yep, zie hiervoor
12. Als je paard naar de hoefsmid moet, naar de paardentandarts of ingeënt moet worden, hoe doe je dat dan? Neem je je paard mee naar een stal zodat hij daar wordt behandeld? Of laat je de hoefsmid/dierenarts naar je land toekomen? stal
13. Wat ervaar je als grootste nadeel van deze manier van huisvesten? kosten. Had graag een gratis wei gewild zonder zorgen

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:11

Rosa__ schreef:
Hallo,

Niet gezocht, de buurman van mijn ouders waar mijn paarden staan, vond toen ik nog klein meisje was, dat mijn paarden een wei nodig hadden en heeft speciaal voor mij 2 weien gezaaid. Ik had al buitenboxen met paddock, heel ruime paddock.

Mijn moeder is van oorsprong kapster en de huur is dat mijn moeder de buurman knipt :D al dik 20 jaar inmiddels..

Alleen de omheining plaatsen. De palen en het gaas had de buurman voor ons liggen. Stallen en paddock heb ik zelf bij mijn ouders achter het huis. De wei ligt op 3 meter naast de tuin van mijn ouders :D

Ik hou de omheining in de gaten, bij gebroken palen, of kapot gaas kom ik zelf in actie. Buurman maait het als het nodig is met tractor, kunstmest in het voorjaar erover met tractor, hoeven we niet te betalen. :D

Sja..ik word langdradig, de buurman haalt overal in de buurt de mest op en heeft voor mij een mestbak gemaakt die hij kostenloos leegt als hij vol is.

Ik heb altijd meerdere paarden gehad, jarenlang 2 fjorden en een new forester, nu een fjordenveulen en twee shetjes op het moment.DIe heb ik gewoon gekocht.

Mijn ouders kijken op de wei en houden toezicht, hun huis staat er pal naast.

Jawel, ik ga 2 maal daags voeren en verzorgen. Mits ik zulke diensten heb (werk in de zorg) dat ik niet kan voeren doet mijn ma of pa dat.

Roeien met de riemen die je hebt. Ik huurde altijd een bak vlakbij, kan ik straks weer gaan doen. Ik rij soms gewoon in de wei, maar 99 van de 100 keer ben ik op buitenrit. En als het een modderpoel is, maakt dat niet uit he, met buiten rijden.

Ja natuurlijk is dat te doen!! Je trekt laag op laag aan, dubbele sokken, gevoerde stalschoenen, warme jas, muts op je kop en klaar is klara...Ik geniet juist van de kou, heerlijk. Alleen ijshakken is niet mijn hobby.

Op moment niet, maar ik kan te paard naar een rijvereniging op zeg 15min afstand stappen. Maar ik ben niet van de verenigingen dus heb ik ook niets mee te maken.

:D :D Smid en veearts komen gewoon naar de plaats waar je je paard hebt staan. Maakt voor hen niet uit of ze naar een stal of wei rijden moeten, voorrijkosten moet je sowieso betalen.

Ik zou het leuk vinden om samen mijn hobby te delen, dus meerdere mensen bij elkaar..hier ben ik alleen.

Met alles wat ik beschreven heb, behalve puntje bij 13 is jammer.

Graag gedaan!

Queenylavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 08:52

Is er ook een weiland in Amsterdam?
Ik neem binnekort een fries ,en normaal pensionstal is er heel duur

Alvast bedankt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:35

een weiland is uiteindelijk waarschijnlijk niet heel veel goedkoper, wel heel veel meer werk als je het alleen doet
weilanden zijn er niet zoveel, zeker niet met een schuilstal erbij in die regio