Wat is beter stro of zaagsel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Wat is beter stro of zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 12:39

Hoi bokkers! :)
ik heb een enorme wei en een schuilstal, waar het vaak een beetje vies is. ( ik doe er wel veel aan )
maar wat is nou beter als stalbedekking stro of zaagsel? mijn paard hoest niet dus het is niet heel erg als we stro doen.
Ik wou gewoon weten wat nou het beste is ;)

mvg lisa

friesiszwart

Re: Wat is beter stro of zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:48

Ik heb stro in de stallen dit omdat ik dit een prettige bodembedekking vind en het niet erg is als de paarden er wat van eten.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 12:52

Ok,
maar bij mij eet ie soms heel de stal leeg :+

friesiszwart schreef:
Ik heb stro in de stallen dit omdat ik dit een prettige bodembedekking vind en het niet erg is als de paarden er wat van eten.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:57

Je kunt zaagsel als onderlaag gebruiken en stro erover heen. Zeker in een schuilstal hoef je dan niet wekelijks de stal leeg te halen maar alleen dagelijks de natte/vieze plekken eruit en weer opstrooien. Dan kun je om de week de stal leeg halen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 13:01

word de stalbedekking dan niet duur? :D

chocobroodje schreef:
Je kunt zaagsel als onderlaag gebruiken en stro erover heen. Zeker in een schuilstal hoef je dan niet wekelijks de stal leeg te halen maar alleen dagelijks de natte/vieze plekken eruit en weer opstrooien. Dan kun je om de week de stal leeg halen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:07

Tja ik vind het wel meevallen maar ik kan niet in jou portomonee kijken ;). 1 pak zaagsel en 1 pak stro om mee te beginnen en dan vul je dagelijks het stro aan met 2/3 plakjes. Voordeel is wel dat je maar 1x per 2 weken hoeft te mesten (de hele stal) Ik heb het nu over een standaard stal van 3x3 als schuilstal.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:08

Ik heb altijd vlas in mijn schuilstal gehad. Stro neemt niet echt veel vocht op en je hebt er veel afval van. Zaagsel heb ik ook gehad, maar vlas was goedkoper en bleef naar mijn idee langer schoon. Nu heb ik sinds een halve week strokorrels, dat bevalt tot nu toe nog het best. Uitmesten is eenvoudig en het ruikt niet zoals bij vlas.

Of het duur wordt of niet dat moet ieder voor zich bepalen. Maar in de winter vind ik een goede stalbedekking wel belangrijk, zeker als de wei modderig is zoals bij ons thuis.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:10

ik denk dat stro fijner is, maar dan kan je paard\pony wel de hele stal leegeten :Y)

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:13

Mijn paarden staan weer op zaagsel.
Ik heb zowel vlas als strokorrels gebruikt, en het gebruik ervan was erg fijn alleen mijn paarden aten het op.
Ik heb er van alles overheen gegooid, maar niets hielp( niet 1 hapje, maar de hele tijd terwijl er hooi lag)
Dus ik ben terug bij zaagsel, en ik gebruik 1 baal per week per stal.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:29

Mijn paarden staan op stro, maar mijn voorkeur gaat toch naar zaagsel.
Maarja wij gebruiken stro omdat we er zelf meer dan genoeg van hebben en mijn ouders zaagsel nogal duur vinden om steeds te kopen :)

Bij stro moet je steeds heel de stal uitmesten en bij zaagsel moet je in feite gewoon iedere dag de stronten & vieze plekken eruit halen :j
Als je paard ook teveel van het stro gaat eten (hangt natuurlijk ook af van de kwaliteit van het stro) kan het ook koliek veroorzaken (is mij toch altijd gezegd geweest)

Dusja mijn voorkeur gaat naar zaagsel (nuja eerder vlas) :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:34

Hier ligt stro in de stallen, is goed uit te mesten als je het gewoon dagelijks bijhoudt, strontjes eruit en vieze plekken en overige stro achterin en de rest bijstrooien. Het grootste voordeel vindt ik dat ze nog lekker wat te knabbelen hebben. Zover ik weet kan stro geen kwaad of je moet ze wel ontzettend veel geven maar volgens mij is dat totaal geen probleem.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:52

ZarcoTje schreef:
Mijn paarden staan op stro, maar mijn voorkeur gaat toch naar zaagsel.
Maarja wij gebruiken stro omdat we er zelf meer dan genoeg van hebben en mijn ouders zaagsel nogal duur vinden om steeds te kopen :)

Bij stro moet je steeds heel de stal uitmesten en bij zaagsel moet je in feite gewoon iedere dag de stronten & vieze plekken eruit halen :j
Als je paard ook teveel van het stro gaat eten (hangt natuurlijk ook af van de kwaliteit van het stro) kan het ook koliek veroorzaken (is mij toch altijd gezegd geweest)

Dusja mijn voorkeur gaat naar zaagsel (nuja eerder vlas) :j

Koliek valt enkel voor als je paard niet gewend is stro te eten. Dan zijn er niet genoeg bacterien in de darmen die stro afbreken waardoor koliek mogelijk is. Maar voer je langzaam op, is stro geen probleem.
Mijn paarden zijn het gewend en krijgen buiten hooi, stro om wat te knabbelen.

Er is eens een onderzoek gedaan naar wat paarden het prettigst vonden, stro/zaagsel/houtkrullen/.. En toen kwam stro als favoriet. Maar dat wil niets zeggen. Misschien is stro het minst erg, of misschien zijn ze allemaal goed maar stro net iets beter..

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:00

Ja mijn ruin is een enorme vreetzak en eet zowat meestal zijn halve stal leeg O:)
Maakte me er in het begin wel heel erg zorgen over, maar toen zei m'n vader dat ons stro van erg goede kwaliteit is en het niet schadelijk is dan.
Nuja nog geen problemen gehad met mijn ruin, dus voorlopig maak ik me geen zorgen meer :)

Maar heb dan ergens weer liever dat ze stro knabbelen dan dat ze van vlas beginnen te eten :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:01

Hier staan ze op zaagsel met daaroverheen stro,vind het een fijne combinatie.
Zaagsel neemt erg veel vocht op en stro zorgt voor de knabbel,door deze combi gebruiken wij zo'n 60% minder stro en liggen de paarden altijd op een lekker bed.

Wij halen zaagsel bij de meubelmakers,even overleggen wat je wel- en niet kunt gebruiken en geen rommel in het zaagsel zoals blokjes hout en schroeven :+
Hout wat licht van kleur is en zoet ruikt is goed (grenen en fruitboomsoorten),alles wat rood is van kleur (hardhout) is niet geschikt.

Echt zaagsel is geschikt voor achterin,absorbeerd veel vocht...krullen beter voor voorin ;)

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:12

Onze paarden staan altijd op stro

Paard hoort per dag 16 uur te eten

Dit omdat paard elke dag heel veel speeksel aan maakt

En dit alleen kwijt raakt met eten van ruw voer

Naast gewoon ruwvoer kan paard wat stro mee eten

Er zijn al heel veel studies gedaan waaruit blijkt dat stro het alle beste is voor het paard als pony

Blijkt ook dat vervelling bij paarden nare trekjes krijgen onder ander luchtzuigen

En veel likken na eten aan deuren posten, voerbakken, ect

Omdat ze hun speeksel niet voloende kwijt kunnen raken

Stro houd paard bezig en helpt met hun speeksel kwijt te raken naast het gebruik van ruwvoer
Laatst bijgewerkt door sporten op 03-01-11 17:21, in het totaal 3 keer bewerkt

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:17

Wij hebben ervaring met zowel stro als zaagsel en vlas.
Voordeel van vlas en zaagsel vinden wij dat dit toch beter vocht opneemt, de hoeven blijven droger/schoner.
Ook is vlas/zaagsel minder zwaar met het mesten.
Onze paarden krijgen veel hooi en vervelen zich dus niet in de box.

suze2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:04

zaagsel is makkelijker als je paard zijn stal erg vies maakt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:13

stro en zaagsel hebben allebei hun voor en nadelen

stro:
+ warm
+ extra ruwvoer
+ goedkoop
+ makkelijk(er) af te voeren
- neemt weinig vocht op
- niet ideaal als je paard de hele stal leeg eet en aan de dikke kant is

zaagsel:
+ neemt veel vocht op
+ stofvrij
+ weinig werk bij "propere" paarden
- moeilijker af te voeren
- niet eetbaar
- oogt snel vies bij een inloop/schuilstal
- duur bij een echt "vuil" paard
+/- is uitdrogend voor de hoeven, kan voordeel zijn bij gevoeligheid voor rotstraal of nadelig bij droge brokkelhoeven.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:57

En dan heb je natuurlijk nog de strokorrels, mijn favoriet!

The1AndOnly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:06

Vanwege de knabbel die het stro biedt zou mijn voorkeur naar stro gaan. Maar in een schuilstal zou ik daar waarschijnlijk wel een onderlaag van zaagsel in gooien! Voor het vocht. En omdat je paard misschien zijn hele bed opeet!

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:34

Ik zo ook voor stro kiezen. Paarden eten natuurlijk ook erg veel en zaagsel eten ze niet. Zaagsel is alleen fijn vind ik as je paard erg snel koliek krijgt of ze erge rotstraal hebben waardoor ze droog moeten staan. Maar anders zou ik gewoon lekker voor stro kiezen! Als je het iederedag bijhoud, moet het geen probleem zijn :)

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:48

ik doe bij mijn konijn ook eerst zaagsel (dat apsorbeert (weet niet hoe je het schrijft :P ) en stro vinden paarden gewoon lekker liggen!! :+
En bij stro plakt het niet zo snel aan het zweetdeken als ze gaat rollen ;) :D :+

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 12:53

Ik doe altijd stro normaal alleen mijn paard eet heel de stal leeg

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:53

stro (:
en als je paard als zn stro opeet waarom vraag je t dan nog-.-

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 19:21

Omdat er ook nog vlas en papier en zaagsel bestaat? :+ ;)

xxmarinthe schreef:
stro (:
en als je paard als zn stro opeet waarom vraag je t dan nog-.-