Dat vindt ik nu een leuke vraag, ik zie ook door de bomen het bos niet meer. Zelf heb ik, voor het paard dan natuurlijk: een vliegendeken, duidelijk, tegen de vliegen een dunne waterdichte deken, voor als het echt vies weer is, regen, wind en waterkoud, zeg maar een dikkere waterdichte deken met een kleine hals, voor als het echt koud is, -10 of zo. Mijn paard staat dan ook meest buiten, komt zelden op stal.
Het hangt er een beetje vanaf wat je doel is. Als je je paard echt minder wintervacht wil laten kweken, dan al in september beginnen met een regendeken en telkens een dikkere opdoen als het echt koud wordt. Mijn paard heeft met deze kou 450 grams winterdeken op. Ze staat 24/7 buiten met schuilstal. Maar als je paard wel wat wintervacht mag kweken dan kan je natuurlijk minder deken erop leggen(dan wel later beginnen). Als het niet uitmaakt of het paard wintervacht krijgt zou ik niet met dekens gaan werken, dan redden ze zichzelf wel, ook al is het zo koud. ik hoop dat je er wat aan hebt.
oke dank je wel ja ik weet nog niet wat ik wil ik denk dat ik niet zo'n schattig vachtje laten groeien want dan drogen ze minder snel en zijn ze vatbaarder voor ziektes...
sjouk_L
Geplaatst: 03-01-11 11:55
Als ze nu al een vacht hebben ga je die niet meer wegkrijgen met dekens, dan moet je scheren en een echt dikke deken opdoen, minimaal 300 gram denk ik. als ze nu nog geen vacht hebben, dan heeft er al die tijd al een deken opgelegen, en zul je daarmee door moeten gaan om ziekte te voorkomen. ze maken tot ongeveer half december nog wintervacht aan, daarna nauwelijks meer. als je met dekens een wintervacht wil voorkomen zul je rond begin/half september ongeveer moeten beginnen, beetje afhankelijk van het weer natuurlijk
Ipv ongeduldig te vragen of nog iemand iets weet, kan je ook in de tussentijd even bokt dorzoeken. Hoier zijn nml al erg veel topics over en ieder jaar komen er meer bij
kijk eens bij seizoensvragen, daar zijn meerder topics over dekengebruik
Illusion1990
Geplaatst: 03-01-11 13:51
Mijn schimmel van 21 jaar is geschoren. Een jachtmodel. Hij staat momenteel op stal. Overdag wel een paar uur op de paddock. Mijnheer draagt een 200 grams deken met een 400 grams deken eroverheen. Ik wil graag dat zijn spieren en vitale organen lekker op temperatuur blijven. Met rijden beginnen we met een fleece uitrijdeken. Na het instappen en indraven gaat die eraf en gaan we echt aan het werk. Tijdens het uitstappen gaat de uitrijdeken er weer op. Daarna meteen naar stal, afzadelen, borsteltje erover en de lekkere winterjassen weer aan. Wij komen de winter wel door. Wanneer het straks weer warmer wordt (ik kan niet wachten), gaat eerst de 200 grams eronder weg, daarna maakt de 400 grams plaats voor de 200 grams. Daarna nog even een ongevoerde regendeken en dan, als het weer echt lekker weer is NAAKT! Kan ie zich weer lekker vies maken in de modder... Dan staat ie ook weer hele dagen op de wei
kimmie88
Geplaatst: 03-01-11 13:51
sanso schreef:
en rijdt 2 x in de week!! dat zit bij de stalling
je rijd 2x pw??????/
nynke55
Geplaatst: 03-01-11 13:57
kimmie88 schreef:
sanso schreef:
en rijdt 2 x in de week!! dat zit bij de stalling
je rijd 2x pw??????/
Wat is daar mis mee? Als het paard elke dag buiten komt?
een shire heeft meestal een goede vacht, in principe hoeft die geen deken. Op maneges staan ze 's nachts meestal binnen, en overdag een paar uurtjes buiten. dan hebben ze geen deken nodig, als je hem niet scheert. voor 2x per week rijden zal ik geen enkel paard scheren, dat is gewoon niet nodig. dus als hij genoeg ruwvoer (hooi, kuil etc) krijgt, en 's nachts in een stal staat, zou ik hem geen deken omdoen.
mijn arabische volbloed staat overdag een aantal uur buiten in de paddock, en verder in een binnenstal. ik gooi een fleecedeken op m'n arabier als het overdag onder de 8 graden is, maar het nog niet vriest 'snachts, en die fleece verwissel ik voor een 100grams als het vriezen gaat. als het matig tot sterk vriest, dus -8 of lager, en het overdag ook vriest, gaat het fleeceje onder de 100grams. nu het overdag niet meer vriest, heeft hij alleen de 100grams op, komt de temperatuur rond mei 's nachts boven de 5 graden, en overdag boven de 8, dan gaat de deken er weer af heel veel mensen vinden dat een paard een deken om moet, als zij het zelf koud krijgen. Maar vaak word vergeten dat paarden een vacht hebben die zich aan de winter aanpast, en wij mensjes hebben die niet dus hebben wij het veel sneller koud
Caroline_Tor
Geplaatst: 03-01-11 14:10
Ben hier ook eens benieuwd naar. Ik heb op dit moment een 300gr opliggen op mijn engelse volbloed die in een binnenstalling staat?
een paard met een goede wintervacht droogt van binnen naar buiten (net zoals de waterdruppels op een fleece of wollen zweetdeken komen te staan). En hoe trager ze drogen hoe minder warmte verlies. rollen in het zand of stro helpt om sneller te drogen. Gewoon uit de tocht zetten is voldoende. Alleen is deze manier niet zo fijn als je veel en intensief met je paard wil rijden, want door de dikke vacht gaan ze sneller zweten en conditie "verlies" optreden (jij loopt ook minder makkelijk als je het te warm hebt)
Het geklooi en het vatbaarder zijn voor ziektes is wanneer je paard afdekt en hij toch nog een redelijke wintervacht ontwikkeld heeft. Want hij is gewend om een warme jas aan te hebben en na het rijden heeft hij juist geen warme jas meer aan en duurt het alsnog een halfuur vooraleer hij droog is. Als je z'n "normale deken" terug opdoet vooraleer hij volledig droog is riskeer je dat hij eerst terug nat wordt tot op de huid en dan pas langzaam opdroogt. In deze periode is hij vatbaarder om een kou te pakken.