stallen met uitloopjes

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

vloer stal + uitloop

A) Betonplaten in stal, zand buiten.
21 (29%)
B) Betonplaten en stro in stal, klinkers buiten.
51 (70%)

Totaal aantal stemmen: 72

Suzzy_3

stallen met uitloopjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 17:30

Volgend jaar gaan mijn vriend en ik in de wei een aantal stalletjes zetten.
We willen hetzelfde principe als mijn ouders dit jaar neergezet hebben.
Dus 4 of 5 stallen naast elkaar, aan de achterkant een voedergang, tussen de stallen een halfhoog schot voor het contact, en elk paard krijg een uitloopje van de breedte van zijn stal en 5 meter diep ongeveer.

Bij mijn ouders liggen er in de stallen gewoon betonplaten (40 cm * 2m). Makkelijk uit te mesten (gewoon borstelen en opscheppen). Buiten in de uitloopjes is nu gewoon zwarte zand (modder) maar na de winter wordt dat een beetje afgegraven en gaat er zand komen. Wel geen drainage, omdat we geen gracht hebben ofzo waar dat water naar toe kan. Ze zitten wel op zandgrond, en de piste op 5 m daar naast ligt ook altijd perfect zonder drainage.

Nu bij mijn vriend is het andere grond, veel natter ook. Dus daar ben ik nu aan het twijfelen:
a) betonplaten in de stal en buiten zand (met een paar drainagedarmen naar de gracht)
b) betonplaten + stro in de stal en buiten klinkers
elke dag opstrooien + 1 maal in de week alles er uit. Buiten is dan ook alles makkelijker proper de maken dan op zand.

Maar wat zou voor de paarden het aangenaamst zijn?

(ik vraag dat nu al omdat we dan weten welk materiaal we moeten verzamelen. Aangezien in de lente vaak gratis materiaal op internet gezet wordt)

_Cindy

Re: stallen met uitloopjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:40

Klinkers is erg lastig schoonmaken. Mijn paard staat met 2 paarden overdag in een zandpaddock, dit is dan wel een heel goede en gedraineerde paddock dus altijd droog, en bevriest niet. Drollen kun je makkelijk weghalen met een mestboy. Dit doen wij 2x per dag, de eigenaresse 's morgens als ze haar paarden buiten zet en meestal doe ik het 's middags. Dan is het wel te doen, als de paarden er doorheen gaan galoperen is het veel lastiger maar dat zal je niet snel hebben met kleine paddockjes.

Mijn pony heeft een lange smalle inloopstal, ik leg alleen in het achterste gedeelte stro. Plassen doet ze niet op stal, elke dag worden de drollen eruit gehaald, het stro weggeveegd vanuit de ingang en om de 2-3 dagen plakje stro erbij. In de stallen van de 2 paarden die wel 's nachts op een vaste stal gaan liggen rubberen stalmatten, dit is echt ideaal met schoonmaken en fijn voor de paarden, zou dit ook graag in de inloopstal van mijn pony willen.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:41

waarom doe je er geen rubbermatten in?
Is echt perfect!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:46

ik ga voor de verharde uitloop vanwege het voordeel voor de hoeven! ik zou dan zelfs niet overdreven veel stro in de stal doen, maar eerder enkel een plek om te liggen. Rubbermatten vind ik dan ook zeker te overwegen

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 17:52

Rubbermatten wil mijn vriend niet. Is daar vies van, en de prijs is ook een minpuntje.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:10

ik vind vloeistofdichte rubber matten in de stal, met daarop een deel opgestrooid waar ze kunnen plassen en droog liggen, en dan een verharde uitloop, wel zo fijn. De uitloop verharden scheelt je nattigheid en zand inlopen en het wordt geen modder. Het is altijd schoon en droog te houden en je kunt het vegen/schuiven en strooien bij sneeuw en ijs/gladheid.

Vanwege slijtage van de hoeven worden in een uitloop ook wel eens rubbermatten neergelegd.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:15

Paarden hier in de buurt hebben in hun (inloop)stal rubbermatten en in de uitloop zand. Die matten zijn echt heel handig en makkelijk schoon te houden! Ze moeten dan wel water doorlaten.
Maar als je geen matten wilt kan je dan niet gewoon en stro in de stal doen, en zand buiten?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:25

overigens kun je prima in plaats van stro ander strooisel gebruiken zoals gehakseld koolzaadstro, hennepstrooisel, vlas, strokorrels, of zaagsel/houtkrullen. Dat neemt ook nog eens beter vocht op dan een laagje stro.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:29

Als je stro, of ander strooisel in je stal legt, wordt dit mee naar buiten gelopen, en krijg je een vieze zooi in je uitloop.
De paarden trappen dit de grond in, dus dat kom je iedere dag naar binnen aan het harken.
Of je zou buiten moeten verharden, dan is het even met een bezem naar binnen vegen

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:16

ik heb overal houtsnippers, daardoor krijg je geen blubber
en in me stal heb ik over de houtsnippers stro.
ik haal elke dag drollen weg en hark even.
werkt perfect

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 20:34

Peerke_ schreef:
Als je stro, of ander strooisel in je stal legt, wordt dit mee naar buiten gelopen, en krijg je een vieze zooi in je uitloop.
De paarden trappen dit de grond in, dus dat kom je iedere dag naar binnen aan het harken.
Of je zou buiten moeten verharden, dan is het even met een bezem naar binnen vegen

Daarom ofwel binnen stro buiten hard, of binnen hard en buiten zand.

@Z0rr0: houtsnippers hebben we bij mijn ouders gehad, eerste maanden allemaal fijn, maar nadien, pff, zo een blubber. En dat was dan nogmaar op zandgrond...

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:39

Suzzy_3 schreef:
Peerke_ schreef:

Daarom ofwel binnen stro buiten hard, of binnen hard en buiten zand.

@Z0rr0: houtsnippers hebben we bij mijn ouders gehad, eerste maanden allemaal fijn, maar nadien, pff, zo een blubber. En dat was dan nogmaar op zandgrond...

wij hebben het nu 3 maanden maar vervangen het steets.
is nu al 2 keer gedaan.
zo hou je het mooi

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:58

ik ga ook voor de verharde uitloop voor de stallen.
Met een paddock heb je altijd het risico dat het bevriest in putten en kuilen, en dat je zo je paarden op stal moet houden.
met een verharde uitloop kunnen ze altijd een frisse neus halen.
daarvoor dan een klein stukje van de weide afzetten dat ze tot blub mogen lopen (eventueel daar een paddock van maken)
en zo heb je de meeste voordelen (droge stal met rubbermatten, verharde uitloop voor de hoeven, stukje weide voor de beweging, stuk wei met gras voor in de zomer)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:12

Ik ben het met Duhelo eens. Zelf heb ik betonnen koeienroosters voor mijn stal. Als het nodig is sluit ik dat stuk af en kunnen ze alleen in hun stallen en op dat stuk. Daar kunnen ze ten alle tijden op, want het bevriest niet, met sneeuw is het makkelijk schoon te scheppen en ze staan nooit in natte plassen. In de stal heb ik rubbertegels met strokorrels. Maar dat zou ook net zo goed stro kunnen zijn als je dat wilt.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:51

Ik zou toch ook voor verharde vloer buiten gaan ;) Misschien geven je paarden er niet zoveel om dat het een blubberzooi is, maar d'r benen worden er ook niet schoner van en je gaat modderklonten krijgen...Kan je lekker gaan poetsen! Hoe groot is de uitloop? Als het nou redelijk lang/groot is kun je ook de eerste helft bij de stal betegelen en aan de andere kant zand?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:56

Als je buiten zand doet, kunnen de paarden er lekker in rollen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:51

nynke55 schreef:

paarden kunnen ook lekker rollen in stro, houtpulp, of nog liever in de modder :D

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:56

Wij hebben in de stal vlas liggen en de uitloop is deels verhard en deels paddock/wei.

Gaat prima zo :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:25

Duhelo schreef:
nynke55 schreef:

paarden kunnen ook lekker rollen in stro, houtpulp, of nog liever in de modder :D

In stro of houtpulp kan ook, maar dan lijkt me zand lekkerder, bovendien was, dacht ik, de keuze voor buiten: stenen of zand.
En om nou gelijk modder voor de stal te gooien.... :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:30

nynke55 schreef:
Duhelo schreef:

In stro of houtpulp kan ook, maar dan lijkt me zand lekkerder, bovendien was, dacht ik, de keuze voor buiten: stenen of zand.
En om nou gelijk modder voor de stal te gooien.... :D

modder heb ik en is idd niet ideaal :P

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:39

Ik ben voor b gegaan binnen en buiten beton.
Zand in je uitloop is bagger, ze lopen er stro, hooi/kuil naar toe. Mest kunnen ze intrappen je krijgt dus een vettige laag die niets aan water meer wil doorlaten.

Als je buiten hooi voert dan is betonplaat handiger (minder kans op zand binnenkrijgen)
In de winter net voor het gaat vriezen de betonplaat buiten niet meer aanvegen. Hierdoor komt er een oneffen laag op de grond dat vast vriest (minder uitglij gevaar)

Ik heb nu een 2 kleine platen voor ze de paddock inlopen. Op die platen is het nu ook bijna een mesthoop maar zodra de vorst weg is lekker scheppen en aanvegen. De paddock daartegen gaat meer werk leveren.
Doordat er nog te weinig betonplaat ligt, kregen de jongens kuil binnen en buiten op de paddock, je raad het al dat wordt maanden harken voor je al het kuil weer uit het zand heb.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 00:00

Verhard buiten heeft toch het meest aantal stemmen blijkbaar. Denk ook wel dat het dat zal worden, als ze dan een of andere vloerbedekking binnen krijgen liggen ze toch altijd zacht en warm.
Dan nog eens denken over wat voor verharding: betonplaten, stelconplaten, klinkers, ....

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:27

Suzzy_3 schreef:
Verhard buiten heeft toch het meest aantal stemmen blijkbaar. Denk ook wel dat het dat zal worden, als ze dan een of andere vloerbedekking binnen krijgen liggen ze toch altijd zacht en warm.
Dan nog eens denken over wat voor verharding: betonplaten, stelconplaten, klinkers, ....

Ik zou klinkers nemen tegen het uitglijden

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:29

Wij hebben ook klinkers :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:22

met klinkers meot je dus wel goed kijken welke klinkers je neemt, want sommige kunnen juist erg glad worden met nattigheid.
Ik zou eerder gaan voor gewone stoeptegels of stelconplaten.
En dan zou ik in de stal vlas of zaagsel doen, dat lopen ze toch iets minder makkelijk naar buiten dan stro.