Ik wil graag eens kijken naar jullie mening over onze merrie Donna.
Donna hebben we gekocht toen ze 6 maanden was en deze maand wordt ze alweer 7 jaar.
Nou is het zo dat ze qua gestel niet echt sterk is. Ze heeft was maaibenen en heeft de afgelopen jaren meer slecht dan goed gelopen.
Heb foto's laten nemen maar daar kwam alleen verbening van het hoefkraakbeen uit.
Na thermografie, osteopathie en een hoop fysiotherapie hebben we afgelopen zomer besloten om haar voorlopig weg te zetten en kijken hoe ze zich ontwikkeld als ze veel buiten mag lopen en (haast) niet bereden wordt.
Na lang zoeken heb ik toch een super plek voor haar gevonden vlakbij ons huis. Heel veel buiten samen met nog 3 vrienden en een eigen inloopstal met ruime uitloop voor de extra natte dagen en nachten.
Voor haar echt perfect....ze heeft ook sinds ze hier staat (vanaf september) maar 2x niet helemaal zuiver gelopen. Ook onder het zadel loopt ze weer goed.
De osteopaat heeft mij in de zomer verteld dat haar spijsvertering niet goed is en dat daardoor ook haar doorbloeding niet oke is.
Mede hierdoor zit ze heel vast en haar ergste kwaal zit in haar schouder.
De fysio zegt dat de banden van haar schouder "te los"zitten zeg maar. De banden kunnen er niet voor zorgen dat de kop van haar schouder echt lekker in het kommetje blijft zitten.
Mijn gevoel zegt ook dat het uit de schouder komt want van de verbening heeft ze gewoon geen last.
Maar nu komt het! Ik heb dat plekje gevonden bij een man. Hij vraagt aan ons 150 in de maand. Zomer en winter. Maar zonder voer. Nu wil ik haar niet meer op de biks hebben want daar doet ze het echt niet goed op. Die man heeft er een paar weken sportbrok gevoerd zonder dat wij dat wisten en toen liep ze gewoon weer slecht!
Dus de zakken muslie komen hier nog bij maar oke! Nu is het zo dat hij sinds vorige maand ook wil dat ik haar hooi ga betalen. want hij moet bijvoeren nu. Ja dat snap ik wel maar hij koopt 10 balen in de maand voor haar. x € 5,00 is € 50,00 euro + 2 zakken voer 25,00 euro en een zak penen van 10,00 euro.
Kortom ik ben nu dus 235,00 in de maand kwijt op een plek waar ik niks heb dan alleen land en een een mooie inloopstal met uitloop. Een hoop geld dus! Op een pensionstal ben ik net zoveel kwijt. Alleen als ik dat zou doen maak ik geen gebruik van die facilliteiten dus nog een hoop geld.
Heb het met die man besproken dat ik dat niet fair vind..dus dan zegt hij nou dan kom je haar zelf toch smorgens en savonds voeren? dan heb je het zelf in de hand. Maar hij weet dat ik dat niet kan vanwege mijn werk. Hij voert haar nu en zet ze op het land. Dat lukt mij niet qua tijd. Heb dus weinig keus om het te betalen.
Wat moet ik nou doen? Moet ik nou weer op zoek gaan naar iets goedkopers waar Donna ook hele dagen buiten kan staan op het land. Niet in een paddock. En dat ze snachts kan bepalen of ze binnen of buiten op haar uitloopstuk gaat staan.
Voor haar is dit een ideale plek voor onze portomonee wel iets minder.
Kijk het is niet zo dat ik het niet voor haar over heb. Maar eerlijk is eerlijk. We kunnen niet veel met haar ook omdat we daar in de avond niet terecht kunnen vanwege echt pikke donker en geen licht. Ja dat zit achter slot en grendel. Daar krijg ik geen sleutel van.
De osteopaat is vorige week geweest, gewoon omdat ik wilde kijken wat ze van haar vond. Ze waren haar darmen weer zo goed als oke! Ze zat nog wel wat vast maar dat was volgens haar wel logisch. Er wordt nu ook niks met haar gedaan.
Volgens haar is Donna best nog 3x per week recreatief te berijden. Want echt ze heeft geen pijn. Ze galopperd heel zuiver alleen met maaibenen dan he!

Wat is nou wijsheid......soms denk ik wel eens misschien een ander huisje/baasje waar ze bij iemand aan huis kan staan die haar lekker vertroeteld en af en toe met haar gaat rijden. Waar ze gewoon hele dagen ook in de winter buiten staat op het land. En ik hele extreme nattigheid op een uitloopstuk.
Ik wou dat ik dat had. pfff best lastig hoor zo! Ze hoort bij ons als bijna 7 jaar! En ik gun haar het beste en accepteer ook wel dat ze zo is en dat wij er nou eenmaal niet veel plezier van kunnen hebben zoals je "normaal"met je paard zou moeten hebben.
We wandelen wel hoor maar dat is ook niet altijd mogelijk. Zeker de afgelopen weken niet met het ijs/sneeuw.
Hoop dat jullie nog een beetje uit mijn misschien warrige verhaal kunnen komen.
Wil gewoon graag weten wat andere mensen in mijn geval zouden hebben gedaan?
Bedankt vast he!