Hekwerk springer!!!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Utile94

Hekwerk springer!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 13:42

Ik heb op het moment een redelijk groot probleem! Mijn merrie van 9 springt dagelijks over het hekwerk! Er staat nergens gras, het hekwerk is ook redelijk hoog en ze heeft 2 dekens op met dit weer. Ik heb echt geen idee wat te doen want ze staat nu ook dagelijks plots in de tuin van de buren of in een verkeerde wei! We hebben een schrik draad want die moest eraf Vanwege de struiken, daarnaast zou ze er toch over springen want op het ijzeren hek kan geen draad!

Iemand tips of iemand die dit zelf heeft of heeft gehad? Ik begin het zeer vervelend te worden!

Ik hoor het wel!

Anoniem

Re: Hekwerk springer!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:59

Staat ze met een ander paard? Misschien wilt ze gewoon liever binnen staan?
Anders even een (schrik)draad spannen op een meter van het hek, dan kan ze er niet meer overheen. Maar dat is het probleem wegnemen en niet de oorzaak, zoek eerst eens naar de oorzaak.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:00

Hoe hoog is het hek, kan je het niet hoger maken, of inderdaan een stroomdraadje erbij. En proberen erachter te komen waarom ze het doet.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:03

Kan je niet een schrikdraadje een meter van het hek zetten dan kan ze er niet meer over. Hoeland doet ze dit al? Ik denk dat je beter kan oplossen waarom ze het doet dan zorgen dat ze het niet meer doet want anders blijf je altijd met dit probleem zitten.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:04

OPG -> VSW

DorusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:07

Idd, heeft ze gezelschap? En hooi of iets anders om zich mee te vermaken bij gebrek aan gras?

Die van mij komt ook zelf terug van de wei als je haar daar alleen op gooit of als laatste achter laat. Zeker als er niks op de wei staat en er geen hooi ligt. En dan staan ze over het algemeen in een wei met een dubbel hek (a la dubbelsprong) van zo'n 120/130 hoog waarna ze meteen haaks naar rechts moet afdraaien. Daar draait ze d'r hoefje niet voor om.

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 15:17

Ze staat alleen al jaren en ze doet het de laatste week pas! Ze krijgt ook
Hooi en stroomdraad zal haar niet tegenhouden zespringt overal oveheen als ze geen zin heeft.. Stal wil ze ook niet bepaald wordt ze alleen maar humeurig van.. Normaal
Staat ze in een soort paddock.. Maar angezien ze daar alles vernielt.. Ze verveelt zig waarschijnlijk maar het is elk jaar zo alleen dit is het eerste jaar dat ze springt..

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:12

Is ze eindelijk verstandig geworden! Ze denkt natuurlijk: als mijn baas niet voor afleiding zorgt, doe ik het zelf wel!

DorusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:16

Misschien houdt ze niet zo van sneeuw?
Ik zou toch kijken of je meer afleiding voor haar kan verzorgen.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:33

hey
ik heb een tijdje geleden het zelfde probleem gehad met mijn 7jarige ruin. Hij sprong de hele tijd bij hengstige merries in de wei, en springt ook in een andere wei als daar meer gras staat.

Het is eigenlijk opgehouden doordat ik hem dan maar gelijk als ik hem buiten zette bij de merries zette, of gelijk in de volle wei( tja ik weet het, verwend ventje, maar liever dat dan dat hij als een gek van wei naar wei loopt te springen)
andere opties die mijn stal genoten opperde die ik nog niet gedaan heb zijn:
- omheining verhogen( maar ik denk niet dat het helpt, want hij springt ook met gemak over de rand van de bak, en die is echt wel hoog)
- boven langs een dunne ipv dikke draad spannen, omdat hij dan schijnbaar slechter in kan schatten hoe hoog hij moet springen en het dan maar gewoon niet doet.(maar ik vind dit een beetje eng, vind het fijner dat als hij springt goed springt, en niet in de omheining blijft hangen)

Maar het gaat nu al een tijdje redelijk, alleen soms aan het eind van de dag nog, als de paarden worden binnengehaald, en hij niet de eerste is.

Maar ik denk dat een ruif met hooi ofzo voor je de beste oplossing is, als je geen wei met veel gras meer hebt. Ze springt namelijk gewoon naar lekkerder gras. En gezeldschap is natuurlijk ook wel gezellig voor haar!

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:42

De oorzaak is waarschijnlijk dat ze zich verveeld, is er een mogelijkheid om er een ander paard/dier bij te zetten?
Denk dat je paard het een stuk fijner vind met een soortgenootje/gezelschap!

Heb je een mogelijkheid om een soort inloopstal te maken/gebruiken?
Zo kan ze zelf kan kiezen of ze binnen of buiten blijft staan, misschien dat ze hierdoor niet meer de wei uit wil.

Denk dat de eerste mogelijkheid al veel voordeel zal doen.