Hoi, door een erfenis heb ik ineens drie shetlanders (1 merrie, twee ruinen) en een arabisch hengstje van anderhalf. Het arabiertje begint nu net te donderjagen met het jongste ruintje en ik maak me een beetje zorgen of het er niet te wild aan toe gaat. Ze rennen maar een paar kwartiertjes per dag en het is echt spelen, maar ik ben bang voor de benen van de arabier. Let een paard zelf een beetje voor glijpartijen of riskeer ik zo botbreuken? Iemand ervaring hiermee? Hij heeft nog geen belangstelling voor de merrie en castreren kan pas in het voorjaar.
dit zouden ze ook in het wild doen dus ze moeten het zelf maar oplossen. jij kan daar verder niet veel bij doen.
Winddancer
Geplaatst: 29-12-10 21:34
Ik zou me daar verder geen zorgen over maken, ze weten wel wat ze doen hoor Het enige wat je wel zelf in de gaten moet houden is het feit dat hij nu nog ongecastreerd bij een merrie loopt en ook al denk jij dat hij er geen interesse in heeft, is het sneller gebeurt dan jij denkt
Mijn hengst van 1,5 heeft van de week ineens doorgekregen waar zn zaakie toe dient... Maar denk dat hij voor die tijd best per ongeluk al gedekt zou kunnen hebben had ie bij een merrie gestaan, hij ''oefent'' veel op ruinen Dus dat zou ik beslist goed in de gaten houden idd..
Verder niet te veel zorgen maken hoor Had poown vorige week in de paddock staan en hij was flink aan t racen, gleed geen enkele keer uit oid... Terwijl ik dus een keer of 5 maar nét overeind wist te blijven en ik liep heel rustig. Paarden weten zelf vaak heel goed waar ze wel en niet kunnen lopen
Ze hebben zelf wel snel in de gaten wat ze kunnen en wat niet. Die van mij gaf een flinke bok en gleed toen bijna uit. Nu doet hij wel rustig.
Pient
Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-10 21:51
Ik zou m al wel willen castreren, maar omdat ze buiten staan, wil de dierenarts dat pas in het voorjaar. Ik heb alleen een dijkje + bomen als beschutting, geen stal. Maar wanneer zou t op zijn vroegst kunnen denk je?
Ik zou me er geen zorgen over maken want een paard moet ook plezier hebben, als hij een been breekt (wat niet heel snel gebeurd) Heeft hij in iede geval plezier gehad.
Maar meestal gaat het goed hoor. Mijn pony rent zich altijd helemaal suf als zijn maatje weg is, ook hem is nog niks gebeurt.
Welsh4ever
Geplaatst: 08-01-11 20:09
Ik denk dat ze zelf goed aanvoelen wat ze kunnen doen. Maar ik zou me meer zorgen maken om de hengst bij de merrie. met 1 1/5 jaar kunnen ze al goed dekken, en voor je het weet heb je er vier!
Ik denk dat je je daar niet echt druk om moet maken. Ik denk ze dat ze het zelf wel door heben en anders dan krijgen ze dat wel door.
Shenavallie
Geplaatst: 08-01-11 22:31
Een arabier is behoorlijk tredzeker, dus zo snel breekt het niet iets. Het hangt er eerder van af of je weilandbeheer goed is gedaan, oftewel: heb je geen diepe kuilen/gaten in het land, waardoor het een misstap zou kunnen maken c.q. naar zou kunnen struikelen. Maar over het algemeen kunnen paarden best wat hebben hoor!
chantkyra
Geplaatst: 09-01-11 02:52
Mijn paard rent soms ook als een gek en allemaal raare sprongen maken En dan ben ik soms ook bang dat ze uitglijd, maar je kan er tog weinig aan doen Maar al vind je het tog eng als er wat gebeurd moet je er gewoon opletten en dan Kan je altyd nog wat eraan doen als het te erg word. veel succes.