Hangbuik

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Gioyy

Hangbuik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 12:08

haaaaaaai, :P
Ik ben Gioya en heb sinds 3 maanden een eigen paard , het ging op het begin niet zo best , ze had rotstraal en was vaak kreupel , daarna , nu, gaat het super .
alleen,
ze heeft een hangbuik , ze is niet dun op haar flanken met heeft wel een hangbuik , ze krijgt van dat vochtige gras/hooi dat donkergroen is .
ik had al een paar keer gelezen dat het eiwitteveel kan zijn .
alsjeblieft HELP ME!
ze btw 17 . ;)
xxxxx Gioyaaa
Laatst bijgewerkt door delerium op 30-12-10 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: letters overeind gezet

julius_juut

Re: Hangbuik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:48

Over het algemeen is droog hooi, i.p.v. kuil (ik neem aan dat je dat bedoelt) beter voor paarden. Beter voor hun ingewanden en minder voedzaam. Probeer daar eens op over te gaan als dat mogelijk is.

En tja, die hangbuik. Sommige paarden hebben nu eenmaal die bouw. Yngvar is op het moment wat magertjes, maar ziet er lomper en dikker uit dan zijn halfbroer- welke moddervet is.
Kan je ribben voelen wanneer je je hand in haar vacht duwt? Zo ja, dan is ze niet te dik, en zul je waarschijnlijk gewoon moeten accepteren dat je een paard met hangbuik hebt. :P

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:59

Van kuil hoeven paarden geen hangbuik te krijgen van teveel voeding en te weinig beweging wel.

Gioyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:03

ze wordt elke dag bereden ;)
en voorderest , ik heb het met de manege eigenaar ( hij voert )
overgehad , en die liet me niet eens uitpraten , dus ik heb een deel van het hooi weggelegt en ectra meusli en 4 appels gegeven , is dat genoeg of niet ?
en nee ik voel de ribben niet ;)

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:28

Een 'hangbuik' is wat anders dan een dikke spekbuik. Een te dik paard heeft ook vet op zijn rug/billen. Merries kunnen ook een hangbuik hebben als ze een veulen hebben gehad, veel paarden komen dan ook nooit meer zo strak in model als dat ze geweest zijn.
Ik zou niet ineens minder gaan voeren ofzo, laat dat maar mooi aan de manege-eigenaar over, ik denk dat die daar iets meer ervaring mee heeft dan jij zelf.
Ruwvoer, zoals hooi en kuilvoer, zijn veel belangrijker voor een paard dan dingen als mueslie en brokjes. (en appels zijn gewoon voor de lekker, en er zitten een bult suikers in- niet goed voor paarden, dus dat moet je eigenlijk niet als dagelijks voer gebruiken). De darmen van een paard hebben ruwvoer nodig om te kunnen functioneren. Krachtvoer (mueslie, brok) wordt eigenlijk alleen maar gegeven voor een beetje extra energie dat een paard nodig heeft omdat er bijvoorbeeld fanatiek mee gereden wordt (en dan nog kunnen de meeste huis-tuin-en-keuken paarden prima zonder brok) Zelf niet met het voer gaan prutsen als je geen flauw idee waar je het over hebt. Teveel eiwit in voer veroorzaakt geen hangbuik. Sommige paarden zijn gevoelig voor eiwitten en krijgen bultjes of dikke benen, maar een hangbuik, no way.

En verder goed je best doen met rijden, een paard dat correct getraind wordt krijgt ook een beter figuur, net als een mens dat fanatiek sport

Gioyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:45

Okeeee ;) hartstikke bedankt !!

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:12

Gioyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 17:30

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:42

Musli lijkt me eerder een dikmaker. Ik zou zelf overstappen naar hooi, daar kun je vaak toch wat meer van voeren dan kuil. Want ruwvoer (hooi, gras, kuil) is wel het belangrijkste voer voor paarden. Als ze te weinig ruwvoer krijgen dan kunnen ze maagzweren en andere klachten krijgen. En wat doet ze voor een werk? Is het intensief, of maar gewoon een paar rondjes stappen/draven?

Gioyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 17:46

capopjekop schreef:
Musli lijkt me eerder een dikmaker. Ik zou zelf overstappen naar hooi, daar kun je vaak toch wat meer van voeren dan kuil. Want ruwvoer (hooi, gras, kuil) is wel het belangrijkste voer voor paarden. Als ze te weinig ruwvoer krijgen dan kunnen ze maagzweren en andere klachten krijgen. En wat doet ze voor een werk? Is het intensief, of maar gewoon een paar rondjes stappen/draven?

Ik probeer haar elke dag te rijden , instappen draven figuren , wat moeilijkere figueren, soms buitenrit soms springen .
en ik hb een galop schema , ze galoppeert op 1 hand stijf dus ga ik dat langzaam opbouwen.
Maar ik ben nog maar 13 , ik begin pas net in de paardensport te komen , met wedstrijden enzo.
voorderest laat ik het aan de manege eigenaar over met het voeren en geef gewoon een kwart voerschep meusli en een beetje biks , ik denk dat ze gewoon dik is ;)
dus het is wel intensief!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:40

Dat is niet intensief. Intensief is flink springen, ritten van een 2 tot 3 uur rijden op hoog tempo, zware dressuurtraining op hoog niveau. Op wat ze nu doet heeft ze hoogstens een halve biks nodig.

bonniegirl03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:11

Wij hadden altijd een shetje op stal, en ze had ook een hangbuik. Ze dachten eerst de ze drachtig was. En ze hadden haar op dieet gedaan. Maar niks hielp, en ze kreeg wel elke dag beweging enzo. Dus hun hebben hetzelfde probleemXD

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 22:01

Ik denk dat die muesli enzo niet nodig is. Zo intensief beweegt ze niet. Als ze maar genoeg hooi heeft.

Gioyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 22:54

ze heeft genoeg hooi . ;)