Verwarmingsdeken voor buitenbak

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

itsinmygenes

Verwarmingsdeken voor buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 19:28

Vandaag had iemand bij mij op het stal het over een verwarmingsdeken voor de buitenbak, zodat we misschien toch door kunnen rijden in de winter.
Ik heb het hier in de buurt nog nooit gezien. Heeft iemand hier meer informatie over? :)
Het lijkt mij wel heel handig in de winter, alleen is het waarschijnlijk niet heel goedkoop en zal het veel stroom kosten..?

Ik heb al wat gezocht, maar ik kon er eigenlijk nergens wat over vinden...

billionache

Re: Verwarmingsdeken voor buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:29

Hmm, dit volg ik even :)

K_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:32

Ik volg dit ook even, zal wel toppie zijn als dit er is.

Weet je zeker dat het bestaat.:D?

Winddancer

Nog nooit van gehoord :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Verwarmingsdeken? Kan je niet aan zwart landbouwplastic komen? Beetje zon erop en de sneeuw eronder dooit snel. Vervolgens wat zout door de toplaag werken en dagelijks slepen. Dan kan je elke dag aan de slag. Ken genoeg pensionstallen die zo afgelopen winter gewoon door hebben kunnen rijden.

marjolein_el

Liijkt me alleen niet zo handig dat je iedere dag zo'n énorme deken van je bak af moet gaan slepen(in je eentje waarschijnlijk), en waar moet je het laten als je aan het rijden bent? Mijn pony zou het doodeng vinden, zo'n ding naast de bak wat iedere dag weer anders ligt en misschien flappert etc?

Wel handig opzich, ik zou het er toch wel voor over hebben, maar ik denk dat je dan beter iets van zout door de bak kunt doen ?

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:34

Ik denk dat een fohn met verlengsnoer net zo efficient is ;)

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:35

wij hebben onze losgooibak wel afgedekt met zeilen, maar dit was voor het ging sneeuwen.
Op het moment dat we hem wouden gebruiken met de tractor en mankrachten voorzichtig zeilen weggeschoven, schoongeveegd met de bezem en opgevouwen.

Het is een hoop werk maar uiteindelijk kunnen we nu nog wel iets doen.

ben wel benieuwd of iemand ervaring heeft met zon verwarmingsdeken..

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 19:36

Zout door de bak is bij ons geen oplossing...

Bij ons is niet alleen het probleem in de bak de sneeuw, maar de bak wordt ook heel snel hard en dan is er al niet meer goed te rijden.
Ik weet niet of dit op te lossen is met alleen een zwart plastic zeil...
Zo'n deken zou er met een tractor toch wel makkelijk af te slepen zijn? Een plek daarvoor moet ook te vinden zijn :P

@Biskwie een heele grote fohn misschien :D

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:38

Hihi, ja inderdaad biskwie!

Ik denk wel dat het ontzettend duur zal zijn!

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:42

Maar, bestaan er niet van die grote warmte kanonnen, die ze ook wel op evenementen enzo gebruiken?
Is dat niet wat? Kost vast ook onzettend veel. Maar op enkel een zandbodem moet dat wel lukken. Technische bodems en bodems met snippers zijn hiervoor dan niet geschikt.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:47

Anne_GTI schreef:
Verwarmingsdeken? Kan je niet aan zwart landbouwplastic komen? Beetje zon erop en de sneeuw eronder dooit snel. Vervolgens wat zout door de toplaag werken en dagelijks slepen. Dan kan je elke dag aan de slag. Ken genoeg pensionstallen die zo afgelopen winter gewoon door hebben kunnen rijden.

wat een goed idee,
zal eens kijken naar wat stukken dekzeil of zo,
al zou ik alleen een longeer plek maken!
met 4 grote stukken moet ik het ook wel redden,
maar nu de zon nog...................

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:25

Biskwie schreef:
Maar, bestaan er niet van die grote warmte kanonnen, die ze ook wel op evenementen enzo gebruiken?
Is dat niet wat? Kost vast ook onzettend veel. Maar op enkel een zandbodem moet dat wel lukken. Technische bodems en bodems met snippers zijn hiervoor dan niet geschikt.

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik mij hierbij voor moet stellen...
Het lijkt mij niet echt handig om grote kanonnen bij de bak neer te zetten waar de paarden langs moeten.
En hoe zou je die daar steeds moeten krijgen en verplaatsen?
Waar ik nu met mijn paard liggen btw ook houtsnippers in de bak.. dus dat gaat dan sowieso al niet ;)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:27

haha, was diegene echt serieus over een deken, of was het een geintje?

Die van de landbouwfolie vond ik ook wel een goede! Alleen schijnt de zon hier niet zoveel, behalve afgelopen weekend!

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:29

Jibbel schreef:
haha, was diegene echt serieus over een deken, of was het een geintje?

Die van de landbouwfolie vond ik ook wel een goede! Alleen schijnt de zon hier niet zoveel, behalve afgelopen weekend!

Ja, was serieus... maar blijkbaar wordt het niet zoveel gebruikt :P

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:46

bestaat zoiets serieus?

ik wel eens nagedacht over een zwembadzeil. bij buiten zwembaden hebben ze ook zeilen eroverheen die je gewoon op kunt rollen.
leek me best een goed oplossing :D die dingen schijnen ook goed te isoleren, om de warmte van het water vast te houden.

Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:53

Biskwie schreef:

Ik had ook al gedacht aan hetelucht kanonnen :P Al zou je er maar de helft van de bak mee kunnen ontdooien, daarna zout er in en lostrekken/doorhusselen en desnoods nog af en toe herhalen...

cassandravh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:56

wij hebben op een stal waar ik soms kom in de grond verwarmings buizen, die kan je aanzetten als het vriest, en daardoor blijft de bak 'ontdooid' maar in de paddock bevriest het wel gewoon, want het is wel vrij prijzig!
er rijd bij ons wel soms een tractor door de paddock die alles ff lekker omhusselt, en zout strooit met strooimachine, best handig want daardoor worden het niet keiharde brokken, en worden paarden niet gelijk, of na enige tijd kreupel als ze gaan rennen ;). Groetjes

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:10

hoe zien jullie de werking van zo'n hetelucht kanon? die dingen blazen warme lucht de lucht in. daar ondooit je bakbodem echt niet mee hoor.

verwarmingsbuizen klinkt wel goed.

cassandravh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:12

loulou schreef:
hoe zien jullie de werking van zo'n hetelucht kanon? die dingen blazen warme lucht de lucht in. daar ondooit je bak echt niet mee hoor.

verwarmingsbuizen klinkt wel goed.

haha nee daar dacht ik ook al aan : P
wij hadden eerst een snipperbaan (ik weet niet of jullie weten wat dat is) soort van euhm rubberen lapjes, xD beetje moeilijk uit te leggen, en dan gemengt met houtjes. heel irritant, en ook niet goed voor de benen van de paarden natuurlijk.
maar iniedergeval, nou hun besloten, oke we nemen een zand baan.
en toen hebben ze ook besloten om die buizen er in te doen, zodat pension klanten de hele winter door buiten kunnen rijden, ook al zijn er manege lessen in de binnen baan. want dat is iets handiger haha!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:15

loulou schreef:
bestaat zoiets serieus?

ik wel eens nagedacht over een zwembadzeil. bij buiten zwembaden hebben ze ook zeilen eroverheen die je gewoon op kunt rollen.
leek me best een goed oplossing :D die dingen schijnen ook goed te isoleren, om de warmte van het water vast te houden.

Sneeuw is ontzettend zwaar.. Ik denk niet dat het je lukt om 20x40 m zeil met 5 cm sneeuw weg te rollen (waar laat je dan de sneeuw)? Zwembaden zijn meestal geen 20 bij 40 meter ;)

Verwarmingselementen werken denk ik ook niet echt. De grond moet dan eerst ontdooien (anders kan het smeltwater lastig weglopen) en vervolgens moeten ze hard genoeg branden om de sneeuw te doen smelten. Dat duurt uren denk ik.. (en kost een vermogen).

En die deken.. Ik denk niet dat het bestaat... Enorm duur om te maken en te laten draaien denk ik :+ (en als je hem aanzet, met sneeuw er op, dan krijg je een plas water er op.. waar laat je dat dan? en kan die deken daar tegen?)

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 21:19

cassandravh schreef:
wij hebben op een stal waar ik soms kom in de grond verwarmings buizen, die kan je aanzetten als het vriest, en daardoor blijft de bak 'ontdooid' maar in de paddock bevriest het wel gewoon, want het is wel vrij prijzig!
er rijd bij ons wel soms een tractor door de paddock die alles ff lekker omhusselt, en zout strooit met strooimachine, best handig want daardoor worden het niet keiharde brokken, en worden paarden niet gelijk, of na enige tijd kreupel als ze gaan rennen ;). Groetjes

Zout is bij ons op stal al geen optie... strooimachines zijn ook niet goedkoop en wij hebben op stal net een nieuwe bak en ik hoef er niet op te rekenen dat die helemaal wordt omgeploegd om verwarmingsbuizen aan te leggen :P
Ik ga sowieso wel even na of zo'n simpel zeil over de bak een optie is, zal toch al wel wat schelen denk ik!

Maar weet niemand meer over zo'n verwarmingsdeken?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:27

een heteluchtkanon kun je ook op de grond richten :P

Verwarmingsbuizen lijkt me niet handig als je de bak wilt los kunnen trekken. Maar misschien met een bak met verschillende lagen wel een optie omdat je de onderlaag dan toch niet los mag trekken?

Met verwarmen of zo'n zeil zul je eerst de sneeuw moeten ruimen (sneeuwschuiver?/scheppen met zijn allen?), en dan pas het zeil verwijderen of verwarmen. Dan krijg je gelijk veel minder smeltwater en kun je de bak langer en beter blijven gebruiken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:33

Marieke_K schreef:
Sneeuw is ontzettend zwaar.. Ik denk niet dat het je lukt om 20x40 m zeil met 5 cm sneeuw weg te rollen (waar laat je dan de sneeuw)? Zwembaden zijn meestal geen 20 bij 40 meter ;)
eerst de sneeuw eraf schuiven en dan oprollen. sneeuw en het zeil isoleerd dus met een beetje geluk is je bodem niet bevroren ;)

joyce B schreef:
een heteluchtkanon kun je ook op de grond richten :P

.

haha ja zo'n kanon moet toch wel zo'n twee vierkante meter kunnen verwarmen als je hem naar beneden richt. dus een stuk of 20 kanonnen is geen overbodige luxe wil je de bak helemaal verwarmen :D

cassandravh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:54

okee, nou bij hun werkt het perfect! tuurlijk, als het al keihard is dan werkt het niet zo goed, maar vanaf het begin dat het vriest dat ding aanzetten, en dan de nacht aan laten, even met de zout strooier er overheen de volgende dag, prima rijbaar! geen idee, hoe duur het is eigenlijk.. daar ga ik niet over! zal even aan een vriendinnetje vragen hoe het nu met de banen is!