goede manier voor afspenen in de stal?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

XMarije

goede manier voor afspenen in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 16:44

Hey allemaal,
Ik heb een merrie met veulen en ze staan bij ons thuis. Het veulen is afgespeend van de moeder maar ik weet niet of ik het wel op de goede manier heb gedaan en dat wil ik dus graag even weten.
Ik heb een stal ter grote van 2 normale paardenstallen dus het is voor een pony een grote stal (dit komt omdat het eerder altijd een afkalverstal voor de koeien was).
Mijn merrie met veulen hebben deze stal altijd samen gedeelt en dat ging heel goed.
Mijn vader heeft de stal in tweeën gedeeld d.m.v. een hek met tralies. En ze gaan elke dag in een apparte wei, maar ze kunnen elkaar nog wel aanraken maar het veulen kan niet meer drinken bij de moeder. Mijn vraag is:
Is dit de goede manier om een veulen af te spenen?

Alvast bedankt,
Groetjes Marije.

Carolaa

Re: goede manier voor afspenen in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:13

Dit is een rustige manier van afspenen, en zal daardoor wel langer duren dan het veulen uit gezichts / gehoorveld van de merrie te halen. Het is dus wel mogelijk op deze manier, maar zal langer duren. Zolang merrie en veulen er rustig onder blijven, zie ik geen probleem.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:15

Ik zou je veulen af en toe nog bij de moeder laten ivm opvoeding. De merrie gaat zelf wel aangeven dat het veulen niet meer mag drinken.
Voor de rest vind ik het persoonlijk goed geregeld.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:23

Hoe oud is het veulen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:26

Persoonlijk ben ik meer van 'uit het oog uit het hart' dus het veulen gewoon helemaal weg, buiten gehoorafstand. Als dit voor jullie werkt dan is het prima toch? Ik zou alleen wel uitkijken dat het veulen 's nachts niet gaat proberen over het hek heen te komen en vast gaat zitten.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:03

Nou dat uit het oog uit het hart is echt grote bullshit, ook bij paarden. Een paard heeft ook emoties, en zonder pardon het veulen weghalen is imo gewoon dierenmishandeling.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:21

Yviertje schreef:
Nou dat uit het oog uit het hart is echt grote bullshit, ook bij paarden. Een paard heeft ook emoties, en zonder pardon het veulen weghalen is imo gewoon dierenmishandeling.

Ik vind het over het algemeen zieliger om ze elkaar wel te laten zien, te laten horen en te laten ruiken, maar om ze niet meer bij elkaar te kunnen laten komen. Over het algemeen gaan veulens direct eten en met de leeftijdsgenootjes klooien, en is moeders hooguit 1,5 dag van slag en gilt nog wat (en zelfs dat vaak nog niet eens) en dan is het klaar. Tegen over merries en veulens die compleet door alle dragen heen stampen, zichzelf gek rennen omdat ze naar de ander toe willen, rondjes draaien in de stal en weet ik het wat.

En tuurlijk, er zullen dieren zijn voor wie wel neuzen etc goed werkt, maar ik ben ervan overtuigt dat voor het merendeel uit het oog uit het hart veel beter werkt.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 08:09

Als je merrie en veulen zo reageren ben je een paar stappen vergeten en ben je dus te vroeg.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 08:35

wat is de leeftijd? enne als het op deze manier goed gaat, dan zie ik geen probleem, mooi geleidelijk aan en voor beide in hun vertrouwde omgeving.
ik zou de komende maanden zeer zeker niet ze weer bij elkaar zetten ivm opnieuw gaan drinken.
wij hebben hier een keer een veulen en merrie 2 maanden uit mekaar gehad, daarna begon hij gewoon weer te drinken en zij gaf weer melk!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 10:43

Bij ons gaan de hengstveulens van het ene op het andere moment naar een andere stalling. De merrieveulens blijven bij de merrie totdat zij aangeven dit niet meer te willen. zodra zij gesplits worden gaat het veulen naast de stal van de merrie en overdag lopen zij weer bij elkaar.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:03

Yviertje schreef:
Als je merrie en veulen zo reageren ben je een paar stappen vergeten en ben je dus te vroeg.

We hebben t 1x gedaan. Veulen had vanaf 2 weken met regelmatig eventjes alleen gestaan (5 minuten, 10 minuten, enz enz enz). Kon rustig 4 uur op buitenrit gaan en terug komen bij een veulen wat slapend in de stal lag. Of moeders uit het land halen en t veulen laten staan, geen enkel probleem. We zijn toen met 7 maanden begonnen met het veulen 's nachts samen met een vriendje in een stal te zetten aan de ene kant van het complex, en moeders aan de andere kant. Dat hebben we geweten. Ze gilden steeds naar elkaar, draaiden rondjes tot ze volledig in het zweet stonden, aten niet meer, compleet gek. Overdag hebben we ze weer bij elkaar moeten zetten, zowel moeder als dochter braken keer op keer door het draad, ook als er mensen bij stonden etc.

Uiteindelijk na 3 dagen besloten om de jongedame op de trailer te laden en weg te brengen naar de opfok. Dat was een uur of 1,5 rijden weg. Zodra we daar waren kregen we een telefoontje dat de merrie weer at, nog wel gilde maar al geen rondjes meer draaide. En de jongedame zelf vond het 1 groot avontuur, en vond het wel prima met haar maatjes in de opfok. Voor mij geen andere methode meer! Gewoon in de eerste 7 maanden al regelmatig scheiden en dan hoppa de trailer op.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 29-12-10 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:07

ik denk dat je het prima doet zo. het verschild per paard. ik haalde mijn veulen ook op voor de opfok en mams keek niet op of om en heeft ze ook niet gedaan. dus hangt van het paard af.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:13

Vjestagirl schreef:
We hebben t 1x gedaan. Veulen had vanaf 2 weken met regelmatig eventjes alleen gestaan (5 minuten, 10 minuten, enz enz enz). Kon rustig 4 uur op buitenrit gaan en terug komen bij een veulen wat slapend in de stal lag. Of moeders uit het land halen en t veulen laten staan, geen enkel probleem. We zijn toen met 7 maanden begonnen met het veulen 's nachts samen met een vriendje in een stal te zetten aan de ene kant van het complex, en moeders aan de andere kant. Dat hebben we geweten. Ze gilden steeds naar elkaar, draaiden rondjes tot ze volledig in het zweet stonden, aten niet meer, compleet gek. Overdag hebben we ze weer bij elkaar moeten zetten, zowel moeder als dochter braken keer op keer door het draad, ook als er mensen bij stonden etc.

Uiteindelijk na 3 dagen besloten om de jongedame op de trailer te laden en weg te brengen naar de opfok. Dat was een uur of 1,5 rijden weg. Zodra we daar waren kregen we een telefoontje dat de merrie weer at, nog wel gilde maar al geen rondjes meer draaide. En de jongedame zelf vond het 1 groot avontuur, en vond het wel prima met haar maatjes in de opfok. Voor mij geen andere methode meer! Gewoon in de eerste 7 maanden al regelmatig scheiden en dan hoppa de trailer op.

Dan lijkt me dit een beter manier dan zonder pardon het veulen weg te halen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:13

Mijn veulen heeft tot ruim 6 maand bij de merrie gelopen, wel vanaf 2 weken regelmatig gescheiden (eerst voor 10 minuutjes tjijdens poetsen van de merrie)
na een maandje stond veulen al rustig een uurtje alleen in de stal terwijl ik ging gaan rijden.
en na 6 weken bleef het veulen bij de rest van de kudde in de weide als ik ging gaan rijden.
Daarna opgebouwd tot we bij een maand of 4 een halve dag tot een dag konden wegblijven.
en op 6 maand hebben we het veulen op de trailer gezet, en twee km verderôp gebracht bij een 4 jarige merrie.
veulen heeft moeder niet gemist want ze had een surrogaat, en merrie was blij dat veulen weg was.
wel nota: merrie is vrij op zichzelf, en stond na een week of 4 al rustig aan de andere kant van het weiland te grazen terwijl veulen gewoon bij de kudde stond, die kwam enkel naar moeders om te drinken, knuffelen en spelen mocht ze niet :D

XMarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 14:56

Bedankt voor al jullie reacties!
Het veulen is nu ongeveer 8 maanden oud hij is geboren op 6 mei 2010