kan niet kiezen veulen ja of nee

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

RosaBokt

kan niet kiezen veulen ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 10:25

Hallo
mijn vriend en ik hebben allebei een kwpner die van mij is 19.
zijn paardje is 9, nu heeft een kennisje een merrie veulen van 2 jaar
zou ik het veulen kopen of niet mijn vriend zegt dat ik het zelf moet weten
maar ik wil toch wel weten hoe andere mensen erover denken.
ik moet er wel even bij zegen dat mijn paard op alle 4 de benen
artrose in een lichte vorm ik weet ook niet hoelang ik met hem
door kan rijden.

groetjes rosa

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:34

Dat hangt ervan af. Heb je het geld en de tijd om twee paarden te onderhouden? En de ervaring om een jong paard zadelmak te maken? Zo, ja dan zie ik geen probleem.
Wou je het andere paard dan weg doen? In dat geval vind ik het niet eerlijk tegenover je "oudere" paard. Maar dat is mijn mening.
Waar gaat het "oudere" paard naar toe als je kiest voor de 2-jarige?
Daarnaast is het veulen nu twee. Je moet wachten tot het paard drie jaar is en tot die tijd heb je ook geen paard.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:36

Heb je tijd voor 2 paarden? Kan je de kosten dragen? Denk eraan dat je nog minimaal 1 jaar moet wachten voordat je kunt rijden. Ga je het paardje dan zelf beleren? Zo niet kan je de kosten opbrengen om dat te laten doen? En heb je de ervaring om een net zadelmak paard te rijden? Ik denk dat je eerst is over deze dingen moet nadenken voordat je een beslissing neemt.

z0rr0

Re: kan niet kiezen veulen ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:59

ik heb het gedaan vorig jaar en het is super positief uit gevallen!
ik heb wel alles goed gepland van te voren geregelt voor het in rijden.
en de begeleiding.
mijn paard zat toen in de zelfde positie als die van jou.
nu word de inmiddels 3 jarige beleerd en mijn merrie is met pensioen.

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 12:06

mijn oud paardje gaat voor goud weg is een super paardje ik wil alleen voor als hij met pensioen gaat een ander paardje.
mijn vriend heeft ervaring in paarden zadelmak maken inrijden en opvoeden dus ik heb de bron van informatie om de hoek.
ik weet dat het heel veel tijd en geduld kost. ik was eigenlijk opzoek naar een 10 jarige ivm een operatie aan mijn knie begin
dit jaar. Als ik 1 jaar niet op haar kan rijden is beter kan mijn knie wat sterker worden. ik heb vanacht niet kunnen slapen
hierdoor. ik heb al eerder verschillende boeken gelezen op internet vanalles op gezocht. op stal heeft een meisje een 2 jarige hengst
waar ik al aan het spieken ben hoe zij het doet en aanpakt.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:15

als het diertje als opvolger zou diennen kan het prima. Maar ligt het diertje je de ouders en de opvoeding die het tot nu toe heeft gehad. (voldoet het aan je eissen)

Zelf heb ik ook vaak last van mijn knienen en bevallen juist de jonkies wel. Die laat ik niet vaak lopen of wandel ermee.

Past de 2 jarige in de groep. Misschien mag je haar wel even op proef hebben van de kennis of de samenwerking tussen jullie boterd. (heb er zelf 1 staan die niet van mij is maar waar ik niet samen mee door een deur kan)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:25

boeken en internet zijn zo ander dan in het echt heb ik zelf ervaren.
zoek een goede back up zoals je vriend die al ervaring met jonge paarden heeft.

denk er goed over na.
een jong paard kost veel tijd.
en een ouder paard ook.
red je dat?
ik ben met mijn merrie die met pensioen is zeker nog 1 tot 1,5 uur perdag bezig.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:15

Wanneer de klik er tussen het veulen(volgens mij meer een twenter) is, dan zou ik het zeer wel overwegen. Zelf inrijden en lekker zelf mee aan de gang. Volgens mij moet je een jong paard ook vooral lekker in het land laten lopen, dus zo heel veel ben je mi er niet mee bezig. Dus gezien je as operatie kan het prima. Als je verder de ruimte en het geld er voor hebt, lekker doen.

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 13:20

bedankt mom-lover voor de goeie tip had ik nog over nagedacht. ik heb 2 ruinen gaat meestal wel goed met een merrie maar goed zoals je zegt het kan alltijd.

ik ben op het moment ook 2 paarden aan het verzorgen. die van mij en mijn vriend maar ik heb er geen moeite mee
om nog een paar uur langer op stal te brlijven. Ik weet dat theorie alltijd een oplossing is maar in het echt kan het moeilijk zijn

het is een kwpner dus in totaal maakt dat 3 kwpners

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:57

Wat heeft dit veulen precies wat je zo aanspreekt? Is het echt precies wat je zoekt? Of denk je er nu toevallig over na omdat het veulen van een kennis is? Want voor paarden geldt momenteel het zelfde als voor mannen hoor: Geen hand vol maar een land vol! Denk dus eerst goed na over wat je precies wilt, en zoek een paard (of veulen) dat daar bij past in plaats van andersom

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:15

Een jong paard is wel een keuze waar je goed over moet nadenken. Waarom denk je over een jong en onbeleerd paard? Heb je de tijd en geduld?
Ik heb heel bewust een veulen gekocht. Ik heb op het moment een paard in de wedstrijden lopen en heb geen tijd om 2 paarden te trainen. Als mijn veulen straks 3 jaar is ga ik die beleren en wedstrijden rijden en gaat mijn andere paard voor de kar bij mijn vader. Maak voor je oudere paard een goed back up plan wat ermee gebeurd als er een nieuw paard bijkomt zodat die niet ineens stil staat en niks meer doet.
Ik zelf zou de 2 jarige wel nemen. Ik hecht veel waarde aan het zelf opvoeden van een paard. Als je een jong paard heb kun je een mooie vertrouwensband opbouwen die veel waard is in de toekomst.
Veel succes met je keuze!!

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 16:39

dit paard die ik nu heb is mijn eerste eigen paard hiervoor heb voor anderen hun paard gereden.
dit jaar ben ik klaar met school krijg ik vaste dagen die ik moet gaan werken. ik was eigenlijk opzoek naar een 10 jarige zo ongeveer. dit veulen ik zag haar staan en ze is heel nieusgierig. ze kwam vanuit zichzelf naar me toe en begon te snuffelen ik smolt ter plekke weg. toen ik ook nog te horen kreeg dat ze te koop stond kreeg ik het heel zwaar. het is dat ik pas in juli zeker ben van mijn financieele zaak ik zou het nu ook wel kunnen betalen maar dan heb ik geen buffer. ik moet zo wiezo het geld nog bijelkaar sparen voor haar dus ik kan haar niet morgen gaan halen. ik heb gister pas ook kennis met haar gemaakt. als ik straks nog meer tijd heb ivm geen school meer heb ik alle tijd voor haar en eventueel wedstrijden met haar rijden het is een spring-gefokte merrie

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:42

Je moet goed nadenken of je het financieel aankan.
Een jong paard beleren is ook niet niks. :P
Je moet er voldoende verstand van hebben om het (goed) zadelmak te maken.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:56

Je wilt een opvolger voor je eigen paard. Wat wil je met het paard gaan doen. Recreatief, springen of dressuur, western etc. Je geeft aan dat ze spring gefokt is. Denk dus goed na of zij ook wel andere takken van sport kan gaan doen die jij van haar wil vragen.Misschien wil je wel springen, dat kan natuurlijk ook. Wat voor afstamming heeft het veulen en is hij voor jou doel als gebruikspaard ook gefokt. Misschien is ze wel allround.
Denk goed na voor je een aankoop doet. Ik smelt ook voor elk paard dat ik zie of knuffel. Laat het een paar weken bezinken. Vindt je haar dan nog steeds zo leuk en krijg je haar niet uit je gedachten, kan altijd nog kopen. Dan koop je haar in het voorjaar dat ze 3 jaar wordt, kan ze deze winter nog bij de eigenaar blijven. Misschien staat ze daar wel in groepsverband en kan ze daar nog lekker van genieten.

_lisjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:06

als je het geld en tijd er voor hebt is het natuurlijk wel heel leuk, dan kun je daar over een tijd mee beginnen als jou andere paard wat minder te pas is.
Dan hoef je niet daarna nog wat te zoeken en kun je met je veulen een goeie band opbouwen wat ook zo z'n voordelen heeft

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:08

Een paard met lichte artrose hoeft niet het einde te betekenen hoor ;)
Zeker op de leeftijd van jouw paard zul je het bij een hoop paarden op de foto's zien, maar ze hebben er lang niet allemaal last van.
Mijn merrie heeft sinds haar 7de lichte artrose, en nu 7 jaar later zijn de foto's hetzelfde. Ik geef mijn merrie als we een periode werken elke dag Glucosamine.

Verder, zelf ben ik gek op jonge paarden, maar inderdaad, heb je ervaring of ander hele goede hulp hierbij?

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 19:58

ik wist dat mijn paard artrose had toen ik hem ging halen. het is dat hij steeds meer moeite op de achterhand heeft. ook met voetje geven. de merrie kwam per toeval ter sprake(ik was op bezoek op stal)
dit word mijn eerste ervaring met een jong paard. ik heb gelukkig mijn vriend die me hierin kan en wil begeleiden en te sturen. hij heeft zelf een aantal van zijn paarden ingereden en beleerd. het is ook een spring ruiter dus hier kan hij me ook in begeleiden

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:11

Tsja.. Ik heb zelf gekozen voor een veulen, en mijn poown was echt zo groen als gras toen ik m ophaalde, kende t halster eigenlijk niet eens echt. Ik vind het idd geweldig, een jong beessie. Je kunt zelf bedenken welke knoppen je erop wilt zetten en er een onwijze band mee opbouwen.
Maar met je knieen... Ik heb zelf ook veel problemen aan mn knieen, en zo'n jong ding is dan niet ideaal hoor.. Tuurlijk kan je je paard dan makkelijker een dagje ''laten staan'', maar vergeet niet dat jonge paarden een stuk minder berekenbaar zijn dan volwassen paarden. Je kan er een hoop mee te stellen krijgen iig. En zelf vind ik dat een stuk minder prettig voor mn knieen, als poown zich ineens sterk maakt of besluit dat aan de overkant t gras veeeeeel mooier is, moet ik toch plotseling bepaalde bewegingen maken om hem te kunnen corrigeren, en met knieproblemen is dat niet zo fijn. Althans, das mijn ervaring. Paarden blijven natuurlijk beesten, en ook een keurig opgevoed volwassen paard kan gekke dingen doen hoor, begrijp me niet verkeerd :+

Maar eigenlijk is t vooral; bezint eer ge begint (en daar ben je al mee bezig, dus das heel goed :D )
Realiseer je heel goed dat er veel tijd in gaat zitten, dat t paard een keer gaat puberen, grenzen gaat verkennen.. Met een 2-jarige heb je een hoop ellende al gehad, dat scheelt dan alweer. Maar je moet ook maar afwachten hoe ze is opgevoed..
Ik kan die van mij af en toe zn nek wel omdraaien :+ Maar, neemt niet weg dat het echt fantastisch is om met een jong paard bezig te zijn en ik zou er bij een volgend paard als het even kan altijd voor kiezen om weer een veulen te kopen... T hangt eigenlijk gewoon helemaal van jou af :) Als de praktische zaken (financiële aspect, kennis en kunde aanwezig om een jong paard op te voeden en te beleren, voldoende tijd, enz) op orde zijn, en die indruk heb ik wel, dan is het vooral een gevoelskwestie... Wat wil jij het liefste? Wat weegt voor jou het zwaarst? Op basis daarvan moet je dan uiteindelijk de knoop doorhakken :)

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 23:10

Ik wiljullie allemaal bedanken voor jullie reactie. ik ga jullie tips gebruiken. ik ben er de hele dag mee bezig geweest. ik ga nog een paar weken bij haar langs vraag ik aan mijn kennis of ik haar een tijdje mag verzorgen zodat ik haar beter leer kennen (zonder mijn paard te verwaarlozen) maar ik ben er bijna zeker van dat ik haar toch ga kopen. tis even afwachten hoe ze me gaat bevallen als ik met haar (werk) bezig ben. BEDANKT!! ik kwam er echt niet uit door jullie tips heb ik nog een paar vragen aan de eigenaar en weet ik hoe ik het ga aanpakken. ik laat noch wel weten hoe het afloopt.

angelmootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 02:37

Ik heb sinds kort een veulen aangeschaft en ik vind het geduld wat je op moet brengen niet erg! Het geeft mij een voldoening en ik denk dat je gewoon je gevoel moet volgen..........
En ik heb hem nu anderhalve maand en wil hem voor geen goud meer missen ookal kost het mij iedere maand geld en ookal moet ik hem ergens in laten rijden...... kijk naar het karakter van het dier en is die klik er voor jou gevoel dan moet je het gewoon doen. Ik zou pas volgend jaar gaan kijken voor een veulen hmmmm is toch iets eerder geworden hahahahha de klik was er gelijk zoals jij aangaf het kwam gelijk naar me toe en wilde gelijk knuffelen en jah hoor ik was verkocht............ En met atrose kan het twee kanten opgaan of het wordt erger of het blijf stabiel........ ik denk dat jij het beste kan zien welke kant het op ga en ik heb tot nu toe geen moeite met de opvoeding hij luisterd en is erg lief voor mij en heb heel veel plezier met hem ookal kan ik de komende jaren niet rijden.... mijn vriendin heeft 4 paarden en die verwaarloosd er geen 1 s6 met je keuze ;)

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 11:47

hallo bokkers ik wilde mededelen dat ze toch besloten heeft de merrie zelf te houden.
bedankt voor de reacties heb er wel veel aan gehad.

groetjes rosa

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 12:54

Nou dat is dan een beslissing buiten je om. Hoef jij niet langer te twijvelen. Denk rustig na over het bijkopen van een paard, wacht tot na je operatie. Er is altijd genoeg te koop.

belieber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:22

ik zou het wel doen het is wel leuk en je kan hem/haar helemaal opvoeden

belieber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:23

maar af en toe is het misschien ook wel lastig omdat het misschien minder goed meewerkt

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 17:24

ik ben januari 2010 geopereerd ik heb het misschien onduidlijk geschreven. ze laat me wel als 1ste weten als ze als nog weg gaat. mijn vriend gaat haar als nog inrijden. als het deze niet word wacht nog even. even bijkomen van alle emoties vooraf en erna. ach ja zoals een bokker eerder schreef in deze tijd is er niet een hand vol maar een land vol.