Paardenstal met of zonder trailies?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zamu

Paardenstal met of zonder trailies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 23:34

Wat vinden jullie,

En paardenstal waar rondom tralies voor zit en tot ongeveer plm 140cm hout vanaf de grond. Als het zou kunnen wil ik eigenlijk het tralies aan de voorkant weg halen. Dus tussen de paarden in te laten zitten.

Wat zijn de voor en nadelen van zo een stal. Hebben jullie positieve ervaringen of juist negatieve ervaringen?

Mijn eigen paarden staan onder een groot afdak met alleen maar een houten wand van plm 140cm hoog en verder helemaal niks. Binnen heb ik een aantal boxen die ik (nog) niet gebruik. Maar heb zo een hekel aan al die tralies ;)

Groetjessss.......................

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:36

Ik heb mijn paarden ook in een stal staan met een muur + deur van ongeveer 1.30 hoog en daarboven alles open en ik ben erg positief.
Ook als mijn paarden binnen staan hebben ze nog contact met de buurman, en kunnen ze lekker om zich heen kijken. Maar, de paarden kunnen wel zelf kiezen om aan de andere kant van hun box te gaan staan zodat ze buiten bereik van de andere paarden staan.

wizewo

Re: Paardenstal met of zonder trailies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:40

Ik ben ook wel benieuwd. In normale omstandigheden vind ik het super. Alleen ben ik wat angstig over mijn ruin die nogal over the top reageert als zijn vriendin weg moet en hij niet mee mag, een voorbeen is er zo makkelijk over gelegd en dan...

Linda1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:45

Mijn interpetatie is dat je aan de voorkant van de stallen geen tralies wilt, maar een open ruimte. Begrijp ik het zo goed? (via pb heb ik eventueel een foto van een stal waar aan de binnenkant van de stallen een open ruimte hebben waar geen tralies voor zit, maar achter een muurtje/open ruimte. Mijn verzorg paard stond/staat in zo'n stal en mijn eigen paard staat daar nu ook)

Positief: Als je langs de stallen loopt maak je al snel even contact.
Negatief: Als je paard "weg" wilt (onveilige situatie) kan hij er over proberen te springen en eventueel blijven haken. Een veulen kan je bijvoorbeeld dan niet zonder moeder in de stal laten.

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 23:56

Ja dat bedoel ik Linda,

Momenteel staan er nu stallen met aan 3 kanten tralies naast elkaar. (deze worden nu niet gebruikt). Telkens als ik langs de stallen loop krijg ik een naar gevoel van deze hek werken. Zit er dus over na te denken, dat als ik die zou gaan gebruiken dit tralies aan enkel de voorzijde er af te halen. Zodat bv de paarden ieder geval niet bij elkaar in de stal kunnen kruipen. hihihi

Maar als er meerdere paarden zouden staan van andere eigenaren is het dan wel zo slim? Bij mijn eigen paardjes ben ik er heel tevreden over.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:10

Als ik traliestallen zie krijg ik kippenvel. Mijn merrie is blijvend geblesseerd geraakt doordat ze met een achterbeen tussen de tralies heeft door getrapt en is blijven hangen. Dit waren goedgekeurde paardenboxen. Nooit meer tralies voor mijn paardjes als scheidingswand tussen de boxen.
Voor de voorzijde van de stal zou ik een ruimte in de tralies willen waar ze met hun hoofd uit kunnen, maar niet verder.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 07:34

ik huur een box met alleen voorkant trailies
zijkanten zijn muur vindt ik wel pettig want hebben ze hier komen ze alleen savonds op stal dus vindt ze prettig tot rust te komen

vorige stal 4 kant tralies en zaten continu te happentegen trailies aan als ze ruzie hadden met buurman-buurvrouw

had wel een opening in voorkant gewild maar helaas je kan niet alles hebben
hij is overigs wel dik 3 bij 5 lang

simba10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 09:24

nou ik zou je aanraden om trailies met een gat er in te doen dan heb je het allebei {:) {:) {:)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 09:37

Dribbelkont schreef:
zijkanten zijn muur vindt ik wel pettig want hebben ze hier komen ze alleen savonds op stal dus vindt ze prettig tot rust te komen

dat betekent dat jouw paard alleen andere paarden kan zien als hij z'n hoofd over de deur steekt? Of kan dat ook niet en is het een stal met drie muren en aan de voorkant dichte tralies?

Het is heel zielig voor een paard om hem in een box te zetten waarbij hij geen andere paarden kan zien. Een paard is een KUDDEdier!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:52

Arabesk wat als je paard nou geen rust krijgt bij contact met andere?
mijn pny heeft 4 jaar in een box gestaan waar ze geen buren kon zien alleen de paarden die in de bak liepen.
mijn merrie vliegt graag buren aan en stresste daardoor de hele nacht door.
eindstatus: totaal gesloopt paard!

ik ben erg blij met mijn box wij hebben gaas ipv tralies zodat ze niet erdoor kunne met benen en andere lichaamsdelen verder dan hun tong:P

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 11:12

Deze boxen hebben wel een luik wat je open kan zetten en ze net hun hoofd er doorheen kunnen steken. Maar toch.........

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:16

Mijn paard heeft behalve aan de achterkant verder allemaal tralies, dus veel contact met de andere paarden, echter is zij nogal dominant en jalours en zeker tijdens voerdiensten, wil ze niet dat andere paarden maar naar haar kijken. Daarom is er bij haar aan 1 kant de boel dichtgemaakt, zodat ze wat meer rust heeft. Wat ze sloeg tegen de muren aan en dat is nu wel over. Aan de andere kant momenteel een lege stal, dus daar heeft ze geen last van. Denk dat het toch wel belangrijk is dat ze gewoon hun rust momenten krijgen/hebben.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:22

Geen haar op mijn hoofd die mijn paarden in een stal zet met drie muren en een dichte traliewand. Mijn merrie staat dan constant op haar achterbenen om haar vriendin te kunnen zien die naast haar staat.
Nu ze in een stal staat met een luikje met tralies tussen de boxen en een weefrek aan de voorkant is er geen probleem meer.

Helemaal open vind ik ook niet zo'n succes. Mijn andere merrie vind het niet prettig als haar buurpaard op haar eten kijkt. Haar vriendin (mijn andere merrie) vind ze geen probleem die kunnen uit de dezelfde emmer eten. Maar alle andere wil ze niet in de buurt hebben van haar eten. En gaat dan dus ook tegen de muur aanslaan.
Wij hebben toen een plank ter hoogte van de voerbak aan de kant van dat andere paard gemaakt. En toen was het probleem ook over.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:22

z0rr0 schreef:
Arabesk wat als je paard nou geen rust krijgt bij contact met andere?
mijn pny heeft 4 jaar in een box gestaan waar ze geen buren kon zien alleen de paarden die in de bak liepen.
mijn merrie vliegt graag buren aan en stresste daardoor de hele nacht door.
eindstatus: totaal gesloopt paard!

ik ben erg blij met mijn box wij hebben gaas ipv tralies zodat ze niet erdoor kunne met benen en andere lichaamsdelen verder dan hun tong:P

eh je paard buitenzetten, zodat ze niet continu gedwongen in elkaar persoonlijke ruimte staan

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:25

Mijn paard staat op een stal waar de voorwand tralies heeft, en de zijwanden niet. Zo heeft ze dus wel contact met de buren, maar ook heeft ze gewoon rust.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:11

ze staat van smorgens tot het donker wordt buiten met anderen
en zij vindt het lekker even rust te hebben
ze kan voor haar de paardjes zien ;)
zielig is het totaal niet
wat zielig is dat de meeste paarden er maar 1 uurtje per dag uitkomen en de rest van de dag in de boxen staan ook al hebben ze een open stal ;)
Arabesk schreef:
Dribbelkont schreef:

dat betekent dat jouw paard alleen andere paarden kan zien als hij z'n hoofd over de deur steekt? Of kan dat ook niet en is het een stal met drie muren en aan de voorkant dichte tralies?

Het is heel zielig voor een paard om hem in een box te zetten waarbij hij geen andere paarden kan zien. Een paard is een KUDDEdier!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:13

Ik kan je niet echt verder helpen, maar ik had laatst het profiel van Arabesk nog eens bekeken (nou weet ik niet of je hier informatie van wilt ja/nee)
Maar dit stond in haar Profiel, misschien dat je daar wat aan hebt?

Citaat:
Citaat:
wat is er mis met tralies? tussen boxen

tralies maken het voor een paard onmogelijk om zijn natuurlijke sociaal contact met een soortgenoot te onderhouden. Hij kan alleen ruiken en niet aanraken. Dat is niet alleen frustrerend voor een paard, maar ook bedreigend.

Als je het op een mens zou toepassen zou het aanvoelen alsof je in een glazen stolp zit en je buurman alleen kan zien, maar niet kan horen of aanraken. Op je werk op kantoor, kan je met mensen praten, even over de gang lopen etc, dus dat is niet te vergelijken met boxarrest voor een paard. Wij worden niet voor 14 of 17 uur per dag opgesloten in een glazen stolp, zonder telefoon, zonder computer (bokt ) en slechts 1 maaltijd. Na een uur zou je je al kapot vervelen en als je vaker op die manier wordt opgesloten, ga je ontwijfeld na een tijdje gek doen: of je wordt agressief naar andere mensen toe, of je raakt volkomen in jezelf gekeerd en wordt apathisch.

Apathische paarden zijn nog het lastigst te herkennen, ze staan ogenschijnlijk rustig in hun box, maar zijn eigenlijk volkomen doorgedraaid.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:15

rissa schreef:
Als ik traliestallen zie krijg ik kippenvel. Mijn merrie is blijvend geblesseerd geraakt doordat ze met een achterbeen tussen de tralies heeft door getrapt en is blijven hangen. Dit waren goedgekeurde paardenboxen. Nooit meer tralies voor mijn paardjes als scheidingswand tussen de boxen.
Voor de voorzijde van de stal zou ik een ruimte in de tralies willen waar ze met hun hoofd uit kunnen, maar niet verder.

Daarom hebben wij de tralies op kleinere afstand van elkaar laten maken.
We hebben onze boxen zelf ontworpen, 3 of kanten tralie. Aan de voorzijde hebben alle paarden een luik. Aan alle zijwanden hebben we 1 meter dicht, hierdoor kunnen paarden rust opzoeken in hun stal, en lekker rustig eten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:16

Arabesk overdrijft altijd graag. Onze paarden kunnen welliswaar niet kroelen door de tralies, maar neuzen horen, zien en ruiken kunnen ze prima hoor. ;)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:17

Arabesk schreef:
Dribbelkont schreef:

ze staat van smorgens tot wanneer het donker wordt buiten met soortgenoten
en heeft daar plentie contact
ze eten en spelen samen(krijgen eten om 8.00,13.00.17.00 en 21.30)
als ze in haar stal komt vindt ze het heel prettig zon stal
is niks zielig aan
ze ziet voor haar andere paarden
meeste paarden komen er maar 1 uurtje per dag eruit en dan hele dag op stal dat vindt ik pas zielig ook al staan ze dan in openbox
openbox vindt ik erg veel onrust
vooral op pension waar veel wisseld kwa paarden
vliegen ze tegen tralies op
heb er ervaring mee
dus geef mij maar mooi zon box
mijn meisie heeft rust en komt overdag heerlijk hele dagen buiten met weer en wind ;)
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 28-12-10 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:20

Chaos schreef:
Arabesk overdrijft altijd graag. Onze paarden kunnen welliswaar niet kroelen door de tralies, maar neuzen horen, zien en ruiken kunnen ze prima hoor. ;)

Wij hebben zelf de stallen als volgt:

3 op een rij, en dan als tussen wand gewoon hout tot bijna aan het plafond.
We hebben de deuren gewoon tralies maar dan inderdaad ook zelf ontworpen zodat er niets tussen kan komen (Neus past er niet tussen)
De scheidingswand laat maar zeggen daar zitten spleten tussen van 2 a 3 cm na elke plank. (25 cm) en zo kunnen de paarden naast elkaar gewoon zien/ruiken maar ze hebben wel de rust dat ze lekker rustig kunnen eten zonder dat ze zich aangevallen voelen omdat (voor paard's gevoel) een ander het eten wil stelen.

Zelf ontworpen, en dik tevreden ;) Ik ben het dan ook niet helemaal eens met Arabesk.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:32

wij hebben stallen met 3 muren en aan de voorkant een traliewand. Ik zou normaalgesproken een open stal fijner vinden, maar ik denk niet dat zo'n stal mijn paard binnenhoud als er merries langskomen. :')

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:37

Mijn paard staat in een stal waar de voorkant en 1 zijkant tralievrij zijn. De muur is opgebouwd uit steen. In de achterwand heeft hij een raam en aan de andere zijkant heeft die 5 kijkgaatjes waardoor die zijn buur wel kan zien.

Mijn paard stond op de vorige stalling in een stal met tralies daar was die ontzettend druk als zijn buur wegging en hij had ook voernijd. Sinds die op de nieuwe stalling staat is het een heel ander paard geworden. Een stuk rustiger omdat hij alles kan zien en de voernijd was ook met een week verdwenen. Ik ben dus echt voor een stalling zonder tralies. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:41

Ik zou nooit een stal met trallies willen, ik heb daar al zo verschrikkelijk veel ellende van gezien en gehoord.
Ik heb stallen met houten wanden die in een U profiel zitten. De planken ( hardhout) kan ik in geval van nood gewoon tussen het profiel uit halen.
Het gemak hiervan heeft zich al div. keren bewezen als een oud paard of een pony lag en b.v niet zelf meer overeind kon komen.
Maar het is ook makkelijk om een box tijdelijk veel groter te maken als een merrie drachtig is, dan maak je van 2 stallen 1 hele grote.
Ze kunnen elkaar wel zien over de schotten heen en via de buiten deur die altijd aan de bovenkant open staat.
Daarnaast komen ze elke dag een paar uur buiten in groepsverband, dus het sociaal contact hebben ze sowieso.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 16:45

ik heb 6 stallen waarvan er 3 als tussenwand tralies hebben, zodat ze elkaar wel kunnen zien en ruiken en er zijn er 3 met dichte wanden (de zogenaamde hengsten boxen) allemaal hebben ze aan de voorkant tralies, behalve het stuk boven de deur, dat is eruit zodat ze lekker met hun koppie over de deur kunnen hangen. Het liefste zou ik zoiets hebben
Afbeelding
Dan de tussenwanden wel tralies, maar zo hebben ze net ff wat meer vrijheid aan de voorkant, maar kunnen ze elkaar niet lastigvallen als ze voer hebben.