Haaai, . Hoe doen jullie meestal de stal en wat hebben jullie erin liggen. Want bij het paard dat ik lease is er alleen maar stro. En bij mijn verzorgpaard zit er een laag een dun soort zaagsel in met stro. Maar bij mijn lease paard mag ik alles er uit halen en dus is dan de hele stal leeg, en bij mijn verzorgpaard alleen de poep en dan moet het zaagsel blijven liggen. Nu is het dus ook zo dat het bij mijn leasepaard een laagje stro is en als ze het opeet heeft ze niks meer over om op te staan/liggen. En bij mijn verzorgpaard kan ze nog liggen, maar is dat niet vies als dat zaagsel zo blijft liggen want het is een aardig dikke laag en haar plas etc. loopt er wel door heen. Maar als je de poep weg haalt zie je dat niet. Ook als je bij haar de stal uitmest moet je op een gegeven moment stoppen, terwijl ik zelf dan vind dat het niet echt schoon is.
Dus nu is mijn vraag wat is beter om te doen met uitmesten en wat hebben jullie in de stal liggen, en hoe lang doen jullie daarover. Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is, want ik weet niet zo goed hoe ik het anders moet neerzetten. x
Nibbit
Geplaatst: 27-12-10 20:55
Beetje warrig verhaal Ik haal met stro ook alleen de drollen eruit en alleen als alles echt verzadigd is en rood uitschijnt dan haal ik er ook stro uit
_Kelly_bokt
Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-10 21:03
Nibbit schreef:
Beetje warrig verhaal Ik haal met stro ook alleen de drollen eruit en alleen als alles echt verzadigd is en rood uitschijnt dan haal ik er ook stro uit
Okeee. Alleen mijn probleem is dus dat de boer, waar het paard staat niet dat zaagsel eruit wilt hebben.
Bedoel je soms dat zaagsel dat het Vlas is? Bij vlas is het namelijk zo dat het er op den duur erg vies uit kan zien. Als je een nieuwe baal in de stal doet dan is het wit en na verloop van tijd wordt het wat bruin. Het lijkt vies, maar het is droog: dat moet je even met je handen voelen. Vlas werk als het waren met lagen: de bovenste is droog en daar staat je paardje op. Als hij/zij plast dan zakt dat naar de onderkant en word die laag vies. Elke week moet je dit dus eruit scheppen en weer nieuw vlas erin doen. Ik zou met uitmesten echt alleen de vieze en natte plekker eruit halen, desnoods even voelen of het stro/zaagsel/vlas droog is, het vochtige deel op de plekken leggen waar je paardje altijd staat en dan een nieuwe laag erover heen doen. Zo bespaar je op strooisel en blijft het lekker fris. Als er te weinig in de stal ligt kan je altijd even vragen of er wat bij kan of is dat niet mogelijk? Je verhaal heb ik niet altijd kunnen volgen. Hoop dat je hier wat mee geholpen bent.
bij mij op stal heeft 1 van de paarden astma, die kan niet tegen stro. Hij staat op vlas, ongeveer 1 pak vlas gaat erin. Dat blijft 1 week liggen, dan gaat het eruit en gaat er een nieuw pak in.
De andere paarden staan alleen op stro, daar haal ik elke dag het echt vieze stro en de drollen eruit en gaat er een laag nieuw stro overheen. (Tenzij de eigenaar van 1 van de paarden vraagt of ik alleen wil opstrooien). En 1 keer per week gaat alles eruit. Bodem vegen met bezem zodat die echt schoon is en komt er weer een hele nieuwe laag stro in.
En dan hebben we ook nog een loopstal. die strooi ik alleen op elke dag (ongeveer 3 balen stro gaan erin voor zo'n 15 paardjes. Die wordt 1x per jaar leeggehaald door een graafmachine.
Ik haal elke dag al het poep eruit en alle natte plekken. Laat alleen het echt droge stro liggen, voor derest gaat alles eruit en komt er weer een lekkere dikke schone laag. Meestal 2/3 grote kruiwagens heb ik er wel uit.
_Kelly_bokt
Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-10 18:26
[quote="Dilan1993"]bij mij op stal heeft 1 van de paarden astma, die kan niet tegen stro. Hij staat op vlas, ongeveer 1 pak vlas gaat erin. Dat blijft 1 week liggen, dan gaat het eruit en gaat er een nieuw pak in.
De andere paarden staan alleen op stro, daar haal ik elke dag het echt vieze stro en de drollen eruit en gaat er een laag nieuw stro overheen. (Tenzij de eigenaar van 1 van de paarden vraagt of ik alleen wil opstrooien). En 1 keer per week gaat alles eruit. Bodem vegen met bezem zodat die echt schoon is en komt er weer een hele nieuwe laag stro in.
En dan hebben we ook nog een loopstal. die strooi ik alleen op elke dag (ongeveer 3 balen stro gaan erin voor zo'n 15 paardjes. Die wordt 1x per jaar leeggehaald door een graafmachine.[/quo
bedoel je dat er verder nooit in de loopstal wordt schoongemaakt? Of gaat de poep enz. er wel uit? x
Die van mij staan op vlas en rubberenmatten. Zelf ik vind het super fijn spul en het is fijn uitmesten. Ik doe zelf alle drollen eruit halen, heel de stal overhoop zodat er geen drol meer te vinden is. Dan alles in het midden. Daar doe ik ong. per stal 30 minuten over.
barbar
Geplaatst: 28-12-10 20:28
ik heb stro in mijn box liggen, maar mijn paardje is zo schoon dat ik het stro als vlas gebruik zeg maar. dat wil zeggen dat ik elke dag de drollen er uit haal en dan 1 of 2 plakjes opstrooi, en dan gaat een keer in de week de natte plek er uit, het stro dat niet echt nat is laat ik gewoon liggen, dat is een mooie zwaardere laag die niet veschuift als hij opstaat waarneer hij gelegen heeft, dit eet hij ook niet op want het is natuurlijk niet echt schoon meer. als de natte plek er uit is gehaald dan gaan en weer ong 4 plakjes bij.
vlas als onderlaag gebruiken lijkt me niet echt verkeerd, dan blijft het stro lekker schoon.