HELP! Staarten en manen bijten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie83

HELP! Staarten en manen bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 22:55

Op stal eten een aantal paarden de staarten en manen van de anderen op/stuk.
Dit is erg zonde natuurlijk, dus ben me hier in gaan verdiepen. Nou lees ik wel overal wat je er tegen kunt doen maar nergens waar het van komt..

Dus de vraag is: Wat kan de oorzaak zijn van staart/manen bijten??

De paarden zijn ontwormd, dus dat is het niet..

fotac

Re: HELP! Staarten en manen bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:23

is het echt staart en manen bijten of krabbelen ze bij eklaar in de hals?

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:29

Heb je ze ook met Pyrantel ontwormd? Jaarlingen vertonen dit gedrag ook vaak en die hebben vaak last van wormen die je alleen met Pyrantel kunt bestrijden {ik dacht spoelwormen, maar helemaal zeker weet ik het niet}. Zo hadden wij recent ook weer 1 jaarlingmerrie die de manen en staarten van de anderde twee op at. Mestonderzoek laten doen en die moesten dus ook met Pyrantel ontwormd worden. Daarna was het ook direkt weer over. Het schijnt dat ze dat gedrag vertonen omdat die haren de darmen wat ontdoen van wormen. Geen idee of het echt zo is, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:30

Verveling, vitaminegebrek, te weinig beweging enzz

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:30

Hebben ze allemaal beschikking over een mineralenblok? Dat scheelt soms de hele wereld.

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:20

ik ben er ook erg beniewd naar die van mij heeft in een kudde gestaan met jonge beeste en die staart is ook net van een veulen maar ik wil het laten groeien maar ik hoe kan ik het snel trug laten komen want het is spug lelijk want ik ga op wedstrijden en zoo

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:46

@ margjex Het is echt kapot bijten ook de staarten dus niet alleen liefkozend kroelen

@ sliert Geen idee waar ze mee ontwormd zijn.. Eigenaar doet dat via een injectie die alle wormen soorten bestrijd iig

@ kyraliam Verveling en beweging te kort is het niet. Ze staan in grote kudde en hebben veeeeel ruimte icl bosje. ze lopen/spelen ook erg veel (rijden is geen optie ivm leeftijd)

Vitamine zou kunnen. Aangezien het blok op is.. en ze nog geen nieuwe hebben..

@ utleta het is idd spuug lelijk.. Ze gaan om die reden van het voorjaar dus ook niet mee naar de keuring..

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:06

Nathalie83 schreef:
@ margjex Het is echt kapot bijten ook de staarten dus niet alleen liefkozend kroelen

@ sliert Geen idee waar ze mee ontwormd zijn.. Eigenaar doet dat via een injectie die alle wormen soorten bestrijd iig

@ kyraliam Verveling en beweging te kort is het niet. Ze staan in grote kudde en hebben veeeeel ruimte icl bosje. ze lopen/spelen ook erg veel (rijden is geen optie ivm leeftijd)

Vitamine zou kunnen. Aangezien het blok op is.. en ze nog geen nieuwe hebben..

@ utleta het is idd spuug lelijk.. Ze gaan om die reden van het voorjaar dus ook niet mee naar de keuring..
maar wat kan ik er aan doen om het beter te laten groeien

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 23:08

Zorgen dat het niet meer afgebeten wordt :+ Nee gekheid, ik heb geen idee.. Ben bang dat het gewoon kwestie van geduld hebben is, tot het zelf weer op lengte groeid..

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:10

Nathalie83 schreef:
Zorgen dat het niet meer afgebeten wordt :+ Nee gekheid, ik heb geen idee.. Ben bang dat het gewoon kwestie van geduld hebben is, tot het zelf weer op lengte groeid..

-O-

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:04

wat bedoel je met "injectie"? Neemt ie nou gewoon een wormenkuur spuit die je in de mond geeft, of spuit ie met een injectienaald iets in het paard?
In het eerste geval: er is geen 1 wormenkuur die alle typen wormen bestrijdt! Laat mestonderzoek doen...kost ook niet alles...dan kun je gericht ontwormen. Ook laten testen op zand in de darmen.
In het tweede geval, dus als ie ontwormd via een injectienaald, dan ontwormd ie op een zeer risicovolle manier. Waarchijnlijk spuit ie ze in met ivermectine. Hou er rekening mee dat 1 op de honderd paarden ter plekke dood neer kan vallen, direkt na het injecteren van ivermectine! En ivermectine neemt dus zeker niet alle soorten wormen mee!
Dus nogmaals: mestonderzoek laten doen!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:07

Aan mijn tinker met manen van langer dan 1m werd ook aangevreten door het jonkie van de groep. Liksteen gegeven en het hield na verloop van tijd (gelukkig!) op. Misschien dat dat het is?

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 20:16

Heb vanmiddag Liksteen geinstalleerd. dus ben benieuwd.

@ sliert zal het doorgeven.

juut2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:33

Beetje inspuiten met azijn en water (mengen), het groeit dan snel weer aan.
Wassen met teerschampoo

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:53

juut2011 schreef:
Wassen met teerschampoo
dit helpt ook voor de staart he :D

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 00:55

utleta schreef:
juut2011 schreef:
Wassen met teerschampoo

Oeh dat zal lekker ruiken := ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:30

toch is een tekort aan goed ruwvoer vaak wel de oorzaak.

en dan met name op goed,hooi kan te fijn zijn en paarden hebben dan behoefte aan meer structuur en gaan dus zodoende staart eten.
zorg dus voor goede kwaliteit voldoende grof hooi waar ze zoveel van kunnen eten als ze willen.
minerale tekorten kunnen soms ook een oorzaak zijn, een liksteen op de weide leggen kan dan ook helpen.

als paarden het doen die op gras staan kan het dus ook zo zijn dat het gras simpelweg te fijn voor ze is en te zacht, eventueel hooi bijvoeren op het land kan dan helpen.

verder kunnen paarden inderdaad haar gaan eten om zo inwendige parasieten te verdrijven, goed ontwormen kan helpen.
er zijn veel middeltjes die je in de manen en staart kunt smeren om het eten tegen te gaan, beste middel vind ik nog is simpelweg de staart flink insmeren met poep, niet lekker,ook niet voor een ander paard en die blijven er dan vaak wel van af :D

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:41

hier spooten we toen het veulen het 1 keer probeerde gelijk heel de merrie onder de azijn met groene zeep. Muren dat het doet maar het bleef bij 1 keer. Wel weggooien als je over hebt het geeft een chemische reactie en wordt hard in je spuitbus.

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 20:07

Hier hebben we ze nu ingesmeerd met hertshoordolie. Dat werkt ook wel, maar als we de oorzaak achterhalen hoeven we ook geen stinkspul meer te smeren..

Hooi is het echt niet. ze krijgen meer dan genoeg en hooi is van goede kwaliteit.
De linksteen hant sinds giser en wordt ook al gebruikt. Maar vandaag nog wel een knaag geval...

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:05

utleta schreef:
juut2011 schreef:
Wassen met teerschampoo
maar werkt dit wel want anders doe ik het niet

juut2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 23:52

Mijn paard had het laatst, bij haar heeft het geholpen. De teershampoo maakt het heerlijk schoon en de azijn met water zorgt ervoor dat het haar snel weer terug groeit (helpt echt")