Hooiruif "in" de stal die geen plaats inneemt

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Hooiruif "in" de stal die geen plaats inneemt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 16:50

Onze "nieuwe" ruin maakt een ontzettende bende in zijn stal.
Elke dag opnieuw staan we de hele stal zowat uit te mesten.

Ook knoeit hij ontzettend met zijn hooi.
Als wij het netjes voor/naast zijn voerbak op de grond leggen, dan gooit hij het met zijn neus opzij zodat het dus tot voor de deur ligt en wandelt hij er dus doorheen als hij de stal in en uit loopt.
Datzelfde doet hij dus ook als we het buiten voor de hooikamer leggen. Uiteraard poept hij het dan ook vol waardoor we dus elke dag de helft van zijn hooi op de mestkar konden gooien. Erg zonde dus.
Aangezien de stallen ca. 3x3m zijn en het paard ca. 1.65m, is er geen plaats voor een hooiruif IN de stal.

Daar moest dus wat op verzonnen worden :D .

En dit is het dus geworden: Een hooiruif die geen plaats inneemt in de stal.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hiervoor moet je wel een box hebben die tegen een lege box aanligt of tegen de voerkamer!

We hebben in de uiterste hoek van de box een aantal planken onder uit de wand gehaald.
In de voer/hooikamer hebben we een houten bak gehangen, die dus breed van boven en smal beneden is, zodat het hooi mooi naar beneden zakt en ook het paard altijd erbij kan als alles naar beneden is gezakt. Een deksel met scharnieren erop, anders kan het heel hard gaan tochten in de stal van het paard als je er geen deksel opdoet.

Voordat de bak in de voer/hooikamer tegen de wand werd bevestigd, hebben we in 1e instantie van die groene draadafrastering ertussen gespannen (ik kan nergens een foto vinden, maar het is van die groene geplastificeerde draad met rechthoekige openingen die vaak ook in tuinen als omheining worden gebruikt). Dit is iets flexibel en door de kleine openingen dachten we dat het wel handig was om het paard een hele tijd zo bezig te houden. Alleen het paard wilde er zo lang niet over doen en drukte de hele draad dus kapot binnen 2 weken.
Nu hebben we dus betonijzer tussen de houten bak en de stalwand geklemd. Dit geeft niet mee, de gaten zijn groter en het is dus een veel steviger geheel. Paard kan nu ook gemakkelijker ervan eten.

Wij zijn erg blij met deze oplossing. Er valt nu alleen nog een beetje hooi voor de ruif, maar er wordt vrijwel niks meer verspild, omdat dat eigenlijk meteen wordt opgegeten, voordat ze weer verder gaan met het uit de ruif te trekken. Het fijne stof valt fijn onder uit de ruif in de stal en dat scheppen we elke dag weg.

Mijn merrie (die nu ook weer haar kans zag :D ) heeft deze snackcorner ook ontdekt en zodra de ruin uit zijn stal is, komt mevrouw de rest vlug opsnoepen :D .
Helaas kan ik in haar stal dit niet maken, maar gelukkig knoeit zij niet zo met haar hooi.

Edit:
Ik krijg hier dus met gemak 4 uiteengeschudde plakken hooi in (van kleine baaltjes). Ook nog een plak meer als ik het wat aandruk.

mirim

Re: Hooiruif "in" de stal die geen plaats inneemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 17:03

Wat een onwijs handige hooiruif:-) Ben je nu alleen niet bang dat hij ooit met een been vast komt te zitten? Misschien een tip: in tuincentra of doehetzelf-winkel heb je ook een soort zeer stevig ijzer gaas wat veel kleinere openingen heeft dan beton ijzer. En het is veel steviger dan afrasteringsgaas. Het zit niet op een rol( je kunt het ook beslist niet oprollen, het is echt van ijzer), maar je koopt het als 'mat'.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 17:15

Nee, daar ben ik niet echt bang voor. Het zit in de uiterste hoek, schuin tegenover de ingang van zijn stal. Hij staat altijd ca. een neklengte van de ruif af. ALs hij zich in de stal draait, dan komt hij ook niet in de buurt van de ruif met benen.
Hij slaat niet met zijn voorbenen; aangezien het in de achterste hoek van zijn stal is, ziet hij ook niet wat mijn merrie achter zijn rug doet, dus zal hij ook niet naar voren toe uithalen, eerder naar achteren stampen als ze hem van achteren benaderd (wat ze echt niet zal doen als hij in zijn stal staat).
Het zou hooguit kunnen gebeuren als hij in zijn stal zou liggen, maar hij ligt eigenlijk altijd met zijn rug naar de muur en zijn benen naar de staluitgang en dus zit de ruif dan weer achter zijn rug.

Het kan natuurlijk altijd, maar *even afkloppen* ik ga er niet van uit dat dit zal gebeuren.
Mijn Opa had vroeger een soortgelijke ruif bij 1 van de paarden. Die heeft er een jaar of 15 zo in gestaan, zonder dat er iets gebeurd is. Vandaar dat ik op het idee kwam.

Ik denk dat het paard al een hele rare beweging met zijn been moet maken om ook precies met zijn hoef (die trouwens te groot is om door zo'n opening te passen ;) ) door zo'n gat te "stappen".

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 17:56

Ik vind het een hele mooie uitvinding, maar zou zelf een paar dingen anders maken.
De punten bovenaan het gaas zou ik dicht maken met een plankje of het gaas wat langer gelaten hebben zodat er geen ruimte boven zou komen.
Ik zou hem ook niet achterin de stal maken, dit is bij mij toch echt de P&P-hoek :) en ook met liggen en toch evt trappen lijkt het mij geen fijn idee.
Van mij zouden ook de mazen iets kleine mogen, maar ik heb dan ook vaker fijner hooi.

Als je een iets dergelijks zou willen en niet altijd aan een berghok grenst zou het ook aan de voorkant kunnen. Bij meerdere paarden kun je er dan 2 naast elkaar plaatsen (of een grote) mits de deuren natuurlijk niet in de weg zitten :D

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:13

Wij hadden dit probleem ook altijd. Paarden die gingen graven in het hooi en het door de hele stal verspreidden. Omdat wij een luik hebben en de paarden aan huis, hebben ze nu allemaal een kruiwagen met hooi voor hun stal staan. Werkt ook perfect! Vind jouw oplossing ook niet zo'n gekke, dit kan ook prima aan de voorzijde, in het gangpad dus.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:36

Afbeelding
Die punten! :wow: Die zijn echt gevaarlijk!

Verder een heel goed idee..

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 12:30

Het beeld is wat vertekend. Ik zie dat nu ook aan de foto waar mijn paard in de stal staat terwijl ik een foto van dichtbij van de ruif maak. Daar is het net of de mazen heeeel groot zijn en er een paard met spillebeentjes achter staat, die zo met 2 benen door 1 maas zou passen. Dat is dus echt helemaal niet zo. De mazen zijn ca. 10 x 10 cm. Een shet of kleine pony zou daar idd met zijn hoeven door passen, maar niet die van onze paarden.

Het lijkt heel erg die punten, maar ook dat valt echt mee hoor (door het vertekende beeld).
Daar kan ik zelf net met mijn hand tussen.
Een paardensnoet past daar echt niet tussen (alleen een bovenlip misschien), ook omdat de draad aan de andere kant van de planken is bevestigd. De draad valt hierdoor ook al een 2 cm terug ten opzichte van de bovengelegen stalwand.
En aangezien het helemaal bovenaan zit en het hooi meestal veel lager in de bak zit, zitten de paarden daar zowieso nooit met hun snoet (aangezien er niets te eten zit).
Maarrrrr, als je het zo uitvergroot ziet, dan denk ik wel dat ik een volgende keer zou vragen om deze punten er toch af te slijpen. Ziet er toch strakker uit. En een plankje erboven is idd ook zo'n gek idee nog niet. Ook het overwegen waard.

Wij hebben ook eerst gedacht om zo'n ruif aan de buitenkant te maken, maar dat paste niet. Wij hebben grote schuifdeuren die net de opening van de voerbak vrijlaten. Dat was dus te smal.

De ruin heeft geen vaste poepplaats.Die poept door de hele stal. Naast de voerbak, naast de drinkbak die diagonaal tegenover de voerbak hangt, voor de staldeur, eigenlijk nog het minste in de hoek waar nu de hooiruif hangt. Mijn merrie heeft idd ook haar poepplaats achter in de hoek van haar stal. Maar niet als ze in de stal van de ruin staat! Want dan staat ze met haar neus die kant uit om te eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:41

Fotoos kunnen idd een vertekend beeld geven, aan de andere kant zien anderen vaak dingen die jezelf niet meer opvallen :)
10x10 vind ik behoorlijk grote gaten. In principe zou mijn paard er ook niet door moeten kunnen. Die hoeven zijn 12x13, máár als ze met behoorlijke kracht een trap uitdeelt dan durf ik daar mijn hand niet voor in het vuur te steken dat het dan ook niet zou lukken.
Denk eens aan die mensen met tussenstijlen in de stal van 9 cm, ik ken nu al 3 mensen die daar hun paard met een hoef tussen gevonden hebben en dat waren ook geen ponietjes !!
Dus misschien 'better be safe than sorrow' , maar dat moet je natuurlijk zelf weten :D

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:09

Op de al genoemde punten over het gaas na vindt ik het écht een gouden uitvinding!
Complimenten voor de creativiteit!!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:20

Goeie vinding! Ga wel helemaal mee in de aanbeveling om de gaaswijdte kleiner te maken. Voor de zekerheid en de veiligheid. Maar verder vind ik het heel handig ding. Erg makkelijk ook om te vullen. Bij ons kan het niet, omdat dat ding dan midden in de gang komt (en de staldeur niet meer opengeschoven kan ;-) ). Heb dus een hooinet hangen. Zolang hij eet neemt dat idd wat plaats in, is het op, dan hangt het plat tegen de wand.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:50

Voor mensen met een schuifdeur, denk eens out-of-the-box... maak hem aan de schuifdeur vast ;)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:56

Oeioeioei ik vind dit een erg enge uitvinding..
Ik heb op een stal gestaan waar de tralies van dit gaas waren en er zat geregeld een paard met een hoef in.. En dat was geen prettig gezicht :x

Maarrrr :D je idee op zich is wel handig, misschien kun je gaas vinden met een maaswijdte van 5*5cm ofzo?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:05

DubbelDun schreef:
Voor mensen met een schuifdeur, denk eens out-of-the-box... maak hem aan de schuifdeur vast ;)

Out of the box denken :+ leuke term in dit geval := . Ja, dat is natuurlijk een goed idee!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:26

Kijk, iemand vat hem :D

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:28

Mijn paard (lipizaner) heeft een keer zijn hoef in zo"n 10x10cm gat gehad. Gelukkig is dat goed gekomen, maar een paardenhoef past daarin, dus ik zou zo snel mogelijk 5x5cm gaten gaan gebruiken. Idee verder zeer leuk.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 21:13

jwoltmanelp schreef:
Mijn paard (lipizaner) heeft een keer zijn hoef in zo"n 10x10cm gat gehad. Gelukkig is dat goed gekomen, maar een paardenhoef past daarin, dus ik zou zo snel mogelijk 5x5cm gaten gaan gebruiken. Idee verder zeer leuk.

Echt waar? Dat zou ik echt niet voor mogelijk hebben gehouden. Door een spijl kan ik me nog enigzins voorstellen, aangezien dat uit elkaar geduwd kan worden met enige kracht, maar een vierkant zit aan 4 zijden vast.
Ik had het er vanmiddag nog over met mijn man, want ....jaja, natuurlijk luister ik toch wel een beetje naar jullie :D , en die zei dat je een vierkant niet uit elkaar kunt buigen zoals je dat met een spijl kunt doen. Maar tjeetje, dat dat je paard toch kan overkomen! Dan moet je paard wel heel veel kracht gebruikt hebben jwoltmanelp :wow:
Toch een puntje om nog eens onder de loep te nemen dus.
En als we daar dan toch mee bezig zijn, dan kunnen we net zo goed meteen een groter stuk gaas nemen of de punten er van te voren afhalen ;)

@Dubbeldun: maar dan kun je hem dus alleen gebruiken als de paarden in de box staan opgesloten. Dat werkt in ons geval dus weer niet, want bij ons staan de boxdeuren vrijwel altijd open. Overdag zowieso. Nu met de sneeuw sluiten we ze wel s'avonds op, maar in de zomer niet.
Maar voor mensen die de paarden dus in de stal opgesloten voeren is dat een leuke uitvinding, mits het ding niet in de weg hangt ivm beperkte ruimte in de gang.

Ik ben zelf geen voorstander van een hooinet in een stal.
Ik heb ze al vaker gezien in stallen en heb ook al vaker gezien dat als het niet goed is opgehangen, ze zowat op de grond hangen op het moment dat het hooi op is. In een trailer vind ik het tot daar en toe, maar ik wil ze niet in een stal waar ze het merendeel van de dag zonder toezicht staan.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:41

Daarom heb ik vierkante hooinetten (hooinet.nl) met maaswijdte 4x4.

Ik vind je idee erg leuk, maar veel te slap gaas en veel te grote wijdte. Tralies van stallen worden niet voor niets op max 6 cm gemaakt. En een vierkant gaas kun je wel degelijk uit elkaar buigen helaas.

En hoef is op zich misschien wel groter dan 10x10, maar hij kan hem er wel schuin insteken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 10:56

En als er kracht op de 10x10 komt te staan dan kunnen de stangetjes wel aan een kant uitbuigen en aan de andere kant naar elkaar toebuigen. Hierdoor ontstaat een ruimte waar wel degelijk een hoef doorkan.

Zelf heb ik het zo hangen. Mazen zijn 5x5, gewoon aan de boxdeur dus.

Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:23

mooi ontwerp en als de afwerking van de punten (iets hoger gaas zodat het aan de bovenkant helemaal afsluit, of anderszins dichtmaken) goed is, en er kleinmaziger betongaas gebruikt wordt (5 bij 5cm bestaat ook, heb nog een stuk of 6 prachtige RVS roostersmet 5cmmaas liggen van 95 bij 95cm) dan is het een prachtige oplossing mits je ruimte hebt op je stalgangof achter je wand.
schuifdeuroplossing van DD is ook kien!

Ik heb zelf ook fijnmazige netten hangen in de stal. Nemen niet veel ruimte in, zeker in een hoek niet, en je kunt ze laag omhangen. heb ze wel aan stroom"potjes" (van die draadhouders) hangen, want als ze er dan toch eens in verstrikt mochten raken, dan breken die gewoon af bij het plastic of het schroefdraad, of het strotouwtje waar ik het ophangtouw van het normale fijnmazige net doorheen haal.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 15:00

tine10 schreef:
Daarom heb ik vierkante hooinetten (hooinet.nl) met maaswijdte 4x4.

Ik vind je idee erg leuk, maar veel te slap gaas en veel te grote wijdte. Tralies van stallen worden niet voor niets op max 6 cm gemaakt. En een vierkant gaas kun je wel degelijk uit elkaar buigen helaas.

En hoef is op zich misschien wel groter dan 10x10, maar hij kan hem er wel schuin insteken.

Slap gaas? Het is betonijzer! Dat buig je niet met je blote handen.
De maasweidte gaan we nog eens onder de loep nemen.

roosie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:17

Ik vind het slim bedancht om de ruif zo te maken, maar onderschat een paard niet!
Mijn paard heeft ook eens met haar achterbeen tussen de tralies gezeten met het rollen in de stal. En terwijl dat toch echt wel dikke, stevige tralies zijn en het is een vrij smalle tussenruimte. Maar met een beetje draaien en wringen heeft ze d'r hoef er wel doorheen gekregen!
Gelukkig heeft ze er verder niks aan overgehouden. Maar hou er wel rekening mee dat alles kan.
Maar het idee is wel erg goed gevonden!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:37

tine10 schreef:
...Ik vind je idee erg leuk, maar veel te slap gaas en veel te grote wijdte. Tralies van stallen worden niet voor niets op max 6 cm gemaakt. En een vierkant gaas kun je wel degelijk uit elkaar buigen helaas.

Isabonny schreef:
Slap gaas? Het is betonijzer! Dat buig je niet met je blote handen.
De maasweidte gaan we nog eens onder de loep nemen.

Met je blote handen misschien niet, maar een paard heeft wel iets meer kracht als 'blote handen'.

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:48

ik zou het hoger maken dat zal handig zijn :P kan ie ook niet vast kome te zitten maar het is handig ga ik ook doen :P

roosie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:53

De ruif hoger plaatsen maakt niet uit als ze gaan rollen. Beentjes gaan toch omhoog!
En lager is een natuurlijkere houding om te eten. Het principe vind ik wel goed zo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:54

@utleta : hoe hoog zou wel veilig zijn denk je... ik heb een hengst gekend die presteerde het om met de voorbenen over de zijwand te gaan hangen (op 2,20 dus).
Hoger is onnatuurlijk en geen oplossing vwb veiligheid, kleinere mazen wel.