Elke dag opnieuw staan we de hele stal zowat uit te mesten.
Ook knoeit hij ontzettend met zijn hooi.
Als wij het netjes voor/naast zijn voerbak op de grond leggen, dan gooit hij het met zijn neus opzij zodat het dus tot voor de deur ligt en wandelt hij er dus doorheen als hij de stal in en uit loopt.
Datzelfde doet hij dus ook als we het buiten voor de hooikamer leggen. Uiteraard poept hij het dan ook vol waardoor we dus elke dag de helft van zijn hooi op de mestkar konden gooien. Erg zonde dus.
Aangezien de stallen ca. 3x3m zijn en het paard ca. 1.65m, is er geen plaats voor een hooiruif IN de stal.
Daar moest dus wat op verzonnen worden

En dit is het dus geworden: Een hooiruif die geen plaats inneemt in de stal.

Hiervoor moet je wel een box hebben die tegen een lege box aanligt of tegen de voerkamer!
We hebben in de uiterste hoek van de box een aantal planken onder uit de wand gehaald.
In de voer/hooikamer hebben we een houten bak gehangen, die dus breed van boven en smal beneden is, zodat het hooi mooi naar beneden zakt en ook het paard altijd erbij kan als alles naar beneden is gezakt. Een deksel met scharnieren erop, anders kan het heel hard gaan tochten in de stal van het paard als je er geen deksel opdoet.
Voordat de bak in de voer/hooikamer tegen de wand werd bevestigd, hebben we in 1e instantie van die groene draadafrastering ertussen gespannen (ik kan nergens een foto vinden, maar het is van die groene geplastificeerde draad met rechthoekige openingen die vaak ook in tuinen als omheining worden gebruikt). Dit is iets flexibel en door de kleine openingen dachten we dat het wel handig was om het paard een hele tijd zo bezig te houden. Alleen het paard wilde er zo lang niet over doen en drukte de hele draad dus kapot binnen 2 weken.
Nu hebben we dus betonijzer tussen de houten bak en de stalwand geklemd. Dit geeft niet mee, de gaten zijn groter en het is dus een veel steviger geheel. Paard kan nu ook gemakkelijker ervan eten.
Wij zijn erg blij met deze oplossing. Er valt nu alleen nog een beetje hooi voor de ruif, maar er wordt vrijwel niks meer verspild, omdat dat eigenlijk meteen wordt opgegeten, voordat ze weer verder gaan met het uit de ruif te trekken. Het fijne stof valt fijn onder uit de ruif in de stal en dat scheppen we elke dag weg.
Mijn merrie (die nu ook weer haar kans zag

Helaas kan ik in haar stal dit niet maken, maar gelukkig knoeit zij niet zo met haar hooi.
Edit:
Ik krijg hier dus met gemak 4 uiteengeschudde plakken hooi in (van kleine baaltjes). Ook nog een plak meer als ik het wat aandruk.