stalbeleid

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xrhonax

stalbeleid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 14:40

hoi allemaal, als je een eigen stal zou hebben, hoe zou dan jou stalbeleid eruit zien? en hoe dicht komen jou wensen bij het stalbeleid van waar je je paard nu hebt staan?

ik vraag dit omdat ik in het afgelopen jaar 2 keer ben verhuist met mijn paardje, omdat het stalbeleid achteraf vies tegen viel.
en wat ik me dus afvraag: ben ik nou zo veel eisend??? als ik zo eens op bokt rondlees zijn er een heleboel stallen die het precies zo aanbieden als ik zou willen, maar dat is dan de verkeerde regio. en hier in de regio (den haag) ben ik de juiste stal dus duidelijk nog niet tegen het lijf gelopen.

dit is wat ik zelf zou willen op een stal:
- boxen van minimaal 3X3m.
- box bodem bedekt met een goed laag stro.
- mensen eventueel zelf laten uitmesten.
- 3 X daags brokken en 3 X daags kuil. (8.00, 12.00, 17.00, 22.00 of zoiets)
- rijbak minimaal 20X40 die goed onderhouden wordt.
- een staleigenaar waar mee te overleggen valt.
- losgooi mogelijkheden

er zijn zo nog veel meer dingen die ik zou kunnen opnoemen.

wat ik nu wel heb op mijn huidige stal:
-box van 3X3m
- ik mag zelf uitmesten en stro pakken (mijn paardje is erg schoon in de box, dus ik gebruik niet meer dan normaal stro.
- 8.00 brokken, 10.00 hooi (denk ik), 17.00 hooi (denk ik) en om 22.00 pulp.
- rijbak van 20X40m die niet echt onderhouden wordt (lijntjes kapot en wordt 1 keer in de 2 maanden gesleept.
- een norse staleigenaar die zijn manier echt de beste vind, waar dus niet mee te overleggen valt.
- geen zeggenschap over wat mijn paard te eten krijgt.

biancavos

Re: stalbeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 00:24

eerst brokken en dan pas 2 uur later hooi is heel slecht voor je paards maag.
het liefst eerst hooi en dan pas brokken en als het niet anders kan dan tegelijk, maar echt nooit zo.
je paard heeft zo een hele grote kans op een maagzweer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 00:28

eerst brokken en dan hooi vind ik idd ook raar?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 01:13

Ik sta met mijn paard (en pony's) op een kleinschalige pensionstal, we hebben hier.

- boxen van 3x3 (waar de stalhouder zelfs aparte deurtjes in heet gemaakt voor mijn shets)
- vlas als bodembedekking, als start 3 balen daarna 1 baal per week heb je meer nodig dan bijbetalen
- 2x daags ruwvoer en krachtvoer (meteen achter elkaar aan dus geen uur ertussen)
- binnenbakje van 20 x 15 (om los te gooien, met een pony kan je erin rijden maar daar is ie niet voor bedoeld)
- 2 buitenpaddocks met 1 vernieuwde bodem en de ander word gedaan
- buitenbaan met superbodem
- verharde mogelijkheid om je paard op te zetten
- weide

Op zich zou ik graag 3x daags ruwvoer zien maar ik zie ook in dat dat nu niet mogelijk is. Stalhouder heeft het bedrijf net overgenomen en werkt daarnaast ook nog fulltime om de boel draaiende te kunnen houden.
Ik ben iig tevreden met wat ik nu heb..