Paard helemaal alleen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie90

Paard helemaal alleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 01:31

Bah, ik voel me een beetje ellendig. Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen, kan een paard een paar dagen alleen staan?

Maandag (of dinsdag) zou ik mijn paard verhuizen naar een andere stal. Hij heeft gedragsproblemen, vermoedelijk omdat hij gewoonweg niet met soortgenoten in aanraking komt. Ik zag dat niet zitten dus heb ik een stal gevonden waar hij de hele dag naar buiten gaat in een groep, kortom, een stal waar hij paard mag zijn.
Ik stond met 2 andere meiden op stal, en ik kreeg vanavond een smsje ''Hoi, we zijn weg van stal''. :wow: heel fijnnnn een dag voor de feestdagen.
Nu staat mijn paard dus helemaal alleen in een donkere stal zonder ook maar iets om hem heen, en hij is al zo down de laatste tijd. En dat betekent ook 3 keer per dag door de sneeuw glijden om te voeren, maar daar maak ik me het minste zorgen om.

Ik ben echt in staat om er deze nacht gewoon bij te gaan zitten zodat hij niet alleen is <3 maar dat zal de staleigenaar niet waarderen :=

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 01:37

voor hoelang?
Vind dat je de situatie wel zielig omschrijft dat mijn hartje breekt met de gedachte : ''Achossie..'' :')
Alleen .. in een donkere stal.. in de kou
,,maar voor 2-3 dagen moet kunnen...

mrie

Re: Paard helemaal alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 01:39

Tja leuk is anders, maar daar kan hij vast wel tegen hoor. Tis gewoon pech..

Zabor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 01:44

je hebt al een oplossing toch?
Een paar dagen alleen overleefd hij wel hoor, straks kan hij alle kanten op ;)
misschien even extra aandacht als je er bent, flinke berg hooi, het is zo tijd om te verhuizen :D

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 12:13

het ligt heel erg aan het paard.
die van mij hoef je echt niet alleen te zetten, die breekt na 5 minuten al de hele stal af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 12:16

Mijn verzorgpaard staat al sedert oktober alleen op de weide... Lukt prima hoor! Paardje loopt er lekker gezond bij, lekker alert en vertoont geen tekens van verwaarlozing, depri ofzo. Er is bij ons wel een speciale reden waarom die alleen staat, normaal staan op de weides ernaast ook paarden en is er wel sociaal contact via de draad mogelijk, alleen zijn die paarden nu weg.

Maar het is en blijft op de weide, da's nog wat anders dan op stal.

Als je ruimschoots genoeg hooi voorziet, eventueel een bal om te spelen, dan kunnen ze daar wel tegen.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 12:18

een paard een paar maanden alleen laten staan is echt niet gezond, een paard is een kuddedier, en hoort dus niet alleen te staan...

joeysgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 12:23

Die van ons staat van april tot en met oktober samen met een paard in de wei, van november tot april staat die dus alleen. Hij gaat er qua gezondheid niet op achteruit en hij is elke dag vrolijk. Het is geen ideale perfecte situatie, maar de eigenaar wil zelf nog geen tweede paard erbij en ze wil liever geen pension meer op stal.

Sommige paarden zie je er indderdaad op achteruit gaan wanneer ze alleen komen te staan, maar bij ons heeft meneer daar geen last van, als zijn zomer maatje weer weg gaat staat die misschien een middag te hinneken en daarna is het gras toch echt weer veel boeiender.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 12:23

1 van mijn vorige paarden heeft ook eens noodgedwongen een paar dagen alleen gestaan, maar die bleek daar dus echt niet tegen te kunnen. Trok zich helemaal in zichzelf terug. Achteraf had ik beter kunnen zoeken naar iemand die tijdelijk zijn paard/pony in de naastgelegen stal had willen zetten.

Misschien ken jij wel iemand die tijdelijk een shetje of zo te leen heeft?
Als je paard nu al depri is zou ik dit zeker overwegen.

Aurelie_x3_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:05

Nja niet te lang paard is inderdaad kuddedier en zou nog helemaal kunnen veranderen in gedrag dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:58

Iedereen maakt daar veel heisa rond, maar ik merk dat het toch wel prima lukt hoor. Onze omheing is ook niet shetproof, daarom staat er ook geen bij.
Paardje is altijd vrolijk, eet heel goed, ze glanst zelfs in d'r wintervacht, is altijd in the mood om te werken/spelen. Ze is ook rustiger, schrikt veel minder, is veel minder snel opgejut, wat we wel hebben als er eentje bijstaat. Dan is dat een kernbommetje dat constant op ontploffen staat, écht niet leuk.

Normaal gezien komt ze vanaf januari op een andere weide waar 2 boxen op staan, en krijgt ze daar wel gezelschap van 1 van de andere paarden. Zijn halfopen stallen, en dan mogen ze elk om beurt op het land. In de zomer kunnen ze sociaal doen, maar met een draad ertussen. Lukt prima en geen van de paarden toont aan ongelukkiger te zijn. In tegendeel ze zijn kalmer, stabieler in omgang en staan niet constant vol wondjes (een hel in de zomer met de vliegen).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:08

na het overlijden van zijn weidegenootje heeft mijn pony ongeveer een half jaar alleen gestaan voor ik een andere stal gevonden had.
hij moest toen toch wel weer even zijn sociale manieren ophalen voor hij weer wist wat kuddegedrag was .
maar is helemaal goed gekomen gelukkig :j

soms is het even niet anders,maar het komt wel weer goed

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:14

Varekaj schreef:
Iedereen maakt daar veel heisa rond, maar ik merk dat het toch wel prima lukt hoor. Onze omheing is ook niet shetproof, daarom staat er ook geen bij.
Paardje is altijd vrolijk, eet heel goed, ze glanst zelfs in d'r wintervacht, is altijd in the mood om te werken/spelen. Ze is ook rustiger, schrikt veel minder, is veel minder snel opgejut, wat we wel hebben als er eentje bijstaat. Dan is dat een kernbommetje dat constant op ontploffen staat, écht niet leuk.

Normaal gezien komt ze vanaf januari op een andere weide waar 2 boxen op staan, en krijgt ze daar wel gezelschap van 1 van de andere paarden. Zijn halfopen stallen, en dan mogen ze elk om beurt op het land. In de zomer kunnen ze sociaal doen, maar met een draad ertussen. Lukt prima en geen van de paarden toont aan ongelukkiger te zijn. In tegendeel ze zijn kalmer, stabieler in omgang en staan niet constant vol wondjes (een hel in de zomer met de vliegen).

Is je paard normaal ook al ongelukkig dan? Dat ie moet aantonen NOG ongelukkiger te zijn? Hoe moet ie dat doen? Minder kwispelen?
Kalmer, stabieler in de omgang, dat zijn dus alleen voordelen voor JOU. En vol wondjes staan? Als je paard samen met een andere staat hoeven er echt geen wonden te zijn hoor. Die van mij staat in een groep van zes. Geen wond te zien.

Paard = kuddedier. Klaar. Punt uit. Dat is gewoon zo.

@TS: van een paar dagen alleen gaat ie niet dood hoor, je hebt het daarna prima voor hem voor elkaar!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:01

Het kan wel, maar ideaal is het niet. Mijn shet heeft ook een paar dagen alleen gestaan toen ik met mijn andere pony een weekend op de veluwe was. Ze was heeeeeeul blij dat haar vriendin weer thuis was.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 10:35

Ik denk dat je het per paard moet bekijken, het ene paard kan er beter tegen dan het andere paard, maar een ideale situatie is het natuurlijk niet.

Mijn pony heeft helaas ook een aantal maanden alleen gestaan. Weidemaatje overleed en er zou een nieuwe pony komen, maar dat duurde nogal een poosje. Ik merkte echt dat mijn pony er gestressed van werd en ben toen heel snel gaan zoeken naar een oplossing. Ik heb toen een oude welsh pony erbij gezet en mijn pony knapte duidelijk op. Later kwam er een andere pony bij en sindsdien heb ik mijn pony niet meer gestressed gezien. :)

Voor een paar dagen hebben zowel ik als mijn pony geen problemen mee, leuk is anders maar het is te doen. Maar maandenlang zou ik geen paard aan willen doen.. :n

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 11:41

Sorry hoor, maar ik vind het echt niet kunnen een paard alleen. Zelf heb ik in zo'n situatie wel eens een pony tijdelijk geleend van iemand om mijn paard gezelschap te houden. Er is altijd wel iemand te vinden die een Shetlander wil uitlenen als gezelschapspony. Vooral bij fokkers is dat vaak geen probleem, als je er natuurlijk maar goed voor zorgt.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 11:53

Voor een paar dagen zou ik mij niet heel erg druk maken, snap je bezorgdheid dus zorg voor voldoende hooi dan vermaakt ie zich wel ff. Straks ga je lekker naar een andere stal met veel andere paarden.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 08:31

Ik zal even een update plaatsen voor me dochter

We hebben maandag onze pony verhuisd naar de andere stal
Ik ging gistermorgen even bij hem kijken ,hij stond lekker zijn kuil te eten
De andere paarden liepen in de paddock ,toen zei een vrouwtje hij mag er wel bij .gaat het niet halen we hem er weer uit

En het ging super goed ,1 shetje wilde spelen en meneer deed vrolijk mee
Alleen toen de andere naar binnen gingen werd meneer knettergek ,hinneken rond rennen
Toen hebben ze er een ander paardje bij gezet toen was die weer rustig
Later heb ik hem er eerst uitgehaald dat ging goed ,alleen zijn buurvrouw stond nu in de paddock toen werd ie op stal even gek

Misschien toch een teken dat ie op de andere stal geen sociale contacten had en t hele weekend alleen heeft gestaan
En nu zoiets heeft van laat me niet weer alleen

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:32

Hij was waarschijnlijk niet blij met zn stalletje omdat ie nu geproefd had van het sociale gebeuren,
verder moet ie dr gewoon aan wennen dat er tijden zijn dat hij bij de groep kan staan
en tijden dat ie op stal staat, wanneer hij dat door heeft zal dat gek doen op stal wel over gaan :)