Donker hooi ....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Harmonie6

Donker hooi ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 16:07

Om de paar weken brengt een boer hier ons hooi ( rondbalen ) voor de paardjes .
Afgelopen zomer afgesproken over de prijs en het aantal , en wanneer ik bel brengt hij 2 rondbalen voorbij.
Over het algemeen is het goed een schoon hooi en zijn wij dik tevreden, maar helaas heb ik dit jaar al een paar keer een baal gehad die donker gekleurd is van binnen ( zo halverwege de aangebroken baal begint het ) en naar tabak/shag ruikt .
Mogelijk toch een soort broei erin gehad ?

De paardjes ( mini apaloosjes+ shetjes ) eten het wel, maar met lange tanden , en ik zag dat ze er van aan de dunne gaan .
Vieze staarten en dunnere mest wat ik alleen kan terug voeren op het( donkere ) hooi.
Dus boer opgebeld en uitgelegd dat ik niet blij ben met dit hooi.
Hij verwijst het naar het land der fabelen en zegt dat ze dit donkere ( sterk ruikende naar tabak/shag ) hooi gewoon kunnen eten .
Veel babbels kan ik niet hebben, want er is gewoon geen ander hooi op de buurt te krijgen .( er is een slecht hooi jaar geweest )
Dus vandaag toch die donkere restbaal de mesthoop opgedrukt en weer een nieuwe baal begonnen.

Wie herkend het , en zit ik goed met mijn gedachten/bevinding dat dit dunnere mest bij de ( kleine ) paardjes kan veroorzaken?

Gr M

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:15

Wij hadden laatst hetzelfde en no way dat we dat aan de paarden voeren! We hebben de leverancier opgebeld, en hij heeft netjes 2 nieuwe balen geleverd. Als we weer zo'n slechte krijgen moeten we die apart zetten en ruilt hij weer om. Probleem ligt dus bij hem, niet bij ons.
Ik zit niet op paarden met koliek te wachten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:21

hoe natter het gras gewikkeld is hoe donkerder en hoe minder geschikt het is voor de paarden. gras verbruikt na het maaien tijdens het droogproces nog een hoeveelheid suikers en eiwitten omdat het wil verder groeien, hierdoor blijft bij gewoon hooi vnl structurele suikers/vezels op die de spijsvertering en de darmwerking van paarden prikkelt en gezond houdt.

voordroog of gewikkelde balen, worden vaak 1 tot 2 dagen sneller geperst en gewikkeld waardoor het vocht, suiker en eiwitgehalte hoger ligt dan droog hooi (van het zelfde stuk land) en "verzuurd" waardoor het zo lang houdbaar is. Als er hoogteverschillen op het hooiland zijn kan het best dat het hooi niet overal even goed gekeerd is geweest en dus natter stukken bevat (de donkere gedeelte in jou baal) sommige paarden reageren idd gevoelig op een verhoogd eiwit gehalte.

Ikzelf geef altijd gewoon hooi en per uitzondering voordroog. wanneer de voordroog natter lijkt en fel (zurig) ruikt, dan geef ik het ook niet aan mijn paard en als hij zwart ziet al helemaal niet (schimmel)

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 16:49

Afbeelding

Ik heb net een foto gemaakt van wat ik weggegooid heb en wat er op de nieuwe baal zit.
Ik vind er nogal verschil in zitten , en dat ie zich er iets te gemakkelijk vanaf maakt.
( Voer het ze ook absoluut niet ) .

Het zit in het middelste gedeelte van de rondbaal, vooraf is het net zo als het normale hooi.

GR M

OlympusN

Re: Donker hooi ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:00

Ik sluit me bij petitparis aan.
Hoe donkerder het hooi, hoe meer eiwit erin zit. En hier reageren paarden natuurlijk op.

petitparis

Re: Donker hooi ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:11

idd groot verschil, het linkse hoeft niet per definitie "slecht" te zijn, het is gewoon minder geschikt voor paarden en als je gevoelige dieren hebt, slaat dit op de darmen of eiwitbrand.
Dus de boer heeft ergens ook gelijk. Het hooi is daarom niet slecht, alleen mindere kwaliteit voor paarden.

wij hebben in het begin van de zomer bij gebrek aan hooi van het "oude seizoen" en nog te vroeg voor het nieuwe ook voordroog gegeven die eruit zag zoals links op de foto, maar dan gemengd met de laatste restjes droog hooi en alles goed open gespreid zodat het kon drogen en niet ging broeien...

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 17:18

Dank voor de antwoorden .
Inderdaad 2 zeer gevoelige paardjes er tussen staan , waar wij erg voorzichtig mee moeten zijn, toch reageerde er nog 2 met dunnere mest , dus dan gaan de alarm bellen al snel rinkelen .

Ik ga straks het restant op het land gooien voor de reeën , die hier rond het huis sluipen.
Hopelijk tref in niet te veel van dit soort balen, want dan gaat mijn voorraad hooi wel erg snel er doorheen .

Gr M

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:30

Hoe donkerder hoe meer vocht, maar dat is niet persé slecht. Als het echt nat is, vinden ze het minder lekker, daarom eten ze het slechter. De dunne mest is agv van het hogere vochtgehalte. Als je dit iets nattere een paar dagen voert, is bij de meesten de mest weer normaal. Als je wat nattere voordroog geeft, zou je daarnaast goed stro kunnen voeren om te voorzien in de behoefte aan droge stof. Daarvan krijgen ze dan ook weer mooie mest. Het is niet zo hoe natter hoe meer eiwit/suiker. Dat wordt wel vaak gedacht omdat men nat associeert met koeien en dus eiwitrijker voer. Als je zeker wilt weten wat jouw hooi bevat, laat het dan analyseren. Vaak verschillende samenstellingen (voer van andere weides, ander tijdstip geoogst) voeren, kan wel voor grote problemen zorgen en dat zou ik dus zeker voorkomen.

Wat ik op de foto's zie, vind ik zeker niet alarmerend en zou ik gerust voeren, tenzij ze het niet graag eten. Ik kan het vanachter de laptop natuurlijk niet ruiken. De reeën zullen het vast niet erg vinden, dat jij dit je paardjes liever niet voert en hopen vast dat je nog veel meer van deze balen hebt. :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:41

Vorig jaar had ik ellendig voordroog. Van iedere plak (waren grote balen) kon je gemiddeld minstens de helft weggooien. Zwart, en heel zuur. Mijn paard kreeg er ook dunne mest van. Voorheen had hij nooit echt last van zijn spijsvertering maar sinds vorige winter is hij al meermaals koliekerig geweest. Gisteravond nog, nadat we wortels hadden gevoerd. Andere paarden (die er vorig jaar niet stonden) nergens last van en mijne wel... kan natuurlijk toeval zijn maar ik kan het idee dat dat rotvoer iets met zijn spijsvertering heeft gedaan maar niet van me af schudden :o

In maart kwamen er twee nieuwe meiden met hun paarden bij ons op de wei staan, en het meisje dat er al stond (en dat dat spul voerde, en mijne kreeg het dus ook) ging weg. Meteen gingen we over op hooi, ook aangezien één van de nieuwe paarden ZE heeft. Ik denk niet dat ik mijn paard ooit gelukkiger heb gezien dan toen hij weer fatsoenlijk hooi kreeg (overigens van dezelfde boer, maar wel goed spul)

Dit jaar hebben we, van diezelfde boer, grote balen hooi. Kwaliteit is oké, we mogen niet zeuren, ook gezien het slechte jaar. Deze boer is al lange tijd leverancier op onze wei. Er zijn 3 kampjes, en per kampje (wei met groepje paarden) bestellen we. Het meisje dat vorig jaar voordroog had is weer terug, in een ander kampje. En ze heeft weer kuil. Of nou ja... boer vertelt dat hij per ongeluk wat riet heeft meegemaaid. Maar hoe het eruitziet: donker spul, vermengd met stro, en zuuuuuuur! Heb medelijden met de pony en het paard die het krijgen :(:) :o

Dus mijn ervaring met donker, ruikend voordroog is ook niet al te best... doe mij maar gewoon hooi, wat dat betreft hebben we geen klagen over onze leverancier :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:43

Ik zie nu pas de foto... bij ons was het echt schimmelig.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:51

Vind het hooi er niet slecht uitzien..!

Tja, mijn hengst laat echt hooi staan maar zodra het meer richting silo gaat staat hij te smikkelen. Bij mijn merrie is het precies andersom, maar zij reageert ook erg gevoelig op natter hooi.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:59

marjolein08 schreef:
Afbeelding

Ik heb net een foto gemaakt van wat ik weggegooid heb en wat er op de nieuwe baal zit.
Ik vind er nogal verschil in zitten , en dat ie zich er iets te gemakkelijk vanaf maakt.
( Voer het ze ook absoluut niet ) .

Het zit in het middelste gedeelte van de rondbaal, vooraf is het net zo als het normale hooi.

GR M

Het linkse ziet er uit als wat nattere voordroog, dan ruikt het wat zurig en voelt ook vochtig aan.
Als dit in plastic balen heeft gezeten kun je het wel voeren, maar het hangt van het paard af hoe gevoelig ze er op reageren.
Ik had het in de partij van eigen land van vorig jaar ook dat het binnen de baal wisselende omdat ik stukken op de wei had die heel lang waren en niet goed los geschud en vervolgens op dezelfde rij waren gelegd als het kortere drogere gras en toen in de ronde baal geperst. Dan was de baal aan de binnen of aan de buitenkant natter dan de rest. Dat was vervelend, je hebt liever een homogenebaal die overal lekker droog is.

Mengen met hooi of stro wil wel helpen.

Als een hooibaal er zo van binnen uit ziet, dan heeft het vaak gebroeid. Dat ruik je inderdaad ook en het wordt er soms muf of stoffig van (schimmelstof)

Dat rechtse is groeniger, hoe ze daar op reageren hangt af van hoe droog het is. Ik heb het soms zo groen en dan is het hooi, maar 2 jaar geleden had ik van een koeienboer zulk groen spul en dat was zacht en zuur en leek net fijn gras. Dat was vrij nat.
Toch ging het niet broeien of schimmelen en kregen de paarden er geen last van, al aten ze het met lange tanden.
Droog hooi wat zo groenig is vinden ze meestal heerlijk...