het is al bijna weer zo ver.. oud en nieuw! maar wat doe je dan met je pony? sluit je em op in zijn stal? of moet je em gewoon buiten laten staan zoals gewoon? ik vraag me af wat jullie zouden doen.
Ekeif96
Geplaatst: 21-12-10 15:46
Wij zetten ze altijd mooi op tijd op stal. Dus iets eerder als normaal, en dan 's avonds een extra pluk hooi.
We wonen niet zo heel erg ver van het dorp af, maar de paarden vinden het niet eng. Zelf vuurwerk afsteken doen we natuurlijk niet dicht bij de paarden schuur.
En lekker het "Nieuwe jaar" vieren!!
Edit; de paarden staan bij ons 's nachts altijd binnen.
Ik heb vorig jaar echt doodsangsten uitgestaan... Had mn pony toen net 2 maanden en was voor hem ook zn eerste oud en nieuw, stond 24/7 buiten... Heb echt nachtmerries gehad van rennende poown verstrikt in t draad... Nu heeft ie een stal met zn vriendje, daar gaan ze gewoon net als altijd in. Hooi hebben ze sowieso zat en weet van beide dat ze zich weinig aantrekken van vuurwerk
gewoon normaal, lekker dr gang laten gaan, lekker buiten - rijden - en pony mag weer verder scharrelen
CrossHorse
Geplaatst: 21-12-10 15:52
Gewoon in de stal, zoals altijd.. doe ze 'sochtends nog buiten, moet wel opletten de buren zijn gek op hoppers vuurwerk af te steken in hun land, dus gaan ze om 2 uur 's middags mooi weer naar binnen extra eten en ze houden het wel uit.
Maaiike94
Geplaatst: 21-12-10 16:04
Op stal met een beetje extra hooi voor de afleiding en de radio lekker hard aan
die mag van mij de aansteeklont vasthouden tussen z'n tanden. heb ik weer een extra hand vrij
Morrie
Geplaatst: 21-12-10 16:07
buiten, zoals ze altijd staan. Ik ben rond 12 uur 's nachts wel aanwezig (doodeng, want mijn paarden staan nogal afgelegen).Mijn paard en pony rennen 1 rondje en gaan dan naar het vuurwerk staan kijken,wat mijn ezel en pensionpaard doen, weet ik niet, dat ga ik beleven op 31-12
Mijn paarden staan midden in het dorp. Veel vuurwerk dus. De ene schrikt alleen bij de ergste knallen. Andere is tussen 12 en 2 (uren dat het hier het ergst is) behoorlijk gestresst.
Ik zet ze op stal met een flinke berg hooi. Licht blijft aan. Zien ze die flitsen niet zo erg en de radio gaat aan.
Rond een uur of half 3 ga ik altijd nog even kijken en dan gaat het licht en de radio uit. Tegen die tijd zijn ze meestal wel weer zo goed als helemaal rustig.
Op stal met extra hooi en de radio aan, ik heb twee volbloeden van 3 en 4 jaar en zij hebben het de afgelopen jaren op deze manier prima volgehouden!
DreamUp
Geplaatst: 21-12-10 21:46
Mijn shetlandertjes gaan op stal, en daar ben ik ook. Word voor mijn jaarlinger het eerste jaar dat ze flinke knallen gaat horen (vuurwerk wordt vlak naast de stal afgestoken) En op het land kunnen ze niet want elk jaar haal ik pijlen uit het land die een heel eind recht in de grond staan (moet er niet aan denken dat die dan in de pony's belanden) En ik ben daar omdat de kleine als ze in paniek raakt wel is rare sprongen kan maken en ik dus bang ben dat ze uit stal springt. Dus dan ga ik der maar gerust stellen, muziek heb ik helaas geen mogelijkheid voor, en ik houd ze met een lekker knabbeltje bezig als het echte vuurwerk begint, verder hebben ze heel de avond/nacht hooi. Niet erg gezellig om alleen bij je paardjes te lopen om 12 uur, maar ach heb het wel voor ze over
Ik ben nooit bij hem met oud en nieuw. Wel ben ik er 's ochtends en vertel ik hem dat vuurwerk niet eng is Haha, het lijkt wel alsof ie luister want hij doet nooit wat zegt de eigenaar van Boy. Hij blijft gewoon in zn stal staan, volgens mij gaat wel zn bovenduurtje dicht maar dat weet ik ook niet zeker.
De laatse week word hier al wat afgeknald dmv vuurwerk en jagers. Doe niets anders dan anders. Als het knalt met oudjaar dan zijn hun al redelijk knal proef. Muziek heb ik altijd aan op stal, gaat iets harder.
Anoniem
Geplaatst: 21-12-10 21:59
In het naburige dorp mikken ze hun vuurwerk altijd boven de stukken land die er vlak achter, dus ik vind wel regelmatig eens overschotten in mijn weide terug. Zeker als de wind in die richting stond. Met oudjaar staan ze niet op die weides maar tijdens zomerfeesten knallen ze er ook lustig op los. Zijn we in het begin en paar keer bijgebleven en als ze hun oren verdraaien is het al veel. de eerste keer was d jongste heel even gek maar omdat haar maatje dus ijzig kalm bleef... no probs.
De enige die ietwat raar kan doen op vuurwerk staat op een stuk land dat een redelijk eind van het centrum ligt. Verwacht ik dus niet teveel problemen mee, tenzij ze op een boerderij of in een tuin vlakbij dingen de lucht in gaan schieten. Kans zit er dik in dat we daar dus naartoe gaan, in geval van. De andere weideganger zit te afgelegen om er echt last van te hebben en die is ook redelijk bomproof. Daar zijn ook geen huizen in de nabijheid. De laatste staat op pension in het centrum van het dorp en die zal wel op stal blijven, maar die geeft daar dus totaal niet om. Volgens mij mag je vlak naast haar nog een pijl de lucht in schieten, met een hap hooi merkt die dat niet meer
dominiquesr
Geplaatst: 21-12-10 22:00
Mijn paarden staan in een 'boeren dorpje' waar ze echt nauwelijks vuurwerk afsteken i.v.m. alle dieren. Maar voor de zekerheid, radio iets harder en extra beetje kuil.
Die van mij blijft oudjaarsdag gewoon nog lekker zoals altijd buiten.. 's Avonds tegen uur of 8 zal hij op stal gaan, en altijd om 12 uur dan zijn de staleigenaren op de wei, die vieren daar zogezegd oud&nieuw en zijn dan gelijk bij de paarden om te kijken of alles goed gaat..
Als het meeste vuurwerk dan over is mogen ze weer naar buiten, mits het niet glad is door de vorst!
Precies hetzelfde als ik anders ook doe! en s'avonds gaat bij ons de radio aan en de lichten ook zodat ze het zo minmogelijk zien en horen.L\
Kaspar
Geplaatst: 21-12-10 23:28
Wij wonen aan de rand van het dorp en hier op de dijk (en vooral hier recht voor ons erf -> goeie echo) word flink geknalt en gestookt. Mijn paarden staan normaal 24/7 buiten. Op oudjaars avond sluit ik ze om kwart voor 12 op in de loopstal met het licht en de radio aan en gaat er een plank voor de deuropening. Dan blijven de stalkatten tenminste ook binnen. Als het 12 uur is ga ik altijd even kijken op stal, meestal staan ze allert maar vreten rustig verder en schijten flink de stal onder, de katten zijn wel in en stress en komen meestal de volgede ochtend pas weer te voorschijn. Zo meestal rond 1 uur/ half begint het hier weer rustiger te worden (alle jeugd trekt dan naar de dorpskern/ ouderen gaan naar huis). Ik loop dan een rondje paddock met een zaklamp, haal alle vuurpijlen in de paddock weg en dan gaat de stal weer gewoon open en kunnen de dieren weer naar buiten als ze willen.
Gelukkig houden onze buren wel rekening met de dieren.
Hier gaan ze op stal met de deuren dicht. S'avonds laat krijgen ze nog extra hooi en ik ga even een paar x extra kijken.
Lord_Ik
Geplaatst: 21-12-10 23:39
Wat doen jullie met jagers ? Mijne staan meestal gewoon idioot te kijken of trippelen en briesen een beetje dus die blijven lekker buiten ze trekken zich wel aan elkaar op.