manen lang laten groeien hoe

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

zosja24

manen lang laten groeien hoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 12:44

ik heb een welsh merrie van bijna 3 jaar oud zwart
dochter van rondeels fawn
en graag zie ik der graag met een mooie lange haardos
nu heb ik wel veel gehoord hoe je dat krijgt met allemaal verschillende en dat wou
ik graag weten wat doen jullie erbij
ik heb haar trouwens net een week ^^
ze heeft ook een nogal dunne staart weten jullie misschien daar ook wat tegen??
Afbeelding
Afbeelding

Elles

Re: manen lang laten groeien hoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:46

PP >> VSW

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:43

Mensen doen vaak de haren in een vlecht of vlechten in de hoop dat het dan langer/dichter word. Ik heb geen idee of het echt werkt, zelf nooit geprobeerd.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:44

gewoon niks aan doen, met regelmaat anti klit erin en zorgen dat er geen knopen in komen vooral niet te vaak de manen/ staart uitkammen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:47

zo weinig mogelijk borstelen/kammen, dus als je echt een nette staart wil, alleen doorkammen met voldoende antiklit erin en eventueel vlechten zodat er niet teveel stro en vuil blijft in hangen. Alleen vind ik dit in de zomer zielig

zelf kam ik dus zelden manen of staart en spuit er altijd voldoende antiklit als ik er toch wil doorkammen. Ik moet geredeld (3maandelijks) bijtrekken en knippen omdat de manen anders veel te lang en dik worden om in te vlechten.
biotine helpt ook voor beter kwaliteit manen en staart (en naar mijn idee snellere groei)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:01

één woord: wachten :+

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:03

angelmootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:30

Ik gebruikte en gebruik bij mijn veulen een soort serum! Voor in de manen nou bij mij vorige paardje groeide het als kool. Weet even de naam niet van het product maar is een doorzichtig flesje met een rode dop :D super spul

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:35

Sommige paarden zullen nooit dikke/lange manen en staart krijgen. Hangt dus helaas ook af van de genen ;)
Je kan natuurlijk wel de groei bevorderen, maar je kunt van een dunne staart nooit een mooi volle maken.
Mijn merrie vlecht ik al in sinds jaarling. 1x per week los, antiklit erin en opnieuw vlechten.
En af en toe puntjes bijknippen zodat het haar kan blijven groeien.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:39

Niet kammen en geduld...

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:40

Mijn tink heeft manen van 117 cm (zie profiel). Wat ik eraan doe? Géén antiklit erin. Antiklit droogt manen uit waardoor ze sneller afbreken. Ik maak vier dikke, maar wel losse, vlechten in haar manen. Eerste vlecht (achter de oren) zo ver mogelijk naar achteren vlechten, dus ruimte vrijhouden achter de oren. Dit, omdat paarden het lekker vinden om juist daar te schuren, en anders schuren ze de manen op die plek kapot. Ik laat de vlechten 1 a 2 weken zitten, dan borstel ik de manen van onder naar boven zachtjes uit met een staart/manenborstel, dan vlecht ik opnieuw met nieuwe plukken ivm vervilting. Eens per maand knip ik de puntjes. Verder doe ik er heel af en toe Cowboy Magic Detangler erin. Staart vlecht ik ook altijd in. Ze poept, maar tilt haar staart amper op waardoor een witte staart er na verloop van tijd wel erg smerig uitziet! Maar geduld hebben is eigenlijk het grootste geheim ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:44

Jaycee_ schreef:
Sommige paarden zullen nooit dikke/lange manen en staart krijgen. Hangt dus helaas ook af van de genen ;)
Je kan natuurlijk wel de groei bevorderen, maar je kunt van een dunne staart nooit een mooi volle maken.
Mijn merrie vlecht ik al in sinds jaarling. 1x per week los, antiklit erin en opnieuw vlechten.

Ook als je dat niet doet kunnen ze blijven doorgroeien. Het haar groeit nl vanuit de wortel.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 14:52

ik heb nu iets van 6 vlechten met een speciaal anti klit voor donkere zwarte paarden met walnootextract ofzo
ruikt heerlijk moet ik zege^^
maar ben zelf nooit een fan geweest van staart invlechten omdat ze bij mij los staan met hazelaars in de ruimte dus als ze het lastig vind wat doet ze schuren en dit wil ik graag tegen gaan
maar mij kwpn merrie staat nu op een stal als ze naar buiten kan ligt aan het weer en de grond zoals nu
gaat ze naar buiten
maar zij heeft haar hele staart wortel boven afgeschuurd er is haast niks van over weten jullie misschien iets ertegen een zalf of zoiets zij is ook zwart

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:56

tegen jeuk en schuren kregen wij wassen met isabetadine shampoo en daarna heeeeelll goed uit spoelen. :)

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 15:17

kan je dit bij een dierenartsten praktijk hallen??

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:05

Ayasha schreef:
Jaycee_ schreef:

Ook als je dat niet doet kunnen ze blijven doorgroeien. Het haar groeit nl vanuit de wortel.

Ja, maar gespleten haar breekt ook sneller af

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:52

mijn oude haflinger shirley had een enorme dikke staart en manen.in het begin was ik kapitalen kwijt aan anti-klit 2 keer in de week moest ik alles uitpluizen!ik gebruikte trouwens nooit een borstel of kam want dan breekt het af,maar ik kon ani-klit blijven spuiten tot ik ergens las dat je babyolie kunt gebruiken(NIET TEVEEL).staart en manen goed wassen en uitpluizen,dan als ze nog nat zijn een heel klein beetje babyolie inmasseren en dan evt de manen invlechten.bovenkant wel losjes anders breekt het alsnog af!de staart liet ik gewoon los.babyolie heeft als eigenschap dat het een dun laagje om de haar vormt die verzorgt en beschermt tegen vuil en viezigheid en kost bijna niets!!

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:00

licht ook aan het ras he.
denk dat jou pony nooit echt een hele dikke volle staart en manen krijgt.

wat wel helpt bij de manen is vaker afknippen of een keer helemaal weg scheren. als het dan terug groeit komt het vaak dikker terug.
bij staart klitten voorkomen, want door klitten gaan er veel haren uit.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:03

Gewoon niet aankomen, lekker laten groeien en misschien een keer hele dode punten eruit halen.
Verder is de haargroei genetisch bepaald en stopt op een bepaald moment gewoon met groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:05

`betadine shampoo haal je gewoon bij de drogist ;)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:36

je kan er vlechten enz in doen, middelen gebruiken maar ik ben van mening dat het genetisch bepaald is.

Mijn haf zijn vader heeft mooie lange manen (vele nakomelingen van hem ook) Helaas heeft mijn haf niet de mooie lange manen van zijn vader maar de manen van moeders (mv opa's kant) Ik heb van alles geprobeerd maar nee hoor geen resultaat. Wel is het dikker geworden nadat ik hem kocht en de manen beter verzorgde.

Zijn staart groeit wel door maar ook niet op topsnelheid. Een dikke staart heeft hij ook niet. En ik hoef maar eens in de 3 maanden de staart te knippen.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:39

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:39

niest aan doen, af en toe door borstelen.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 11:21

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:28

niks aa doen denk ik zorgen dat de merrie niet gaat schuren:)

ik denk dat je de manen niet dikker kan maken of langer kan laten groeien want het licht ook aan de pony zelf, de ene heeft een hele dikke haarbos en de ander een dunne de ene kort de ander lang. dus verschilt per pony;)