help, mijn paard laat zijn manen niet knippen!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peerties

help, mijn paard laat zijn manen niet knippen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 19:20

echt, het is behoorlijk frustrerend!!!
Heb van alles geprobeerd, biks, in de stal zelf, met iemand erbij en zo kan ik er nog een hele rits bedenken, maar mijn paard paat zijn manen niet knippen.
Zodra ik een plukje manen in de hand heb of in de kam, dan begint hij te schudden met zijn nek, dat ik dus niet kan knippen, anders knip ik waarschijnlijk in zijn nek.
Voorpluk is geen probleem!!!

Ook de oren is 1 regelrechte drama.

Wie heeft de gouden tip???

sSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:27

Manen trekken??
Ik trek de manen van m'n paard altijd, dit geeft een veel natuurlijker effect en je hebt geen schaar nodig.
En oren tsja veel geduld hebben..

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:29

Is er een reden waarom je knipt en niet trekt? Knippen is zo lelijk.... (behalve bij een fjord dan). Misschien vind je paard het geluid van de schaar niet prettig bij z'n oren? Of hij houdt ook niet van manen trekken en heeft het idee, dat als je een pluk manen pakt, die wil gaan trekken. Daarom schud hij waarschijnlijk. Manen trekken is niet geheel pijnloos en paarden schudden om pijn kwijt te raken of zich ergens aan te ontrekken.

peerties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 19:47

manen trekken doe ik niet aan, want hij heeft van zichzelf al dunne manen, dan blijft er helemaal niets over. Daarom knip ik. Het is niet alleen bij zijn oren, ook bij zijn schoft. maakt niet uit waar je begint. Het ziet er trouwens niet lelijk uit hoor, ik knip het niet superrecht af ofzo, ziet er gewoon netjes uit

linn1988

Re: help, mijn paard laat zijn manen niet knippen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:50

waarom knippen??? als je ze trekt heb je een mooier natuurlijker resultaat. en als je nou eens buiten doe terwijl er iemand op zit. dan denk hij waarscheinlijk dat je gaat rijden en terwijl je klets met diegene die op het zadel zit probeer jij te knippen??is dit een ideetje???

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:52

Er zijn ook speciale kammetjes met een scheermesje erin. Dan kun je ze dus afsnijden ipv knippen.Ziet er ook een stuk natuurlijker uit.

peerties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 19:57

dat heb ik nog nooit geprobeerd met zo'n kammetje. Het is niet zo dat ze helemaal kaarsrecht af zijn geknipt, dat vind ik ook niet supermooi, gewoon subtiel afknippen. Erop hebben we ook al geprobeerd maar dat wil hij dus ook niet, uiteindelijk met veel moeite krijg ik het wel voor elkaar, maar vind het voor het paard ook prettiger dat het gewoon in alle rust gebeurd.
Trekken ga ik niet aan beginnen, want dan houd hij helemaal niets over en krijg je echt hele onnozele knotjes, want dan houd hij sprietjes over

sommodore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:59

Even een praam opzetten?

peerties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 20:00

dat heb ik dus ook nog niet gedaan haha, beetje dom eigenlijk wel he, goeie tip :o

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:00

manex schreef:
Er zijn ook speciale kammetjes met een scheermesje erin. Dan kun je ze dus afsnijden ipv knippen.Ziet er ook een stuk natuurlijker uit.

Zo'n kammetje werkt geweldig. En omdat je de mesjes kan vervangen, zit je nooit te klooien met een bot mes.

Mijn paard vind trekken verschrikkelijk en knippen vind ik niet mooi.
Daar is snijden echt een oplossing voor.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:00

peerties schreef:
manen trekken doe ik niet aan, want hij heeft van zichzelf al dunne manen, dan blijft er helemaal niets over. Daarom knip ik. Het is niet alleen bij zijn oren, ook bij zijn schoft. maakt niet uit waar je begint. Het ziet er trouwens niet lelijk uit hoor, ik knip het niet superrecht af ofzo, ziet er gewoon netjes uit

Je hebt ook van die mesjes die de kapper gebruikt.
Om manen mee te snijden :)
Misschien een optie?
En het ziet er nog natuurlijk uit ook.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:29

Ik zou zeggen: niet knippen.
Waarom wil je ze knippen?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:46

Als je niet zo'n kammetje kunt vinden kun je ook een gewoon goed scherp mes nemen. Gewone ijzeren schilmesjes kun je vaak vlijmscherp krijgen (niet die roestvrijstalen troep) en anders een scheermesje zonder de plastic houder.

Paardenhaar is wel vaak ook meteen het laatste wat je snijdt, dus niet je favoriete keukenmes gebruiken. :P

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:50

En wat denk je van gewone scheermesjes waar je ook je benen mee scheert? Werkt als een trein, heb ik laatst de manen van die van mij ook mee bewerkt. Gewoon het goedkoopste merk kopen (houd er wel rekening mee, dat de mesjes redelijk snel bot worden, dus wel een pakketje van 5 kopen ;)). Plukje manen vast, mesje erover heen en snel een natuurlijk resultaat waarmee je de manen niet uitdunt en geen knipgeluiden maakt (zoals de schaar doet). Succes!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:40

Een vlijmscherp mes zou ik bij een schuddend paard niet graag gebruiken......

Idd ff praam opzetten. Soms werkt het ook goed om op een andere plek dan normaal te gaan staan. Bijv. waar je paard erg wordt afgeleid door z'n omgeving. Zo'n mesje om mee te snijden is bij elke ruitersportzaak te koop. De versie waarvan je het mes kunt vervangen, beviel mij niet. Ik heb gewoon een geribbeld mes.

Clienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:47

een praam is idd een goede oplossing, gebruiken wij ook met moeilijke paarden

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:48

Ik heb deze:
Afbeelding
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4037752/74

Mesjes zijn van gilette die erin gaan. Van die ouderwetse scheermesjes.
Maar omdat die "kam tanden" erin zitten, kom je dus niet zomaar bij het met en je snijd dus enkel de manen. (en gen vingers mee)

Heb wel een elastiekje om het zwarte knopje, anders kan hij openklappen.
Maar verder vind ik het een uitvinding.

martine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:07

trekken is idd veel mooier en natuurlijker dan knippen.
Ik hang altijd een hooinet voor mn fjord haar neus, dan is alle aandacht daarheen haha.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:09

Erop gaan zitten! meisje wat ik ken heeft dat probleem ook en die gaat er gewoon op zitten ;)

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:10

mijn paard schud ook zo vreselijk met zijn hoofd ik snijd en trek de manen dan O:)
maar ik ga gewoon door en dan stopt die vanzelf ze weet dat ik toch niet op geef O:)
alleen de oren en der hoofd kan ik niet in de buurt komen met een schaar of scheerapparaat O:)
maar dat heb ik al opgegeven O:)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:12

Ik heb er laatst een geknipt die ook zo aan het schudden was :=

Had zo'n manenborstel, daarmee ben ik als een gek over zijn hals/manen gaan borstelen (als zijnde zijn manen in model brengen :P ) en ondertussen gaan knippen. Toen was hij niet meer zo gefocussed op het knippen en lukte het me om zijn manen in model te krijgen met de schaar :P

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:45

Gewoon niet knippen. ;)

En anders eerst flink trainen op aanraken op de hals, knipgeluid, enz.

Ik zou echt geen praam op mijn paard zetten om zijn manen te knippen...