Huisvesting paarden met verschillende voerbehoeftes

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mickey3

Huisvesting paarden met verschillende voerbehoeftes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 12:26

Ik zou graag willen weten welke mogelijkheden er allemaal zijn om een groepje paarden met verschillende voedingsbehoeften op een zo praktisch- (voor mij) en comfortabel (voor de paarden) mogelijke manier te houden.
Ik heb thuis 3 ponies waarvan 2 kleintjes en 1 grote; de grote weegt een keer zoveel als de kleintjes dus heeft ook een keer zoveel ruwvoer nodig en hij kan niet in het gras omdat hij erg gevoelig is voor hoefbevangenheid, evenals 1 van de kleintjes.
Binnenkort komt er waarschijnlijk nog een paard bij (1,5 keer het gewicht van de grote pony) en deze is wel gezond en kan dus in de weide.
Nu ben ik me een beetje aan het verdiepen in de mogelijkheden om paarden met zo'n verschillende behoefte aan voer, zoveel mogelijk samen te houden. We hebben thuis inloopstallen met een paddock van zo'n 1500 m2 en verschillende voerplaatsen met hooinetten. Om de weide heen hadden we een pad gemaakt maar dat kan toch niet gebruikt worden omdat 2 van de 3 geen gras mogen eten en als we het pad zwart zouden maken dan zou er langs de kanten toch nog teveel gras staan.
Het allermooist zou in onze situatie (helemaal als het grote paard erbij zou komen) een hit actief stal zijn, maar dat is qua kosten eigenlijk niet haalbaar, volgens mij zijn de kosten van zo'n hooivoerstation rond de 2000 euro, en dat is boven mijn budget voor aanpassingen.

Ik ben benieuwd hoe andere mensen hun paarden houden in zo'n dergelijke situatie (of zouden doen) en zou graag ervaringen horen. Ik vind het belangrijk dat ze zoveel mogelijk samen kunnen zijn in de totaal beschikbare ruimte ipv het weer op te delen in kleinere stukken en ze dan twee aan twee te houden, en voor de kleintjes is het echt belangrijk dat ze niet teveel hooi krijgen omdat ze snel dik worden (echte shetjes).
Hoe doen jullie het?

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:09

DE oplossing heb ik niet voor je, maar ik zou het basisvoer (=hooi) zo laag mogelijk in voedingswaarden houden, zoals graszaadhooi, zodat er voor iedereen de hele dag wat te knabbelen valt en de paarden die meer nodig hebben apart bijvoeren.

Succes ermee!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:08

reken voor zo'n voerstation maar op een bedrag richting de €8000,-

Het is bijna ondoenlijk om paarden met zeer verschillende voedingsbehoeften 24/7 samen te houden zonder geautomatiseerd persoonlijke voermachine.

wat je wel kunt doen is voor het paard en de grote pony een hoge ruwvoerbak te maken waar de kleintjes niet overheen kunnen eten. En je zult zelf moeten wisselen tussen paddock en weide.
Je kunt je pad om de wei tot zandgrond laten worden en ook nog de eerste meter aan de andere kant van de draad, als ze echt geen gras mogen hebben. Maar ik vind het wel apart dat zelfs onder de draad door eten al een groot probleem is.

En verder overwegen 's nachts of overdag een deel van het etmaal op te splitsen

Anoniem

Re: Huisvesting paarden met verschillende voerbehoeftes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:45

Ik heb een groot paard en een kleine. Groot paard heeft ook veel meer ruwvoer nodig dan de kleine.

We hebben hier lage stallen, de hekken zijn ongeveer een meter hoog. Het kleintje kan hier niet overheen, maar de grote kan er wel met zijn hoofd over heen. Voor hem staat er achter het hek een kruiwagen met hooi. Zo kan hij onbeperkt hooi eten waar het kleintje niet bij kan. (Paarden staan bij elkaar in een gróóte stal) De kleine krijgt 4 x per dag een portie hooi (ongeveer een klein plakje per keer) en de grote krijgt ongeveer 4 x per dag een kruiwagen hooi als de vorige leeg is.

Op de wei krijgt de kleine een graaskorf om als het gras te rijk is.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:48

Judith_ schreef:
Ik heb een groot paard en een kleine. Groot paard heeft ook veel meer ruwvoer nodig dan de kleine.

We hebben hier lage stallen, de hekken zijn ongeveer een meter hoog. Het kleintje kan hier niet overheen, maar de grote kan er wel met zijn hoofd over heen. Voor hem staat er achter het hek een kruiwagen met hooi. Zo kan hij onbeperkt hooi eten waar het kleintje niet bij kan. (Paarden staan bij elkaar in een gróóte stal) De kleine krijgt 4 x per dag een portie hooi (ongeveer een klein plakje per keer) en de grote krijgt ongeveer 4 x per dag een kruiwagen hooi als de vorige leeg is.

Op de wei krijgt de kleine een graaskorf om als het gras te rijk is.

En andersom kun je dit natuurlijk oplossen met een draadje waar de grote paarden niet onderdoor kunnen en de kleine wel.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:54

Ik heb ook paarden en shetlanders door elkaar lopen. Brok krijgen ze apart, maar hooi gewoon in de wei. Dat gaat wel goed, de shetlanders knabbelen heel even met het hooi mee, maar gaan toch liever in de (sneeuw)wei op zoek naar grasprietjes. Ze hebben gewoon minder behoefte aan ruwvoer dan de grote paarden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:54

Hier krijgen ze gewoon 24/7 hooi. Wel arm hooi, maar dat voldoet prima. Als er eens 1 of 2 wat op dieet moeten haal ik die uit de kudde en zet ik ze op rantsoen.

mickey3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 19:37

Bedankt voor jullie berichten!

Stelvio; dat is een goede, ik voer nu al deels graszaadhooi en deels weidehooi en ze zouden dus overdag samen van het grasz.hooi kunnen eten en wanneer ze apart staan hun persoonlijke portie weidehooi.

De hoefbevangen shet heb ik nog maar net geleden gekregen, en die is hier gekomen omdat mijn ponies (vanwege de hb-gevoeligheid van de grote), toch niet meer in het gras zouden gaan. Ik weet dus nog niet precies Hoe gevoelig ze is dus meer strekkende meters graskanten dan we nu hebben langs de paddocks durf ik (nog) niet aan, Joyce B.

Afgelopen zomer heb ik de grote pony ook over de deur van zijn stal gevoerd -waar de shet niet bij kon- en dat werkte hier ook goed. Ze lopen 24 uur per dag buiten en kunnen altijd in hun stal, ik sluit ze alleen in hun stal op in de nachten dat ze buiten niet droog- of 'vorstvrij' kunnen liggen en ik heb gemerkt dat ze dat erg prettig vinden, dat zelf kunnen kiezen.
Ik wil graag een goede afweging maken voordat ik eraan begin, of het grote paard erbij kan, omdat ik de ponies die ik nu heb niet teveel voordelen wil ontnemen die ze nu hebben (zoals het dag en nacht de hele ruimte tot hun beschikking hebben, en het moeten toekijken hoe een ander paard wel lekker de weide in mag lijkt me ook eigenlijk wel een probleem voor de twee die dat niet mogen) en voor mezelf moet het ook niet al te veel meerwerk kosten dan nu om voor ze te zorgen, ik voer ze 5 keer daags en ruim iedere dag de mest.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:32

wat je ook kan doen is het hooi in een hooinet geven; dan knabbelen de kleintjes alleen wat er valt, en kan de grote lekker naar hartelust eten. Ik heb een tinker; een haf en een mini shetlander, dus ook drie voerbehoeftes. Ik geef ze 2x daags pulp en krachtvoer naar behoefte; de tinker staat dan even op stal en de twee andere buiten ( hangbak waar shet noiet bijkan voor de haf en een rubber emmer voor de shet op de grond) tot ieder zijn portie op heeft. Daarna krijgen ze graszaadhooi en wat kuil. Mijn shet eet nooit teveel ( vrij uitzonderlijk voor een shet) en gaat als hij genoeg heeft elders staan te suffen ofzo. Overdag hang ik vaak ( zeker nu met de kou) een hooinet op met weidehooi en/of kuil zodat de grote wat extra hebben; ik vind kuil en weidehooi ( 1e snede) beetje eng om in die hoeveelheid bij de shet te hebben liggen.