Slowfeeder voor in stal: Ervaringen? Tips?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Slowfeeder voor in stal: Ervaringen? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 12:21

Aangezien ik het liefst mijn paard op onbewerkt ruwvoer heb staan, maar ze toch te dik is... Zoek ik een goede oplossing!

Naomi staat nu op rust ivm peesblessure en sneeuw, mogen met goed weer licht aan het werk (40 min. stap 2x3 min draf). Ze staat nu overdag een aantal uren buiten, en verder in stal.

Om verveling tegen te gaan in stal heb ik haar het liefst op onbeperkt ruwvoer, maar dan is ze waarschijnlijk binnen een maand een ontzettende tientonner. Ze is nu al te dik, en onbeperkt is dus eigenlijk geen optie.
Ze krijgt nu 4x per dag hooi, ik gok op 1,5 kg per voerbeurt. Hier eet ze ongeveer een uur van, soms langer, daarna is het op en gaat ze over op haar stro. Meer hooi voeren is dus geen optie omdat ze dan zo dik wordt, dus ik zoek de oplossing in langzamer laten eten.

Nu wil ik graag een slowfeeder voor in de stal. Ik zag een hele mooie hier: [EA-CO] Hooitassen, EquiFyt voer en supplementen obv Chinese kruiden
Die van 50 euro lijkt me wel gaaf (ook helaas wel duur). Deze wil ik dan in de stal ophangen en dat er dan 4x per dag hooi wordt bijgevuld. Zo heeft ze dus altijd ruwvoer maar moet ze tergend langzaam eten :D

Heeft iemand ervaringen met zo'n hooitas/slowfeeder voor in stal? Werkt het goed? Of eten ze alsnog met de snelheid van het licht :') ?

Somebitch

Re: Slowfeeder voor in stal: Ervaringen? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:23

Ik heb hem, werkt goed heb alleen wel wat gaatjes wat verder open geknipt omdat die toch erg klein waren.

Verder eet mijn paard er prima uit en ook de andere 2 die bij mij op stal staan. :j

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 12:29

Mooi!

Alleen ben ik bang dat ik mijn paard nog steeds "over voer". Aangezien er 12 kg in kan en mijn paard op het moment 8 kg per dag krijgt. Als ik meer geef (dus 4 kg meer) is ze wss wel weer te snel te dik!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:30

Maar ze doen er natuurlijk wel langer mee dan dat het gewoon op de grond bijv ligt. :j Ze kunnen echt maar een klein handje per keer uit de zak halen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 12:31

Even puur theoretisch:
Stel je vult hem 's ochtends om 8 uur, en dan de volgende dag weer om 8 uur. Is er dan nog over? Want dan zouden ze minder eten dan 12 kg per dag. En dan zou het natuurlijk wel kunnen, maar als hij binnen 24 uur op is eten ze dus 12 kg, en dan eet mijn pony dus 1/3e meer voer per dag (en ze is al te dik dus moet daar echt heel erg mee opletten).

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:34

Je hoeft de tas toch niet vol te stoppen? Je kan er ook gewoon die 8 kg in blijven doen :)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:35

Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen hiermee. Mijn paard eet de laatste restjes al niet uit een gewoon hooinet. Vraag me dus af of ze hier de moeite voor wil nemen :-)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 12:36

Killyenn schreef:
Je hoeft de tas toch niet vol te stoppen? Je kan er ook gewoon die 8 kg in blijven doen :)

Maar ik voer niet zelf! Dus dan moet ik een heel verhaal op mijn boxdeur hangen met hoe die vol moet denk ik :')

Maar NesyD (degene die ze verkoopt) gaat even navragen of er een tussenmaat gemaakt kan worden :D :D Dus hopelijk is dat dé oplossing :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:36

Bij mij gaan er zo'n 2 plakken in de zak. Ik voer alleen savonds in de zak zodat hij op stal wat te doen heeft. Vaak ligt er dan nog een bodempje in maar dat komt omdat hij daar dan niet bij kon. :')

Hoelang hij er daadwerkelijk over doet zou ik niet durven zeggen..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:39

Behalve een hooitas kun je misschien ook kijken of je een of meerdere porties hooi kan vervangen door graszaadhooi. Dat heeft minder voedingswaarde dan gewoon hooi. Graszaadhooi wordt na de oogst van het graszaad gemaaid en gedroogd en zodoende zijn de meeste voedingsstoffen naar het zaad gegaan. Ook kun je een portie hooi door stro vervangen.

Is je paard dik in de zin van onderhuids vet of gewoon 'vol' in de flanken als gevolg van een vol darmstelsel (zoals het hoort)?

9166schier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:42

Somebitch schreef:
Ik heb hem, werkt goed heb alleen wel wat gaatjes wat verder open geknipt omdat die toch erg klein waren.

Verder eet mijn paard er prima uit en ook de andere 2 die bij mij op stal staan. :j

Ik heb deze ook nog niet gekocht omdat ik ook bang was dat de gaatjes te klein zijn.
Maar je kunt ze dus ook groter knippen.
Gaat het band dan niet verder ravelen?
Ben benieuwd wat je ervaring hiermee is Somebitch.

Mijn paard sloopt de gewone hooinetten met kleine maas namelijk regelmatig.
En ik blijf aan het netten kopen |(

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:43

Nee hij is niet gaan rafelen, stal genoot heeft hem open geknipt voor me. Ik denk dat ze dit met een mes gedaan heeft. :j

Het is wel echt stevig materiaal hoor. :j

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:49

Mijn ervaring... Waardeloos!
Bovenin grote opening die dicht gemaakt moest worden. Ook was de zak na een paar weken al op enkele plaatsen gescheurd.
Nee een hooibak met betongaas erop is een stuk praktischer!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:49

Zo'n hooitas heb ik ook voor mijn Haflinger, ook aan de dikke kant ;)
Ze had hem binnen 2 dagen al kapot :o Gelukkig heb ik een industriele naaimachine, dus heb de tas tot nu toe Happy-proof kunnen repareren.

Je moet iig zorgen dat de tas hoog genoeg hangt. Bij onze pony hing hij in het begin iets te laag, en was ze constant bezig de tas met haar hoeven te bewerken.
Nu doet ze dat nog wel, maar minder. Momenteel kan ze er goed mee overweg. In mijn ogen heeft ze de tas toch nog vrij snel leeg.
Ik doe er hooi gemengd met stro in...
's nachts haal ik de tas eruit.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:51

Bij mij hangt de tas gewoon laag, de onderkant staat gewoon op de grond zegmaar..

Dan zal ik een braaf paard hebben die nooit wat sloopt. :)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:51

Somebitch schreef:

Bij mijn pony mogen de gaatjes nog wel kleiner, ze krijgt de tas vrij snel leeg...
Wij hebben lang, grofstengelig hooi, als ze eenmaal een beginnetje hebben, kunnen ze vrij gemakkelijk dooreten.
Mss is wat korter hooi in zo'n tas meer ideaal.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:52

Ik heb inderdaad kort hooi.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:53

annebe schreef:
Bovenin grote opening die dicht gemaakt moest worden. Ook was de zak na een paar weken al op enkele plaatsen gescheurd.

Zo'n hooibak is in een paddock of in het land wel ideaal, op stal lijkt me niet.

Maar ik ben met je eens dat de zakken iet sloopvast zijn. Echt waardeloos wil ik ze nu ook weer niet noemen ;)

9166schier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:59

Bedankt Somebitch.
Jammer dat de fabrikant niet een tweede versie te koop heeft met iets grotere gaatjes.
Ik ben wel wat bang geworden van de slechtere ervaringen van sommige anderen, mijn paard sloopt de normale hooinetten ook al, en ik wou deze juist kopen zodat ik hem wat lager op kon hangen in de box.

Ik wacht dit topic even af, om te kijken wat de ervaringen hier zijn.

Focused, sterkte met de revalidatie. mijn vorige paard moest een tijd op volledige boxrust, en dan moet je inderdaad ze toch bezig houden, heb toen speeltjes en hooinetten gebruikt. Gelukkig mag jouw paard wel weer licht aan het werk en ook een paar uur naar buiten! Beterschap!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:01

Wij hebben ze nu toch al wel enkele maanden 2 a 3 maar bij alle paarden is het nog heel. :+

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:01

Mij lijkt dat die slowfeeders erg frustrerend voor paarden kunnen zijn omdat ze gewoon niet genoeg in hun mond krijgen om te kauwen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 13:02

HippoLogic schreef:
Behalve een hooitas kun je misschien ook kijken of je een of meerdere porties hooi kan vervangen door graszaadhooi. Dat heeft minder voedingswaarde dan gewoon hooi. Graszaadhooi wordt na de oogst van het graszaad gemaaid en gedroogd en zodoende zijn de meeste voedingsstoffen naar het zaad gegaan. Ook kun je een portie hooi door stro vervangen.

Is je paard dik in de zin van onderhuids vet of gewoon 'vol' in de flanken als gevolg van een vol darmstelsel (zoals het hoort)?

Ik zou best mijn eigen hooi willen kopen en voeren , maar ik zit met de opslag... Aangezien ik op een pensionstal sta heb ik geen idee waar ik het dan laten moet... Heb namelijk al eens gekeken naar graszaadhooi en ook naar heel oud hooi, maar ik heb dus geen idee waar ik het op moet slaan.
Ze staat al op stro dus om extra bij te strooien heeft denk ik geen zin, of wel? Ze staat op een flinke laag, eet er wel veel van maar houdt altijd nog schoon over.

Ze is zowel dik door gevulde darmen (daar heb ik persoonlijk ook geen problemen mee) maar ook echt vet. Achter de schouders bijv. zit echt een laag.

annebe schreef:

Ik denk niet dat een hooibak met betongaas handig is in stal... Heb jij ook de hooitassen gehad uit mijn link?

Nadita: Mijn paard is absoluut geen sloper, denk je dat die hem ook kapot krijgt?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:03

9166schier schreef:
Bedankt Somebitch.
Jammer dat de fabrikant niet een tweede versie te koop heeft met iets grotere gaatjes.
Ik ben wel wat bang geworden van de slechtere ervaringen van sommige anderen, mijn paard sloopt de normale hooinetten ook al, en ik wou deze juist kopen zodat ik hem wat lager op kon hangen in de box.

Ik wacht dit topic even af, om te kijken wat de ervaringen hier zijn.

Focused, sterkte met de revalidatie. mijn vorige paard moest een tijd op volledige boxrust, en dan moet je inderdaad ze toch bezig houden, heb toen speeltjes en hooinetten gebruikt. Gelukkig mag jouw paard wel weer licht aan het werk en ook een paar uur naar buiten! Beterschap!

Bij mijn pony moet de zak juist hoog hangen, anders blijft ze erop/ertegen aan schoppen met haar voorbenen.
Ze is nogal een ongeduldig typje ;)
Ik vind de zak niet echt een ideale oplossing of een topprodukt. Ik heb er trouwens 60 euro voor betaald. Dit is de dichte versie (dus aan de bovenkant te sluiten) en incl. verzendkosten. Bij het paardenkenniscentrum. Vond het wel een duur grapje, voor iets wat eigenlijk niet zo goed werkt als ze zeggen dat het zou moeten doen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 13:03

funnyhorses schreef:
Mij lijkt dat die slowfeeders erg frustrerend voor paarden kunnen zijn omdat ze gewoon niet genoeg in hun mond krijgen om te kauwen.

Liever bezigheidstherapie dan een paard wat gefrustreerd is omdat ie zich zo verveeld, maar dat is mijn mening :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:05

Focussed schreef:
funnyhorses schreef:

Liever bezigheidstherapie dan een paard wat gefrustreerd is omdat ie zich zo verveeld, maar dat is mijn mening :)

Of een gefrustreerd paard wat niet genoeg binnen krijgt!
En tegen verveling heb je het zelf in de hand. ;)