borstels voor (trek)paard met lange vacht

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

EliseLukas

borstels voor (trek)paard met lange vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 23:02

Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar goede borstels waarmee ik een paard schoon kan krijgen met een lange, dichte vacht. Ik heb dit paard sinds de zomer en dit is mijn eerste winter met hem maar ik krijg hem amper schoon. Hij heeft zulke lange haren en hij ligt zo graag dus onder zijn buik, de zijkant van zijn buik en zijn achterbenen/kont zijn gewoon niet schoon te krijgen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:27

Ik heb ook een trekpaard gehad. En heb de ideale borstel gevonden. Voor mega lange dikke wintervachten.
Ook een ideaal ding om de wintervacht er mee uit te borstelen in de verhaar periode.

Ik ga even googlen of ik hem kan vinden.

Edit: gevonden Afbeelding
Laatst bijgewerkt door felicity op 19-12-10 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:29

Ik werkte met zo'n ouderwetse ijzere roskam, zoals deze:
Afbeelding

of zo eentje
Afbeelding

emr

Re: borstels voor (trek)paard met lange vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 00:11

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:39

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 09:51

In de winter is het niet zo goed om een paard veel en diep te borstelen.
In de winter hebben ze , naast hun langere, dikke pels ook een vettigere pels, dit om beter droog te blijven.
Als je nu veel en diep gaat borstelen ga je deze vet laag verwijderen en zal je paard sneller nat worden op de huid en kou krijgen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 09:56

MarcR schreef:
In de winter is het niet zo goed om een paard veel en diep te borstelen.
In de winter hebben ze , naast hun langere, dikke pels ook een vettigere pels, dit om beter droog te blijven.
Als je nu veel en diep gaat borstelen ga je deze vet laag verwijderen en zal je paard sneller nat worden op de huid en kou krijgen.

maar op het moment dat jij met zo'n ijzeren tandjesgeval de rommel eruit sleurt is er niks aan de hand hoor :)
Doe bij mijn pony inderdaad met zo'n ''zweetmes'' met aan 1kant karteltjes
vind die van felicity ook wel handig eruitzien! (ik heb overigens een fjord die bang is dat ie 't koud krijgt..)

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 09:57

Mijn paarden hebben ook een gigantische vacht maar ik doe er weinig aan. Voor het rijden het ergste vuil eraf borstelen met een harde borstel. Uitgebreid poetsen doe ik in de winter niet vanwege bovenstaande reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:02

Vet moet je er uit wassen, die borstel je er niet zomaar even uit. Hooguit een beetje maar lang niet zoveel dat de functie van de vacht verloren gaat.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 11:39

Bedankt voor alle tips tot nu toe! Ik ga zeker even de borstels uitproberen die hier genoemd worden. Maar tot op de huid borstelen is er dan denk ik ook nog niet bij hoor. Zijn haar op zijn borst en onder zijn buik is 10 cm lang en als hij dan in de modder of mest gaat liggen is het gewoon echt geen gezicht. En zijn haren aan de zijkant van zijn buik zijn wel iets minder lang maar staan alle kanten op. En ik denk niet dat ik het vet eruit geborsteld krijg hoor :D. Ik heb alleen geen bak en rij dus altijd over de weg maar ik schaam me altijd een beetje omdat hij er echt uitziet als een vieze koe terwijl ik echt mijn best gedaan heb.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:44

EliseLukas schreef:
Bedankt voor alle tips tot nu toe! Ik ga zeker even de borstels uitproberen die hier genoemd worden. Maar tot op de huid borstelen is er dan denk ik ook nog niet bij hoor.

Nee, dat gaat je echt niet lukken met die miezerige tandjes die er aan die borstels zitten. :D

Ze zijn ook ideaal in de periode van verharen. Succes ermee!

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:50

Ik gebruikte bij mijn belgje altijd een zweetmes met karteltjes.. Kreeg je gemakkelijk het vuil mee los, en dan na poetsen met een goede harde borstel met lange haren.