B pony bij 3 paarden op de wei?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Fransje_70

B pony bij 3 paarden op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 20:05

Voor mijn dochters zijn we tegen een heel lief B ponietje aan gelopen, die ik graag bij mijn Tinker op de wei wil zetten. Er staan nog 2 paarden (tussen de 1.60 en 1.65 m.) dat zijn warmbloeden. Mijn Tinker is niet zo groot, een D pony van 1.46 m. We doen in de zomer aan strookbegrazing en in de winter krijgen ze voordroog. Mijn weidegenoten zijn bang dat pony zich gaat overeten aan gras tussen de groten, ikzelf denk dat het wel mee zal vallen, maar wil graag ervaringen horen. Als het echt niet anders kan kan mijn Tinker (die ook niet teveel gras moet hebben) samen met de pony op een apart strookje, maar liever niet natuurlijk.
Graag jullie ervaringen/meningen.

sefanja

Re: B pony bij 3 paarden op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:06

dan moet toch gewoon kunnen

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:07

Proberen kan geen kwaad. In principe gaat het niet om de grootte

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:09

is het een gemengde groep? merrie's en ruinen bij elkaar?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:09

Anders maak je als het mogelijk is in de wei toch een stukje waar hij kan schuilen. In een hoek zet je een stukje af en dan maak je de paal waar hij/zij onderdoor moet zo hoog dat de pony er onder door kan en de paarden niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:10

Of die B-pony zich klem eet aan gras zal de tijd moeten leren. Eventueel kan je overwegen om pony (en misschien ook de Tinker) een graasmasker om te doen, zodat de hele groep bij elkaar kan blijven.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:10

Gewoon proberen, al is mijn paard tegen alles wat kleiner is dan hem heel dominant en gemeen en heel onderdanig zodra ze groter zijn...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:11

Zolang er geen klappen vallen maakt de grootte niet uit. Zodra er echter onrust is moet je je wel realiseren dat een klap van een paard bij een pony tegen het hoofd kan landen. Op die manier heeft laatst bij ons op stal een kleine pony zijn schouder gebroken. Het was niet echt een enorme klap maar zijn hoogte zat hem tegen. Ook heb ik al vaker gehoord dat veulens om die reden een oog verloren zijn.
Kwa omgang maakt het echter niets uit, het blijft een paard, dus gras krijgt hij heus wel genoeg.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 17-12-10 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:12

Ik denk dat dat overeten wel mee zal vallen, tal van ponys die meer ruimte hebben dan sommige paarden, hier loopt een Welsh-B pony tussen vier grote Tinkers, en dat gaat ook prima :j

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:13

Ik heb een keer gehad, dat ik mijn jaarling noodgedwongen bij volwassen paarden moest zetten... Ik heb haar in eerste instantie aan twee laten wennen in paddock en daarna bij de kudde gedaan... Er stonden aardig wat mensen aan de kant om bij te springen als het verkeerd af zou lopen, maar diegene waar zij mee in paddock stond beschermde haar ontzettend....

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:16

geen probleem lijkt mij, onze pony staat in de zomer ook tussen de paarden.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 20:46

Nog even ter verduidelijking: het gaat niet om de vraag of de pony bij de paarden kan ivm hierarchie en dominantie (dat moet gewoon blijken). Plan is ook hem even apart te zetten met mijn Tinker(merrie) als beschermengel, en hem daarna tussen de anderen te zetten (leidende ruin en merrie). Het gaat vooral om de vraag of hij niet veel te veel gaat eten met alle gevolgen van dien. (te dik, hoefbevangen etc.)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:49

Dat zou de tijd moeten leren eigenlijk.
Mocht ze wel teveel eten kan je idd, zoals al aangegeven werd, een graasmasker proberen

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 20:49

tamary schreef:
Of die B-pony zich klem eet aan gras zal de tijd moeten leren. Eventueel kan je overwegen om pony (en misschien ook de Tinker) een graasmasker om te doen, zodat de hele groep bij elkaar kan blijven.

Ja dat is ook nog een mogelijkheid! Bedankt

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:51

Nou dat ligt helemaal aan de pony en waar die tegen kan. Mijn shetlander staat hier ook tussen de grote paarden en gewoon vol op het land. Hij krijgt wel uit voorzorg een graasmasker om dat hij nog wel eens wil gaan wandelen naar het land wat net bemest is.

Maar hou ik hem goed in beweging doormiddel van longeren/rijden dan heeft die zijn graasmasker niet nodig.

Daarnaast omtrent de hierachie, Hij red zich prima juist omdat die zo klein is kan die optijd weg komen als 1 van de merrie's het weer op der heupen krijgt en begint te slaan en 9 van de 10 keer is hij degene die ze uitdeelt :o

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 20:58

Het is een hard ponietje, gewoon een vuilnisbakkie, geen superslanke sportpony. Ik ken m natuurlijk nog niet maar het is volgens mij een makkelijk dier, sociaal en rustig, eentje die zich wel redt. Ik ga misschien wel met verkoopster afspreken als t lukt een proeftijd alleen met het oog op acceptatie in de groep.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:18

Fransje_70 schreef:
Het is een hard ponietje, gewoon een vuilnisbakkie, geen superslanke sportpony. Ik ken m natuurlijk nog niet maar het is volgens mij een makkelijk dier, sociaal en rustig, eentje die zich wel redt. Ik ga misschien wel met verkoopster afspreken als t lukt een proeftijd alleen met het oog op acceptatie in de groep.

Pas op met zulke afspraken. Om even duidelijk te zijn: de pony uit mijn post brak zijn schouder TIJDENS de proefperiode die ze om dezelfde reden had. En of het klikte of niet, hij mocht toen uiteraard niet meer terug. Ook dat was een robuuste bergpony. Ze heeft de pony dus moeten kopen, maar direct ook een andere stal moeten zoeken omdat hij te opdringerig was en dus klappen kreeg. Door zijn kleine gestalte kwamen die klappen op de verkeerde plek. Meestal gaat het gewoon goed uiteraard, er staan hier wel meer kleine pony's tussen de paarden, maar bedenk wel goed je mogenlijkheden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:03

Het gaat inderdaad niet om grootte maar om het karakter van de groep / in de groep...
zie Alwyn (plm 1.15) afgelopen zomer tussen zijn 'vriendinnen' (plm 1.65)
Afbeelding

Ik vind persoonlijk wel dat pony's over het algemeen veel en veel te dik worden als ze 24/7 op het land met gras staan ook al staat er vrijwel geen gras op... zet ze zelf gewoon 's avonds toch op paddock (graasmasker heb ik ooit bij een pony geprobeerd was ramp).

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:16

Hier staan ze ook gewoon gemengd hoor, vaak zijn de kleinste en de grootste toch wel erg lief en leuk voor elkaar. En tja de tijd zal het leren of die te dik word of niet.
Ik ken genoeg shetlanders die op heel vet gras staan maar wel in topconditie.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:23

Ik denk dat het wel kan, ken genoeg weides waar enkele paarden instaan met een kleine pony erbij.
De meeste van deze kleine pony's zijn wel aardig goed in conditie en op gewicht.

peerties

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:50

ik zou ook geen reden kunnen bedenken waarom dit niet kan. Mocht het niet goedgaan, kunnen jullie hem/haar er altijd tussenuit halen.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 00:55

peerties schreef:
ik zou ook geen reden kunnen bedenken waarom dit niet kan. Mocht het niet goedgaan, kunnen jullie hem/haar er altijd tussenuit halen.

Ja, dat kan maar waar moet ie dan heen? Beschik helaas niet over weidegrond, moet gewoon iets huren bij particulier. En de plekjes hier zijn niet in overvloed.
We gaan as vrijdag gewoon eens even kijken, dochter is al helemaal in luuuv, dus er moet wel iets erg mis zijn met pony dat ie het niet gaat worden....

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:58

Mijn mini van 80 cm staat met een tinker en een gelder samen, gaat echt super. Je moet altijd oppassen als je ze net bij elkaar zet, maar een appart schuil stukje waar alleen het kleine beestje kan komen is ook een optie.
Bij mij is het altijd super gegaan en ze zijn heel happy met zijn allen!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 09:12

graasmasker ben ik ook geen voorstander van.
ik vind het onnatuurlijk en de meeste die ik gezien hebben krijgen er schuurplekken van.

ik heb hier 's winters groot en klein bij elkaar lopen, gaat prima.
heb nu doordat de sloten bevroren zijn zelfs mijn shetlandkudde erbij lopen, lopen dus 21 pony's en paarden bij elkaar op relatief klein stuk.
normaal lopen de shetlanders apart, 10 stuks en 11 pony's en paarden bij elkaar.
zomers splits ik dit ivm te dik worden, dan lopen mijn paarden en drachtige bij elkaar en de pony's die snel dik worden bij elkaar, die gaan vaak achter de 1e groep aan, gras is dan al wat kort gegeten.

maar kwa grote kan het dus prima.

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:31

ik denk dat het wel goed zal gaan,
tenzij het echt een pony is die de hele dag aan het gras staat..