Mijn Haf is een ontsnappings monster!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Mijn Haf is een ontsnappings monster!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 15:22

Hallo!

Ik heb een 18 jarige Haflinger, die denkt dat het nog een puber is van 4 ofzo:+.
Maar nu het kouder word, en ze niet meer de hele dag in de weilanden mogen, heeft ze iets nieuws bedacht, ontsnappen!
Houten omheiningen, stroomdraad, dubbele bedrading, niks is veilig. Voor stroom heeft ze amper respect, net als voor hout.
Binnen laten staan kan ook niet, want dan trapt ze de deuren kapot.
Overigens krijgt ze wel genoeg te eten, ze staan meestal van 8 tot 4/5 buiten, dan word er in de stallen een flinke pak hooi gelegd, maar als z zich dan gaat vervelen ontsnapt ze, meestal 's nachts.

Iemand een idee hoe dit stopt? Want ik mag bijna elke week weer gaan hardlopen om ze te vangen..

Liefs.

Leo

Re: Mijn Haf is een ontsnappings monster!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:05

HA --> VSW

IkhartjeAppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:08

Andere stal misschien die iets steviger is....
Of iedere dag longeren, of doet ze dat dan nog steeds????

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:11

Haha haflingers... Hopeloze zaak. :+
Wat doe je er qua rijden (mentale bezigheid) mee?
Of mischien haar eens aanspreken op haar gedrag. Vraag nou eens waarom ze dat nu doet en wat ze er mee denkt te bereiken. En of ze ook kan begrijpen hoe jij je er nu bij voelt. :j

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:16

Miss_Malfoy schreef:
Haha haflingers... Hopeloze zaak. :+
Wat doe je er qua rijden (mentale bezigheid) mee?
Of mischien haar eens aanspreken op haar gedrag. Vraag nou eens waarom ze dat nu doet en wat ze er mee denkt te bereiken. En of ze ook kan begrijpen hoe jij je er nu bij voelt. :j

_O- _O- _O-

ik snap dat dit een vervelende situatie, maar vind het stiekem wel een beetje humor, zie het al helemaal voor me. Echt typisch eigen wijze haflinger.
Ik begrijp dat het probleem zich vooral voordoet zodra haar eten op is. Is het mischien een idee om een deel van haar hooi in een fijnmazig hooi net op te hangen zodat ze er veel langer mee doet?

johancoolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:17

Waarschijnlijk is er iets mis met de elektrische omheining. Wanneer hierop voldoende spanning staat heeft het dier zeker respect hiervoor. Door de sneeuw heeft de stroomdraad veel verlies op de palen en is de spanning verre van optimaal. Als de spanning ook niet goed is als er geen sneeuw is, staat er misschien veel onkruid tegen de draad of zijn bv. de isolatoren of draad slecht. De minimale rasterspanning moet 2000 Volt (met weerstand) zijn. Voor moeilijke dieren, zoals in jou geval, is 4000 Volt (met weerstand) aan te raden.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:54

haha die van mij is ook net houdini.. maar genoeg stroom op de draden helpt absoluut .. Ze voelen het ook haarfijn aan , als er neit genoeg opstaat. :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:56

johancoolen schreef:
Waarschijnlijk is er iets mis met de elektrische omheining. Wanneer hierop voldoende spanning staat heeft het dier zeker respect hiervoor. Door de sneeuw heeft de stroomdraad veel verlies op de palen en is de spanning verre van optimaal. Als de spanning ook niet goed is als er geen sneeuw is, staat er misschien veel onkruid tegen de draad of zijn bv. de isolatoren of draad slecht. De minimale rasterspanning moet 2000 Volt (met weerstand) zijn. Voor moeilijke dieren, zoals in jou geval, is 4000 Volt (met weerstand) aan te raden.

en jij kan het weten :D

Aurelie_x3_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:59

Ja zou ook zeggen longeren of zorgen voor genoeg beweging:p
anders zo ne speelbal fz zoda ze niet verveeld?

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:26

ik heb ook een shet die gewoon de hele dag staat te zoeken voor een ontsnappingspunt als er niet zo veel gras in de wei is.

en ik heb ook een grotere pony die er niet doorheen gaat ( het stroom draad ) en dan blijft ze nu meestal wel in de wei.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:05

Bij een manege waar ik vroeger kwam hadden ze ook een stel van die haflingers.
Dat was een kwestie van stroom verhogen, paarden kennis laten maken met de stroom & ze deden het nooit meer/
Ik ben er nog niet over uit of ik dit een goede manier vond, maar het hielp wel :=