gladde bestrating voor inloopstal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lianne74

gladde bestrating voor inloopstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 15:57

Voor mijn stallen ligt een (behoorlijk groot) stuk bestrating. Nu ben ik een bang dat dat stuk op gaat vriezen als het geregend heeft en daarna gaat vriezen, en dan in een soort ijsbaan veranderd. Aangezien in drie paarden heb en twee stallen is opsluiten niet echt een optie......hoe ga ik dat aanpakken? hoe doen jullie dat met vergelijkbare situaties? Ze kunnen zelf kiezen waar ze gaan staan; in de rijbak, op een stuk wei of bij/in de stallen. Zouden ze zo slim zijn zelf de veiligste plek te kiezen?

Rumpleteaser

Re: gladde bestrating voor inloopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:59

Zelf denk ik dat ze wel voorzichtig zijn. Maar goed je weet maar nooit, dus:
- je zou kunnen strooien
- je zou een een laagje stro/mest kunnen verspreiden over de tegels. Dat bevriest en is dan niet meer glad.

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:00

Zout strooien?

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:02

je kan altijd een stuk met zout bestrooien.
paarden lopen gewoon naar een plek waar het veilig is, don't worry, gewoon zout strooien of stro ed en dan komt t goed.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 16:05

dan ga ik dat doen! Zout over de stoep en vlak voor de stallen nog stro; dan moet het goed komen.......er staat een ouwetje bij en dat maakt me een beetje bezorgder dan ik anders zou zijn.......moet er niet aan denken dat zij gaat lopen glibberen en glijden.........

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:07

ik heb de afgelopen weken al meerdere keren een ijsbaan gehad en moeten strooien...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:16

Ik heb dat bij onze buitenpaarden ook. Dat zijn gebruikte stelconplaten, ideaal natuurlijk behalve met sneeuw en opvriezing. Ik strooi royaal met zout. Heb ik vorig jaar ook gedaan en was aanvankelijk een beetje huiverig voor de hoeven maar ik ging van het standpunt uit dat een gebroken been altijd erger was. Dus vaak gestrooid, geen dike laag maar wel geregeld. Zorg in geval van sneeuw dat de bestrating nat is en dat er voldoende zout op ligt. Ook een de sneeuwschuiver was vorig mn vriend.

Succes

PS voor de hoeven is het zeker niet slecht en ingeval van wat papperige stralen zelfs een uitstekende remedie.

Sanne2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:19

Ik strooi gewoon wat droog zand uit de paddock over de bestrating. Lekker goedkoop en weer makkelijk aan te vegen als het gedooid heeft. Dat wordt ook niet glad.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:20

als het zout niet voldoende is zou ik er mest opgooien...is al eerder geschreven...dat bevriest niet.
Tenminste,het bovenste mischien maar niet alles.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:23

@Sanne bij mij sneeuwt het in de paddock altijd ook :D en als ik 50 m² met bij mekaar gescharreld zand moet doen, dan hebben we allang dooi. Ik heb nadien lekker ook niks aan te vegen.
Dat gesmeer met stront en stro hou ik niet van. Ik vind het al lastig als er vastgevroren drollen liggen (hebben mn voeten altijd ruzie mee).

TS echt, zout werkt prima. Alleen wanneer het sneeuwt zul je het een aantal keren per dag moeten doen. En ook schuiven trouwens want anders krijg je zo'n papperige laag.
Laatst bijgewerkt door Alani op 16-12-10 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:25

Sanne2000 schreef:
Ik strooi gewoon wat droog zand uit de paddock over de bestrating. Lekker goedkoop en weer makkelijk aan te vegen als het gedooid heeft. Dat wordt ook niet glad.

moet dat zand niet bevroren zijn... Hier krijg ik op het moment helemaal geen zand uit de paddock of bak, laat staan droog zand :P

Ik schep overigens ook eerst de sneeuw weg. Als je dat doet voor de paarden het aangestampt hebben hoef je soms niet eens te strooien omdat het niet glad is. Let alleen op dat je je sneeuw niet in de route van het smeltwater op stapelt,want dan kan bij tijdelijke dooi het water niet weg en vriest het 's avonds en 's nachts gelijk weer op tot een dikke ijslaag die je met strooien niet meer weg krijgt...

Bij veel smeltwater dus liever wegvegen en dan later pas strooien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:36

In plaats van zakken zout , inderdaad zakken zand op voorraad zetten zodat je daar een stroef laagje mee kan strooien , werkt perfect :)

Geen zoute rommel die in je paard kan komen , en weer een beetje extra zand erbij dat je zo de paddock in kunt vegen als het weer dooit :P

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:37

Sanne2000 schreef:

Dat doe ik ook op onze bestrate paddock/inloop stal , het helpt wel.
( Ik hou altijd wat emmers zand achter in geval van nood )

Gr M

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:39

Zodra het begint te sneeuwen zijn wij aan het sneeuwschuiven.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:42

Ik vind het nadeel van zand op de bestrating dat dat ook glad kan worden. Zal gerust aan je verharding liggen maar in mijn geval is zand geen goede oplossing. Ik vind het in natte perioden vaak juist glad worden door de modder (zand vanuit de paddock wat ze zelf meenemen) die op de verharding ligt. Ik zorg er dus altijd voor dat de platen schoon zijn ook van zand. Maar wellicht als je verharding wat ruwer is dat zand een goed en goedkope optie is.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:43

ik heb op de paden van stal naar het land overal mest neergelegd, gewoon mest uit de stallen werkt super, straks als de boel weer dooi is de boel bij elkaar scheppen en klaar is kees en je hebt nu een veilige plek voor ze.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 18:04

dank jullie wel voor het meedenken hoor!! omdat ze onderling errug knorrig bezig waren en mijn ouwetje nu al een beetje hysterisch aan het doen was (dat is zo'n neurootje) heb ik voor de zekerheid haar maar op stal gezet. Vond ze overigens prima zo'n berg prive- eten :P . De andere stal staat open voor de ander twee ( een tinker en mini shetlander; dikke vrienden). Zout strooien had weinig zin aangezien het zo hard regent dat het toch weer weg stroomt nu. dus heb ik voor de stal wat stro uitgespreid en gaat mijn man straks na zijn werk ( half 11 ofzo) even kijken hoe het ermee staat; kan dan als het nodig is alsnog zout strooien. Ik denk dat de twee mannen zich wel redden ook al zou het glad zijn; maar voor mijn gemoedsrust ( want dat is het natuurlijk vooral he) gaat hij ff kijken straks.....

paadjes of vlakken mest zijn geen optie hier; de eigenaar van de grond wil het graag erg netjes houden en aangezien ik het in bruikleen heb wil ik me daar zoveel mogelijk aan houden. Een gegeven paard..........