Harkje voor bij Stalboy

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

elibeest

Harkje voor bij Stalboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 13:48

Hallo allmeaal,

Iedereen die wel eens een stalboy gebruikt weet dat die rare harkjes die er bij zitten 1 grote droffe ellende zijn.
Als jullie zelf een harkje zouden mogen bedenken, wat zouden jullie dan graag in zo'n harkje terug willen zien.
Alle ideeen zijn welkom.

Groetjes,

Eliane

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:53

Duurzaamheid! Ik ga niet eens grof met die dingen om en toch breken ze altijd snel.
Verstelbare stok (kan even geen beter woord ervoor verzinnen :P), beetje lang zodat je niet zo'n rugpijn krijgt. Oja lekker zacht handvat. :D Als ik de hele weide moet uitmesten heb ik daarna altijd pijnlijke handen en na een tijdje zelfs eeltplekjes.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:54

Ik heb een kinderharkje bij de Boerenbond gekocht, een houten steel met metalen tanden, voldoet prima. Licht en wat meer grip vanwegde dikkere steel, en echte "tanden" in plaats van dat rare mestboy harkje

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:55

Gewoon een kinderharkje, dat voldoet prima.

cube

Het harkgedeelte OF en heel stuk dunner/dichter(mest valt er heel vaak tussendoor) OF gewoon een gebogen stuk wat uit 1 stuk bestaat(schuiver idee). Ik gebruik altijd de achterkant en schuif dan de mest in de 'emmer'

O ik besef nu pas dat jullie dat andere ding bedoelen :o Die moet idd steviger! Dus dikker denk ik. Wat ik bedoel is zo'n setje van harkje en emmer op steel(hoop dat jullie het nog snappen :D )Weet alleen niet hoe dat ding heet eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door cube op 16-12-10 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Maar Bliksem je gaat toch ook niet de hele wei uitmesten met zo`n ding :P
Dan is een kruiwagen en vlasriek toch veel handiger?

Ontopic; ik zou het ook handig vinden als de stokken langer zouden zijn zodat je niet zo hoeft te bukken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:02

Hee Eli !

Ik heb wel eens een kortere versie van dat harkje in gebruik gehad , die was echt 100x fijner dan die lange dingen ! Dan komt er niet zo veel kracht op je armen en polsen te staan :)

Helaas zijn die nergens (meer ?) te vinden.....

Ik heb nu zo'n nieuwerwetse mestboy uit Engeland dacht ik , weet even de naam niet meer :o

Maar daar zit een kort oranje harkje bij , dat is net zo'n bladerharkje weet je wel , met van die uitwaaierende tandjes. Deze is ook ERG fijn :j

Kortere harkjes geven gewoon veel minder vervelende krachten op je handen...nadeel is wel weer dat je moet bukken.

Het zou bij de langere harkjes al een hele verbetering zijn als het handvat wat aangepast werd , iets schuin werd gezet , waardoor je een betere / fijnere grip krijgt , en je niet in zo'n rare hoek die kak op de schep hoeft te duwen.

Een bak met een lekker scherp en dun randje is ook al veel fijner want die kun je makkelijker al een stuk onder de drol schuiven zodat je nog maar weinig hoeft te harken :)

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 14:03

haha, wij mesten ook gewoon de hele wei er mee uit hoor. Maar moet ook iedere dag 6 vlasstallen mestten en heb rsi in mijn armen/handen dus ook het kinderharkje wat we tot nu toe als goed alternatief gebruiken is niet ideaal.
Naar mijn idee zou het handvat nog dikker mogen zodat je minder kracht hoeft te zetten om dat vast te houden, in lengte verstelbare steel en uiteraard licht in gewicht.
een vriendin van mij heeft er aan de platte kant van het harkje een soort mes/schoffel opzitten, wel met bolle uiteinden zodat niet de hele grasmat uitgegraven wordt als ze de wei uitmest.

Maar wat ik bedoel is dus echt iets te verzinnen waardoor mensen met problemen in de handen (bijvoorbeeld reuma) makkelijke dit soort gereedschap kunnen gebruiken.

zo'n vlasriek vind ik trouwens helemaal ondingen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:05

Er zijn al van die dingen met verstelbare harkjes. Ook de schep is verstelbaar.
Mijn harkje heeft inmiddels al 2 omgebogen tanden en ik krijg ze niet terug gebogen. De tanden zouden wel smaller mogen idd, want er valt veel mest tussenuit. Ik gebruik ook meestal de achterkant.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:05

Jawel doe ik wel, met kruiwagen erbij weliswaar. :')

Ik bedoel ook zo'n ding cube, de rest volgens mij ook?

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:06

de steel zou verstelbaar moeten zijn en t handvat dikker = beter grip en een bochtje dr in zodat ie beter vast houd.

en t harkje andere tanden dat t beter onder de mestkomt.

oftewel een heel ander harkje aub!!

elibeest

Re: Harkje voor bij Stalboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 14:09

haha dan zijn we t met zijn allen over de meeste dingen eens.

als jullie plaatjes hebben van voorbeelden, al zijn het maar stukjes van ander gereedschap waarvan je zegt dat wil ik graag terugzien in een nieuw harkje dan hoor/zie ik het heeeeeel graag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:11

Idd, het kinderharkje van de Welkoop/Boerenbond werkt super :j

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 14:18

niet als je iedere dag 7 stallen op die manier te mesten hebt en problemen met je handen hebt, want die harkjes die gebruiken we al. Die zijn wel beter dan die rare puree stampers die er standaard bij zitten, maar bij problemen met je handen en/of intensief dagelijks gebruik kunnen die nog beter. vandaar dit topic.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:20

Ik vind de "hark" van de mestboy onhandig.. ik gebruik hem ook liever niet.. bij ons staan er ook gewone harkjes (ongeveer dezelfde maat) en die pak ik altijd! Ook voor de wei uitmesten gaat daarmee veel sneller!
Met die van de mestboy worden mn handen altijd sneller moe ofzo. Is gewoon een stuk zwaarder vind ik.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:21

Ik gebruikte vanaf het moment van overlijden een kleine bezem.

Vroeger deden wij ook de wei met dat harkje uit :+ Kreeg je pijnlijke handen van.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:30

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:33

Eentje die niet snel breekt, mij al 3x gebeurd :x
Terwijl ik met liefde poep schep hoor... :))

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:57

Ik heb zo'n klein bladharkje van Gardena erbij gekocht. Werkt tien keer handiger en doeltreffender.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:11

tamary schreef:
Paardendrogist heeft ze ook met dit harkje :
http://www.paardendrogist.nl/product/18 ... oy/125102/

Deze heb ik een tijdje terug ook gekocht , tandjes zijn wel fijn !

Maar helaas ook weer die rare frictie in je hand / pols / arm / schouder / rug (waar niet :P ) doordat je dat harkje naar je toe moet "drukken" steeds...in zo'n rare hoek en met die lange steel. Dat is ergonomisch gewoon zwaar kalote :P

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:12

ik gebruik een kinder tuin harkje. dat werkt beter dan de originele!!

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:24

01San schreef:
Ik vind de "hark" van de mestboy onhandig.. ik gebruik hem ook liever niet.. bij ons staan er ook gewone harkjes (ongeveer dezelfde maat) en die pak ik altijd! Ook voor de wei uitmesten gaat daarmee veel sneller!
Met die van de mestboy worden mn handen altijd sneller moe ofzo. Is gewoon een stuk zwaarder vind ik.

Ja wij ook op stal die gebrik ik ook altijd liever dan zo'n mestboy ''hark''

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:52

ik mest al jaren zandpaddock en weiland uit met het bakje van de mestoby (met gaten erin om het zand eruit te laten zakken) en een kinderharkje. Het harkje zet ik wel aan een iets langer stokje, dat vind ik minder belastend voor m'n rug.

Vreemd genoeg vind mijn pensionklant dit systeem erg onhandig en neemt ze zelf een hark die bij de mestboy hoort mee (zo'n overmaatse zuurkoolstamper) :+

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:32

Ik heb er trouwens gewoon een grote hark bij, werk super :j

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:46

Harkje heb ik aangepast:

Afbeelding
Werkt veel fijner want je hebt meer grip. Steel zou langer mogen zijn.
Het harkje van de Paardendrogist mist de mogelijkheid te schuiven dus dat zou 'm ook niet zijn voor mij.

En met vorst gebruik ik de linkse (lekker bikken) maar tanden zouden langer mogen zijn en de hoek steel/tanden anders.

Afbeelding

Wie de ultieme hark bij mestboy ontwerpt 'loopt binnen'.....