water in de wei, hoe doen jullie het?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kmph

water in de wei, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 18:19

voor de mensen die nog paarden in de wei hebben staan met vorst;

hoe houden jullie de drinkbak als water in plaats van een ijsberg?
ik doe me best om het iedere keer door te prikken of ik laat er
beetje bij beetje heet water over heen lopen zodat het ontdooit,
en als ik niet kan komen dan zorgt de boer altijd voor een
nieuwe emmer water 3 x perdag ofzo :)

dus hoe doen jullie dat?
gewoon benieuwd :)

mirror666

Re: water in de wei, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:22

Hier doen ze het zelf... Ze houden zelf een wak in het ijs, het lijkt wel of er een ploegendienst is met ''neus in het water duwen'' want als ik ga kijken zit er een drinkgat in :)
is het dan verder echt dicht mep ik het ijs los en gooi de grootste brokken uit de bak :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:25

Ik heb een waterpomp staan die grondwater op pompt,zo'n ouderwetse handpomp.
Als het hard gevroren heeft neem ik 2 thermoskannen heet water mee,giet er eerst eentje in de pomp en laat dat effe staan.Dan probeer ik of de pomp los komt,lukt het niet dan nog meer heet water erbij en telkens voorzichtig proberen of de pomp los komt.Als ik water vergeten ben dan haal ik water uit de sloot,dit bevriest n.l. niet dus zal wel lauw water zijn denk ik.Dat water giet ik in de pomp steeds maar weer tot het los komt.Het ijs haal ik allemaal uit de waterbak,soms echt hele dikke stukken.Moet nog uitkijken ook,want ijs snijd best wel!
Als het ijs dun is maken de paarden het zelf kapot.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:26

Bij ons staan ze ook gewoon buiten en hadden een automatische drinkbak die nu uiteraard bevroren is. Maar ik heb een grote bak in de schuilstal staan en met heel koud weer gaat er lauw water in, meestal blijft het gewoon dooi :j

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:27

Wij hebben 2 poeltjes in de wei, maar met strenge vorst is de ijslaag echt wel 20 cm. Daar kom je echt niet zomaar doorheen helaas. Maar de wei mond gelukkig uit op een riviertje met een soort strandje als inhammetje. Foto: http://i80.photobucket.com/albums/j176/ ... G_0432.jpg let niet op mijn debiele paard, maar anders is het zo lastig uit te leggen. Hier hebben we een wak wat elke morgen weer opnieuw open wordt gehakt. ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:28

xSiep schreef:
Wij hebben 2 poeltjes in de wei, maar met strenge vorst is de ijslaag echt wel 20 cm. Daar kom je echt niet zomaar doorheen helaas. Maar de wei mond gelukkig uit op een riviertje met een soort strandje als inhammetje. Foto: http://i80.photobucket.com/albums/j176/ ... G_0432.jpg let niet op mijn debiele paard, maar anders is het zo lastig uit te leggen. Hier hebben we een wak wat elke morgen weer opnieuw open wordt gehakt. ;)

Gaaf heey die foto!

1amazone1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:30

Wij hebben bij de buitenkraan een fohn liggen. als de waterleiding dan bevroren is doe je even de fohn erop
en dan kan je weer een emmer vullen. best slim bedacht, alleen in de stallen is alles wel afgesloten.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:31

Een bal er in ? :)
Of een ander ding.
Zodat het water 'inbewegin' blijft.
Maar als het heel hard vriest, helpt dat denk ik ook niet

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:32

Bij ons is het geen doen meer, alles is bevroren buiten.
Heel af en toe doet de drinkbak in de bak het.
Maar over het algemeen krijgen ze overdag geen water meer, in de stal staat water voor de nacht.
Dus ze kunnen van 17.00 tot 10.00 drinken en daarna gewoon even niet.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:32

2 keer per dag met 2 jerrycannen de wei in en alleen ochtends soms een keer hakken

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:17

Ik breng 1 a 2 x per dag een volle h2gobag naar de wei waar ik de bakken meevul. Tussendoor slaan de paarden het ijs zelf kapot.

Marjolein_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:19

Ik heb (voor 2 paarden) twee rechthoekige speciekuipen waar ik in elk twee emmers heb gezet. Wat stro in de ruimte eromheen gedaan en zo heb je een beetje een isolatielaag.
Het scheelt ook als je de bakken uit de wind kunt zetten heb ik gemerkt, dan duurt het langer voor het bevriest.
Normaal kunnen m'n paardjes drinken uit een bron met overloop, maar de afgelopen drie dagen vriest het 's nachts -14 en overdag komt het niet boven de -6 uit. Dus helaas is de bronuitloop ook bevroren. Maar met die bakken is het zo best te doen. Ik vul dan 's morgens en 's avonds de emmers.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:32

Ik heb 3 speciekuipen staan met water. Ik vul het aan met slootwater(elke keer een wak schoppen) als dat niet meer gaat haal ik het water op met emmers(met deksel) uit een eendenvijver in de buurt. Heb geen kraan vandaar.
De buren(5!) die met de hond langs lopen maken het ijs kapot met een hamer die ik met een touwtje aan het hek heb gehangen. Superburen!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:34

capopjekop schreef:
Ik breng 1 a 2 x per dag een volle h2gobag naar de wei waar ik de bakken meevul. Tussendoor slaan de paarden het ijs zelf kapot.

Hier precies hetzelfde! :)

dijhsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:32

H2go bag is bij ons op stal nu ook super handig/nodig!(12 paarden) en wij legen de specie kuipen snachts ( dan gaan ze op stal), anders is het zo'n gebik smorgens...ook gooien we er een hand stro op,( bij veel vorst overdag) zodat het overdags niet zo snel bevriest, werkt echt! vind dat idee van die grote kuip, laagje iso (hooi of stro?) en dan een kleinere erin ook echt een goed idee, en dan nog een handje stro ín het water..hmmm proberen!

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:58

Wij hebben buiten drinkbakken met een verwarmings element, die bevriezen niet zo snel, maar als ze wel bevroren zijn ontdooien we ze met warm water, en dat geld ook voor de stallen.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:00

Bij mij krijgen ze nu alleen nog water als ze op stal gaan.
Dus vanaf einde middag tot volgende ochtend.
Overdag geen water en dit gaat prima.
Als er sneeuw ligt eten ze wel sneeuw.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:02

Bij ons is er in de wei nu even geen water, dus als ze overdag in de wei staan is er geen drinken. In de stal zijn de drinkbakken pas bevroren als het stevig vriest, en als dat zo is dan wordt er een keer of 4 water aangeboden dus ze komen niks te kort. Ze staan in de wei van ongeveer uurtje of 9-9.30 tot de schemering.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:06

Ik heb weleens gehoord nog niet geprobeerd trouwens, maar moet straks aan huis ook aan geloven dat het werkt om een voetbal in het water te laten drijven. Maar dan moet je paard niet te speels zijn.

Of je kan in een cementkuip water erin en dan een stuk piepschuim op maat maken erin, klein stukje open langs de rand maar niet te veel..zodat je paard het er niet uit kan happen. Paar ronde gaten erin knippen waar het water door kan borrelen. Ook deze niet te groot..anders hapt je paard het eruit. Dat piepschuim zorgt dat het water blijft bewegen en niet vast kan vriezen en je paard kan het met zijn neus naar beneden duwen om te drink. Maar heb dit dus zelf nog nooit geprobeerd dus of het echt werkt??? Maar het is het proberen waard.

Kijk ook eens naar spullen waar ze vijvers mee open houden voor vissen om te kunnen laten ademen. Daar kan misschien ook nog iets tussen zitten. Maar moet je misschien weer stroom in de buurt hebben om te laten werken.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:31

hier hebben we nu al een paard dagen geen ijs op de waterbakken gehad, gelukkig.
Maar anders hak ik in de ochtend het ijs eruit. Dit doe ik gewoon door de mest vork helemaal aan de rand door het ijs te hakken/wrikken, en dan kan ik zo de hele plaat ijs eruit tillen.
Overdag drinken de paarden vaak genoeg een beetje zodat hij neit dicht vriest overdag.
's nachts gaan ze op stal en daar heb ik ook 2 40 liter tonnen staan met water erin, deze bevriezen niet tot nauwelijks, als er een beetje ijs opkomt dan breekt dat als als ze er emt hun neus tegenaan komen.
In de ochtend vul ik alle waterbakken weer tot het randje, dus loop 1x hoogstends 2x met een h2o bag. en dan zijn ze weer de hele dag van water voorzien.

snoepje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:10

bij mij op me oude stal zette ze een grote zwarte plastice bak in de wei een stuk of 3 of 4 en daarin water. :D

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:11

bij mij staan alleen de mini's 24/7 buiten maar die hebben een speciekuip die we gewoon elke dag nieuw water in gooien en hopen dat het niet bevriest. Moet zeggen ze drinken ook niet heel erg veel..

Zafier heeft eerlijk gezegd geen water op de weide (wel in de zomer)
De pony's drinken uit de sloot als die niet bevroren is..

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:17

Wij hebben 1 stuk in ons weiland wat langzaam afloopt naar de sloot en daar hakken we 2x per dag een hele brede strook ijs weg (met mestvork) en smijten de brokstukken vast over de rest van de sloot heen (mocht het schaatsseizoen evt. weer beginnen dan is dat stuk afgesloten). We hebben er een skippybal in drijven maar ik kan nou niet zeggen of dat helpt of niet, i.i.g. kunnen de paarden, ook de mini's en de schapen drinken en verder vinden veel vogels ons wak ook erg fijn.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:54

ik ververs me water iedere dag en het word de hele dag door gebroken.
schachts maken ze hun eigen drinkgat.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 10:10

Ik heb een grote vierkante waterbak ik de wei staan, die vul ik 1x in de twee a drie dagen (electrische grondwaterpomp die tot nu toe nog niet bevriest) en tussendoor haal ik het ijs er uit.