Geschikte stalling voor mijn paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vito05

Geschikte stalling voor mijn paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:17

Ik sta sinds een half jaar op een fijne stal welliswaar 30 km van huis, maar ik ga dan 4 dagen in de week naar ze toe.
Ik heb twee paardjes waarvan 1 een shet die hb heeft, de ander een pony die met pensioen is.
Op mijn huidige stal staan ze samen met nog 5 andere paarden 24/7 buiten met schuilstal.
Helaas geen stro op de grond en in de winter geen plek om echt droog te liggen, wat ik zelf echt een min punt vind.
Wel onbeperkt prima hooi, maar mijn paardjes staan laag in rang dus moeten vaak schuiven, maar verder gaat dat prima.
Ze krijgen goed krachtvoer alleen mijn shet niet omdat die bevangen is.
Ik moet best veel stalwerk mee doen, met weinig middelen, dit was ook de afspraak maar ik wist niet dat het zoveel was. (vaak drie uur met mesten en veel helpen met hooi binnen halen)
Hier ben ik vaak veel tijd mee kwijt, waardoor ik weer niks met mijn paarden kan.
Dit word misschien alleen nog maar meer omdat de eigenaresse zwanger is en steeds minder kan.
Echter was dit niet de afspraak en betaal ik best veel geld.
Begrijp me niet verkeerd ik steek graag de handen uit de mouwen.
Daarbij moet ik zelf nog water slepen met de vorst.
Daarbij is de paddock niet te lopen zonder je nek te breken en blijven de paarden veelal om de stal hangen.
Dit alles is niet zo'n ramp en hiervoor zou ik niet weg gaan, het geen stro op de grond en het niet droog kunnen liggen vind ik het ergste.
Nu vind mijn dierenarts dat de shet hier weg moet, hij moet volgens haar een plek hebben waar hij ook rustig kan staan of liggen in ieder geval droog.
En zijn buitenleven moet beter begaanbaar zijn, niet zo'n extreem hobbelige paddock die keihard is.

Nu heb ik een stal gevonden en dit is een rusthuis en die ligt 46 km van huis, wat ik dus echt een minpuntje vind.
Maar mijn shet krijgt daar zijn stal en komt bij twee shetten overdag buiten, deze mogen ook geen gras dus dat zou perfect zijn.
Mijn oude merrie zou echt in het rusthuis komen, de paarden staan met 6 in een grote opgestrooide loopstal (potstal) met een grote uitloop die veel gelijker is dan waar ze nu staan.
De oudjes die er staan zien er super uit.
Het leken me heel betrouwbare mensen die echt met hart in hun vak zitten.
Toch heb ik zoveel mee gemaakt op stallen de laatste jaren dat mijn vertrouwen er niet volledig is en dat zal moeten groeien.
Maar ik moet mijn paarden aan hun over laten aangezien ik gemiddeld 1 a 2 keer per er naar toe kan, vanwege de afstand.
Plus punt is dat ik hier ook minder ga betalen en ik geen stalwerkzaamheden meer hoef te doen, waardoor ik alle tijd aan de paarden kan besteden.

Nog een punt van zorgen is mijn shet die heel erg aan mijn merrie hangt, staan sinds hij 4 maanden is bij elkaar.
Wat dus moeilijk gaat worden omdat ze daar dus niet bij elkaar komen.
Ook al zou ik op mijn huidige plek blijven, van de zomer mag hij niet mee op het gras en dat betekend alleen staan.
Ik weet dat als de merrie en hij gescheiden worden, dat dit gillen word en ik ben daar erg zwak voor.
Ik wil tenslotte dat ze het fijn hebben en zij snappen natuurlijk niks van zo kort alweer verhuizen en dan ook nog gescheiden worden.

Geloof me bij mij in de buurt is niks en andere opties op de huidige stal zijn er ook niet, ze hebben geen stallen.
Ik wil een goede beslissing maken voor hun, het mooiste zou zijn als ze bij elkaar konden blijven.
Maar mijn merrie die ouder word op een kale paddock houden is ook niet eerlijk puur voor de shet en de shet kan niet mee op de wei.
Daarbij bekruipt me een gevoel dat ik ze in de steek laat, een soort schuldgevoel.

Geven jullie nou eens even een mening, ik ga zaterdag overigens nog eens kijken met mijn man.
Ik heb zo lang gedacht voordat ik naar mijn huidige stal ging en wilde hier ook graag blijven en ik heb eigenlijk helemaal geen zin om nu alweer te moeten verhuizen.
Maar ik zie ze liever maar 1 a 2 keer per week dan mijn shet nooit meer, omdat ik hun niet wil scheiden.

HELP!!!!
Laatst bijgewerkt door Revanches op 14-12-10 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast, ter verduidelijking.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:27

als er geen andere optie is dan is dit waarschijnlijk de beste.
je shet krijgt nieuwe vriendjes, het zal even afzien zijn, maar waarschijnlijk went hij daar wel gewoon aan.

edit: waar je nu staat zou hij in de zomer alleen moeten. dus dan is hij daar met twee andere shets beter af toch.
gewoon daar naartoe verhuizen lijkt me. vooral als je DA aangeeft dat dit geen geschikte plek is. dat zegt een DA niet zomaar

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:30

zo te lezen heb je eigenlijk al een keus gemaakt..

je bent gek als je niet voor t rusthuis zou gaan!!!

wie weet zie je over een tijd wel iets beters maar dan weet je voor nu iig dat ze goed staan in dat rusthuis!

en wat betreft je shet en merrie scheiden dat komt wel goed geloof me ;)

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:31

Nee ik heb hier ook meteen naar gehandeld en ben op zoek gegaan, ik moet eerlijk toegeven dat ik voor volgende winter zowiezo een gesprek wilde hebben op mijn huidige stal over het niet droog kunnen liggen.
Ik zie de nieuwe plaats ook als een goede oplossing, maar mijn gevoel sleurt me alle kanten op.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:33

hiboune schreef:
zo te lezen heb je eigenlijk al een keus gemaakt..

je bent gek als je niet voor t rusthuis zou gaan!!!

wie weet zie je over een tijd wel iets beters maar dan weet je voor nu iig dat ze goed staan in dat rusthuis!

en wat betreft je shet en merrie scheiden dat komt wel goed geloof me ;)

Het zijn allebei paardjes waar ik niks meer mee kan en die ik gewoon een goed leven wil geven, voor de jaren die ze hebben.
En als ik ze verhuis wil ook dat ze blijven, ik wil niet blijven verhuizen dat is voor hun ook niet leuk.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:39

Alleen al het feit dat je aangeeft dat ze geen droge plek hebben om te liggen zou voor mij al genoeg reden zijn.
Je DA geeft aan dat je shet daar gewoon weg moet, dus eigenlijk heb je in mijn ogen geen keus.
Tuurlijk zal het voor hun beiden in het begin even wennen zijn dat ze uit elkaar zijn, maar ze zijn allebei niet alleen en vinden vanzelf aansluit bij de paarden waar ze bij komen te staan, dat went allemaal, echt geloof me, ik heb het vaker gezien.

Wij hebben hier ook wel eens 2 paarden binnen gekregen die samen tot hun 3e jaar op de wei opgegroeid waren en die ieder in een eigen stal moesten. Niet alleen moesten ze wennen aan het in de stal staan maar vooral dat ze niet meer bij elkaar konden. Na 1 week van onrust en hinniken waren ze gewend en konden ze ook fijn met andere paarden naar buiten.

Ik zou voor het welzijn van allebei je paardjes kiezen en ze daar uit die zooi weghalen!

vito05

Re: Ik heb jullie mening nodig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:41

Mijn keuze neigt ook naar de nieuwe plek, maar ik probeer me altijd te verdiepen hoe zij dat nou allemaal wel niet vinden.
Ik wil gewoon het beste voor hun.
En eerlijk is eerlijk op de nieuwe plek zal het alleen beter worden en op de huidige plek niet.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:45

Precies! En dat is het belangrijkste. En het is niet zo dat ze alleen komen te staan, ze zullen toch nieuwe vriendjes om zich heen hebben. Ik denk dat ze het daar veel beter naar de zin zullen hebben dan waar ze nu staan.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:46

als je goed leest denk ik dat je stiekum al lang de keuzen hebt gemaakt!
volg je hart en als ik zo mee lees is je nieuwe plek een super plek aangepast op jou wensen/eisen!

vito05

Re: Ik heb jullie mening nodig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:55

Op mijn huidige stal zijn inderdaad wat dingen die storen, maar goeddit was voor mij nog niet meteen reden te gaan verhuizen.
Als mijn pony gewoon mee kon met de rest was er weinig probleem.
Alleen al die kleine stoor dingetjes met de woorden van de da hebben mij heel snel een zoekactie laten starten.
Ik ben zelf bereid om te gaan en mijn opzegtermijn te betalen, maar wel al weg te gaan.
Mijn pony moet beter worden.

vito05

Re: Geschikte stalling voor mijn paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 08:50

Via pb krijg ik ook allemaal berichten met mogelijke oplossingen en als iemand wat weet graag natuurlijk.
Verder hoop ik dat ik zaterdag wat defenitiever een beslissing kan maken, want dit maakt me gek.
Zaterdag gaan ze ook waarschijnlijk de stal van de shet maken, ben eens benieuwd.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:25

Ik zou voor het rusthuis gaan, klinkt heel goed en als je nu 4x kan, maar je bent alleen bezig met uitmesten, helpen e.d., of je kan dan 2x en alle tijd aan je paarden besteden, dan wist ik het wel !
Succes met je keuze

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 20:47

Ik denk dat ik ze wel ga missen, ik ben zo gewent aan iedere dag naar ze toe gaan en ik heb al een stap terug gezet naar 4x per week en nu moet ik nog een stap terug.
Mijn merrie heb ik al bijna 17 jaar en is erg gefocust op mij, al staat ze niet te treuren ofzo, ze red zich wel.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:54

ik denk dat je een goede keuze maakt om naar de nieuwe stal te gaan.
het is iniedergeval al heel fijn dat ze daar wel droog kunnen staan en liggen.
ook maken ze wel weer nieuwe vriendjes ;)

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 14:53

Ik hoop dat zaterdag wat duidelijkheid komt, ik hang er nog steeds tussenin.

Voordelen van mijn huidige stal:

-Kunnen altijd binnen en buiten
-hebben altijd hooi 24/7
-krijgen goed krachtvoer
-houden zich aan de afspraken
-In de zomer fijne weiden met strookbegrazing

Nadelen:

-in de winter alleen paddock die erg slecht begaanbaar is
-geen stro in de stal waardoor comfortabel liggen niet echt mogelijk is in de winter
-In de zomer zal de hb shet veelal alleen komen te staan omdat die niet mee mag op het gras.
-betaal veel geld
-heel veel meehelpen, meer dan ik had gedacht.

Voordelen nieuwe stal:

-de shet komt op zand met twee andere shetjes en krijgt een stal.
-de grote komt in een groepstal met oudjes en die is opgestrooit.
-er word iedere dag gemest en staan veel droger
-het is goedkoper
-ik hoef geen stalwerkzaamheden meer te doen.

Nadelen:

-twee keer per dag hooi, wel best royaal.
-de shet kan niet meer zelf kiezen binnen of buiten.
-ze moeten gescheiden worden, wat een hele kluif gaat worden.
-het is nog iets verder reizen en kan er dus minder naar toe.

Ik kan natuurlijk nog niet zo helemaal oordelen over de nieuwe stal en dat is ook juist zo lastig.
Ik heb op mijn huidige stal al verteld wat de plannen waarschijnlijk zijn en de reactie was rustig maar een beetje verbeten.
Maar ze gaf wel aan dat ze echt willen helpen met de shet, dat doen ze ook.
Maar met die bodem in de winter word het gewoon heel moeilijk.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:44

Hallo Vito,

Ik wil de dingen vaak niet moeilijker maken dan ze al zijn, en ik heb eens uitgerekend hoe lang je onderweg bent (ga ik wel er van uit dat je met de auto gaat... misschien is dat wel het hete hangijzer?)....
En bij een snelheid van 80 km per uur ben je voor de dertig km 22,5 minuten onderweg, en voor de 45 km 33,75 minuten.

Volgens mij.... als jij eerst veel meer tijd kwijt was aan onderhoud, en het dus eigenlijk maar ietsje meer dan tien minutjes extra is.... Je het jezelf dus niet moet gaan aanpraten dat jij je paardjes maar 2 keer per week kan gaan zien.

Maar misschien heb ik het wel helemaal mis of zijn er andere vervoersmiddelen die je moet gebruiken, en dan gaat dit plannetje natuurlijk niet helemaal op.

En anders levert dit rekensommetje je misschien wat rust op....

Groetjes Kim

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 22:59

Ik kan gerust wel vaker gaan en zeker als er iets is zit ik daar 7 dagen in de week.
Alleen ivm werk en reistijd is het gewoon wat lastig.
Maar goed als ze verder goed verzorgt worden, moet dat ook gewoon gaan lukken.
Ik snap je rekensom, maar het loont niet om voor een kwartiertje poetse dit stuk te gaan rijden.
Als ik wil kan ik zeker vaker gaan en dat zal in het begin ook zeker het geval zijn.
Maar het is denk ik gewoon het onbekende en het niet weten of het allemaal goed is.
Al is er niks waardoor ik zo wantrouwend moet denken.
Dank je voor je toevoeging.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 20:38

Pfff, heb een goed gesprek gehad met de meid waar ik nu sta met de paarden en heb haar verteld dat ik eventueel wil gaan om mijn shet het beste te kunnen bieden.
Ik heb ook gezegd dat ik verder tevreden ben op het geen stro na.
Ik had dit ook allemaal zo in een mail gezet.
Nu krijg ik net een mail, dat ik pas per 31-01-2011 weg kan met de paarden, dit staat inderdaad ook zo in het contract.
Ik wist wel van de maand opzeggen maar het staat inderdaad beschreven dat het de maand waarin je zit uit moet lopen en dan nog 1 maand.
Nou had ik gehoopt dat ze misschien wel coulant zou zijn, mede doordat ik veel werk op me heb gepakt met een andere stalgenote tijdens haar vakantie en tijdens haar ziek zijn van de zwangerschap.
Ik wil niet per dirrect gaan, maar als ik vast besloten ben wel liefst zo snel mogelijk.
Dit voor de shet.
En ik ben echt niet zo iemand die dan nog geld terug gaat vragen.
Ik heb zelfs aangeboden mee te zoeken naar een nieuw iemand.
Nou ja ik begrijp hun ergens wel, maar ik had gehoopt dat zij mij ook zouden begrijpen en nu niet zo zakelijk zouden worden.
Ik mocht wel al eerder gaan stond in de mail, als dan de stalling maar wel betaalde.
Ik heb geen zin in ruzie aangezien ik het verder een fijne stal vind, maar ik moet aan de pony denken.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:36

Jeetje, je zi tnu wel in heel penibele situatie!

Is het rusthuis de enige andere optie, of sta je ook open voor een andere stalling?
Ik denk dat er best betaalbare pensions zijn waar je paardjes bejaard kunnen worden tegen een redelijke prijs, en gewoon bij elkaar kunnen blijven. Een weitje en een paddock naast elkaar, zou dat werken? Dan heb je ze wel naast elkaar.

Op de stal waar mijn paardje staat, zou dit probleem binnen 5 minuten opgelost zijn.... Er staat hier ook een bejaard stelletje in 1grote stal. Voor 1 stal betaal je ook minder dan voor 2. Ze delen samen 1 wei.
De eigenaren doen er alles voor op problemen op te lossen. Daarom zou ik nooit bij mijn stal wegwillen!

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 09:22

jamiroquai schreef:
Jeetje, je zi tnu wel in heel penibele situatie!

Is het rusthuis de enige andere optie, of sta je ook open voor een andere stalling?
Ik denk dat er best betaalbare pensions zijn waar je paardjes bejaard kunnen worden tegen een redelijke prijs, en gewoon bij elkaar kunnen blijven. Een weitje en een paddock naast elkaar, zou dat werken? Dan heb je ze wel naast elkaar.

Op de stal waar mijn paardje staat, zou dit probleem binnen 5 minuten opgelost zijn.... Er staat hier ook een bejaard stelletje in 1grote stal. Voor 1 stal betaal je ook minder dan voor 2. Ze delen samen 1 wei.
De eigenaren doen er alles voor op problemen op te lossen. Daarom zou ik nooit bij mijn stal wegwillen!

Waar sta jij dan?