Kiezen: Vol pension of kale stal??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Kiezen: Vol pension of kale stal??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 21:56

Hoi,
Vanaf half januari verhuisd mijn paardje van de opfok naar een pensionstal.
Ik kan daar kiezen tussen een kale stal of vol pension.
Ik ben nog aan het twijfelen wat ik zal doen ivm de kosten.

Vol pension:
- €165,- per maand.
- 2 x per dag brok.
- Hooi.
- 1 baal zaagsel per week.
- Dagelijks weidegang.
- Paarden worden buiten gezet, zelf binnen zetten.
- Stallen zelf mesten.
- Buitenbak, stapmolen en longeerring.

Kale stal:
- €85,- per maand.
- Zelf brok, hooi, zaagsel kopen.
- Wordt wel voor je gevoerd als je het klaar zet.
- Dagelijks weidegang.
- Paarden worden buiten gezet, zelf binnen zetten.
- Stallen zelf mesten.
- Buitenbak, stapmolen en longeerring.

Het verschil zit dus eigenlijk alleen in het hooi, brok en zaagsel.

Is het voordeliger om een kale stal te nemen of vol pension (in mijn geval dan).
Zaagsel kost hier €5,- per baal hier bij een groothandel.
Hooi weet ik zo niet.
Brok zo'n €8,- per 25 kilo, dus ongeveer 2,5 zakken per maand.

Ik neig zelf naar vol-pension omdat ik denk dat ik voor €80,- geen brok, zaagsel en hooi kan kopen
voor 1 maand.
Of toch wel???

Groetjes..
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 14-12-10 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

malo_kozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:05

Hier komt de wet van de grote getallen om de hoek. Kijk als je paardje weinig zaagsel nodig heeft dan zou je wellicht goedkoper uitkunnen, maar ik verwacht eigenlijk dat je net zo duur of zelfs duurder uitbent als je het zelf regelt. Bovendien moet je het dan ook zelf regelen = tijd. Is er wel opslag capaciteit voor zelf ingekochte spullen op de stal of moet je wekelijks gaan lopen slepen.

Allemaal dingen om rekening mee te houden. Maar persoonlijk zou ik voor de volpension gaan.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:07

Dat lijkt me een simpel rekensommetje ;)
Alles even 'ruim' genomen:
5x zaagsel a 5 euro : 25 euro
3x brok a 8 euro: 24 euro
kleine baal hooi kost in Twente denk ik gemiddeld zo'n 3.50 euro, ca. 5 balen per week: 17,50

Is tezamen 66,50 euro.
Wat ik me alleen nog afvraag is of je bij de kale stal huur ook gebruik mag maken van de rijbak, paddock en longeerring? Of moet je daar nog weer extra voor betalen?

Persoonlijk zou ik me voor die 10 euro verschil niet de zorg op de hals gaan halen om steeds weer voor brok, zaagsel en hooi te moeten zorgen of om te rijden. Dat heen en weer naar de groothandel rijden kost je natuurlijk ook weer benzine, afschrijving van de auto en tijd ;)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:09

Stallen zijn 3x3,5 meen ik en ze gaan 's morgens vroeg op de wei en 's avonds rond een uur of 19.00 weer
naar binnen.
Dus veel op stal staan zal niet het geval zijn.
Er zit bij vol-pension maar 1 baal zaagsel inbegrepen, dus als hij een smeerzak blijkt te zijn, dan moet ik alsnog bijkopen.
Al verwacht ik zelf ook duurder uit te zijn met zelf regelen.
Kan natuurlijk een keer een maandje uitproberen strax (schiet me net ineens te binnen :P ) en anders alsnog voor vol-pension kiezen haha.

Solitudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:11

Ik ga mee met Flettie. Ik zou voor het volpension gaan, maar dat is meer omdat ik zelf geen zin zou hebben om elke keer weer opnieuw alles te moeten regelen qua brok, hooi, zaagsel e.d.
Uit je OP kan ik halen dat je geen gebruik mag maken van de rijbak/stampolen als je niet volpension staat? Ook dat zou ik niet kunnen missen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:11

Ik zou voor volpensioen gaan TENZIJ:
- Je niet zelf kan bepalen hoeveel brok en hooi je paard krijgt!
Dan maar liever meer werk en tijd, maar zeker weten dat je paard krijgt wat jij wilt.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:11

flettie schreef:
kleine baal hooi kost in Twente denk ik gemiddeld zo'n 3.50 euro, ca. 5 balen per week: 17,50

Is tezamen 66,50 euro.
Wat ik me alleen nog afvraag is of je bij de kale stal huur ook gebruik mag maken van de rijbak, paddock en longeerring? Of moet je daar nog weer extra voor betalen?

Persoonlijk zou ik me voor die 10 euro verschil niet de zorg op de hals gaan halen om steeds weer voor brok, zaagsel en hooi te moeten zorgen of om te rijden. Dat heen en weer naar de groothandel rijden kost je natuurlijk ook weer benzine, afschrijving van de auto en tijd ;)

Ja zeker, gebruik van de faciliteiten zit bij de prijs inbegrepen.
Inderdaad moet ik voor het goedkoopste zaagsel hier in de buurt wel een aantal km met de auto, dus ja, kost benzine.

Het verschil tussen VP of kale stal zit enkel in het hooi, zaagsel en brok.

Edit: OP even aangepast :P

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:18

doei schreef:
Dan maar liever meer werk en tijd, maar zeker weten dat je paard krijgt wat jij wilt.

Dat heb ik eigenlijk nog niet gevraagd.
Maar dan kan ik altijd nog een zak brok kopen en hem eventueel extra geven als ik dat zou willen.
Hooi krijgen ze 's avonds een flinke berg van om zich 's nachts mee te vermaken en als er geen gras in
de wei is krijgen ze daar onbeperkt.

Solitudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:18

doei schreef:

Mee eens :j

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:23

wanneer je zelf kan kiezen hoeveel hooi je paard krijgt zou ik zeker kiezen voor volpension.
een zakje brok is nog gemakkelijk bij gekocht, daar zou ik al die moeite niet voor gaan doen.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:29

flettie schreef:
kleine baal hooi kost in Twente denk ik gemiddeld zo'n 3.50 euro, ca. 5 balen per week: 17,50Is tezamen 66,50 euro.

Volgens mij maak je hier een rekenfoutje en kom je dan op 75,-- euro in de maand alleen al aan hooi.

TS hoe gaat het in de zomer, hebben de paarden dan 24 uur weidegang of staan ze dan snachts ook op stal? Staan ze snachts niet op stal dan heb je dus veel minder kosten aan hooi en zaagsel.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:30

Inderdaad.
Dus heb ik voor die (paar) tientjes alleen maar veel meer werk mee en nee,
daar heb ik natuurlijk ook niet zoveel zin in. :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:32

Delphi2 schreef:
flettie schreef:
kleine baal hooi kost in Twente denk ik gemiddeld zo'n 3.50 euro, ca. 5 balen per week: 17,50Is tezamen 66,50 euro.

Volgens mij maak je hier een rekenfoutje en kom je dan op 75,-- euro in de maand alleen al aan hooi.

TS hoe gaat het in de zomer, hebben de paarden dan 24 uur weidegang of staan ze dan snachts ook op stal? Staan ze snachts niet op stal dan heb je dus veel minder kosten aan hooi en zaagsel.

Daar zat ik net ook al naar te kijken.
Als ie hele dagen buiten staat, krijgt ie volgens mij geen 5 balen per week, maar kan aan mij liggen.
En nee zoals Flettie omschrijft, klopt het niet.
Zomers en 's winters is hetzelfde.
Overdag buiten, 's nachts op stal.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:01

Delphi2 schreef:
flettie schreef:

5 balen a 3.50= 17,50 ;)

En of je 5 balen per week nodig hebt of niet, dat hangt er vanaf hoeveel hooi je voert. Zoals ik zei, ik heb het ruim genomen. Voor 1 volwassen Tinker heb ik in de winterperiode (van 8 tot 15 uur op de bak, daarna tot 19-20 uur op de kale wei) wel 1 kleine baal per dag nodig.

malo_kozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:03

maar die 17,50 moet je dan nog omzetten naar per maand (dus nog eens x4)

flettie

Re: Kiezen: Vol pension of kale stal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:05

Owja... :+ Euhm.. blonT... Sorry :D

Goed, conclusie: dan kun je beter helemaal voor volpension gaan :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:19

Als je onbeperkt naar behoefte mag voeren, zou ik voor volpension gaan.

Als er 'op rantsoen' gevoerd wordt, moet je alsnog bijkopen wellicht en dan zou je moeten uitrekenen wat voordeliger is.

Maar ik zou zeker volpension beginnen.
Als blijkt dat je minder nodig hebt, kun je altijd nog voor kale box gaan.

Ik heb overigens aan mijn haflinger het afgelopen jaar slechts ong. 30 kg brok gevoerd (in 12 maanden tijd), dus voor mij zouden de kosten van voer anders liggen.
Maar dat is voor elk paard anders.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:24

Ik sta zelf half pension en betaal dus gewoon voor hooi, stro en een kale stal. Al de rest doe ik zelf.
Oke, ik rijd meer kosten op aan benzine om korrel te halen en om 's morgens en 's avonds naar daar te rijden. Maar dat heb ik er graag voor over. Daarom, als ik nu nog eens verhuis (hopelijk naar een eigen huis) dan moet paardlief meekunnen :)
En voor vol pension is die van mij toch niet geschikt, die heeft maar 1 leider en dat is diegene die haar eten geeft.
Heb in het begin eens een maand vol pension gestaan omdat het ook voordeliger was, maar als ik dan op stal aankwam liep paardje weg omdat ze wist dat ik alleen kwam om iets met haar te doen :D Nu vind ze het altijd leuk om iets te gaan doen :)

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:27

Vergeet ook niet dat de tijd die je aan uitmesten ed besteedt, niet naar poetsen knuffelen , keertje extra grondwerk ed ed en rijden met je paard gaat.

Ik zou om die reden sowieso voor volpension gaan.
Laatst bijgewerkt door daydream op 14-12-10 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:28

daydream schreef:
Vergeet ook niet dat de tijd die je aan uitmesten ed besteed niet naar poetsen knuffelen , keertje extra grondwerk ed ed en rijden met je paard gaat.

Ik zou om die reden voor volpension gaan.

Bij volpensioen moet TS ook zelf uitmesten, volgens de openingspost.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:31

je hebt gelijk iMarije_jiplover Ik had niet goed gelezen, inderdaad , brok halen en vooral hooi enzo kost ook tijd en geregel en je moet het soms ook terugbrengen als het toch niet goed is, dus in dat geval ook volpension. Maar goed dat kost wel minder tijd. Maar dan nog, hoop gedoe.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:37

Ik zou denkt ik voor volpension kiezen.
Als je na wat reken werk bijna geen verschil ziet dan is het wel makkelijk dat je het niet zelf allemaal hoef te halen. Want je moet dan toch altijd onderweg om je voer te gaan halen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:42

Ik zou dan ook voor volpension kiezen, de tijd en rompslomp die je kwijt bent om het allemaal zelf aan te halen. Denk niet dat je veel goedkoper uit bent. Weet je ook hoe het zit als je het wel zelf inslaat hoeveel kun je dan kwijt? Want het is natuurlijk altijd voordeliger als je bv voor 1 jaar in kan slaan dan als je elke maand je hooi en zaagsel moet gaan halen. Maar voor dat geld zou ik toch voor volpension kiezen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 09:46

Ik moet nog even gaan navragen of er eventueel een opslag is voor hooi en zaagsel.

Zo'n 10 jaar geleden had ik een eigen paardje op pension staan en had ik een zielig loontje van 300 GULDEN per maand.
De stalling was toen 120 gulden en voor hooi, brok en zaagsel gaf ik amper 100 gulden uit per maand.
Daar had ik ook opslag en sloeg voor zo'n 2 maand spul in.
Maarja dat is 10 jaar geleden en toen was alles volgens mij nog goedkoper :D.
Ik betaalde namelijk voor een zak zaagsel 60 ct en had er gemiddeld 4 van nodig per week.
Dat waren nog eens tijden hahaha.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 11:46

Zag net trouwens in 1 van de mailtjes die ik had gestuurd naar de pension-eigenaar dat het ook mogelijk is om voor half-pension te gaan.
Dit is hetzelfde als vol-pension alleen dan excl. brok en kost €135,- per maand.
Tja, dan ben ik een paar eurootjes minder kwijt als ik zelf brokjes moet halen en is de moeite ook niet denk ik.