Stal van de toekomst

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Stal van de toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 20:02

Naar aanleiding van het volgende topic; [VN] Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland , kwamen we op het onderwerp: Nederland is te vol, er is te weinig ruimte voor onze paarden, wat doen we er aan?

Nu heb ik jaren geleden (zeg maar een jaar of 8) al eens een idee gekregen dat ik toen maar raar vond. Maar het idee is blijven hangen en gek genoeg lijkt het steeds minder raar.

We hebben veel paarden in Nederland. Bijna iedereen weet dat paarden de ruimte moeten krijgen om rond te struinen in groepjes. Maar niet iedereen ziet de mogelijkheid om zijn/haar paard dit ook te bieden. Vooral in de randstad is erg weinig ruimte. Maar er zijn wel veel mensen die ook daar een paard willen houden. Het gevolg is dat mensen genoegen nemen met een plekje voor het paard waar het paard in een box van 3 bij 3 meter staat en een uurtje per dag in de paddock mag.

Mijn idee is om paarden in een soort autogarages te gaan huisvesten. In meerdere verdiepingen dus. Hierdoor zijn er meer vierkante meters te realiseren op dezelfde oppervlakte. De onderste laag (begane grond) kan half ingegraven worden. Dat gebeurt nu ook al met rijhallen. Tegen de zijwanden is aan de buitenkant een helling te maken zodat paarden in en uit de eerste verdieping kunnen lopen en bovendien de stal meer in het landschap op gaat. Eigenlijk zoals bij een bunker. Nu kun je denken dat het dan heel donker zal worden. Maar dat hoeft niet. Er zijn tegenwoordig prachtige daglichtsystemen waardoor je door het gehele gebouw daglicht binnen kunt krijgen.

Mijn idee hierbij is natuurlijk dat de paarden in groepen gehuisvest worden en niet meer in aparte boxen hoeven te staan. Het is dus niet mijn bedoeling dat er in deze 'garage' aparte boxen komen en pensionhouders meer paarden kunnen gaan houden op diezelfde vierkante meters. Het is de bedoeling dat de paarden meer ruimte hebben. Precies zoals ze zouden moeten hebben.

Ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden en of jullie aanvullende ideeën of wellicht andere oplossingen hebben voor ons ruimte probleem.

Ik ben me er van bewust dat het financieel niet snel haalbaar zal zijn. Vandaar dat ik het ook niet eerder gedeeld heb. Maar wie weet waar we nog op komen door deze rare 'droomideeën' met elkaar te delen...

Duhelo

Re: Stal van de toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:18

daar mist nog een iets bij voor mij dan: in de zomer weidegang en buitenlucht...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 20:24

Dat ben ik inderdaad vergeten duidelijk te omschrijven. Naar mijn idee moet er wel een mogelijkheid zijn om naar buiten te lopen. Zowel op de begane grond als de eerste verdipeing zie ik daar wel mogelijkheden voor. Echter voor een eventuele hogere verdieping zie ik die niet. Behalve dan dat de paarden door hellingen zelf kunnen wisselen van verdieping en daardoor ook op de eerste verdieping of begane grond naar buiten kunnen.

Weidegang is naar mijn mening niet direct noodzakelijk. Tuurlijk zou dat mooi zijn. Maar dat kun je de paarden niet het hele jaar door bieden. Waarom is het dan die paar maanden wel noodzakelijk?

linn1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:27

klinkt goed;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:39

Een soort meerlaags hitactief systeem dus of zoals veel binnenblijf koeien stallen. Alleen dan met het risico op amoniak en stof dat in de verdiepingen blijft hangen net zoals in een parkeergarage?

Ik denk toch dat buiten lopen op de vaste grond echt een must is voor elk dier en niet op een etage op beton.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:42

ik heb dat idee ook altijd gehad... mits er ook weidegang voldoende is idd....

Ik zou t dan wel alleen op kleine schaal willen zien... en geen 5 verdiepingen op elkaar weer per stuk plaat is voor weet ik hoeveel dieren!!! maar gewoon stallen en dan een bovenverdieping...zo kan dat stukje wat je spaard, weer weidegang worden..echter probleem in grote steden is dan alsnog niet opgelost... al zie ik ze ook veel liever heel de dag of als niet dan iig grotendeels lekker buiten lopen

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:59

Waar je niet aan denkt, is het maximale aantal paarden per zoveel vierkante meter oppervlak. Je kunt door stapelen wel meer kwijt, maar dan ga je daar dus overheen. Dan krijg je ook te maken met grondwatervervuiling: meer paarden is meer mest en urine wat weg moet. Ik denk dus niet dat het haalbaar is.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 21:17

Dan heb je me verkeerd begrepen. Ik wil juist niet meer paarden op een stukje grond. Ik wil juist meer ruimte per paard op datzelfde stukje grond.

Waar je nu 10 paarden hebt staan zouden dan nog steeds 10 paarden staan. Alleen krijg je door de verschillende etages wel meer ruimte voor die 10 paarden.

Zoals ik in mijn vorige post ook al schreef vind ik wel dat paarden ook nog steeds naar buiten moeten kunnen.
Ik heb helaas geen scanner nu. Maar ik zal proberen het in paint uit te tekenen zodat het duidelijker is.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:23

Het klinkt als een mooi idee!
Buitenlucht hoeft geen probleem te zijn als je de stal niet met dichte wanden maakt, maar bijvoorbeeld met windbreekgaas, dat ze ook veel in de veehouderij gebruiken.

Mest en urine moet ook geen probleem zijn denk ik, mits je een goede mestvochtkelder hebt en de urine van de paarden daar ook direct heenloopt. Voor veel paarden zou het idd vele malen fijner zijn dan alleen de stalling in boxen.

Ohja, het hoeft nog niet eens een 'paardenflat' te worden. Bij de meeste stalhouderijen zou het al schelen als ze gewoon alle tussenwanden uit de hallen halen, dan heb je direct groepsruimte en in de meeste gevallen is dit qua aantal vierkante meters per paard voldoende.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 21:26

Afbeelding

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:43

Ik meld me ook even.
Dit is inderdaad het soort idee wat ik ook meteen kreeg in het andere topic.
Stel dat je nu dus voor 10 paarden bij wijze van 1000m2 heb, creëer je hiermee 2000m2.
Ik vind het helemaal zo'n slecht idee nog niet.
Als je toch een loods moet bouwen voor een nieuwe stal, waarom dan neit iets meer investeren en dan een loods iets hoger maken en een tussenvloer erin gooien?
Kost misschien wat meer, maar ik denk dat je er een hoop pensionklanten erg blij mee zou maken, zeker in de randstad.
Je zou dan inderdaad de wanden niet eens helemaal dicht hoeven maken maar de mogelijkheid kunnen maken door middel van een soort ramen oid om bijv. de bovenste rand van de bovenste verdieping open te kunnen zetten, zodat de wind er lekker doorheen kan waaien in de zomer.
Ik denk dat dit echt geen slecht idee is voor stallen in de toekomst.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 00:08

Leuk dat je er ook bij bent.

Ik bedenk me net dat je er natuurlijk ook zo'n mos/vetplantendak op kunt maken. Als je de wallen hebt en zo'n dak dan valt hij nog meer weg in de omgeving en zou ik het niet eens gek vinden in het open veld. Een stuk beter dan veel van de huidige koeienschuren en rijhallen in ieder geval (waarbij je natuurlijk dezelfde camouflage zou kunnen gebruiken). Windgaas inplaats van hele dichte wanden kunnen inderdaad. Die kun je in de zomerperiode helemaal open zetten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:14

haha mijn man roept echt al jaren ,we graven er een binnenbak in en dan kunnen ze op dak grazen!! er zijn er dus meer met die ideeen :D

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:22

Je zou eigenlijk alles eens goed moeten uitwerken en dan eens gaat kijken wat het totale kosten plaatje wordt. Dan heb ik het alleen over de bouw en neit over de grondprijs, want die verschilt ook nog per regio.
Ik denk namelijk dat je met een goed bedrijfsplan, er misschien nog wel een lening voor los zou kunnen peuteren bij de bank.

Ik ga nog eens verder brainstormen en eens het 1 en ander op papier tekenen, want ik zie nou allemaal mooie beelden in mijn hoofd voorbij schieten...

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:26

ik belgie zijn al van die stallen datze zegt maar flatsgebouwen hebben dus 1 stal boven op de begane grond. vind het zelf geen prettig idee. denk dan al meteen aan de rampen van wat als er brand uitbreekt of wat als het instort:p

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:34

Instorting is met een goede deglijke constructie bijna onmogelijk. Kijk naar de parkeergarages onder bv winkelcentra.
En de bovenste verdieping wordt maar iets hoger dan de begane grond, omdat je de onderste verdieping ongeveer 1,5 tot 2 m onder de grond doet. ervanuitgaande dat je maar twee lagen doet he.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:40

In heuvelachtig landschap hebben ze soms al dubbele lagen met stallen in "kelder" en "begane grond"

Een binnenbak met op het dak de stallen zal lastig worden ivm te vrije overspanning, maar een overdekte paddock met daarboven de stallen zou wel kunnen, of juist de stallen half onder de grond en dan daarboven de rijhal.

Zelfs een paardenflat zou geen verkeerd idee zijn in het kader van ruimtebesparing.Als je minder m2 van een perceel met ruimtevretende stallen en boxen vol hoeft te bouwen omdat je in 2 of 3 lagen kunt bouwen, en ook bijvoorbeeld een parkeergarage bouwt en ondergrondse mestopslag (zit je gelijk niet met het probleem van gier omdat er geen regenwater in kan komen) dan heb je de bovengrondse ruimte over om er paddocks te bouwen, een stapmolen, buitenbak of zelfs grasland...

Het is alleen duurder bouwen. Maar wanneer ruimte zo schaars wordt dat de grondprijzen enorm stijgen, dan kunnen zulke oplossingen wel uit...

Technisch zijn zulke dingen al lang mogelijk.
Er worden overal parkeergarages/kelders onder de grond aangelegd waar hele flatgebouwen, kantoorpanden enwinkelcentra bovenop staan en drukke verkeerswegen overheen lopen, dus de wieldruk/het gewicht van een vrachtwagentje op een aangelegde weg, of een stel paarden op een zandpaddock of stukje gras, zal constructief geen probleem zijn.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:52

Het idee is een beetje gek: stapelen omdat we dingen willen die eigenlijk niet helemaal reeel zouden zijn, als het ware. (Maar ook ik woon in de Randstad en heb een paard. ;))
Toch ben ik helemaal vóór groepsstallingen en buitenpaarden. Zoveel meer ruimte hoeft dat sowieso niet te kosten, denk ik. :)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 01:00

Het lijkt wel een Vinex woning voor paarden. Ik denk niet dat het een goed idee is, althans voor een meerderheid van paarden en bezitters. Ten eerste zijn er paarden die absoluut niet met elkaar accorderen, met als gevolg, hoge dierenarts rekeningen. 2e, ziektes (veel paarden op een kleine ruimte, bevorderd het besmettingsgevaar) 3e, paarden die altijd bij elkaar staan: Probeer daar maar eens mee te gaan rijden. 4e, Het voeren gaat een probleem geven ivm rangorde perikelen. En zo zijn er nogal wat bijkomende problemen die je dan moet oplossen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 01:02

Oh. Ik zie me nu een mooi ontworpen stal voor me. Jup, ik ben voor. :+
Hier hebben we ook al eens over dergelijke dingen gesproken. Wat zou het toch handig zijn als ..... verhalen. :P

Uitgaande van 1 etage, meer moet je neit willen denk ik.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 01:19

Het beste lijkt me een paar grote weides en geen stallen (behalve voor medische toepassingen) Er is op zich ruimte zat en als we natuurgebieden kunnen ontwikkelen, waarom dan geen gemeenschappelijke weides. We hebben immers ook volkstuinen, parken (al of niet voor auto's) en speeltuinen. Waarom dan niets voor paarden, als we het dichtstbevolkte paardenland ter wereld zijn. Dan schiet er in de ruimtelijke ordening wel iets tekort.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 01:25

best een goed idee...maar is nederland nu echt zo krap?
Als je een luchtfoto bekijkt is het groen zat,weilanden genoeg waar geen koe op mag staan...
(Ik ben blij dat ik in frankrijk woon)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 01:40

Nog geen 5% van Nederland is bebouwd (inclusief wegennet) We hebben wel dom gebouwd, maar ja, domheden kun je corrigeren.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 01:53

dat lijkt me een beetje onlogisch 5%??
kijk alleen al naar grote steden, daar staat alles vol
dan kun je dat aantal toch nooit zo laag laten zakken dat het op 5 % kan eindigen.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 01:56

Het gaat om het % oppervlakte Nederland en bebouwing. En dat is 5%, exclusief omringende grond (bermen, tuinen etc.) Als je die erbij optelt, dan is het ongeveer 13 %. Dan heb je het over de kavels.