Hoe weidegang weer opbouwen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zamu

Hoe weidegang weer opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 16:23

Ik heb 1 pony(die snel dik wordt) en een paard. Paard is nu 2 maanden van de wei af en pony al 7 maanden. Ze krijgen nu ruw voer en heeeeel weinig brok. Zeker nu met het slechte weer dat we (bijna) niks kunnen.

Nu heb ik vanaf Januari eindelijk de wei tot mijn beschikking (gebruik nu een grote paddock waar geen gras meer staat)

Nu is mijn idee om ze een paar uur op de wei te laten en de rest weer in de paddock met hooi. Ben bang voor hoefbevangenheid en over gewicht pony. Het gras staat er groen bij maar is niet lang. Kan de wei in stukken verdelen maar wil het ook niet onnodig laten vertrappen.

Wat vinden jullie? zal ik het op bouwen? zo ja hoe lang doe ik dat dan, hoe bouw ik dat op? Of is het gras zo arm nu dat ze gewoon lekker hun gang kunnen gaan en wat hooi in de wei aanbied?

Thanx alvast voor het brainstormen +:)+

Marieke_K

Re: Hoe weidegang weer opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:26

Meer informatie over gras en hoefbevangenheid vind je op www.paardnatuurlijk.nl

Zelf bouw ik de weidegang op met een uurtje per dag, afhankelijk van de weeromstandigheden / situatie van het gras. Je moet er wel rekening mee houden dat het opbouwen langzaam gaat, en je zeker in het voorjaar moet oppassen met het gras.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:26

Met deze temperaturen, en zeker als de zon ook nog schijnt, zit er ontzettend veel fructaan in het gras. Erg gevaarlijk dus voor hoefbevangen paarden.
Misschien is het een idee om een graasmasker te gebruiken in het begin. Dan kun je al vrij snel opbouwen, van een paar uurtjes per dag naar de hele dag, en dan als ze gewend zijn en het begint warmer te worden dan kun je het graasmasker af doen en zonder masker (evt met strookbegrazing) op de wei zetten :)

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 17:46

Ze zijn beide nog nooit hoefbevangen geweest hoor. Maar ben bang dat ze het zouden kunnen krijgen. Wil me gewoon goed voorbereiden.

Zo denk ik er nu over............. max. 1 tot 1/2 per dag op de grote wei zodat ze in ieder geval lekker kunnen grazen vooral rennen/spelen ed. (dat hebben ze nu zo nodig met al die bevroren rijbodems) Doe ik ze de rest van de dag op de (ruime) paddock met hooi. Het graskapje zie ik niet zitten, zet ik ze liever op de paddock.

Of is het anders dat als een paard nog nooit hoefbevangen is geweest? Op de stal waar mijn paard vandaan komt stonden ze de hele winter zonder gras en gingen in het voorjaar gewoon zo de wei op. Dag en nacht! Ben ik dan me zorgen aan het maken om niks?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:49

Zamu: dat laatste heb ik ook vaker gezien en gehoord bij stallen en het gaat vaak goed, maar ook helaas wel eens niet. Zelf zou ik dat risico absoluut niet willen nemen.

Ik herken je probleen, aangezien ik zelf een Haflinger heb, die ook erg snel dik wordt. Mijn Gelderse ook wel, maar gelukkig niet zo snel als mijn Haffie.
Mijn dierenarts adviseert om met één uur per week te verlengen. De eerste week dus 1 uur per dag het gras op, de 2e week 2 uur en dat zo opbouwen tot een uur of 5/6. Daarna maakt het niet meer uit dat ze langer blijven staan, aangezien het spijsverteringsstelsel dan al weer gewend is aan de grotere hoeveelheden gras. Maarja, in jouw geval zal een max natuurlijk wel belangrijk zijn, zodat je pony niet dichtgroeit.

Succes!

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:39

Ik zou het opbouwen en elke dag het draad van het land een stukje verzetten, voor sommige dieren is het ook genoeg als ze wat te knabbelen hebben omdat ze nu eenmaal van lucht lijken te groeien.
Daarop aansluitend ook een vraag, waarom als je ze van het land afhaalt dan hooi voeren in de paddock? Dan lijkt het me beter gewoon het wintermenu aan te houden en als extraatje in de wei te zetten.

Schapen erbij wellicht ook een idee, houden je gras lekker kort en je land mooi kaal zodat het geen zg 'knollenveld' wordt ;)

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 22:01

Maroesjka schreef:
Daarop aansluitend ook een vraag, waarom als je ze van het land afhaalt dan hooi voeren in de paddock? Dan lijkt het me beter gewoon het wintermenu aan te houden en als extraatje in de wei te zetten.

Maroesjka, ik snap hier niet helemaal wat je bedoeld :o . Kun je even toelichten.............. :) .....?

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:11

In de winter krijgt een paard vaak 3 á 4 keer per dag hooi en meestal niet onbeperkt, is bij ons een beetje de gewoonte. Wanneer je dan het gras gaat vervangen door hooi, dan blijft je pony nog steeds eten. Als de pony te dik wordt heeft ie echt minder nodig.
Geef wat minder eten, maar wellicht iets om te knagen tegen verveling zoals wilgentenen, zo duidelijker?

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 22:56

Ok duidelijk!

Denk dat ik al aardig op weg ben met een idee.......

Zoals ik het nu bekijk(heb van middag een weeg apparaatje gekocht) ga ik vanaf morgen kijken hoeveel ze nou werkelijk eet.

Ik heb hooi netten met grote mazen gekocht maar die zijn voor haar een lachertje.
Dus, hooi netten met kleine mazen kopen!
Even afwegen hoeveel er nou werkelijk in gewicht in 1 net gaat. (zodat als de verzorgsters ook weten wat en hoeveel ze moeten geven)
Als ze samen in de paddock staan krijgen dan krijgen ze beiden het hooi in de netten aangeboden. (het paard normaliter op stal niet)

Zo ziet het er nu uit;

08:00 hooi (voor pony in net)
09:00 naar de paddock................
10:30 1 net hooi samen delen
13:00 weer een nieuw net ophangen als die vorige op is(dit verschilt heel erg)
16:00/17:00 rond deze tijden gaan ze weer op stal en krijgen ze nog een keer hooi (nou ja stal, ze hebben hele grote loop stallen in de buitenlucht maar wel onder een afdak)
21:00/22:00 rond deze tijd ga ik nog wat hooi brengen. De pony dus weer 1 net vol en daar moet ze het mee doen tot de volgende ochtend 08:00.

Ze krijgen dus 4 á 5 keer hooi, verder een handje brok(omdat ze onder behandeling zijn en niet werken) en wat worteltjes 2 handjes ongeveer.

Ergens zal ik dus gaan beginnen met 1 uurtje wei pd en dat per week met 1 uurtje te verlengen. Zal ik dan dat uurtje weidegang aftrekken van een 1 van de hooi maaltijden? Ben heel flexibel in hoe en wanneer ik dat doe omdat ze aan huis staan.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:20

Wat ik me nog afvraag, delen ze het hooi altijd? Dan kun je nog niet echt zien wat de pony eet, misschien eet ze wel sneller...
Daarnaast: Grote complimenten over hoe je paarden/pony's houdt, maar pas het voer aan op de activiteit die ze doen.

In de winter heeft gras erg weinig voedingswaarde, met name in het voorjaar en de zomer is het gras 'vet' dan uitkijken met bij voeren. Desnoods dan gehele dag op land met grassprietjes knabbelen en dagelijks het lint verzetten, de pony heeft blijkbaar echt niet veel nodig.

Succes!

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 23:42

Ze delen alleen als ze in de paddock staan. Dan staan ze samen namelijk. Verder staan ze naast elkaar op stal zonder tralies, alleen een muurtje van hout er tussen die hoog genoeg is zodat ze elkaar wel kunnen aanraken maar niet bij elkaar eten of slapen.(hihihihi, klinkt als een ponykamp)

In de zomer hoop ik dat ze inmiddels gewoon de wei op kunnen zo lang mogelijk. Hoef ik denk ik bijna tot niet bij te voeren toch? Of alleen in laat op de avond. Maar als het super lekker weer is dan wil ik ze 24/7 buiten laten.

Het probleem wat ik vaak zie is dat mijn paard gewoon lekker staat te pauzeren en de pony meestal(niet altijd) wel aan het eten is. Ik wil ze wel graag samen buiten hebben, ze spelen zo leuk enzo.......Ze staan op stro en net bracht ik weer wat hooi(die was al op) en het paard lag lekker te doezelen en de pony?...................ja je raad het die stond van haar stro te knabbelen.

Moet er even bij vertellen dat dit mijn eerste eigen paardjes zijn die ik thuis heb en helemaal mijn verantwoordelijkheid zijn. Ik maak er dan dus ook een hele studie van hoe ik alles het beste moet aanpakken. Kan niet alles in 1 keer goed doen, dat weet ik wel. Maar ik ben aardig op weg. Vindt het zoo super interessant te ontdekken dat het veel meer is dan even op de wei, wat hooi en brokken en klaar is kees! Overigens rijden wij recreatief. En doe ik freestylen(poging tot _O- )

Maar van de dierenarts en de osteopaat etc. kreeg ik gelukkig al een compliment.