Pensionstal: verbruik energie en water

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Yank

Pensionstal: verbruik energie en water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 14:23

Kan iemand mij helpen bij het bepalen van de kosten van energie en water op jaarbasis voor een pensionstal met 30-40 pensionpaarden (incl. woonhuis met 1-2 personen)? Ik heb geen flauw idee wat een dergelijk bedrijf verbruikt en als ik dat ongeveer weet, kan ik zelf de kosten wel berekenen. Alvast bedankt.

willemlover

Re: Pensionstal: verbruik energie en water

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:31

Ik kan je alleen helpen met water, ook niet exact trouwens. Paard drinkt ongeveer 10 liter per dag. weet het niet zeker
10 x 40 paarden = 400 l. per dag x 365 dagen = 146000 liter op jaarbasis.

Whippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:04

Zo als je dat zo bekijkt is dat veel zeg ;)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:07

Een paard drinkt echt wel meer dan 10 liter water op een dag. Denk eerder aan 40-50 liter. Helaas zijn de mensen nu met de vorst echt niet klaar met een emmertje water per dag per paard ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:09

Een paard drinkt 20 tot 50 liter water gemiddeld. Dan nog al het water wat verbruikt wordt aan de kraan en op de spuitplaats...
Electriciteit is afhankelijk van de aanwezige systemen, type lampen, hoe lang staat het licht aan. Stapmolen is een energievreter eerste klas!

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:10

paard dinkt idd zeker 40 liter, en op hete dagen nog wel veel meer!
dis houd 50 of 60 liter per paard aan. zit je altijd goed!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:18

vergeet de baklampen niet ( van die verschijners zijn echt verschikkelijk kwa stroom verbruik)

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:40

trisca schreef:
Een paard drinkt echt wel meer dan 10 liter water op een dag. Denk eerder aan 40-50 liter. Helaas zijn de mensen nu met de vorst echt niet klaar met een emmertje water per dag per paard ;)

Dacht al dat ik fout zat, zat erg te twijfelen.. gelukkig hebben mijn pony's gewoon altijd een goed gevulde speciekuip ;)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:22

Qua watergebruik zit je inderdaad op gemiddeld 50 liter per paard per dag, de ene dag zal het wat miinder zijn de andere dag wat meer.
Dus 50x365x40=730000 liter per jaar.
Qua energie kosten, zal het erg erg van af hangen wat je allemaal hebt aan voorzieningen. Licht in de stal is niet verbruik, maar heb je bv solarium, bakverlichting, stapmolen etc. dat zijn beste stroomvreters.

Sanne2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:42

blue_kim schreef:
Qua watergebruik zit je inderdaad op gemiddeld 50 liter per paard per dag, de ene dag zal het wat miinder zijn de andere dag wat meer.
Dus 50x365x40=730000 liter per jaar.
Qua energie kosten, zal het erg erg van af hangen wat je allemaal hebt aan voorzieningen. Licht in de stal is niet verbruik, maar heb je bv solarium, bakverlichting, stapmolen etc. dat zijn beste stroomvreters.

Eens! Al is het wel zo dat de (bak)verlichting toch aan staat, of er nou 2 paarden of 10 paarden in rijden. Verlichting van een buitenbak is écht wel prijzig ja.. als je dan ook nog rekening houdt met de aanschaf van die dingen..

Waarom wil je het eigenlijk weten? Begin/heb je een pensionstal ;) ?

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 14:57

De waterkosten heb ik inmiddels berekend.

Kan iemand helpen bij het energieverbruik van een gemiddeld bedrijf?

Juliaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:19

houd je er ook rekening mee dat er paarden worden afgespoelt? En dat daar ook warm water voor wordt gebruikt ?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:21

Juliaa_ schreef:
houd je er ook rekening mee dat er paarden worden afgespoelt?

En bitten worden afgespoeld, emmers water om tuig schoon te maken, slobber maken etc. Er gaat volgens mij nog heel wat meer water doorheen dan alleen het drinkwater voor de paarden. :)

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:30

een paard drinkt als vuistregel 10% van zijn lichaamsgewicht
Zeg dat een gemiddeld paard bij jou op stal 500 - 600 kilo weegt is het ongeveer 55 liter per paard.
Maar er gaat veel meer water om, zoals al gezegd de kraan, afspuitplaats, je hebt leuke paarden die op de bak gaan hangen, en niet drinken..
ik denk dat je nog zo 40% extra kunt tellen bovenop het water wat er gedronken wordt.

De energie is afhankelijk van de type verlichting, hoeveelheid verlichting.
Bij ons op stal is bijv. al de regel dat we alleen de middelste lampen aan doen, dit is ruim voldoende, maar andere stallen vinden het geen probleem om alle lampen in de bak aan te doen, die zullen het ook aan de energie rekening merken.

Heb je er een verwarmde kantine/zadelkamer bij ? dan heb je ook daar nog stookkosten van.
Voor het woonhuis wat jij noemt kun je denk ik gewoon een gemiddeld gezinshuis aanhouden.

Veel mensen zijn gewend de lampen uit te doen, heb je een druk bezochte pensionstal kun je ze beter aan laten, de TL buizen bijvoorbeeld kosten heel veel energie om op te starten (1x opstarten is gelijk aan 1,5 uur branden) dus met kleine regeltjes kun je daarop al veel besparen, zelf lampen uit doen als je gaat sluiten bijvoorbeeld.

Verzoek de mensen de deuren van verwarmde ruimtes dicht te houden, op plaats een deurdranger.
Plaats een waterslot tussen de drinkbakken en de hoofdleiding, gaat de leiding kapot sluit het water af, loopt er geen hele nacht water weg, en je hebt geen natte stallen sochtends.

De kosten kan ik zo weinig van zeggen, als je ongeveer weet hoeveel en wat voor lampen er hangen kun je een ruwe schatting maken :)

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 00:11

Meeste stroomverbruik is idd. door verlichting en baklampen. Verlichting in de stal kun je kiezen voor TL of LED-TL, baklampen kun je HQI gasontladingslampen nemen, wij hebben er 6 om het springterrein van 400Watt per stuk (dus per uur 2400Watt). Geeft mega veel licht, super om te rijden. Denk dat voor een bak van 20x40, 4 lampen wel voldoende is (afhankelijk van de hoogte van de paal). Je kunt tegenwoordig ook voor LED verlichting gaan wat nog zuiniger is, heb daar zelf geen ervaring mee.

Er wordt op diverse stallen vaak gesproken over dat het uit en aanschakelen van TL verlichting veel stroom vraagt en het laten branden van deze verlichting zuiniger is. Dat verhaal klopt echter niet. Voor een onderbouwing: http://makeco.wordpress.com/2010/04/13/ ... e-opstart/

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 00:18

Wij hebben in de binnenbak van 20x40 12 van die gaslampen hangen, hij is dan wel mega verlicht..

Nou ja, dan is het beter voor de levensduur van de lamp als je hem laat branden :P

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 11:57

Bedankt voor de reacties! Inmiddels zijn de kosten berekend dus ik ben voorzien.

bandosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:08

om toch nog even wat er over te melden,
je zou ook een bron kunnen laten slaan dan pomp je water op,dat is echt vele malen goedkoper.
wat ook een optie is als je ene schone sloot hebt om het met een filter daar uit te pompen.

groetjes martijn