ontwerpnormen paardenfaciliteiten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

rikke

ontwerpnormen paardenfaciliteiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 13:48

Voor mijn job op een architectenbureau ben ik op zoek naar info rondom het ontwerp van faciliteiten voor paarden, meer bepaald een volledig professioneel paardencentrum in België voor internationale wedstrijden in zowat alle disciplines. Hiervoor zoek ik een aanknopingspunt, want door de overvloed van info op het web zie ik door de bomen het bos niet meer. Of was het omgekeerd? ;)

Meer bepaald zoek ik:
- vuistregels en ontwerpnormen: afmetingen van stallen, paddocks, renbanen, dressuurpistes, enz... zodat ik weet hoeveel oppervlakte ik voor hoeveel paarden nodig heb.
- een overzicht van de vereiste faciliteiten voor paarden op grote ruiterevenementen, qua opslag voeder en mest, verzorging, ...
- algemene info: hoeveel balen stro verbruikt een paard en hoeveel volume aan mest wordt er geproduceerd?
- ...

Dit om een globaal plan op te stellen met de nodige oppervlaktes & vereiste zones. Interessante links naar gelijkaardige projecten met plannen en schema's zouden zeer welkom zijn!

Alvast bedankt!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:26

Goed bedoeld maar volgens mij moet dit onderwerp moet volgens mij ergens anders staan: ik tem braaf.

rikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 15:17

"verzorging, stalling en weide" lijkt me toch een logische plaats voor vragen ivm afmetingen van stallen e.d?

Dit is een heel uitgebreid forum, als complete leek zijn veel termen chinees voor mij. Vooraleer je begint te steigeren, kan je me zeggen waar ik deze vraag wél mag posten? Dan galoppeer ik daar met plezier naartoe :D

malo_kozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:28

rikke, intressante vragen die veel antwoorden kunnen opleveren.

Voor een rijbak is de standaard maat 20x40 meter (hoefslag) dus een iets ruimere baan en voor de hogere klasse is dit 20x60 meter hoefslag.
Stalling voor paarden is toch wel een minimum van 3 bij 3 meter, maar meer ruimte is natuurlijk wenselijk, persoonlijk ben ik bijvoorbeeld een 4 bij 4 meter stal gewend ;) . Voor merrieboxen word meen ik een standaard van 3 bij 5 meter aangehouden. Ruime gangpaden zijn ook een vereiste (een paard moet wel kunnen keren).
Voor mestopslag ligt het er aan hoe vaak je wilt legen, belangrijk is daar weer voor hoe deze geleegd kan worden en dat daar de open zijde op aangepast wordt.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:34

Volgens mij moet je onderwerp hier: ;)

[STW] School, studie en werk

rikke schreef:
"verzorging, stalling en weide" lijkt me toch een logische plaats voor vragen ivm afmetingen van stallen e.d?

Dit is een heel uitgebreid forum, als complete leek zijn veel termen chinees voor mij. Vooraleer je begint te steigeren, kan je me zeggen waar ik deze vraag wél mag posten? Dan galoppeer ik daar met plezier naartoe :D

_Mary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:39

produktie paardenmest: mestbank
min van landbouw heeft een mooie folder voor norrmen en regels paardenhouderij
ga eens kijken bij een aantal grote bedrijven / internationale stallen / ruiters
zoek via VLP bijv
let op is een landbouwbedrijf dus vergunningsplichting milieu, bouw en mestquota

rikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 16:58

Ha, dat lijkt er al meer op! Bedankt voor de info

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:05

De meeste informatie lijkt me vrij gemakkelijk te vinden, maar misschien is dat voor een niet-paardeniemand toch anders? :=

- vuistregels en ontwerpnormen: afmetingen van stallen, paddocks, renbanen, dressuurpistes, enz... zodat ik weet hoeveel oppervlakte ik voor hoeveel paarden nodig heb.
Afmetingen van dressuurpistes zijn 20x40m voor het basisniveau en het hogere basisniveau + de nog hogere klasses worden in ringen van 20x60m verreden.
Afmetingen van stallen wordt vaak 3x3 gedaan, omdat dit het meest gangbaar is, maar in vele gevallen te klein voor het paard. De minimale afmeting van een eenlingbox is schofthoogte in het kwadraat x 2. Als je écht iets moois wilt maken zou ik gaan voor groepsstalling, aangezien dat waarschijnlijk de toekomst wordt en dit iig veel welzijnsvriendelijker is. Het voordeel is ook dat het minimale aantal benodigde meters voor paarden in een groepsstal op 6m2 per paard ligt, terwijl dit dus met éénlingboxen voor pony's vaak nog niet eens groot genoeg is. Daarnaast ben je ook veel minder doorgangruimte ervoor kwijt.
Afmetingen van paddocks zijn IN MIJN OGEN minimaal de maat van de pistes, maar vaak zie je deze ook kleiner en groter. Dit ligt natuurlijk ook weer af van hoeveel paarden je er in kwijt wilt. Sommige stallen hebben voor ieder paard een eigen paddock en anderen gooien juist meerdere paarden in één grotere paddock (ook weer mijn voorkeur i.v.m. het kuddegedrag van paarden). Als je grote groepsstallen hebt, kan je ook weer veel ruimte van paddocks besparen, omdat dit minder essentieel is op dat moment.
Afmetingen van renbanen heb ik geen idee van.

- een overzicht van de vereiste faciliteiten voor paarden op grote ruiterevenementen, qua opslag voeder en mest, verzorging, ...
Faciliteiten is erg verschillend, natuurlijk afhankelijk van welke discipline, de grootte van het evenement en noem maar op. Meer info wil ik best voor je zoeken, maar dan moet ik wel meer info hebben, anders kan ik pagina's gaan typen nu. ;)

- algemene info: hoeveel balen stro verbruikt een paard en hoeveel volume aan mest wordt er geproduceerd?
Balen stro zijn er van klein (ong. 20 kg) tot groot (500/1000 kg). Afhankelijk van het uitmestsysteem (bijv. iedere dag alles er uit, iedere dag alleen drollen en 1 x per week alles er uit, of dagelijks drollen en nat er uit) verschilt dit van 1 tot 7/8 kleine balen per week. Ook zijn er tegenwoordig veel alternatieve vormen van strooisels, zoals vlas, houtkrullen enz.
Paarden produceren (afhankelijk van de grootte en hoeveelheid en verhouding kracht/ruwvoer) tussen de 10 á 15 kub mest per jaar.