Poep eten?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Kelly_bokt

Poep eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 21:15

Hallo,
ik lease een shire Beauty en ze is 15 jaar.
Als ik kom mest ik haar stal uit en leg er een laag stro is en ze krijgt altijd nog hooi.
Alleen nu is het probleem dus de volgende dag heeft ze haar stro helemaal opgegeten, maar ook haar hooi. Haar hooi wordt regelmatig door de eigenaar bijgevoegd, maar toch heeft ze het altijd snel op.
Alleen als ik dus een dagje oversla heb ik het gevoel dat ze haar eigen poep opeet. :Y) Er ligt dan namelijk veel minder poep dan als ik niet een dag oversla. Volgens mij let de eigenaar hier zelf niet op.
Wat kan ik hieraandoen?
Heeft ze gewoon super erge honger of is het puur uit verveling? Ze gaat vaak in de wei en als ik kom haal ik haar ook uit de stal zodat ze even lekker buiten is en kan wandelen. En zijn er erge gevolgen als je paard poep eet? Ik hoop dat juliie tips hebben.
Heel erg bedankt :D
xx
Laatst bijgewerkt door _Kelly_bokt op 13-12-10 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Carmen

Re: Poep eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:17

Ik heb wel eens gehoord dat het door vitamine tekort komt. Dus een vitamine supplement of een spuit kan dan helpen.

Verder lijkt het me heel ongezond, eventjes bloed laten prikken of een DA-bezoekje is misschien aan te raden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:04

Het kan op een tekort duiden ja. Mijn pony's gingen toen bijvoorbeeld ook aan de aarde likken. Ik voerde toen geen brok bij. Toen ik weer wel een brok bij ging voeren stopte dit likken vanzelf. Krijgt het paard naast het hooi en de stro nog iets? Ik weet bijvoorbeeld dat veulens poep van de moeder eten omdat daar goede bacteriën in zitten.

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 22:05

capopjekop schreef:
Het kan op een tekort duiden ja. Mijn pony's gingen toen bijvoorbeeld ook aan de aarde likken. Ik voerde toen geen brok bij. Toen ik weer wel een brok bij ging voeren stopte dit likken vanzelf. Krijgt het paard naast het hooi en de stro nog iets? Ik weet bijvoorbeeld dat veulens poep van de moeder eten omdat daar goede bacteriën in zitten.

haai,
Ja ze krijgt biks er nog bij, maar niet super veel volgens mij.

Ismay1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:14

Ik heb altijd gehoord dat het door te kort aan vitaminen, mineralen etc. komt.

Een paard (en ook mensen en andere dieren) kunnen niet álle nuttige stoffen in 1x uit hun voedsel halen dus er gaan (helaas) ook wat voedingsstoffen weer het lichaam uit. Als een paard iets te kort heeft zal hij (eigen) poep gaat eten.

Dus.. misschien bepaalde vitaminen geven? En een zoutsteen ophangen?
Veel suc6!

paulus26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:28

Ik zal het wel verkeerd hebben maar zover ik weet doen alle paarden dat en konijnen, en nog wel meer typische grazers
Aangezien groen voer slecht verteerd en er in verhouding tot vlees vrij weinig voedingsstoffen bevat
wordt het soms nog een keer gegeten. Een koe heeft niet voor niets 7 magen

Ik kan het ook gewoon mis hebben en moet je snel de DA bellen

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:20

Ben het met Paulus eens. Het is voor grazers helemaal niet vreemd om te doen. Vaak zitten er in mest nog veel bruikbare voedingsstoffen, niet alle voedingsstoffen worden de eerste keer direct verteerd.
Het zou dus kunnen duiden op een vitamine tekort. Misschien een supplement toevoegen en een lekker appeltje en peentje iedere dag???

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:24

Ik heb altijd gehoord dat poep-eten niet afhankelijk is van wat ze aan vitaminen en mineralen krijgen, maar dat sommige paarden het uit verveling doen of uit gewoonte. Het kan (zolang ze geen wormen hebben) geen kwaad. Soms is het ook tijdelijk......gaat het vanzelf weer voorbij.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:30

Hoeveel hooi krijgt ze? Een shire moet naar mijn mening behoorlijk wat hooi krijgen hoor, als ze al haar stro op eet krijgt ze vast niet genoeg, of ze heeft ergens iets tekort aan.
Zou het toch even aankaarten bij de eigenaren zodat jullie samen opzoek kunnen naar een oplossing..
Eventueel hooi uit een hooinet voeren en paard een goeie liksteen geven? Of even da bellen voor advies?
Wel goed van je dat je er op let!

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 21:04

stoer schreef:
Hoeveel hooi krijgt ze? Een shire moet naar mijn mening behoorlijk wat hooi krijgen hoor, als ze al haar stro op eet krijgt ze vast niet genoeg, of ze heeft ergens iets tekort aan.
Zou het toch even aankaarten bij de eigenaren zodat jullie samen opzoek kunnen naar een oplossing..
Eventueel hooi uit een hooinet voeren en paard een goeie liksteen geven? Of even da bellen voor advies?
Wel goed van je dat je er op let!

Hoi,
Dank je wel. :o
Ik zal contact opnemen met de eigenaar, en anders gooi ik er steeds stiekem wat hooi bij haha :D

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:26

dat doen veulens zoiezo anders groeien ze niet goed op die halen het uit de poep van de moeder extra vitamines (dat hadden wij 3 jaar geleden bij een veulen en toen moesten we poep door het voer doen vies klusje maar het moest) was door de paardenarts voor geschreven en je zag het veulen in weken opknappen.
maar of volwassen paarden het ook moeten eten weet ik niet

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 18:58

dieketje schreef:
dat doen veulens zoiezo anders groeien ze niet goed op die halen het uit de poep van de moeder extra vitamines (dat hadden wij 3 jaar geleden bij een veulen en toen moesten we poep door het voer doen vies klusje maar het moest) was door de paardenarts voor geschreven en je zag het veulen in weken opknappen.
maar of volwassen paarden het ook moeten eten weet ik niet

Oke,
bedankt voor de info ;)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:00

Maar weet je zeker dat zehaar poep eet?
Aangezien je zegt dat het een vermoeden s

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 20:39

kimmie88 schreef:
Maar weet je zeker dat zehaar poep eet?
Aangezien je zegt dat het een vermoeden s

Haai,
Eigenlijk weet ik het bijna wel zeker.
Als ik kom na 1 dag ligt er aardig wat poep, alss ik kom na 2 dagen ligt er bij niks meer. Het is niet zo dat iemand anders ook de stal uitmest dus dat kan het niet wezen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:53

En het is niet verkorrelt? Gemengt met stro en dergelijke?

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 21:03

kimmie88 schreef:
En het is niet verkorrelt? Gemengt met stro en dergelijke?

Voor wat er nog ligt lijkt het wel korrelig, maar niet met stro want dat eet ze dus op.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:07

Wat bizar.
Lijkt mij sterk dat ie zoveel poep eet. (zeg niet dat het niet kan...)
Zou, wanneer de DA toevallig op je stal komt, het even vragen. Je weet maar nooit en als de DA er toch is, is het een kleine moeite en waarschijnlijk wel geruststellend, als je het antwoord zeker weet