Is strooisel in een schuilstal nodig?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Is strooisel in een schuilstal nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 18:57

Mijn 18 maander trekpaardveulen staat samen met een 4 jarig trekpaardmerrie dag en nacht buiten
wel uiteraard met toegang tot de schuilstal.
de schuilstal is een 4*8 meter, met de open kant op een 4 m zijde.
de binnenkant is verstevigd met vangrails, en aan de andere 4 m wordt standaard het hooi gevoerd (de vangrails vormen een soort hooiruif)
ik ga uiteraard dagelijks langs om te mesten,water en brok te geven, en de rails vol te proppen met hooi en een kruiwagen kuil te geven, zo hebben ze praktisch onbeperkt ruwvoer ter beschikking.

Helaas is de kleine weide een blubberzooi geworden, en is de grotere weide niet veel beter + dat ze graag binnen en buitenlopen.
ze komen ook binnen om te mesten, met als gevolg dat de stal iedere dag een drekbende is.

wat heb ik al geprobeerd:
-iedere dag een plak (van een grote baal) stro erin, in een hoekje, dag erop grote drekbende, dus mag het helemaal leeghalen
-iedere dag een plak in een hoek, maar niet iedere dag leeghalen, alsnog is het de dag erop volledig uitgelopen en een natte drek, en heb ik na een week tijd erg veel werk om het leeg te halen
-op potten, gaat goed zolang het sneeuwde en erg vroor,echter na een week toen het dooide was mijn laag van dan al ruim 30 cm plots veranderd in weeral een drek, opstrooien hielp voor 2 uurtjes, daarna was het weer doorlopen en nat.

ik heb het lichtjes gehad moet ik zeggen, smijt ik 1 plak in of 10 plakken, de dag erop moet ik het volledig leeghalen en staan mijn paarden altijd met natte voeten.
gisteren heb ik de stal weer volledig leeggehaald, en deze maal niet opgestrooid, ze hebben nu weliswaar geen stro meer om op te liggen (maar dat bleef toch maar 2 uur droog), maar de drek was nu minder groot dan anders (uiteraard wel mest en water en modder van buiten die uitgelopen was) maar nu kon ik na 1.5 kruiwagens een schone vloer aanschouwen, en was ik in 10 minuten klaar met mesten.

Wat leggen jullie in de schuilstal? is stro echt noodzakelijk, of is het voldoende als ik onbeperkt hooi en stro aanbied in de ruif waar ze kunnen aan knabbelen en maakt het niet uit dat ze gewoon op beton staan? ik denk dat ze veel bodembedekking opeten ook, de 4 jarige knabbeld veel aan stro en minder aan hooi.

ik denk niet dat ze liggen in de stal, daar ze constant onder de modder zitten...

ik denk er wel aan om een baal vlas te kopen, en mss een dun laagje rond te strooien om de vloer wat stroever te maken? of maakt dit niet uit?
is er verschil in de hoeven of ze wat rondlopen in hun mest, of in stro met urine en mest?
(het stro was iedere dag volledig nat en donkerbruin, met rondgelopen mest erdoorheen)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Is strooisel in een schuilstal nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:01

Naar mijn idee/mening is bodembedekking in een schuilstal geen moeten. Wel raad ik het je hard af om vlas in de stal te strooien, aangezien nieuw vlas juist behoorlijk glad is.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:02

Heb je toevallig een foto van de stal? Ik ben aan het meedenken, maar zou graag eerst een beeld vormen van hoe en wat :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 19:03

Quir schreef:
Naar mijn idee/mening is bodembedekking in een schuilstal geen moeten. Wel raad ik het je hard af om vlas in de stal te strooien, aangezien nieuw vlas juist behoorlijk glad is.

oh, goed dat je het zegt :D
de stalvloer is wel altijd vrij nat (beton is niet zo goed gegoten door de eigenaar, en langs de open kant en de poort loopt er wat water binnen, ik trek het iedere avond volledig af met een trekker, maar een uur of 4 later is het uiteraard terug wat nat. Vandaar dat ik aan een dun laagje vlas dacht, dat plakt direct aan de vloer vast, en absorbeert toch wat nattigheid dacht ik?
foto heb ik wel ergens, geef me een momentje :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:05

Is het stuk voor de uitgang van de stal verhard? Als dat nl modder is lopen ze zoveel nattigheid naar binnen en bodembedekking naar buiten dat er niet tegen op te mesten en opstrooien is.
Ik zou eventueel kijken naar stalmatten, mits die niet glad worden en niks erop. Bodembedekking nodigt vaak ook uit tot mesten. Ik lees wel vaker dat paarden de schuilstal meer als toilet gebruiken dan als schuilmogelijkheid.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 19:09

Afbeelding
Afbeelding
hier zie je de open kant vanuit de weide getrokken, in de stal rechtsachter zie je een open vlak, dat is de poort naar het erf toe, op het einde zie je de vangrails met het kippenhok erachter.
volgende foto is gemaakt vanop het erf
Afbeelding
deze foto is gemaakt met men rug naar het kippenhok, poort naar erf toe links, en kijk uit over de weide:
Afbeelding
dit zijn fotos van toen de houtbrokken nog netjes droog waren, heel de zomer hebben er koeien opgezeten als de paarden in het grote land zaten, en door de regen is het nu een blub waar je tot over de enkels in wegzakt.

stuk voor de stal is helaas niet verhard, eigenaar praat erover om dat volgend jaar te doen, maar dat moeten we eerst nog zien
de mijne staan gezellig in de sneeuw en regen buiten, en komen enkel binnen om te mesten en te eten (ik voeder enkel binnen omdat ik weer dat ze tenminste een uur of 6 per dag droog staan met hun benen, anders staan ze tot over de kogels in de blub
de eerste foto is wel recent en zie je de blub ook.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:21

Denk dat je er deze winter weinig aan kan doen, maar volgend jaar zou ik kijken om dus idd een stuk te verharden voor de stal, en de stalvloer wat op te hogen (kan je met stalmatten of desnoods wat dikke stenen en betonplaten met wat specie erover.)

Je grootste probleem is dat het water en de modder gewoon de stal inloopt, dus maakt het niet echt veel uit wat voor bodem je erin doet, vuil en nat zal het sowieso worden. Ik zou eventueel eens kijken voor houtsnippers, in een dikke laag zal de bovenkant droog blijven, drollen zijn makkelijk te verwijderen.
Nadeel daarvan is wel dat je niet de complete stal zal kunnen reinigen en na 2 maand is het toch ook een vuil boeltje.

Je kan ook veeroosters laten leggen voor de stallen, zal ook heel veel schelen met de modder maar vraag me af in hoeverre dat dat betaalbaar is natuurlijk.

Mijn paarden hebben ook elk een schuilstal, voor de moment ligt er vanonder vlas met daarbovenop wat stro in, maar vanaf dat het stopt met vriezen en sneeuwen zal het weer gewoon beton worden denk ik ;)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:22

Waar ik werk ligt een flinke laag zand in de schuilstal, werkt ideaal!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 19:23

paardlief staat dus bij een boer, heb deze zomer mooie poorten gemaakt voor aan de buitenkant en binnenkant van de stal om twee boxen te creeren, en toen ze af waren mocht ik ze niet hangen (300 euro in de vuilnisbak dus) vandaar wil ik ook niet niks uitgeven eraan, behalve eventueel voor vlas oid.
koeienroosters voor de stal zullen wss verzakken, is echt grote blub

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:26

Ze staan zo te zien gewoon op de blub? Ik denk dat je het probleem dan blijft houden, welk strooisel je ook gebruikt. Het zou beter zijn om het te verharden. Zelf heb ik voor mijn stal betonnen koeienroosters liggen en in de stal liggen rubberen tegels. Nu is het mesten een stuk makkelijk dan toen er alleen zand onder lag. Nu heb ik vlas, maar ik wil binnenkort overstappen op strokorrels. Mijn stal blijft netjes als ik iedere dag even uitmest.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:28

ik zelf zou genoeg hooi en stro aanbieden in de ruif,en de vloer gewoon steeds uitmesten en er geen bodembedekking in leggen.paarden slapen vrijwel altijd recht op(in het wild is het meestal te gevaarlijk om te liggen en kunnen ze niet snel genoeg opstaan als gevaar is).vlas kun je in de stal gooien neemt veel op(kijk alleen uit dat ze er niet van eten).hier hebben onze paarden ook een betonnen vloer in de loopstal en daar gooi ik ook nooit wat in en als ik wel eens wat gebruik is het vlas.
misschien kun je ook nog wat voor de ingang van de stal bestraten of beton storten.eventueel rubberen matten binnen in de stal lijkt me ook erg fijn!!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:30

Maar een paard moet wel droog kunnen liggen als ze het willen vind ik. Als de wei een en al drek is zonder droge plekken dan vind ik wel dat je paard zacht in de stal moet kunnen liggen. Die van mij slapen vaak genoeg liggend. In de zomer doe ik niks in de stal, dan slapen ze het liefst buiten, maar nu waarderen ze de vlas wel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:38

ik zou kijken of er een lading zand in kan, het gaat weer vriezen en als dat opvriest heb je denk ik wel een redelijk goede bodem voor in de schuilstal.
kijk ook op marktplaats voor rubber matten,leg je die er op dan kun je daar eventueel nog strooisel op doen?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:22

Zand wordt binnen de kortste keren ook drek. Dat werkt een week of 3, maar als ze bagger naar binnen blijven lopen, dan helpt zand echt niet.
Bij mij staan ze ook gewoon op klinkers, ik heb geen bodem bedekking. Liggen doen ze buiten in het zand of onder de ruif.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:35

capopjekop schreef:
Maar een paard moet wel droog kunnen liggen als ze het willen vind ik. Als de wei een en al drek is zonder droge plekken dan vind ik wel dat je paard zacht in de stal moet kunnen liggen. Die van mij slapen vaak genoeg liggend. In de zomer doe ik niks in de stal, dan slapen ze het liefst buiten, maar nu waarderen ze de vlas wel.

Hier ben ik het helemaal mee eens...
Je kunt het niet maken om de paarden geen droge zachte ligplek te bieden.

Wat je als tijdelijke oplossing zou kunnen doen is rubbermatten (evt.vochtdoorlatende) in de stal leggen.Daar kunnen ze zacht opliggen zonder bodembedekking.
En verder is een aantal meter voor de stal verharden de enige manier om inloop zo veel mogelijk te beperken. Als je de zandplaat voor de verharding een stuk ruimer maakt dan de verharding zelf scheelt dat ook een beetje in de modder net na je verharding.

Je verplaatst het inlopen naar de verharding waarna de paarden al schoner de stal in lopen. Dat betekent wel dat je je verharding vaak zult moeten vegen/schoonscheppen...

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:22

Melanie5 schreef:
Zand wordt binnen de kortste keren ook drek. Dat werkt een week of 3, maar als ze bagger naar binnen blijven lopen, dan helpt zand echt niet.
Bij mij staan ze ook gewoon op klinkers, ik heb geen bodem bedekking. Liggen doen ze buiten in het zand of onder de ruif.

Misschien komt het omdat wij hier sowieso al een zandgrond hebben (Drenthe) maar hier blijft het zand in de schuilstal erg schoon en droog.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:38

Neskolay dat zou kunnen. Ik heb zand op klei grond. Dat blijft bagger.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:23

Wellicht kan je in het voorjaar kijken of je aan gewassen grindtegels kan komen. Die worden vaak gratis aangeboden. Als je ze ondersteboven legt, kan je goed een stuk voor de stal verharden. Je stal blijft dan droger. Je zal het wel iedere dag aan moeten vegen. Als bodembedekking kan je zaagsel, strokorrels of gehakseld stro gebruiken. Dat absorbeert goed en wordt niet opgegeten.

xfrietjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:36

ALs ze daar ook doen slapen enzo dan zou ik dat wel doen scheelt een hoop poetsen door modder en ook fijner en warmer voor paard.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 22:18

xfrietjex schreef:
ALs ze daar ook doen slapen enzo dan zou ik dat wel doen scheelt een hoop poetsen door modder en ook fijner en warmer voor paard.

na 2 uur is al het strooisel dat ik erin gooi letterlijk ze*knat; dus slapen doen ze wss niet in de stal
Gisteren blijkbaar iets teveel gevoerd, dus hebben ze maar een bult voordroog gebruikt als toilet ...
poetsen doe ik trouwens niet aan :D het gaat over een jaarling, dus die mag lekker smerig blijven, eenmaal per maand een borsteltje erover et voila :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:24

Ik geef er wel de voorkeur aan de ze droog kunnen liggen, wat mij betreft moet dat wel.

Misschien een drempel maken? Iets van een biels oid voor een deel ingraven zodat ze de modder niet in kunnen lopen (niet meer dan wat aan hun hoeven zit) en het stro niet naar buiten kunnen lopen.

Of een deel rubbere tegels er in leggen zodat ze daar eventueel kunnen liggen en dan een klein stukje stro zodat ze daar kunnen plassen? Vocht kan dan waarschijnlijk ook wat beter van de tegels weg lopen zodat dat droog blijft? Verder is het wel een goed idee denk ik om van het voorjaar als het droog is een stuk bij de ingang te betegelen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:32

Wij doen er vlas in. Al hebben we bij 2 stallen wel verharde ondergrond maar bij 1 niet. Deze werd ook erg nat. In het begin een pak erin en daarna steeds de mest eruit en een klein beetje erbij. Dit neemt veel vocht op. Zodra je denkt dat het te vies gaat worden haal je er een laag af en doe je er wat meer vlas op.
Ik haal het 1x pmnd helemaal leeg en begin weer opnieuw. Ik zie dat de ondergrond droger is nu en oudje kan lekker liggen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 22:51

hoe lang heb je dan werk om het leeg te halen?
ik persoonlijk doe liever iedere dag een kwartier, dan een maal per week 2 uur, dat laatste trekt mijn schouder niet...

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:18

We doen over 2 stallen zo'n 20 minuten als je het iedere dag bij houdt. 1x in de maand ben ik wel 3 kwartier bezig et leeg halen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:23

Rond en in mijn schuilstal is het verhard met klinkers.
In de stal heb ik op de klinkers ook nog eens oude rubberen speeltuintegels liggen.
Deze zijn ruw, zodat ze er niet op gaan glijden en zacht genoeg om op te liggen.
Ik gebruik geen stro, omdat dit wegwaaid, naar buiten gelopen wordt en de rest eten ze op.