Bak slepen zonder trekker

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Bak slepen zonder trekker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 08:59

Aangezien we vanaf morgen weer terug het vriesweer ingaan (bah :( ) vroeg ik me af welke mogelijkheden er zijn om de bak te slepen zonder trekker, want die kan ik dit jaar echt nog niet aanschaffen.

Ik ben in de buurt al langs gereden bij de boeren maar ze kunnen wel voor me vlakken/aanrijden maar niet de toplaag lostrekken en dat heb ik met de vorst natuurlijk nodig, bovendien zou het minstens dagelijks moeten dus is het fijn als je het zelf kunt doen.

Auto is een Volvo dus die stuur ik de bak niet in, dan hang ik vast.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 09:43

IK denk dat je zonder trekker niet ver gaat komen.
Misschien dat je een vrees kan huren bij een tuincentrum? Maar een bak met de hand losmaken ( je moet er zelf achter lopen) is een behoorlijk tijd rovende klus natuurlijk.
Je kan ook de bak los laten trekken door de buurman met zijn trekker en er een flinke laag zout in gooien. Dan blijft de bovenlaag hopelijk los en werk je die eventueel af en toe bij met een hark.
Is de bak bevroren dan kan je er met je volvo denk ik best in?
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 12-12-10 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 09:44

Meeste boeren hebben toch wel een weidesleep? Meer dan dat heb je niet nodig.
Als de boel eenmaal bevroren is, met een met een tractor losgehouden/losgemaakte toplaag, zou je het wel met de auto moeten kunnen bijhouden. Tot die tijd zal je echt een tractor nodig hebben (of een paard)

Mizoan

Re: Bak slepen zonder trekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 09:51

Een vroegere vriendin deed het met chiqocento (hoe je dat ook mag schrijven) misschien kan je die in de buurt lenen, is altijd lichter dan een volvo ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 09:54

Een Fiat 500 (gewoon vertalen, schrijft een stuk makkelijker ;) ) lijkt mij nou eigenlijk niet zó'n ideale trekauto. Hij's misschien wel licht, maar een sleep trekken is zwaar werk.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 10:00

Toch doet ze het al 6 jaar zo :+

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 10:01

Twee autobanden naast elkaar op een plank bevestigen of een goede grote pallet gebruiken en je paard er voor zetten (mits betuigd en met goede materialen = tuig) en dan al mennend (er achter lopend) de bak slepen. Zo deed ik het voordat wij een sleep en tractor hadden ;). Meteen ook goede training voor menig paard.

Soms zie je zelfs voor een prikkie nog een ouderwetse paardensleep te koop....helemaal handig.
Laatst bijgewerkt door Tinkerlady op 12-12-10 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 10:02

Wat dacht je van een paard?
Wij hebben een hele fijne sleep die zowel de shetten als mijn E-pony kunnen trekken!
Is nog leuk en leerzaam ook!

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 10:11

Ik gebruik hiervoor ook al jaren het shetje van de buurman, deze loopt dan voor een oud tuinhek van ijzer en dat maakt de bak mooi vlak. Je hebt er in principe alleen een borsttuig voor nodig.

Met de auto of trekker vind ik als nadeel dat er zoveel zand in het profiel van de banden blijft zitten zodat je later 't hele erf kan vegen.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 10:19

Wij hebben een quad met een sleepje(hek) erachter en dat gaat ook goed.
Daarmee hou je de bovenlaag los en vlak je de bak.
Misschien op marktplaats kijken voor een goedkope quad?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:07

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:53

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:57

zodiacje schreef:
tamary schreef:
http://horse-specials.nl/index.php?page ... 1&Itemid=1
Pony ervoor en voila, nette bak en spiertraining voor pony.

er staat bij dat je contact op moet nemen voor een prijsopgave, weet jij wat de richtprijs ongeveer is?

Laatste keer dat ik keek 270-300 euro. Er is nog een winkel die deze slepen verkoopt, maar die link ben ik kwijt. Prijs daar was 300 en bovenstaande was wat goedkoper.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:02

Ik gebruik een beton mat (leggen ze in betonnen vloeren), hier leg ik gewicht op (tonnen gevuld met water) en laat dit mijn paard of shetje trekken, zo sleep ik ook de weide om de mest drollen uit elkaar te slepen

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:07

oeps, iets te duur voor zodiacje dus :o

Ingedodo, dat is wel een goed plan denk ik idd :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:45

Ik hark de bovenlaag wat rul, gewoon met het handje (en een tuinhark dus) :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:53

ik sleep een enkele keer ook wel eens met de auto met erachter 3 autobanden aan een touw aan de trekhaak...

of anders evt met een paard met een autoband erachter...

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:38

Uit ervaring weet ik dat een quad inderdaad goed werkt, je zou er inderdaad ook zout op kunnen strooien als het eenmaal is gebeurd door je buren. Ik weet niet hoe groot je bak is, maar ik heb het vroeger altijd met een hark losgemaakt, kostte 20 minuutjes per dag, is te doen met een kleine bak ;-)

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:23

Waar ik rij hebben we ook geen tractor, ik heb zelf een sleep gemaakt (2 houten planken met pinnen die ik kan verzwaren met grote stenen) en daarmee sleep ik zo met mijn peugeot 206'je de bak. Dat doe ik overigens niet op een zomerdag als de bak wat mul is, dan komen de buren wel even met de tractor slepen. De bak wordt er super mooi recht van en met de vorige vorstperiode heb ik gewoon kunnen rijden.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:37

Riv, check eens via een tennisvereniging of zij nog een afgedankte gravelsleep (wel een grote, niet zo'n kleintje die je zelf moet trekken) hebben liggen. Achter je Volvo hangen en rondcrossen door die bak!

malo_kozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:54

Hier rijden ze met een quad (schrijf je dat zo, altijd gedacht dat het qwuad was :) ) met een zelfgemaakte sleep erachter. Indien je geen beschikking hebt over een tractor, zou ik toch een alternatief gaan zoeken in het zelf formeren van een sleep.

Wellicht is een van je paarden getraind in het tuig, dan zou dit natuurlijk al mooi zijn. Anders wellicht toch eens uitkijken naar zo'n mini-tractor. Zie ze nog wel eens bij van die veilinghuizen voorbij komen (voor weinig, bijvoorbeeld bij van Troostwijk, sorry weet nog niet hoe ik een link moet plaatsen).

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:29

ingedodo schreef:
Ik gebruik een beton mat (leggen ze in betonnen vloeren), hier leg ik gewicht op (tonnen gevuld met water) en laat dit mijn paard of shetje trekken, zo sleep ik ook de weide om de mest drollen uit elkaar te slepen

hoe blijven die water tonnen er op staan dan?
doe het ook met zo een ding maar heb er een plaat zwaar hout op maar wil eigenlijk wat zwaarders.
doen het idd achter de auto gewoon.

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:40

Wij hebben een zitgrasmaaier en daar achter een weidesleep. Gaat eigenlijk prima!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 07:37

Mijn bak is nog echt wel erg mul hoor, ik denk dat de boer dan op kan komen draven om me eruit te komen trekken (kan ie gelijk even slepen :+ )
Voor een quad heb ik nog gekeken maar ik begreep dat je perse zo'n (dure) werkquad moet hebben? Die zijn tweedehands ook nog best aan de prijs en eigenlijk leg ik dat geld dan liever opzij voor een trekker volgend jaar. Of hebben jullie wel een 'gewone'?
Zal ook eens kijken wat een tweedehands zitmaaier kost, daar had ik nog niet aan gedacht.

Betonmat heb ik ook nog liggen, hoe laat je dat een paard trekken zonder risico dat het ding op zijn achterbenen klapt?

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 07:49

Die van ons was maar 150,-
dus wij vonde dat wel mee vallen, suces!!