Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
moi22 schreef:Aan de hand van jouw verhaal denk ik aan zandkoliek.
Hooi van de grond in de wei/paddock en het natte weer (waardoor het gras als het ware los staat en bij het eten van gras ook de wortel met zand erbij wordt uit getrokken) zijn daar risicofactoren voor.
Zandkoliek is ook een vorm van koliek die bij meerdere paarden uit een koppel voorkomt.
Om te testen of ze zand in de mest hebben kun je een paar drollen van een hoop pakken in een plastic zakje doen en hier water bij doen. Zand zinkt dus als er zand in de mest zit kun je dit als je het even hebt laten bezinken onderin het zakje zien zitten.
Om zandkoliek te voorkomen kun je het best een stuk van je wei verharden en hier een ruif op zetten. Zo eten ze niet van zandgrond en nemen ze veel minder zand op. Een andere oplossing is een kuip met hooi op de verharde grond te zetten en over het hooi kippengaas leggen (wel vast maken ivm verwondingen). Op deze manier zijn ze lang bezig met hun hooi en eten ze ook minder gras met zand.
Lijnzaad helpt niet tegen zand helaas. Het laxeert wel maar loopt als het ware langs het zand en laat t zand gewoon zitten. In de kliniek voeren wij psylium zaad in plaats van sandclear. Is veel goedkoper dan dat (nog niet goedkoop) maar werkt itt lijnzaad wel. Ik weet t niet zeker maar volgens mij kun je dit alleen bij dierenartsen krijgen.
Verder weet ik niet hoe het met de ontworming zit maar dat is ook een veroorzaker van koliek bij meerdere paarden tegelijk.