5 páarden met koliek

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Turdus

5 páarden met koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 18:46

Hallo,

Ik heb nu in 3 week 4 pony's en 1 paard met Koliek meegemaakt.
1 stond bij iemand die ik ken, 3 op mijn werk en mijn eigen paard.
De veearts zegt dat het erg veel voorkomt nu.
Wij geven buiten hooi. Op waar nog gras ligt. Ze krijgen wat lauw koud water,
en S'nachts kunnen ze naar binnen. in de overdekte bak. Kunnen zelf kiezen naar binnen of naar buiten. Ze krijgen minimaal 3 keer in de week beweging.
De veearts vind hoe wij de paarden hebben staan erg goed. En vind dat we het zo moeten houden.

Hebben jullie ook dat er in je omgeving veel paarden/ pony's met koliek zijn?

moelly

Re: 5 páarden met koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:47

nee ik niet...

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:49

Wij hebben hier ook geen last van. Staan 24u per dag buiten. Kunnen onderdak wanneer ze willen(loopstal). Gewoon koud water uit de kraan en zoveel mogelijk hooi.

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:50

Bij onze buren is vorige week een paard overleden aan koliek, diertje werd ziek da gebeld en voor die er was was het paardje al overleden. Ze weten niet waaraan maar ze vermoeden door het eten van te veel stro iig een verstopping.
Mijn paarden gelukkig niet en verder ook niets gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:50

Er is altijd meer koliek in het voorjaar en najaar, denk dat je gewoon veel pech hebt dat het nu opeens zo absurd veel is.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:51

nee op het moment niet.. was een tijdje geleden wel wat vaker.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:56

Door de rare wisselingen van het weer...vandaag scheelt het hier al bijna 15 graden met vorige week, zijn de paarden ook een beetje van slag af.
Daarbij kunnen ze minder buiten en als ze buiten komen konden ze zich over het algemeen ook niet echt even uitleven omdat alles hard en glad was.
Een paard is daar behoorlijk gevoelig voor jammer genoeg.
Is het krachtvoer wel behoorlijk verminderd?
Ook daar gaan veel paarden bezitters de fout in en blijven gewoon het voer geven als het paard veel minder werkt/los staat.

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 19:47

Mijn eigen had last van zandkoliek. Dat stond vast. Ze had er 2 week last van. En heeft die 2 week ook geen krachtvoer gehad. Pas nadat ik zeker wist dat ze weer goed was.
2 krijgen helemaal geen krachtvoer. Is een fjord en een Shetlander.
En andere 2 kregen 1 kg basisbrok op een dag. En op zondag krijgen ze niet, omdat we dan dicht zijn. Wel hooi en water natuurlijk. Maar dan doet de baas van ons bedrijf hetzelf. De paarden horen bij ons bedrijf ( toerisme ). En hij is zelf meer van de camping. En durft de pony's die voer krijgen er niet uit te halen. Vandaar dat ze dan geen brokken krijgt. Maar dat is 1 kilo. Nu krijgt ze niet trouwens! Met die andere zijn we weer aan het opbouwen. En ze lopen zo'n 3 a 4 keer in de week. We hebben een binnenbak dus kunnen doorgaan met rijden.
Vind het heel vreemd dit. Alsof er een wolkje met koliek boven mij en de paarden hangt. Waar ik kom, krijgen ze koliek.

Ben er erg zat van! En wil er heel graag wat aan doen, maar zou niet weten wat :(. Iedereen om mij heen zegt dat ik er niks aan kan doen, want omstandigheden voor de paarden zijn goed. Zal inderdaad wat Asyaa zei, errug veel pech hebben |(

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:49

kan het niet zijn door de omschakeling van het weer ineens? lijkt me sterk.. maar je gaat dan toch ergens een oorzaak zoeken..

succes ermee in ieder geval

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 21:39

Ik deel je ervaring, TS. 2 weken terug onze eigen merrie. Leek eerst niet zo spannend, maar natuurlijk wel de da erbij gehaald. Die dag was de onze al de 7e voor de da. De volgende dag was onze merrie ontzettend slecht; zandkoliek, gaskoliek en een veranderde ligging van de darm. Gelukkig heeft ze het gered, maar wat een spannende week! Ook mijn paard heeft erg geleden en veel ingeleverd, maar dat komt wel weer goed.. Vorige week de Tinker van m'n zus en zij was er nog veel slechter aan toe; vol zand, nauwelijks meer nier- en leverfunctie en de ontwikkeling van een (darm)ontsteking. Helaas had mijn zus geen andere keuze dan haar in te laten slapen.

Volgens onze da (Den Ham) is dit een heel moeilijke periode en komt vooral zandkoliek (met als gevolg daarvan gaskoliek) erg veel voor. Wijzelf voeren onbeperkt hooi bij in de wei in voerruiven, en dus van de grond. Die van m'n zus had een schuilstal met weide en onbeperkt hooi. Krachtvoer krijgen ze niet veel. Wel veel ruwvoer. Ook krijgen ze al een tijd een flinke lepel gekookt lijnzaad per dag, en dan nog was ze zo ziek. Vanaf nu krijgen ze er ook preventief een kuurtje zandclear bij. De da ziet het liefst dat paarden niet meer naar buiten gaan en in elk geval niet in de weide. Die is kaal en bij al het geknabbel krijgen ze zand binnen. Dan liever in een zandpaddock omdat daar niks te knabbelen valt. Voor volgend jaar toch maar een paar zandpaddocks spitten, denk ik.
Is het wat TS om preventief maandelijks een kuurtje sandclear te geven en dagelijks een flinke klodder lijnzaad. Over de wetenschappelijk werking van beide verschillen de meningen nogal.

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 22:29

Mijn eigen had ook zandkoliek. DIe is na inderdaad een paar dagen, alleen dan zandweg, goed opgeknapt. Haal dat voor thuis ook op. 1 keer in de maand 100 gram. Scheelt wel denk ik.
En die lijnzaad zat ik ook al aan te denken. Heb er alleen op het werk 14 staan, dus dan wordt zandweg of sandclear wel een dure bedoeling. Dus lijnzaad is dan makkelijker denk ik. En inderdaad meningen verschillen daarover, maar proberen is de moeite waard! Zet ze thuis in ieder geval in de bak, zonder eten daar. En in de wei staan ze maximaal een half uurtje. 2 keer op een dag. Straks met goed weer, weer meer.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 22:30

mijn krijgt koliek als ie gestressed is :=

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 22:35

Hier een Fjord van de buren.
Dat ging helemaal niet goed.
Na behandeling van de Va, knapte het dier al een stuk op.
Op dit moment idd veel gevallen van koliek.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 22:55

Aan de hand van jouw verhaal denk ik aan zandkoliek.
Hooi van de grond in de wei/paddock en het natte weer (waardoor het gras als het ware los staat en bij het eten van gras ook de wortel met zand erbij wordt uit getrokken) zijn daar risicofactoren voor.
Zandkoliek is ook een vorm van koliek die bij meerdere paarden uit een koppel voorkomt.
Om te testen of ze zand in de mest hebben kun je een paar drollen van een hoop pakken in een plastic zakje doen en hier water bij doen. Zand zinkt dus als er zand in de mest zit kun je dit als je het even hebt laten bezinken onderin het zakje zien zitten.

Om zandkoliek te voorkomen kun je het best een stuk van je wei verharden en hier een ruif op zetten. Zo eten ze niet van zandgrond en nemen ze veel minder zand op. Een andere oplossing is een kuip met hooi op de verharde grond te zetten en over het hooi kippengaas leggen (wel vast maken ivm verwondingen). Op deze manier zijn ze lang bezig met hun hooi en eten ze ook minder gras met zand.

Lijnzaad helpt niet tegen zand helaas. Het laxeert wel maar loopt als het ware langs het zand en laat t zand gewoon zitten. In de kliniek voeren wij psylium zaad in plaats van sandclear. Is veel goedkoper dan dat (nog niet goedkoop) maar werkt itt lijnzaad wel. Ik weet t niet zeker maar volgens mij kun je dit alleen bij dierenartsen krijgen.

Verder weet ik niet hoe het met de ontworming zit maar dat is ook een veroorzaker van koliek bij meerdere paarden tegelijk.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:22

moi22 schreef:
Aan de hand van jouw verhaal denk ik aan zandkoliek.
Hooi van de grond in de wei/paddock en het natte weer (waardoor het gras als het ware los staat en bij het eten van gras ook de wortel met zand erbij wordt uit getrokken) zijn daar risicofactoren voor.
Zandkoliek is ook een vorm van koliek die bij meerdere paarden uit een koppel voorkomt.
Om te testen of ze zand in de mest hebben kun je een paar drollen van een hoop pakken in een plastic zakje doen en hier water bij doen. Zand zinkt dus als er zand in de mest zit kun je dit als je het even hebt laten bezinken onderin het zakje zien zitten.

Om zandkoliek te voorkomen kun je het best een stuk van je wei verharden en hier een ruif op zetten. Zo eten ze niet van zandgrond en nemen ze veel minder zand op. Een andere oplossing is een kuip met hooi op de verharde grond te zetten en over het hooi kippengaas leggen (wel vast maken ivm verwondingen). Op deze manier zijn ze lang bezig met hun hooi en eten ze ook minder gras met zand.

Lijnzaad helpt niet tegen zand helaas. Het laxeert wel maar loopt als het ware langs het zand en laat t zand gewoon zitten. In de kliniek voeren wij psylium zaad in plaats van sandclear. Is veel goedkoper dan dat (nog niet goedkoop) maar werkt itt lijnzaad wel. Ik weet t niet zeker maar volgens mij kun je dit alleen bij dierenartsen krijgen.

Verder weet ik niet hoe het met de ontworming zit maar dat is ook een veroorzaker van koliek bij meerdere paarden tegelijk.

Allereerst; koliek is een verzamelnaam voor pijn in de maag en darmen. Koliek van stress, wormen, zand, gas etc zijn onderling niet te vergelijken.

Bij mij eten de paarden van de grond, uit zo'n voerruif. En toch hebben ze graasbehoefte. Ze gaan knabbelen aan het korte gras, trekken de wortels eruit en krijgen zo zand binnen. Hooi op de grond werkt in principe zandopname op dezelfde manier in de hand.
Sandclear bevat voor 99% psylium zaad en kun je het beste droog (door bijv. muesli) geven. Gekookte lijnzaad geeft naast een mooi vachtje ook een beschermingslaag in de darmen. Of het daardoor makkelijker zand afvoert, is onderwerp van discussie. De ene da zegt van wel de andere niet. Wat het in elk geval wel doet, is de darmen beschermen. Sandclear is vrij verkrijgbaar. Ik heb een emmer van ruim 4,5 kg besteld en betaal rond de 17,50 euro per kilo. Ruwvoer voert ook zand af. Veel ruwvoer werkt voor veel paarden ook goed, maar bij grote hoeveelheden zand onvoldoende. Bij mij had dus 1 paard zandkoliek, terwijl ik er 15 heb staan. Koliek in deze ernst heb ik (gelukkig) nog nooit meegemaakt, en ik heb al heel wat jaren paarden. Kennelijk heb ik dan nog heel veel geluk gehad.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:23

O ja, lijnzaad moet je koken (wel met afzuiging aan, blauwzuurgas is errug ongezond). Wel een stuk goedkoper maar veel meer werk dan Sandclear.

vivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:30

Ja eentje(dezelfde wel 2 keer) maar je kunt het niet voorkomen en niets aan doen.

groetjes

xStaceeey__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:52

Mijn vriendin haar pony had zandkoliek omdat ze hooi op zand kregen

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 00:28

Ben bekend met Zandweg/sandclear en lijnzaad. En hoe het voorkomen weet ik ook. Maar in de wei hou je het niet tegen. Wat vivione zegt, je kan het niet voorkomen en op dat moment niets aan doen. Wel kunnen je preventieve maatregelen nemen. En dat doen we ook zeker. Het stomme is dat we al sinds 2005 een binnenbak hebben ( daarvoor hadden we minder en ze op stal staan ) en tot aan afgelopen 4 week, nooit echt last van koliek hebben gehad, en het elk jaar op dezelfde manier hebben gedaan. Zelfs vorig winter hadden we nergens last van, terwijl er meer sneeuw lag en kouder was. En dat zand hoopt zich natuurlijk op, maar dat ze er dan abrupt allemaal gelijktijdig last van hebben vind ik heel vreemd.
Lijnzaad werkt dus niet echt?

Heb bij mijn eigen ook vaker in de week de mest in water gelegd, en kwam weinig tot geen zand uit. Totdat de zandweg begon te werken.
Marion71 waar heb jij die emmer weggehaald? Dat kun je ook elke maand geven toch?
Dat lijnzaad goed voor de vacht is wist ik wel, maar voor koliekachtig wist ik nog niet zo lang. Maar daar zijn de meningen dus over verdeeld.
Nou hoorde ik vanavond dat waar die fjord staat er nog 2 last van wat koliekverschijnselen hadden. Alleen die hebben een middag gelegen ( alleen liggen, niet rollen ) en waren uit zichzelf weer opgeknapt.
Vanochtend dus nog 1 gehad. Net gekeken, was nog wat laatste hooirestjes aan het oppeuzelen, en ging daarna liggen. nog tijdje bij gezeten en ze bleef gewoon rustig liggen. Helaas staat ze niet vlakbij mijn huis, en de baas van het bedrijf gaat nog even kijken, dus hoop dat ze de nacht goed doorkomt, en zich snel weer goed voelt.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 01:22

Eerst ff over de Fjord. Koudbloedachtigen (waaronder ook Friezen) zijn stille lijders. Voordat zij pijn of ongenoegen tonen, zijn ze er vaak veel ernstiger aan toe dan een warmbloedpaard. Als een koudbloed koliekverschijnselen vertoont, neem dan altijd z'n hartslag op. Overleg met je da als de hartslag hoger is dan 40 per minuut. Schakel bij een hogere hartslag altijd een da in. Vaak zie je ook een versnelde ademhaling. Bij een paard met koliek verschijnselen maar een nog relatief lage hartslag ga ik elke 2 uur kijken, ook 's nachts. Koliek kan aanvankelijk onschuldig lijken, maar snel heel ernstig worden. Zeker bij een koudbloed. Uitingen van pijn bij koliek zijn per paard heel verschillend. Rollen is niet persé ernstiger koliek dan blijven liggen, krabben, smakken, met hoofd schudden, etc.
Ik geef eigenlijk altijd eerst zelf 1 of 2 keer kort achter elkaar 15 ml Colosan. Als dat niet helpt (verbeterd klinisch beeld, lagere hartslag/ademhaling), bel ik een da. Ook op zaterdag, zondag, midden in de nacht. Igv gaskoliek kan Colosan het probleem verhelpen. Bij een verkeerde darmligging, verstoppings- of zandkoliek doet het natuurlijk helemaal niks.

Hierbij de link Turdus https://www.dierapotheker.nl/product/Vo ... string=870
Het duurde wel een dag of 5 voordat mijn bestelling afgeleverd was. Ze verkopen ook Colosan (m'n goedkoopste adresje tot nu toe).

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 02:12

Ja klopt allemaal. Heb een hoop geleerd over koliek afgelopen 4 week. Veel info gekregen van de Da en van mensen om me heen, en natuurlijk bokt :) Inderdaad dat Fjorden, friezen, shetlanders en haflingers het minder snel laten zien. Maar deze fjord lag ook binnen een uur op de grond. We gingen buitenrit maken, toen was er niks aan de hand, at ze ook. Kwamen terug en tijdens afzadelen ging ze op de grond liggen. Dus of ze heeft zich heel groot gehouden voortijd, of het kwam snel opzetten.
Bedankt voor je info Marion! Het enige voordeel aan het zoveel meemaken in korte tijd is dat je het snel doorhebt, snel conclusie kan trekken dat het koliek is, en de DA er op tijd bij kan roepen.
Verder alleen maar nadeel!

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 08:26

bij ons op stal was een DA en zei dat paarden die veel sneeuw eten koliek kunnen krijgen. of veel koud water in een keer binnenkrijgen.

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 17:41

Ja inderdaad, De DA dacht dat het bij 1 ook door de sneeuw kwam. We geven wel wat lauw water. En bij de andere die het hadden lag er nog geen sneeuw hier.... Zo stom, we zijn telkens aan het zoeken naar waar het door zou kunnen komen. En als we dan alles bij langsgaan denk ik, wat is er dan wel mis. Ik denk zelf dat het door plotselinge weerveranderingen zijn. Gister was het hier 6 graden, terwijl de dagen ervoor -5.

hartjeulja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:57

Myn nicht haar paardje heeft in 2 weken ook al 3x een koliekaanval gehad. Dierenarts was bang dat hij het niet zou overleven. Maar hij is er gelukkig nog steeds :)

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:35

Niet dat ik weet