Nieuwe pony: hele dag in groep naar buiten of niet?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Beaukie

Nieuwe pony: hele dag in groep naar buiten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 18:20

Hallo,
vandaag is onze nieuwe pony (hij heeft voor ijzers, achter niet) naar stal gebracht. Bij zijn vorige eigenaar stond hij altijd maar 3 tot 4 uurtjes per dag buiten, in een wei voor hem alleen (de 'buren' stonden daar ieder in hun eigen aangrenzende weitje). Op de stal waar hij nu staat, is het gebruikelijk dat de paarden in kudde de hele dag naar buiten gaan, ook met dit weer. Alleen als het echt sneeuwt en / of de wei bevroren / glad is, blijven de paarden binnen. Nu zag ik vanmiddag dat er nogal flink gesjeesd werd op de wei. Er werd behoorlijk gespeeld en gerend. De wei is flink modderig en drassig op sommige stukken. Het zag er vanaf het hek wel leuk uit, maar nu staat onze pony er nog niet bij :o
Het is de bedoeling dat de pony vandaag en morgen even lekker rustig went op stal en dan vanaf maandag ook naar buiten gaat in de groep. Ik wilde hem eigenlijk maandag maar een halve dag naar buiten laten gaan om het langzaam op te bouwen en dan in de loop van de week iedere keer wat langer. Maar nu ik vanmiddag dat 'geweld' op de wei zag, ben ik een beetje ongerust. Is het wel zo verstandig om hem in de groep hele dagen naar buiten te laten gaan als hij dat niet gewend is? Hij is redelijk verwend bij de vorige eigenaar, heeft altijd kapjes aan onder het rijden en bij het losgooien en ik ben dus bang dat er iets gebeurt.
Ben ik te 'soft' en moet ik het gewoon uitproberen of wat vinden jullie? Het is een rustige pony, heel braaf. Maar hij is wel nieuwsgierig en houdt ook wel van een dolletje. Ik moet er niet aan denken dat hij een been breekt of zo op de gladde wei.
Wat vinden jullie? Wat zouden jullie doen?
Ik hoor het graag!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:26

Nieuw paard in een bestaande groep geeft altijd onrust en wat geren. In het gras zit nu weinig qua voeding, dus voor de hoeveelheid gras hoef je niet zo zeer uren op te bouwen. Ik zou maandag zorgen dat je er bent voordat ze naar buiten gaan, eerst even longeren, zodat de stuiters er een beetje uit zijn en spieren iets opgewarmt zijn en dan afsluiten met rondje door de wei wandelen aan halster voordat je hem loslaat. Kan op blessures is dan kleiner, en hij weet waar de grenzen van de wei zijn. Je kan dan even met de pensionhouder overleggen wanneer die de andere pony's erbij zet.

Marrlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 22:07

Ik persoonlijk zou hem in de groep zetten. Vind ie veel leuker :D

friesiszwart

Re: Nieuwe pony: hele dag in groep naar buiten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 07:05

Ik zou een vreemd paard niet zo direct in een gesettelde groep zetten. De kans op verwondingen is wel erg groot. Is het mogelijk ja paard is een perceel ernaast te zetten zodat zij elkaar al wel zien en kontakt kunnen maken zonder dat er wonden ontstaan. Of met enkele uit de groep kan wennen voordat je het paard in de grote groep erbij zet?

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 08:14

friesiszwart, ben het met je eens, zo zou ik het ook doen ;)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 11:54

ik ben nu ook net verhuist ,en mijn paardje kwam maar 30 min per dag eruit .
ze staat nu sinds donderdagmiddag op nieuwe pension en daar gaan ze van 10.00 tot 17.00 in weer en wind eruit in de buitenbak in de winter.
heb haar vrijdag in de poddock ernaast gehad zodat ze konden kijken en zaterdag 1 voor 1 er bij met 5 min tussen pauze was een groepje van 5
ging prima

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 11:57

laat je nieuwe pony eerst vriendjes worden met 1 soortgenoot, dan met 2 en als dat goed gaat kan hij in de groep. Anders heb je kans dat ze hem in een hoekje gaan jagen. Mijn paard en pony zijn erg aan elkaar gehecht en toen er een nieuwe bijkwam heeft het bij elk apart toch even geduurd eer ze gewend waren en toen ze bij elkaar stonden heeft het ook een weekje geduurd eer de nieuwe in hun buurt mocht komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 12:02

Ik zou hem er gewoon bij zetten. Onrust komt er toch wel.

Zelf zou ik hem er ook gewoon bij laten staan. Hij moet daar toch doorheen. En hoelanger hij erbij staat hoe sneller het went.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:30

yup, gewoon erbij zetten en even in de gaten houden, als de wei groot genoeg is dan zoeken ze het meestal prima onderling uit. Zo ging het op veel stallen waar ik heb gereden en dat ging altijd wel goed. Meestal is het met een 5 minuutjes bekeken.