vandaag is onze nieuwe pony (hij heeft voor ijzers, achter niet) naar stal gebracht. Bij zijn vorige eigenaar stond hij altijd maar 3 tot 4 uurtjes per dag buiten, in een wei voor hem alleen (de 'buren' stonden daar ieder in hun eigen aangrenzende weitje). Op de stal waar hij nu staat, is het gebruikelijk dat de paarden in kudde de hele dag naar buiten gaan, ook met dit weer. Alleen als het echt sneeuwt en / of de wei bevroren / glad is, blijven de paarden binnen. Nu zag ik vanmiddag dat er nogal flink gesjeesd werd op de wei. Er werd behoorlijk gespeeld en gerend. De wei is flink modderig en drassig op sommige stukken. Het zag er vanaf het hek wel leuk uit, maar nu staat onze pony er nog niet bij

Het is de bedoeling dat de pony vandaag en morgen even lekker rustig went op stal en dan vanaf maandag ook naar buiten gaat in de groep. Ik wilde hem eigenlijk maandag maar een halve dag naar buiten laten gaan om het langzaam op te bouwen en dan in de loop van de week iedere keer wat langer. Maar nu ik vanmiddag dat 'geweld' op de wei zag, ben ik een beetje ongerust. Is het wel zo verstandig om hem in de groep hele dagen naar buiten te laten gaan als hij dat niet gewend is? Hij is redelijk verwend bij de vorige eigenaar, heeft altijd kapjes aan onder het rijden en bij het losgooien en ik ben dus bang dat er iets gebeurt.
Ben ik te 'soft' en moet ik het gewoon uitproberen of wat vinden jullie? Het is een rustige pony, heel braaf. Maar hij is wel nieuwsgierig en houdt ook wel van een dolletje. Ik moet er niet aan denken dat hij een been breekt of zo op de gladde wei.
Wat vinden jullie? Wat zouden jullie doen?
Ik hoor het graag!