modderige weide.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

snej

modderige weide.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 13:13

de tittel zegt het zelf al.
mijn weide is super modderig.

toen ik er voor het eerst op kwam was de weide gewoon droog met gras.
ik zette mijn pony er op en na een week was het bijna allemaal modder.

wat kan ik daar het beste aan doen?
ik dacht zelf messchien eens alles late omploegen en dan late plat rijde.
maar is dat wel een goed idee?

joyce B

Re: modderige weide.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:26

Jou weide is dus niet geschikt om je pony in de winter op te laten lopen.
Dan kun je beter een paddock maken en je weide in de winter rust geven. Dan heb je er in het voorjaar eerder weer plezier van en krijg je minder onkruid etc.

ik zou hem niet laten omploegen, daar wordt de bodem zachter van en duurt een hele tijd voor de paarden er niet meer in weg zakken. Dan krijg je ook in de zomer geen stevige bodem meer.

Als het kan nu je pony er af halen en in een droge zandpaddock of bak zetten (1 en al modder is niet diervriendelijk)
Van het voorjaar als de bodem nog wat vocht is slepen en rollen, en als hij weer goed is opgedroogd eventueel weer slepen. Dan krijg je hem weer aardig vlak. Vervolgens zou je met een kunstmeststrooier of eventueel met de hand graszaad kunnen strooien en dan geef je de wei een hele tijd rust zodat het gras kan groeien. Dan liever eerst een keertje maaien (gaat het gras beter wortelen en breder uitstoelen/groeien) en dan als het gras weer bij gegroeid is de paarden er pas weer op.

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:31

Heb je alleen deze wei?
of ook een stalletje/paddock?
een ponie de hele winter in een modderige wei is geen goed idee, misschien kun je een deel van de wei meer ponieproof maken als je geen alternatief hebt?
Wij hebben bv in de boomgaard een kleine blokhut geplaatst met daar omheen rubber matten (marktplaats, uit koeienstal). de ponies hadden toen een droog plekje om de bagger te ontwijken....

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:40

Ik heb klei grond en dus ook altijd modder maar mijn paarden hebben bepaalde plekken in de wei die betegeld zijn + een grote uitloopstal zodat ze niet altijd in de modder staan. Ook verwissel ik optijd naar een andere wei zodat ze niet verder als tot de kroonrand in de modder staan.

snej

Re: modderige weide.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 15:22

ja ik heb een paddock gemaakt waar hij overdag op kan en savond gaat hij op stal.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:03

Dat je een paddock hebt gemaakt is al prima en omploegen van het land is niet nodig. Wat in het najaar is omgeploegd hersteld nog wel, althans, het gras gaat wel groeien. Maar de grond wordt er natuurlijk niet plat van, dus je zou er met zo'n rol van beton over kunnen gaan om het wel vlak te krijgen.