Leren hoeven uitkrabben

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DreamAngel

Leren hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 13:05

Hallo,
Ik heb een probleem: Hoeven uitkrabben lukt niet met mijn verzorgpony, de eigenaar is zowieso nergens in actief en doet er ook niks mee, maar als de hoeven niet worden gekrabt is dat slecht voor de pony; ze is nog vrij jong en als ik haar hoefje optil kan ik hem een paar seconden vasthouden en dan legt ze hem weer neer en loopt ze weg (ze staat in de wei) ik heb het idee dat ze ook nog niet haar evenwicht kan houden, maar heeft iemand tips hoe ik het haar kan aanleren op een vriendelijke manier? 1 tip: vastbinden lukt niet; daar is ze niet gewend en dan slaat ze helemaal in paniek...

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:08

Zoek iemand die je kan helpen, die haar vasthoudt zodat ze niet weg kan lopen!
Op zich is je basis goed, beentje opnemen en vasthouden, veel herhalen en steeds wat langer, is voor jonge ponies niet altijd makkelijk!
Dat vastzetten zou ik haar ook gaan leren, is wel erg vervelende eigenschap als je een pony niet vast kunt zetten vind ik!
succes!

Smushi

Re: Leren hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:01

ik ga met DWitzel mee. :) maar dan wel nog als toevoeging, het is belangrijk dat jij hem loslaat (rustig neerzetten, niet opeens loslaten natuurlijk) voordat zij hem neerzet. niet wachten tot het fout gaat dus en goed belonen. :) en inderdaad is het erg belangrijk dat je je pony vast kunt zetten, lijkt me niet handig zo!

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:03

Ik ga met bovenstaande mee!
Je kan ook eventueel hem naast een hekje/muurtje oid neerzetten, zodat hij een soort van steun heeft..

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:05

Lijkt me belangrijk dat je de pony toch gaat leren om vast te zetten.

Dit hoort net als de voetjes geven bij de opvoeding. En bij alles wat je verzorgpony goed doet, uitgebreid belonen!

Voetjes geven is eng voor een pony/paard, het gaat tegen hun natuur in, die benen zijn om mee te vluchten. ;) Geduldig
werken en goed belonen als het goed gaat en ook het vastzetten gaan trainen.

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:25

samen proberen is een optie ?
mijne had dat ook ,ging hangen en gooide zn been weg..
ik ben blijven oefenen en oefenen , nu doet hij het zonder enige problemen <3

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:38

Een ton met hooi voorzetten.
Mevrouw lekker aan het knagen en rustig aan de voetjes op tillen. Meestal zijn ze dan drukker met hooiknabbelen dan dat jij aan d'r voeten zit.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 21:35

Ik zou er ook iemand bijvragen om vast te houden.
Het kost tijd en veel geduld maar het komt ooit goed hoor.
Je kan de voet al optillen voor even begrijp ik, het begin is er al.
Geef je voor de voet opgetild wordt door haar al het commando "voetje" ? "

Geeft ze de voet met je stem belonen, zodra je voelt dat het been weer naar beneden gezet gaat worden geef dan het commando "zet maar neer"
Nog beter is dat jij net wat sneller ben dan de pony en al zegt "zet maar neer" en dan langzaam de voet weer neerzetten. Jij ontspant waardoor het been zakt. Staat het voetje weer dan "braaf"

Het fijnste (en veiligste) voor jou is dit goed oefenen met de voorbenen, voor jonge dieren is de voorbenen geven minder eng dan de achterbenen.
Zorg dat je de achterbenen normaal kan poetsen zonder dat je paard het optilt, zou je de hand erlangs laten gaan heb je kans op de reactie van het paard alsof ze een vlieg wegstampen.

In het begin heel kort de voet opnemen en dit na een aantal keer ietsjes langer vasthouden en zo doorgaan. Je kan natuurlijk je eigen commando eraan geven ik beschrijf degene die wij gebruiken.

Persoonlijk zie ik geen probleem in nog niet elke dag de voeten uitkrabben zolang er niet veel steentjes of troep in het land of paddock ligt. Er wordt in de opfok ook niet elke dag even hoeven uitgekrabt.
Buiten dat een voet dat vol zit met een klont modder/zand is in mijn ogen een extra buffertje tegen steentjes enzo. Natuurlijk is het aanleren van belang zodat je een controle kan maken op voorwerpen en/of uitkrabben, en een fijne voorbereiding voor je hoevensmid.

De reden dat ik zeg "zet maar neer" is ontstaan bij onze pony, deze tilde vaak het been al op terwijl ik dus beenbescherming om wilde doen. Ik laat deze altijd van boven naar beneden glijden tot het op de plaats ligt. Dit is dus bij mij schijnbaar dezelfde handeling als uitkrabben. Ook is het fijn als er juist even geen voet gegeven moet worden ( hoeven aan de buitenkant ontmodderen) er gezegt kan worden "zet maar neer" en het voetje daalt weer naar de aarde :D

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 11:30

Heel erg bedankt allemaal, ik ga proberen met die commando's de voetjes normaal op te tillen en daarna ga ik met de hoevenkrabber in de weer.
Voor de zekerheid laat ik iemand haar vasthouden en zet ik wat hooi voor haar neer ;-)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 17:29

Mijn jaarling was panisch om voetjes te geven. Ik heb het hem geleerd door veel geduld, en rust.
Hij moet eerst accepteren dat zijn benen, hoeven en kootholte aangeraakt worden. Doet je pony dit goed?
Als dat goed gaat kan je eens een voetje vragen. Geef het commando voetje en pak zijn voet. Doe dit rustig en zet hem gelijk neer. Daarna uitgebreid belonen. Dit kan je dan steeds verder uitbreiden.

Vastzetten zou ik zeker nog niet doen. Mijn jaarling staat ook gewoon los, en gaat prima. Vergt alleen veel geduld. Maar die van mij geeft ze inmiddels uit zichzelf :D ( ben er wel ruim een jaar mee bezig geweest... ;))

Irisjevoogd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:41

Oefenen om haar vast te zetten dan gaat het vast
Een stuk beter succes